Assassins Creed: Black Flag - recensionen

Testpilot
Assassins Creed: Black Flag - recensionen

#Assassins Creed : Black Flag , tänkte att nu ska vi testa serien på allvar
Men jag litade inte riktigt på Ubisoft så jag ”testade” en stund , men köpte mitt ex då jag snabbt insåg att detta var skitkul spel.

Nu kan jag för mitt liv inte hitta nån förbannad inställning time/played i det sunkiga U-play
Förut kunde man skitlätt se det men neeej inte nu inte.
Estimerar nånstans runt 50-70 timmar nedlagda på spelet mellan tummen o pekfingret , har klarat storyn nu och lirat igenom DLCt , jag anser mig klar då jag har 92% på huvudspelet och 90% på DLCt avklarat.
Jag älskar att gå runt i öppna spel men att hoppa efter alla hemligheter är inte min grej så det får räcka med allt jag rotat fram hittils.

Nackdelar:
* Att smyga är minst sagt roddigt , efter ett tag tröttnar man på det hela då det oftast inte finns nåt incitament att smyga för det är ju precis lika enkelt att kötta igenom sisådär 30 vakter samtidigt.
* Freerunning i all ära men gubben beter sig som ett mongo ibland och fastnar mot väggar och hoppar till döds och annat intressant.
* Storysekvenser där man skall lyssna på konversationer är ju helt sjukt kassa , man blir inlåst och vallad , trist.
* Att dyka är inte roligt , man blir desorienterad och stressad med en vertikal bandesign som inte är rolig i de flesta vraken , trist nog kräver de bästa uppgraderingarna just att man dyker o hittar ritningarna där.
* Av och påstigning på båten är onödigt komplicerat då man skall ut till små öar. Jag kan stå ut med att hoppa av båten och simma ut , men då man skall tillbaka kan de bjussat på en fast-travelmöjlighet tillbaka direkt till båten istället för att strössla med ekor längs bara vissa stränder.
* Invisible walls på vissa ställen som är drivna av storyn innan man kan utforska dessa.
* Buggig karta som missar zoomning rätt ofta.
* Mobil Appens karta funkar inte , likaså achievement trackern är trasig och notifikations likaså.
* Döds scenerna i storyn är sjukt immersionsdödande , iofs är hela fjanteriet med att man spelar spelet i cybervärlden en immersionsdödare , men just dessa är sjuka. Exempelvis. I ett uppdrag skall man döda nån snubbe, jag låter honom dödas av sina egna med hjälp av Berserk pilar på fiender. Då han dör klipper de in en slutsekvens där jag då står över hans lik med svärden instoppade i hans kropp , det var ju inte jag som dödade honom utan hans egna och snubben hinner babbla en hel novell innan han dör .
Eller då man spränger skeppet i luften på nån man jagar och vips står man vid hans kropp och får en slutsekvens med lite snack från offret. Jättttee smidigt!
* Trist att ditt skepp aldrig blir större utan du sitter fast med samma skepp som du dock uppgraderar tills det blir en mördarmaskin.
* Uplay! - det är inte snabbt , det segar ner start av spelet och känns onödigt förutom autopatch biten.

Fördelar:
* Open world med GAZZILIONFANTASTIC många saker att göra.
* YARRR! Skeppsstrider , kriga , ta över och uppgradera ditt skepp , man fastnar lätt i uppgraderingar hela tiden och tjäna pengar för att uppgradera och skaffa metall och trä till dessa. Jättekul helt enkelt.
* Styrningen av skeppet känns helt okej , lagom tröghet och känsla.
* Mobilappen är kul , enkel och gör att du tjänar pengar som gräs samt ger incitament att ta över skepp i spelet för att använda i appen. (man kan spela kenways fleet på datorn också men den är inte så inutiv att spela med mus o tangentbord utan är mer gjord för pekplattor)
* Helt okej story i spelet om man då bortser från de fjantiga sekvenser du skall skugga folk och lyssna på dem och hela skiten med att man ska springa runt i ”nutid” och hacka terminaler som ett miffo.
* Sea chanties - bäst i hela spelet att segla runt och lyssna på dina sjömän som sjunger olika sånger!
* DLC-Freedom Cry som kom ganska snabbt är stort och matigt och värt pengarna.
* Grafikinställningarna är många och går bra att tweaka , med den konstiga 60FPS låsningen är ett skumt beslut.

Slutsats , GRYMT kul spel med en del småmissar men dessa har man överseende med och har roligt i den öppna fria världen där man kan tillbringa många timmar!

Jag ger det många sillar i betyg , dock inte max då det har en del fläckar som är ganska irriterande.

Kiri OUT

PS: God jul på er!

#blogg

Assassins Creed: Black Flag - recensionen

Döds animationerna där man får ta del av offrets sista ord har varit ett signum för serien hela tiden sen första spelet, då man inte hade nått annat val än att lönnmörda med knivarna på nära håll.

Kunde gjorts mer smidigt nu när man kan göra på x antal sätt det
håller jag med om

Hittar oftast ekor rätt tätt när man ska tillbaka ombord

Sen finns det väll en timer om "speltid" överst i statistik sidan i pausmenyn, bland all annan statistik?

Har missat att dlc:et är ute (kanske inte till PC eller?) uppskattad speltid på den?

Nutids storyn var skit bra i de förra spelen, men i och med att den tog slut så är det bara "extra" info till oss gamla spelare som man hackar fram. Mindre intressant om man inte hängt med, med andra ord


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Testpilot

DLCt är egentligen en extrakarta med en klase platser att åka till , estimerad speltid 10+ timmar berooende på om man rusar genom storyn eller om man härjar runt som jag brukar.

Ska kolla det i menyn om speltid och hoppas jag får ut nåt där ur spelet. tackar för tipset.

1
Skriv svar