Möt Atlas-titanen från Titanfall

Robot
Medlem
Möt Atlas-titanen från Titanfall

Varför skulle de göra reklam för en produkt som säljs till militären? Tror inte några småbarn hade kunnat köpa sådana stridsmaskiner.

Medlem
Skrivet av Theo B:

Varför skulle de göra reklam för en produkt som säljs till militären? Tror inte några småbarn hade kunnat köpa sådana stridsmaskiner.

Det är bara en kul grej att visa upp saker och ting på;). Jag kommer ihåg när Valve gjorde det med Portal 2 och Aperture Science.

Allmänt sköna videos helt enkelt:)

Medlem
Skrivet av Theo B:

Varför skulle de göra reklam för en produkt som säljs till militären? Tror inte några småbarn hade kunnat köpa sådana stridsmaskiner.

Det är ju antagligen till militären de gör "reklamen" för


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Geeks Gaming
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Inaktiv
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

Jag är väl en lekman på området men handlar det inte om att en dedikerad server (vilket jag antar menas med 'riktig server') är mer självständig och utnyttjar sina resurser till 100% medans en virtuel/cloud server är en stor samling hårdvara som delas med andra och skalas efter behov, och kan då innebära prestandarisker, även det finns mer prestanda i poolen så att säga. Just pga att cloud servern inte arbetar exklusivt med i detta fallet en Titanfall server?
Har jag lärt mig något eller är jag ute och cyklar? Hehe

Vilket fall så får man väl hoppas deras multiplayer funkar bra oavsett servrar de väljer. Vem säger nej till en fight med mechs liksom?

Jag hoppas det här spelet blir bra, vi behöver lite nytänk i FPS-spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Håller med Walter. Det här är nog det enda kommande FPS jag ser fram emot, äntligen ett spel som vågar göra något nytt.

Medlem

Exakt vad är det som är nytt med det här spelet?


signatur
Inaktiv
Skrivet av pillveke:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

Jag är väl en lekman på området men handlar det inte om att en dedikerad server (vilket jag antar menas med 'riktig server') är mer självständig och utnyttjar sina resurser till 100% medans en virtuel/cloud server är en stor samling hårdvara som delas med andra och skalas efter behov, och kan då innebära prestandarisker, även det finns mer prestanda i poolen så att säga. Just pga att cloud servern inte arbetar exklusivt med i detta fallet en Titanfall server?
Har jag lärt mig något eller är jag ute och cyklar? Hehe

Vilket fall så får man väl hoppas deras multiplayer funkar bra oavsett servrar de väljer. Vem säger nej till en fight med mechs liksom?

Jag är lekman själv, men jag är positiv till utvecklingen eftersom det innebär billigare serverkostnader och därmed större spridning. Vi har ju t ex ett massivt nätverk av Windows Azure i Sverige redan nu, så det borde ju båda gott för oss. En virtuell maskin arbetar på kernelnivå och utnyttjar hårdvaran till fullo, så jag förstår inte vad problemet skulle vara. Om Windows Azure kan snurra upp en virtuell server i en av parkerna i Göteborg när vi är ett stort gäng som ska spela, så ser jag bara fördelar med det. Detta skulle vara helt omöjligt att göra utan virtuella servrar.

Frågan som kommer sen är, hur bra kommer det att funka i början när det gäller spel? Det är ett otroligt kraftfullt och billigt sätt för företagen att snurra upp arbetsstationer, och om det funkar lika bra för spel, så varför inte?

Tänk om de bygger ett enkelt system för privatpersoner att köra sina egna virtuella servrar för spel precis som man vill. Vi skulle kunna komma väldigt billigt undan med att hyra servrar för alla våra spel, eftersom vi bara använder hårdvaran när vi spelar.

Jag är positiv i alla fall:)

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Inaktiv
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Vad snackar du om? Varför skulle man inte kunna göra detta med en virtuell server? Det var inte en riktig fråga, bara så att du vet.

Det finns egentligen inget som skiljer dessa åt, förutom att du kan snurra upp den virtuella var fan du vill. Teoretiskt sett så har MS precis gjort spelvärlden bättre, men det krävs praktik för att se hur det tillämpas.

"En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis."

