Wii U gamepad tappar kontakt med konsol helt plötsligt

Medlem
Wii U gamepad tappar kontakt med konsol helt plötsligt

Vet inte om någon mer har råkat ut för detta specifikt men here goes.

För några veckor sedan började min gamepad tappa kontakten med konsolen. Inte bara någon enstaka gång utan hela jäkla tiden. Grymt irriterande.

Det hela började samtidigt som jag fick hem min PS4.
Detta är tydligen hela problemet.
På nåt sätt stör PS4 ut sändningen mellan Wii U och gamepaden.
Räcker inte med att ha PS4an avstängd. Måste dra ur ström kabeln ur konsolen.
Det är inte så att de båda enheterna står bredvid varandra heller. Är ca 1,8m mellan dem.

Hoppas det kan hjälpa någon annan stackars sate som funderar på att skicka in sitt fullt fungerande Wii U till Nintendo helt i onödan.

Medlem

Tack bra att veta då jag har ett Wii U men även vill ha ett PS4 i framtiden.

Tyckte det lätt konstigt så jag leta runt lite kan ju vara så att då båda konsollerna använder sig av remote play så kan det ju vara så att dom använder samma frekvenser/metod för denna funktion? Kanske det är detta som stör?

Annars är det väl bara att meddela Nintendo och Sony så får man hoppas att dom kanske möjligtvis kan hitta en lösning genom firmwares... Beror det väl på hur utbrett problemet egentligen är.

Medlem

Jag upplevde ett liknande problem med mitt PS3. Mitt Wii U stod jämsides med mitt Playstation 3, vilket ledde till att min Gamepad bara nådde ~3 meter innan den tappade anslutningen. Jag särade på de två konsolerna så att det är ungefär en meter emellan dem, och nu når kontrollen uppemot 15+ meter.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Överbelastning på 2,4GHz frekvensen.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Överbelastning på 2,4GHz frekvensen.

Gamepaden går på 5Ghz

Medlem

Det här var ju intressant. Jag tycker också att gamepaden räcker så kort, har det med andra trådlösa signaler att göra alltså? Hur vet man vilka enheter som går på samma frekvens då?

1
Skriv svar