Film visar fälttest av Steam-kontrollen

Robot
Medlem
Film visar fälttest av Steam-kontrollen

Det blir inte en ersättare till mus och tangentbord för min del.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Inaktiv

Utan styrpinne då känns det heltokigt att lira, har kört med släta handkontroller på gamla konsoller och det är inte behagligt alls,
det kommer säkert bli en del som gillar sånt,
men man hoppas inte Sony och MS gör samma sak.

Medlem

Spela fps med styrspak är inget vidare. Att spela fps med en touchpad tar nog priset.

Blir nog kramp om man måste smeka plattan så många gånger för att göra något så enkelt som att vända sig om.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:

Det blir inte en ersättare till mus och tangentbord för min del.

Det är inte tanken heller, tanken är att det ska ersätta gamla handkontrollen för alla (kanske), men åtminstone för dom som vill som sagt spela sina pc spel på soffan framför tv:n, eller substitut för tgb/mus för dom som lirar framför tv:n med sladdlösa möss/tgb (eller med kabel + förlängningssladd).

Jag själv gillar spela mina PC spel i HD på soffan med en fet platt-tv framför mig, men i MP spel som BF så är man chanslös med gamla xbox360 kontrollern mot andra pc spelare, då skulle denna (om den nu är bättre än, eller nära mus/tgb i precision) perfekt för mig i BF3/BF4/ m.m då.. På ps4:an så spelar det ingen roll, för där är alla (eller dom flesta, som inte fixar mus/tgb till sin ps4) lika handikappade.

Jag har inget emot handkontroller, och gillar mus/tgb bäst i fps spel t.ex, handkontroller passar bättre i TPS/Racing/Fight/Sportspel/Flygspel/sidoscrollers/plattformspel, jag gillar båda till olika spel och användningsområden. Älskar mina datorer och mina konsoller. Så löjligt att så många jämt ska jämföra dom två mot varandra, när dom kostar/används olika, och har inte någon tävling mot varann. Det är töntigt bråka om vilket är bäst, för det är att jämföra en SUV mot en Ferrarri. SUV(konsol) är praktisk men billig (billig jämfört med ferrari), och den är bekväm och enkel att använda. Och flera har råd med en. En ferrari (pc) är snabb, e-penis, man har sällan brist på hästkrafter, och den är nåt man kan stoltsera med, fixa o trixa, trimma, imponera brudar (andra pc nördar) med och även modda om man vill, och man har lite mer frihet hur man använder den.

Så båda är bra, båda är bättre på vissa områden än den andra, men bara en korkad person väljer ett av dom, när man kan ha båda och äga bara bådas fördelar men inga nackdelar (förutom dyrare spel på konsol;-))

Så fanboys, you are all foools! Multiplatt is always better than heteroplattform...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

No way, me wants me keys and mouse.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Utan styrpinne då känns det heltokigt att lira, har kört med släta handkontroller på gamla konsoller och det är inte behagligt alls,
det kommer säkert bli en del som gillar sånt,
men man hoppas inte Sony och MS gör samma sak.

Vad är detta för konsoller? Inga jag stött på trots att jag samlar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Det jag finner intressant med kontrollen är att man borde slippa en liten fördröjning jämfört med traditionella gamepads.

Vadå fördröjning? Jo, om man styr med styrspak på en gamepad och ska ändra riktning från vänster till höger, så för man spaken från vänster, till mitten, sedan till höger. Visst, det tar kanske 1/5 sekund, men ändå.

Med denna kontroll så borde man kunna ändra riktning direkt.

Medlem
Skrivet av FZGurka:

Det jag finner intressant med kontrollen är att man borde slippa en liten fördröjning jämfört med traditionella gamepads.

Vadå fördröjning? Jo, om man styr med styrspak på en gamepad och ska ändra riktning från vänster till höger, så för man spaken från vänster, till mitten, sedan till höger. Visst, det tar kanske 1/5 sekund, men ändå.

Med denna kontroll så borde man kunna ändra riktning direkt.

Nej eftersom det är en touchpad. Du drar smeker med fingret för att vända på dig. Därför måste du svepa över plattan många gånger för att vända riktning.
Som du ser i videon gör han stora rörelser för att vända sig vilket i sin tur leder till rejält ökad fördröjning i jämförelse med spakar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag tänker inte på FPS, för det spelar jag aldrig på konsol. Mer plattformsspel eller liknande.

