Sony stänger ett gäng spelservrar nästa år

Medlem
Sony stänger ett gäng spelservrar nästa år

Tycker fortfarande det är skitmärkligt att man får stänga servrar utan att erbjuda spelarna egen servermjukvara. GT5 är alltså bara 3 år gammalt och uppföljaren är inte ens ett halvår... Mitt PS3 dog ju förvisso efter ungefär lika lång tid så det är kanske den sortens livslängd man kan vänta sig på saker från Sony.

Medlem

Tråkigt för dom som spelar dom spelen, om det nu är några som gör det. Ingen större förlust för mig personligen.

Medlem

Låter som dom vill "tvinga" folk till att köpa GT6.

Medlem

som #1 borde vara olagligt att inte få hosta servrar själva.

Medlem

PC + Fria dedikerade servers = Frihet!

Hmm, ja, det är tråkigt, det är som om vissa spel bara får leva i ett par år.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

ELF
Medlem

Nu är ju detta på konsol. Men det borde alltid finnas en möjlighet att fortsätta spela online när servern stängs av i form av LAN eller Direct Connect mot en privat dedikerad server.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

PC + Fria dedikerade servers = Frihet!

ja så kan man ju säga men när allt fler utvecklare låser servrarna och gör cod's approach så är det ju bara indie spelen man kan fortsätta uttala sig så om.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Riktigt tråkigt. Brukar lira GT5 till och från.

Inaktiv

Detta borde ju inte vara ett problem på Xboxen längre om spelen använder dedikerade servrar från Xbox Cloud (Windows Azure). Eftersom de automatiskt kan snurra upp virtuella servrar till vilket spel som helst, så finns det ju ingen anledning att stänga ner ett spel.

Azure snurrar ju upp vad det än är jag vill spela, så servrarna behöver ju aldrig stå och damma. Inte sant?

Medlem

borde vara automatisk "pling" på online trophies när de stänger ner servrarna


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Tycker fortfarande det är skitmärkligt att man får stänga servrar utan att erbjuda spelarna egen servermjukvara. GT5 är alltså bara 3 år gammalt och uppföljaren är inte ens ett halvår... Mitt PS3 dog ju förvisso efter ungefär lika lång tid så det är kanske den sortens livslängd man kan vänta sig på saker från Sony.

Instämmer helt, frågan är väl dock hur många spelare GT5-servrarna faktiskt har. Själv har jag aldrig ens provat att köra (hoho) det online.

Medlem

Trodde servrarna för det första Resistance redan var stängd för länge sedan.

Men Resistance 3 är väl inte så värst gammalt?

Medlem

Detta är väl knappast något konstigt eller ens kontroversiellt? Att det kommer en punkt i ett spels livslängd där det inte går att ekonomiskt rättfärdiga fortsatta server-hosts för spelet är ett permanent problem med spelsystem som inte tillåter spelarna att stå för servrarna.

Tvivlar liksom rätt mycket på att det finns en stor skara spelare som fortfarande spelar första Resistance i multiplayer, till den mån att det känns rimligt att förvänta sig att Sony ska fortsätta hålla servrarna uppe trots vad det kostar. Enda lösningen på sådana här problem är att kräva att framtida konsollgenerationer tillåter dedikerade servrar som sköts och hostas av spelarbasen själv.

Inaktiv

Tycker att det är väldigt dåligt att stänga servrarna för GT5. Hade jag haft min PS3 hade jag lätt kunna fortsätta spela spelet 2-3 år till med tanke på hur utmanande det är att möta spelare online.

Väldigt märkligt beslut speciellt med tanke på att de drog ut releasen extremt på spelet från första början.

Medlem

Glorious PC master race osv osv..

sitter själv å spelar spel som varit officieltl offline i 6 år, är communityn som åsnor så går det :>

Medlem

Men va fasen! Inte resistance 3 servrarna.


signatur

Äta bör man annars dör man, Äta gör man ändå dör man //Obelix

Medlem

Men VA FAN! MAG likesom komigen jag hade gärna velat återgå till det spelet på senare tid grymt bra spel. Dessutom har inte MAG något form av single player läge utan det var var just ett MMOG, bara multiplayer. Det var awesome med 256 spelare matcherna även om min favorit var 128 spelar matcherna. Tycker det är lite dåligt av dem då som sagt det är det enda man kan göra med spelet, spela online. Iaf borde dem släppa nån form av uppdatering som gör att man får en server browser och behålla en lågkostnad listen server sedan släppa serverfilerna för folk.

Jag vet inte trist är det iaf

Medlem

Vadå, man kan väl spela singelplayer???


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Serkish:

Vadå, man kan väl spela singelplayer???

Inte I MAG multiplayer spel only

Medlem

Tänkte på GT5


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Håller med vad många säger här. En gång i tiden var det jäkligt nice att köpa ett singleplayerspel för 400:- och ha 15-25 timmar spelande. Därefter world of warcraft (har INGA problem med prenumerationsavgift för ett bra mmorpg). Sen upptäckte man att man kunde erbjuda onlinetjänster till ett pris och ville därför starta egna tjänster så man kan betala dem via dessa siter. Vore MÄRKLIGT om de inte såg till att man kan spela GT 5 utan att vara uppkopplad i samband med att de stänger ner servrarna. Om inte så är falllet.....konstigt att folk piratkopierar.....?

Medlem

Så jag kan ej spela GT5 efter deadline?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Serkish:

Så jag kan ej spela GT5 efter deadline?

Inte online, som det ser ut nu i alla fall. Spela går ju hu bra som helst men community/seasonals/Online Car Dealership/B-Spec etc kommer dock gå ner.. Viskas en del om en patch som gör multiplayer med PSN-Vänner möjligt dock.

Avstängd
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av Fleshcutter:

PC + Fria dedikerade servers = Frihet!

ja så kan man ju säga men när allt fler utvecklare låser servrarna och gör cod's approach så är det ju bara indie spelen man kan fortsätta uttala sig så om.

Jo det är ju cod som är boven i det hela gällande att man inte har fria dedikerade servrar i spel. Fortsätt ljuga för dig själv

Umi
Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

PC + Fria dedikerade servers = Frihet!

Om inte företaget heter Blizzard eller Electronic Arts

Inaktiv

Så gott som alla spel nuförtiden har ju online komponenter utan att låta dom ligga i spelarnas händer, tror det är väldigt många spel som kommer bli lite tråkiga att återbesöka i framtiden då många features kommer saknas.

Medlem
Skrivet av Umi:
Skrivet av Fleshcutter:

PC + Fria dedikerade servers = Frihet!

Om inte företaget heter Blizzard eller Electronic Arts

Heh, beror på vilket spel. DAoC tex har fria dedikerade servers.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar