Dice förklarar varför BF4 är buggigt

Medlem
Skrivet av Styggve:
Skrivet av toast:
Skrivet av Styggve:
Skrivet av Luciphear:

Jag ger HonK_sWeMoB samt resten av DICE tummen upp som faktiskt vågar ta sig an att ens försöka förklara det här. Spelprogrammering är inte så jäkla lätt - vad som där emot är jäkligt lätt är för oss som konsumenter att klaga.

Svårigheter uppstår, för konsumenter samt för utvecklare. Vill man vara på den säkra sidan så avvaktar man väl alltid från ett köp? Jag förhandsbokade mitt exemplar men jag var fullt redo på att det skulle uppstå problem, vilket det gjorde men som även nu är åtgärdat.

Trots crashar, konstig netcode, frysningar, konstig optimering till och från, vissa grafikbuggar och annat tjaffs så har jag fått mycket mer njutning från spelupplevelsen än frustration.

Ser fram emot resten av expansionerna!

Faktum är att man betalar fullpris för en icke färdig produkt! Hur många går till bilhandlaren och köper en ny bil med trasig motor till fullpris?

Bil jämförelsen igen.... Tänk så här då, Du betalar full pris för en tidningprenumeration, 8 av 10 tidningar kom hela och i tid, 2 kom trasiga o du får vänta på att de byts ut, när ska man anse att du fått valuta för dina pengar? Tycker du verkligen att BF4 är som en bil med trasig motor? Jag vet ju att du kört många mil i "denna" bil så den har ju inte samlat damm i garaget precis! Att jämföra fysiska produkter med underhållning blir inte riktigt rätt, jag skulle vilja ha pengar tillbaka av alla de Tv&Radio avgifter jag betalt varje år för det är bara skit som visas och ibland är det sändningsstörningar och elavbrott som hindrar mig att ta del av det jag betalar "fullt" pris för!

Klagade jag på spelvärdet? NEJ! Jag klagade på att man säljer en ickefärdig produkt till fullpris! Lite som att betala för att spela en alfa-version som många gjort i t.ex. Arma 3. Där vet man om att det ska finnas buggar och man är med och testar och förbättrar produkten fram till släpp. Helt annan sak. Sen tycker jag verkligen DICE anstränger sig än så länge och uppdaterar hela tiden spelet och rensar buggar som i många fall känns onödiga om man hållt igen lite och släppt spelet senare.

Ja, det går inte säga emot att man borde låta buggstädning & testning av spelen ta längre tid så inte kunderna ofrivilligt blir testarna av en beta som redan har passerat betastadiet!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Hmm man inser hur gammal man är när man upplevt att man köpt spel som kom i EN version, aldrig buggade och patchar inte existerade...

Medlem
Skrivet av 22EpsiloN:
Skrivet av Idono:

Fortfarande ingen ursäkt. Spelet borde ha beta testats betydligt mycket längre. Dvs. Månader istället för 2-3 veckor.

Allt jag hör från DICE är bortförklaringar hit och dit. Ja det tär svårt att utveckla ett spel. Om dom inte klarar det så får dom för fan anpassa sig till vad dom klarar. Mer tid åt att göra klart innehållet och en jävla buffer för att testa spelet i god tid innan release. Typ som vissa utvecklare som har en stängd beta i 2-3 månader och en öppen i en hel månad.

Det är lika lika jävla patetiskt o höra deras undanflykter och gnäll om hur svårt det är. Strukturerar om och gör rätt istället.

Jag tror att spelet är ganska bra testat faktiskt, men som han skrev som hade dom rätt snarlika maskiner till detta. Spelar ingen roll om du testar om och om igen i ett halvår ifall du inte har förutsättningarna att framkalla felet.

Där kanske dom behöver ta sig en funderare, hur hanterar man det problemet i framtiden. Längre öppen beta kanske?

Här läs.
http://bf4central.com/2013/11/ea-pushed-battlefield-4-quality...

Kan inte vara helt säker på att den är äkta eller inte. Men jag håller mig beydligt mycket mer uppdaterad om händelsen och BF4 än de flesta på FZ. Samt att jag har betydligt mycket mer insikt inom spelutveckling och kring kretsande också.

EA och DICE har väldigt svårt att hålla sin information konsistent och sammanhängande. Det finns hur många artiklar som helst med intervjuer där DICE bortförklarar och skyller på det ena eller andra felet. Mestadels skyller dom också på communityn.

Att dom skyller på ny kod och ordentlig parallell processing är ingen ursäkt. Dom skulle ha testat spelet i god tid med en lång utförlig beta. Men det gjorde dom inte. Dom testade inte ens all spelmekanik ordentligt och lät buggar som server tystnads buggen att glida igenom.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:
Skrivet av 22EpsiloN:
Skrivet av Idono:

Fortfarande ingen ursäkt. Spelet borde ha beta testats betydligt mycket längre. Dvs. Månader istället för 2-3 veckor.

Allt jag hör från DICE är bortförklaringar hit och dit. Ja det tär svårt att utveckla ett spel. Om dom inte klarar det så får dom för fan anpassa sig till vad dom klarar. Mer tid åt att göra klart innehållet och en jävla buffer för att testa spelet i god tid innan release. Typ som vissa utvecklare som har en stängd beta i 2-3 månader och en öppen i en hel månad.

Det är lika lika jävla patetiskt o höra deras undanflykter och gnäll om hur svårt det är. Strukturerar om och gör rätt istället.

Jag tror att spelet är ganska bra testat faktiskt, men som han skrev som hade dom rätt snarlika maskiner till detta. Spelar ingen roll om du testar om och om igen i ett halvår ifall du inte har förutsättningarna att framkalla felet.

Där kanske dom behöver ta sig en funderare, hur hanterar man det problemet i framtiden. Längre öppen beta kanske?

Här läs.
http://bf4central.com/2013/11/ea-pushed-battlefield-4-quality...

Kan inte vara helt säker på att den är äkta eller inte. Men jag håller mig beydligt mycket mer uppdaterad om händelsen och BF4 än de flesta på FZ. Samt att jag har betydligt mycket mer insikt inom spelutveckling och kring kretsande också.

EA och DICE har väldigt svårt att hålla sin information konsistent och sammanhängande. Det finns hur många artiklar som helst med intervjuer där DICE bortförklarar och skyller på det ena eller andra felet. Mestadels skyller dom också på communityn.

Att dom skyller på ny kod och ordentlig parallell processing är ingen ursäkt. Dom skulle ha testat spelet i god tid med en lång utförlig beta. Men det gjorde dom inte. Dom testade inte ens all spelmekanik ordentligt och lät buggar som server tystnads buggen att glida igenom.

Om det stämmer det som står i länken håller jag med om att det borde testats bättre. Trodde det var common sense att nå en punkt där man har i princip kodstopp och bara gör minimala ändringar där man måste.

Men jag tror ändå dice kan det där. Det är nog mer styrningen uppifrån det är fel på.

Medlem
Skrivet av Spiff:

Hmm man inser hur gammal man är när man upplevt att man köpt spel som kom i EN version, aldrig buggade och patchar inte existerade...

Låt mig gissa - det hade inte multiplayer heller...

Medlem
Skrivet av gurkoz:
Skrivet av Kuci:

Shit happens? Ett par klientrelaterade krascher kan man förstå, men när serverna man spelar på kraschar och själva klienten kraschar _ofta_ så har man inga ursäkter för att kräva 500ish kr.

Varför är det så många som är emot att kräva att en produkt ska fungera när man väl köper det? Inte fan vill jag köpa en produkt för 500 kr för att betatesta den åt företaget.

Saker KAN hända, och nu har det hänt. Så ser jag det. Människor jobbar på det as we speak. Svårt att "Garantera" det som du "Kräver".

Men varför ska jag betala fullpris för en produkt som inte fungerar?
9/10 spel har inte såna här problem när de släpps. Jag kan självklart tåla ett par buggar men det var _kopiöst_ många när bf4 släpptes, även en del som 3:an hade.

Jag förstår verkligen inte varför folk försöker försvara företag så himla mycket, ett företag vill enbart tjäna pengar, det är inte där för att vara din "kompis".

Medlem
Skrivet av Kuci:
Skrivet av gurkoz:
Skrivet av Kuci:

Shit happens? Ett par klientrelaterade krascher kan man förstå, men när serverna man spelar på kraschar och själva klienten kraschar _ofta_ så har man inga ursäkter för att kräva 500ish kr.

Varför är det så många som är emot att kräva att en produkt ska fungera när man väl köper det? Inte fan vill jag köpa en produkt för 500 kr för att betatesta den åt företaget.

Saker KAN hända, och nu har det hänt. Så ser jag det. Människor jobbar på det as we speak. Svårt att "Garantera" det som du "Kräver".

Men varför ska jag betala fullpris för en produkt som inte fungerar?
9/10 spel har inte såna här problem när de släpps. Jag kan självklart tåla ett par buggar men det var _kopiöst_ många när bf4 släpptes, även en del som 3:an hade.

Jag förstår verkligen inte varför folk försöker försvara företag så himla mycket, ett företag vill enbart tjäna pengar, det är inte där för att vara din "kompis".

Visste du att produkten inte fungerade innan du köpte? Visste EA/Dice att dessa problem skulle uppstå på stor skala innan release? Skulle du fått köpa det till halva priset? Att spelet fungerar bra hos vissa men sämre hos andra visa ju på att det varierar från fall till fall och är omöjligt/svårt att förutse.

Bästa är ju alltid att vänta med ett köp tills man skaffat sig en uppfattning om hur det är och presterar. Så klart gillar man serien och vill förbeställa och få det på dag ett. Men då får man också vara medveten om att sånt här KAN hända. Du kan vänta ett år med att köpa ett spel och chansen att det ska innehålla buggar minskar.

Att jämföra ett spel med ett annat är bara meningslöst tycker jag. Bara för att de tidigare tio spelen du spelat fungerat smärtfritt betyder inte att alla framtida spel automatiskt ska göra det. Vi uppskattar alla när spelutvecklare gör spelen mera tekniskt avancerade men vi har uppenbarligen ingen förståelse för när det uppstår problem.

För mig handlar det inte om att slaviskt försvara EA, utan att få folk att tänka i lite andra banor. Speciellt när vi sitter på "andra sidan" och med knapphändig insikt. Det viktigaste igen tycker jag är att man fortfarande jobbar på att lösa alla problem.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av RogerL:
Skrivet av Spiff:

Hmm man inser hur gammal man är när man upplevt att man köpt spel som kom i EN version, aldrig buggade och patchar inte existerade...

Låt mig gissa - det hade inte multiplayer heller...

Internet var två trådar koppar draget mellan några universitet med lite för mycket budget...
Det var tider det!

Medlem
Skrivet av 22EpsiloN:
Skrivet av Idono:
Skrivet av 22EpsiloN:
Skrivet av Idono:

Fortfarande ingen ursäkt. Spelet borde ha beta testats betydligt mycket längre. Dvs. Månader istället för 2-3 veckor.

Allt jag hör från DICE är bortförklaringar hit och dit. Ja det tär svårt att utveckla ett spel. Om dom inte klarar det så får dom för fan anpassa sig till vad dom klarar. Mer tid åt att göra klart innehållet och en jävla buffer för att testa spelet i god tid innan release. Typ som vissa utvecklare som har en stängd beta i 2-3 månader och en öppen i en hel månad.

Det är lika lika jävla patetiskt o höra deras undanflykter och gnäll om hur svårt det är. Strukturerar om och gör rätt istället.

Jag tror att spelet är ganska bra testat faktiskt, men som han skrev som hade dom rätt snarlika maskiner till detta. Spelar ingen roll om du testar om och om igen i ett halvår ifall du inte har förutsättningarna att framkalla felet.

Där kanske dom behöver ta sig en funderare, hur hanterar man det problemet i framtiden. Längre öppen beta kanske?

Här läs.
http://bf4central.com/2013/11/ea-pushed-battlefield-4-quality...

Kan inte vara helt säker på att den är äkta eller inte. Men jag håller mig beydligt mycket mer uppdaterad om händelsen och BF4 än de flesta på FZ. Samt att jag har betydligt mycket mer insikt inom spelutveckling och kring kretsande också.

EA och DICE har väldigt svårt att hålla sin information konsistent och sammanhängande. Det finns hur många artiklar som helst med intervjuer där DICE bortförklarar och skyller på det ena eller andra felet. Mestadels skyller dom också på communityn.

Att dom skyller på ny kod och ordentlig parallell processing är ingen ursäkt. Dom skulle ha testat spelet i god tid med en lång utförlig beta. Men det gjorde dom inte. Dom testade inte ens all spelmekanik ordentligt och lät buggar som server tystnads buggen att glida igenom.

Om det stämmer det som står i länken håller jag med om att det borde testats bättre. Trodde det var common sense att nå en punkt där man har i princip kodstopp och bara gör minimala ändringar där man måste.

Men jag tror ändå dice kan det där. Det är nog mer styrningen uppifrån det är fel på.

DICE borde kunna det här. Men dom har bevisat att dom inte gör det. Spelet är allt för buggigt för att dom ska ha testat spelet ordentligt. Det känns som BF3s launch igen.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av gurkoz:
Skrivet av Kuci:
Skrivet av gurkoz:
Skrivet av Kuci:

Shit happens? Ett par klientrelaterade krascher kan man förstå, men när serverna man spelar på kraschar och själva klienten kraschar _ofta_ så har man inga ursäkter för att kräva 500ish kr.