Medlem
Skrivet av FZGurka:

Jag tänker inte på FPS, för det spelar jag aldrig på konsol. Mer plattformsspel eller liknande.

Där kommer det fungera på samma sätt. Du spelar med en touchpad. Bara testa spela på din mobil så kommer du förstå hur det kommer fungera.
Skillnaden mellan mobilen och kontrollen är att kontrollen har urgröpta områden för att indikera touchpaddens början, mitt och slut.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Är inte Steam-kontrollen prefekt om man ska spela med en Oculus rift?

Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av StraxDax:

Utan styrpinne då känns det heltokigt att lira, har kört med släta handkontroller på gamla konsoller och det är inte behagligt alls,
det kommer säkert bli en del som gillar sånt,
men man hoppas inte Sony och MS gör samma sak.

Vad är detta för konsoller? Inga jag stött på trots att jag samlar.

mattels intellivision hade horribla handkontroller, blanka platta och ruskigt oprecisa, minns att man klistrade fast en liten pinnliknande grej på stryrplattan och då gick det lite bättre.

Inaktiv
Skrivet av Regaz:

Är inte Steam-kontrollen prefekt om man ska spela med en Oculus rift?

och varför skulle den vara det ?
handkontrollen ska man vara bekväm med och då är ju den handkontroll man gillar perfekt.

Medlem
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av StraxDax:

Utan styrpinne då känns det heltokigt att lira, har kört med släta handkontroller på gamla konsoller och det är inte behagligt alls,
det kommer säkert bli en del som gillar sånt,
men man hoppas inte Sony och MS gör samma sak.

Vad är detta för konsoller? Inga jag stött på trots att jag samlar.

mattels intellivision hade horribla handkontroller, blanka platta och ruskigt oprecisa, minns att man klistrade fast en liten pinnliknande grej på stryrplattan och då gick det lite bättre.

Jo just det, det har du rätt i, jag tänkte på touchkontroller, men du skrev ju faktiskt släta kontroller och ja kontrollerna till Intellivision är ganska dåliga.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Steam kontrollen kan omöjligen ersätta mitt tangentbord och mus, nej tack står över.

Medlem
Skrivet av StraxDax:
Skrivet av Regaz:

Är inte Steam-kontrollen prefekt om man ska spela med en Oculus rift?

och varför skulle den vara det ?
handkontrollen ska man vara bekväm med och då är ju den handkontroll man gillar perfekt.

Ja, jo det såklart. Man tar ju det som passar bäst för en själv. Om man föredrar t.ex. xbox 360-kontrollen så ska man naturligtvis köra med en sån.

Men om steam-kontrollen har bättre responstid och mer knappar så borde den lämpa sig mer till Oculus rift, för att den efterliknar mest tangentbord/mus-setupen medans den behåller kontroll-formen.
typ

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av FZGurka:

Det jag finner intressant med kontrollen är att man borde slippa en liten fördröjning jämfört med traditionella gamepads.

Vadå fördröjning? Jo, om man styr med styrspak på en gamepad och ska ändra riktning från vänster till höger, så för man spaken från vänster, till mitten, sedan till höger. Visst, det tar kanske 1/5 sekund, men ändå.

Med denna kontroll så borde man kunna ändra riktning direkt.

Nej eftersom det är en touchpad. Du drar smeker med fingret för att vända på dig. Därför måste du svepa över plattan många gånger för att vända riktning.
Som du ser i videon gör han stora rörelser för att vända sig vilket i sin tur leder till rejält ökad fördröjning i jämförelse med spakar.

Det beror ju på vilken känslighet man har ställt in, precis som med en mus. Jag tror nog att med lite övning kan man få ganska bra precision i fingret utan att ha så låg känslighet att man måste dra flera ggr över plattan för att vända sig.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Spela fps med styrspak är inget vidare. Att spela fps med en touchpad tar nog priset.

Blir nog kramp om man måste smeka plattan så många gånger för att göra något så enkelt som att vända sig om.

Kramp av att röra sina tummar? Som gitarrist kan jag försäkra dig om att man inte får kramp trots en herrans massa rörelser under väldigt långa sessioner, så oroa dig inte.

Medlem

Skräpkontroller, då kan man ju lika gärna ha 2 st virituella styrpakar på skärmen i mobilen??? å fps i mobilen går ju inte så jäkla bra precis, går ju att spela men precisionen är ju inte 100% precis.... blir nog en flopp tyvärr....... Måste tillägga att det är nog dom fulaste handkontroller jag har skådat! Shit va fula.........hahahhahahaa....skapligt fula..........fult.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av marcus8958:

Spela fps med styrspak är inget vidare. Att spela fps med en touchpad tar nog priset.

Blir nog kramp om man måste smeka plattan så många gånger för att göra något så enkelt som att vända sig om.

Kramp av att röra sina tummar? Som gitarrist kan jag försäkra dig om att man inte får kramp trots en herrans massa rörelser under väldigt långa sessioner, så oroa dig inte.

Då är du den första gitarristen som inte använder handleden alls för att spela samt positionerar din hand så din tumme kan stryka över strängarna från vänster till höger och inte upp och ner.

Skrivet av Ahris:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av FZGurka:

Det jag finner intressant med kontrollen är att man borde slippa en liten fördröjning jämfört med traditionella gamepads.

Vadå fördröjning? Jo, om man styr med styrspak på en gamepad och ska ändra riktning från vänster till höger, så för man spaken från vänster, till mitten, sedan till höger. Visst, det tar kanske 1/5 sekund, men ändå.

Med denna kontroll så borde man kunna ändra riktning direkt.

Nej eftersom det är en touchpad. Du drar smeker med fingret för att vända på dig. Därför måste du svepa över plattan många gånger för att vända riktning.
Som du ser i videon gör han stora rörelser för att vända sig vilket i sin tur leder till rejält ökad fördröjning i jämförelse med spakar.

Det beror ju på vilken känslighet man har ställt in, precis som med en mus. Jag tror nog att med lite övning kan man få ganska bra precision i fingret utan att ha så låg känslighet att man måste dra flera ggr över plattan för att vända sig.

Det är som med allt annat. Du kan vänja dig med styrningen och bli bra på det. Men du kommer aldrig bli lika bra som någon med styrspakar eller mus och tangentbord.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av marcus8958:

Spela fps med styrspak är inget vidare. Att spela fps med en touchpad tar nog priset.

Blir nog kramp om man måste smeka plattan så många gånger för att göra något så enkelt som att vända sig om.

Kramp av att röra sina tummar? Som gitarrist kan jag försäkra dig om att man inte får kramp trots en herrans massa rörelser under väldigt långa sessioner, så oroa dig inte.

Då är du den första gitarristen som inte använder handleden alls för att spela samt positionerar din hand så din tumme kan stryka över strängarna från vänster till höger och inte upp och ner.

Skrivet av Ahris:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av FZGurka:

Det jag finner intressant med kontrollen är att man borde slippa en liten fördröjning jämfört med traditionella gamepads.

Vadå fördröjning? Jo, om man styr med styrspak på en gamepad och ska ändra riktning från vänster till höger, så för man spaken från vänster, till mitten, sedan till höger. Visst, det tar kanske 1/5 sekund, men ändå.

Med denna kontroll så borde man kunna ändra riktning direkt.

Nej eftersom det är en touchpad. Du drar smeker med fingret för att vända på dig. Därför måste du svepa över plattan många gånger för att vända riktning.
Som du ser i videon gör han stora rörelser för att vända sig vilket i sin tur leder till rejält ökad fördröjning i jämförelse med spakar.

Det beror ju på vilken känslighet man har ställt in, precis som med en mus. Jag tror nog att med lite övning kan man få ganska bra precision i fingret utan att ha så låg känslighet att man måste dra flera ggr över plattan för att vända sig.

Det är som med allt annat. Du kan vänja dig med styrningen och bli bra på det. Men du kommer aldrig bli lika bra som någon med styrspakar eller mus och tangentbord.

Jag är obotlig optimist tills jag provat!

Ozo
Medlem
Skrivet av FZGurka:

Det jag finner intressant med kontrollen är att man borde slippa en liten fördröjning jämfört med traditionella gamepads.

Vadå fördröjning? Jo, om man styr med styrspak på en gamepad och ska ändra riktning från vänster till höger, så för man spaken från vänster, till mitten, sedan till höger. Visst, det tar kanske 1/5 sekund, men ändå.

Med denna kontroll så borde man kunna ändra riktning direkt.

Det har nog med en hög responstid på tv'n att göra.

Skrivet av walter_iego:

No way, me wants me keys and mouse.

Nobody is forcing you either.

Medlem

Ser fram emot denna!
Som med alla typer av kontroller så är det ju ett komplement snarare ön en ersättare.
Har man en 360 kontroll, tbg/m och steam kontroller så kan man nog anpassa fint efter stundens behov

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av StraxDax:

Utan styrpinne då känns det heltokigt att lira, har kört med släta handkontroller på gamla konsoller och det är inte behagligt alls,
det kommer säkert bli en del som gillar sånt,
men man hoppas inte Sony och MS gör samma sak.

