Youtube – Tunecore förklarar rättighetsanspråken

Robot
Youtube – Tunecore förklarar rättighetsanspråken
Medlem
Youtube – Tunecore förklarar rättighetsanspråken

Men det är ju i många fall, indie utvecklaren själv som gjort sin musik, vem får pengarna ? vem är "artisten"? Luktar så förbannat mycket mygel över hela den här grejen.

Medlem

Frågar mig fortfarande.....

Är detta lagligt?

Medlem

Och hur mycket pengar tycker de då at t de ska ha när t ex ett spel recenseras, och en snutt av spelmusiken fastnar i deras filter? Vet inte ens vilka pengar det handlar om...intäkter från någon liten reklambanner?
Jag är personligen ganska övertygad om att folk i första hand klickar på klippet för att se en specifik recensent utvärdera ett spel, inte en genväg för att lyssna på ett brottstycke av en viss låt.
Och så säger man att det är stöld med fildelning...right :/

Medlem

Älskar musik men avskyr hur musikbranschen styrs utav dessa pengagiriga, efterblivna idioter som bara tänker på att fylla plånboken och inte på oss konsumenter och hur mycket de förstör för oss och andra som hjälper till att göra reklam för deras grejer.


signatur
Medlem

Otippat att det var de stora musikbolagen som har pressat youtube till de här regeländringarna. Smutsigare människor är nog svårt att finna.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Otippat att det var de stora musikbolagen som har pressat youtube till de här regeländringarna. Smutsigare människor är nog svårt att finna.

Det handlar väl inte om stora skivbolag utan ett bolag som representerar små artister som INTE ligger på stora skivbolag? ...och ett bolag som dessa kompositörer/artister VALT att jobba med?

Medlem

Och sen undrar idioterna varför så många tankar ner musik.
Det borde vara varje människas moraliska skyldighet att till varje pris motarbeta dessa parasiter på samhällskroppen.

Medlem

YouTube blir bara sämre å sämre för var gång de ändrar nått.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Det är bara en ren scam. Det finns företag som gör anspråk på musik och bilder som dom själva inte har rätt till.

Inaktiv

Hoppas alla slutar köpa musik och istället laddar ner från Piratebay,
ser ni detta NSA och FRA ?
Jag uppmuntrar alla till att bli pirater, nu kan ni komma och arrestera mig.

på sätt och vis är det lite komiskt att personer som sitter och spelar dataspel hela dagarna,och kan leva på det,plötsligt måste gå till arbetsförmedlingen och skaffa ett riktigt jobb,som alla vi andra ..

Medlem

Enkelt skit i youtube och börja visa på annan sida.
Youtube vill ändå bli typ liknande netflix osv med egna program och serier som bara ska visas på youtube.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tycker faktiskt youtube skött sig överlag bra genom åren, men det är bara en tidsfråga tills den kraschar precis som alla andra tjänster under press från alla håll, skulle jag tippa.

Darknessviking, jag tycker nog att det måste kosta på att göra klipp dagligen som de som verkligen tjänar mycket på det. de gör ju lätt mer jobb än de flesta programledare i TV, osv.

Det jag inte förstår är att de fortfarande inte verkar ha förstått att youtube är den bästa reklamkanalen på internet - inte förinspelade klipp då enbart utan även dessa klipp. Det är så kortsiktigt att gå på dem istället för givna situationer som då någon lägger upp en fullängdsfilm.

Medlem

Borde inte detta regleras under fair use?

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Frågar mig fortfarande.....

Är detta lagligt?

Tycker det låter som utpressning, och olaglig konfiskering av egendom.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Borde inte detta regleras under fair use?

I Sverige finns inte fair use som i USA men finns likande lagar. Enligt Amerikanska Fair use lagar är du skyddad som recensent och får göra urklipp och ta scener så länge som du kommenterar och recenserar dessa.

Däremot är det olagligt med tillex let's play för att då är det mera än utdrag då visar man hela spel. I alla fall många delar av det med syfte att visa spelet som sådant inte göra en recenssion av det.

Dessa delar är även lag i sverige och alla länder som skrivit på avtalet om copyright i Bern och Buenos Arise.

Detta är demokratiska grundläggande principer, som youtube angriper.

Skrivet av StraxDax:

Hoppas alla slutar köpa musik och istället laddar ner från Piratebay,
ser ni detta NSA och FRA ?
Jag uppmuntrar alla till att bli pirater, nu kan ni komma och arrestera mig.

Däremot kan ni få problem med oss moderatorer om ni uppmanar till piratande. Det står i reglerna som många borde läsa upp sig på vart tredje månad eller så.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

blitt drabbad jag med..slutade med att jag personligen kontaktade lionhead studios som stämde RÖVEN av adrev som sade att dom ägde musik slingan i The movies pc spelet fnittrade hela vägen hem när det brevet damp ner i mailen:D


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Darknessviking:

på sätt och vis är det lite komiskt att personer som sitter och spelar dataspel hela dagarna,och kan leva på det,plötsligt måste gå till arbetsförmedlingen och skaffa ett riktigt jobb,som alla vi andra ..

Hur definierar du ett 'riktigt' jobb? Är att driva en YouTube-kanal mindre 'riktigt' än att tala i telefon, köra bil, vika kartonger eller fotografera hela dagarna?
Är det mer 'riktigt' att läsa upp nyheter i TV?

Jag undrar vad du själv har för jobb som är så mycket riktigare men det här handlar mest om avundsjuka, eller hur?

Youtuber
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Redstar:

Borde inte detta regleras under fair use?

I Sverige finns inte fair use som i USA men finns likande lagar. Enligt Amerikanska Fair use lagar är du skyddad som recensent och får göra urklipp och ta scener så länge som du kommenterar och recenserar dessa.

Däremot är det olagligt med tillex let's play för att då är det mera än utdrag då visar man hela spel. I alla fall många delar av det med syfte att visa spelet som sådant inte göra en recenssion av det.

Dessa delar är även lag i sverige och alla länder som skrivit på avtalet om copyright i Bern och Buenos Arise.

Detta är demokratiska grundläggande principer, som youtube angriper.

Är en tolkningsfråga, en Let's Play kan vara i syfte att lära andra om saker i spelet, och på såvis vara under fair use


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Whisp:

Otippat att det var de stora musikbolagen som har pressat youtube till de här regeländringarna. Smutsigare människor är nog svårt att finna.

Det handlar väl inte om stora skivbolag utan ett bolag som representerar små artister som INTE ligger på stora skivbolag? ...och ett bolag som dessa kompositörer/artister VALT att jobba med?

Ja, för jag tror också att det är främst de små stackars musikkreatörerna som i första hand anlitar ett bolag som Tunecore.

Medlem

Youtube tar död på sig själv. Men det börjar väl bli dags. De har blivit för stora.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Whisp:

Otippat att det var de stora musikbolagen som har pressat youtube till de här regeländringarna. Smutsigare människor är nog svårt att finna.

Det handlar väl inte om stora skivbolag utan ett bolag som representerar små artister som INTE ligger på stora skivbolag? ...och ett bolag som dessa kompositörer/artister VALT att jobba med?

Ja, för jag tror också att det är främst de små stackars musikkreatörerna som i första hand anlitar ett bolag som Tunecore.

Ja?

Det är ett bolag som hjälper de "små stackars musikkreatörerna" att publicera/distribuera musik digitalt. Stora skivbolag klarar sånt utan hjälp.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Frågar mig fortfarande.....

Är detta lagligt?

Simpelt svar: Nej.

Går det att enforca/lösa för gemene man? Nej.

Medlem
Skrivet av sarg:
Skrivet av Ztreek:

Frågar mig fortfarande.....

Är detta lagligt?

Simpelt svar: Nej.

Går det att enforca/lösa för gemene man? Nej.

Jodå, bara att migrera till där gräset är grönare, exempelvis Vimeo eller Veoh. Så slipper man även alla buffrings problem som failtube dras med på senare tid.

Inaktiv

"Däremot finns det i dagsläget inte någon möjlighet att helt vitlista sin musik på Youtube".

Eeeeh vänta nu... Så systemet är automatiskt. Den känner automatiskt av ifall en viss låt används. Men man kan inte vitlista låtar? Va.

Medlem
Skrivet av figgehn:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Redstar:

Borde inte detta regleras under fair use?

I Sverige finns inte fair use som i USA men finns likande lagar. Enligt Amerikanska Fair use lagar är du skyddad som recensent och får göra urklipp och ta scener så länge som du kommenterar och recenserar dessa.

Däremot är det olagligt med tillex let's play för att då är det mera än utdrag då visar man hela spel. I alla fall många delar av det med syfte att visa spelet som sådant inte göra en recenssion av det.

Dessa delar är även lag i sverige och alla länder som skrivit på avtalet om copyright i Bern och Buenos Arise.

Detta är demokratiska grundläggande principer, som youtube angriper.

Är en tolkningsfråga, en Let's Play kan vara i syfte att lära andra om saker i spelet, och på såvis vara under fair use

Inte helt omöjligt men skulle finna det tveksamt däremot.

Medlem
Medlem

Ustream och Twitch är framtiden, vem fan behöver Utube?

12
Skriv svar