Varför är det så många som är emot att kräva att en produkt ska fungera när man väl köper det? Inte fan vill jag köpa en produkt för 500 kr för att betatesta den åt företaget.

Saker KAN hända, och nu har det hänt. Så ser jag det. Människor jobbar på det as we speak. Svårt att "Garantera" det som du "Kräver".

Men varför ska jag betala fullpris för en produkt som inte fungerar?
9/10 spel har inte såna här problem när de släpps. Jag kan självklart tåla ett par buggar men det var _kopiöst_ många när bf4 släpptes, även en del som 3:an hade.

Jag förstår verkligen inte varför folk försöker försvara företag så himla mycket, ett företag vill enbart tjäna pengar, det är inte där för att vara din "kompis".

Visste du att produkten inte fungerade innan du köpte? Visste EA/Dice att dessa problem skulle uppstå på stor skala innan release? Skulle du fått köpa det till halva priset? Att spelet fungerar bra hos vissa men sämre hos andra visa ju på att det varierar från fall till fall och är omöjligt/svårt att förutse.

Bästa är ju alltid att vänta med ett köp tills man skaffat sig en uppfattning om hur det är och presterar. Så klart gillar man serien och vill förbeställa och få det på dag ett. Men då får man också vara medveten om att sånt här KAN hända. Du kan vänta ett år med att köpa ett spel och chansen att det ska innehålla buggar minskar.

Att jämföra ett spel med ett annat är bara meningslöst tycker jag. Bara för att de tidigare tio spelen du spelat fungerat smärtfritt betyder inte att alla framtida spel automatiskt ska göra det. Vi uppskattar alla när spelutvecklare gör spelen mera tekniskt avancerade men vi har uppenbarligen ingen förståelse för när det uppstår problem.

För mig handlar det inte om att slaviskt försvara EA, utan att få folk att tänka i lite andra banor. Speciellt när vi sitter på "andra sidan" och med knapphändig insikt. Det viktigaste igen tycker jag är att man fortfarande jobbar på att lösa alla problem.

Du kanske ska ta ditt tänkande till hjärtat också. Just i denna tråden har du slaviskt skyddat EA och DICE utan att tänka i andra banor.

EA och DICE har vetat att spelet inte är klart och fortfarande släppt spelet. Faktum är att spelet är betydligt mycket värre än BF3 va. Och även det spelet va riktigt problematiskt och buggigt. BF4 har till och med återkommande buggar från BF3 samt fixade BF3 buggar.

Felet ska aldrig ligga på konsumenten, vilket EA/DICE frekvent försöker skylla på. Om det är fel på spelet så är det DICEs fel. Det är deras uppgift att släppa ett fungerande spel om det inte funkar så är det deras fel och deras uppgift att fixa det. Det handlar inte om någon förståelse. Ifall DICE vet att det är en svår uppgift så borde dom ha gjort något åt det tidigare istället för att skylla på komplexitet.

Om 1 spel utav 10 inte fungerar så är det definitivt utvecklarnas fel. Antigen har de inte koll på vad dom gör eller så överskattar dom sig själv med grova marginaler. Det sistnämnda är just vad DICE har gjort. De har Bevisat det ett flertal gånger nu att 2 år inte är en utvecklings tid som passar dom. Deras spel har varit långt ifrån fläckfria. Och detta är i jämförelse med väldigt många spel. Dom har aldrig riktigt testat sina spel ordentligt och nu blev det betydligt värre när dom skrivit om stora delar av Frostbite med ny teknologi.

Alla som har insikt inom programmering vet att utförlig testande av sin kod är ett måste och detta på flertalet olika hårdvare kombinationer. Som jag sa förra gånger jag skrev till dig. Det är ingen ursäkt att skylla på något. Dom skulle lagt ner mer tid och haft en utförlig beta på en betydligt längre tid för att lösa just dom här problemen. Men det är ryggradslösa DICE vi snackar om. Så for pappa EA säger något så viker dom sig och sedan jämrar dom sig och skyller på allt annat än sig själva.

Jag som blivande ingenjör tycker det är för jävla dåligt för dom att försöka skylla ifrån sig eller jämra sig om sin egna produkt. Det är inte som om jag sitter och klagar på att det är för svårt eller att jag inte har tid att göra mina skolarbeten i tid. Det är jag som står för felet och inför nästa arbete så tänker jag till mer utförligt och planerar bättre. Så enkelt är det.


signatur

Idono. That's me!

Skriv svar