Vad är detta för konsoller? Inga jag stött på trots att jag samlar.

Fanns till super nintendo och mega drive, tror jag även testa det till Amiga 500,

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av marcus8958:

Spela fps med styrspak är inget vidare. Att spela fps med en touchpad tar nog priset.

Blir nog kramp om man måste smeka plattan så många gånger för att göra något så enkelt som att vända sig om.

Kramp av att röra sina tummar? Som gitarrist kan jag försäkra dig om att man inte får kramp trots en herrans massa rörelser under väldigt långa sessioner, så oroa dig inte.

Jag får ofta kramp i vänsterhanden när jag spelar Dayz från att hålla ner W hela tiden när man förflyttar sig. men tror inte den här handkontrollen är lösningen.
Nån som testat nya PS4 kontrollen på PC, den ser ut att bli nästa genrations standard kontroller.

Skrivet av Ozo:
Skrivet av FZGurka:

Det jag finner intressant med kontrollen är att man borde slippa en liten fördröjning jämfört med traditionella gamepads.

Vadå fördröjning? Jo, om man styr med styrspak på en gamepad och ska ändra riktning från vänster till höger, så för man spaken från vänster, till mitten, sedan till höger. Visst, det tar kanske 1/5 sekund, men ändå.

Med denna kontroll så borde man kunna ändra riktning direkt.

Det har nog med en hög responstid på tv'n att göra.

Skrivet av walter_iego:

No way, me wants me keys and mouse.

Nobody is forcing you either.

Skönt att höra, trodde världen var inblandad i allehanda konspirationsteorier.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av MadMartigaN:

Det blir inte en ersättare till mus och tangentbord för min del.

Det är inte tanken heller, tanken är att det ska ersätta gamla handkontrollen för alla (kanske), men åtminstone för dom som vill som sagt spela sina pc spel på soffan framför tv:n, eller substitut för tgb/mus för dom som lirar framför tv:n med sladdlösa möss/tgb (eller med kabel + förlängningssladd).

Jag själv gillar spela mina PC spel i HD på soffan med en fet platt-tv framför mig, men i MP spel som BF så är man chanslös med gamla xbox360 kontrollern mot andra pc spelare, då skulle denna (om den nu är bättre än, eller nära mus/tgb i precision) perfekt för mig i BF3/BF4/ m.m då.. På ps4:an så spelar det ingen roll, för där är alla (eller dom flesta, som inte fixar mus/tgb till sin ps4) lika handikappade.

Jag har inget emot handkontroller, och gillar mus/tgb bäst i fps spel t.ex, handkontroller passar bättre i TPS/Racing/Fight/Sportspel/Flygspel/sidoscrollers/plattformspel, jag gillar båda till olika spel och användningsområden. Älskar mina datorer och mina konsoller. Så löjligt att så många jämt ska jämföra dom två mot varandra, när dom kostar/används olika, och har inte någon tävling mot varann. Det är töntigt bråka om vilket är bäst, för det är att jämföra en SUV mot en Ferrarri. SUV(konsol) är praktisk men billig (billig jämfört med ferrari), och den är bekväm och enkel att använda. Och flera har råd med en. En ferrari (pc) är snabb, e-penis, man har sällan brist på hästkrafter, och den är nåt man kan stoltsera med, fixa o trixa, trimma, imponera brudar (andra pc nördar) med och även modda om man vill, och man har lite mer frihet hur man använder den.

Så båda är bra, båda är bättre på vissa områden än den andra, men bara en korkad person väljer ett av dom, när man kan ha båda och äga bara bådas fördelar men inga nackdelar (förutom dyrare spel på konsol;-))

Så fanboys, you are all foools! Multiplatt is always better than heteroplattform...

Nej. Kontroll är aldrig bättre.. Möjligt vis till Bilspel, men då kör man ju med ratt.

k3m
Medlem

jag vill ha fz.se's omdöme om steamkontrollen.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Då är du den första gitarristen som inte använder handleden alls för att spela samt positionerar din hand så din tumme kan stryka över strängarna från vänster till höger och inte upp och ner.

Jag förstår inte ens vad du menar med det där. Jag syftar på vänsterhandens snabba fingerrörelser vid riff och solon.

1
Skriv svar