Vadå "fullt dedikerad"? Den virtuella maskinen är dedikerad till spelsessionen, så nu hittar du bara på ord. Det är inte som att halva VM:et gör nåt annat, det har ju skapats specifikt för att köra spelet och matchen. Det känns som att du lever lite i det förgångna.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Vad snackar du om? Varför skulle man inte kunna göra detta med en virtuell server? Det var inte en riktig fråga, bara så att du vet.

Det finns egentligen inget som skiljer dessa åt, förutom att du kan snurra upp den virtuella var fan du vill. Teoretiskt sett så har MS precis gjort spelvärlden bättre, men det krävs praktik för att se hur det tillämpas.

"En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis."

Vadå "fullt dedikerad"? Den virtuella maskinen är dedikerad till spelsessionen, så nu hittar du bara på ord. Det är inte som att halva VM:et gör nåt annat, det har ju skapats specifikt för att köra spelet och matchen. Det känns som att du lever lite i det förgångna.

Nämn ett enda spel där du har full access till servern och kan slänga upp en när du vill? Då menar jag med virtuella servrar.

Medlem

Jag väntar, kommer inte köpa "troublegen" konsoller!
2015 kanske!

Inaktiv
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Vad snackar du om? Varför skulle man inte kunna göra detta med en virtuell server? Det var inte en riktig fråga, bara så att du vet.

Det finns egentligen inget som skiljer dessa åt, förutom att du kan snurra upp den virtuella var fan du vill. Teoretiskt sett så har MS precis gjort spelvärlden bättre, men det krävs praktik för att se hur det tillämpas.

"En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis."

Vadå "fullt dedikerad"? Den virtuella maskinen är dedikerad till spelsessionen, så nu hittar du bara på ord. Det är inte som att halva VM:et gör nåt annat, det har ju skapats specifikt för att köra spelet och matchen. Det känns som att du lever lite i det förgångna.

Nämn ett enda spel där du har full access till servern och kan slänga upp en när du vill? Då menar jag med virtuella servrar.

Läste du ens vad jag skrev? Framtiden...hallå! Det är så vi andra tänker när vi inte är fast i leran. Vad kan man göra med ny teknik?

Red: Usch, vad jag lät otrevlig där. Inte min mening:) Eller? Jo,lite kanske, men ändå.

Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Detta stämmer inte riktigt. Man har samma administrativa möjligheter på en vps/cloud-server. En fullt dedikerad server kommer visserligen ge allt sitt stånk till det den är ämnad att göra. Men det fungerar bara fram till vad den servern klarar av. En virtuell maskin tenderar att sitta på rätt grym hårdvara i grunden som vida överstiger vad en "dedikerad maskin" (eller som vi branchen kallar för "fysisk maskin" ) tenderar att ha. Således skalar den bättre uppåt om mer kräm behövs. Men det förutsätter att den tillåts att göra det.

Dvs en virtuell maskin kanske har 128 cores i grunden medans en dedikerad sitter där med 8 cores. Nu har det inte så stor betydelse eftersom ganska få spelservices kör med fler än 4-8 trådar enligt min kännedom. Dessutom spelar lite andra saker in såsom vilken typ av commitment som används, om den är rättvis eller om den partisk på något vis.

Det finns förstås nackdelar, och det har enligt min erfarenhet att göra med overcommitment hos cloud providern. Det vill säga att de drar in ett gäng dynamiska minnesallokeringsdrivrutiner, cpu-kvoter etc som inte riktigt räcker till för vad som faktiskt ligger och kör på deras fysiska maskin, men likförbannat ska de tränga in flera kunder. Dvs en cloud provider som inte tar hänsyn till realtidstjänster utan bygger sitt business case på att genomsnittskunden vill köra någon trött webserver. Om man då tar in ett gäng spelservrar som kräver en kontinuerlig kvot av cpu-cykler, minne etc så kan man riskera att få cpu-cyklerna nedskurna intermittent. Med minnet så kanske minnesallokeringen slöar ned så att spelservicen stannar av. Och på nätverket måste man få en QoS på både in/ut-trafik, annars blir det packet loss om någon annan kund drar på sig lite för mycket trafik. Det är ganska sällan som en cloud provider har koll på sånt eller ens bryr sig om man inte klagar. Och dom har inte nödvändigtvis kompetent personal eftersom cloud-tjänster kommer turnkey-ready nuförtiden.

Alltså, om speltillverkaren skapar ett avtal med cloud providern att ovanstående ska tas hänsyn till så är det mindre risk att det händer dåliga saker. En cloud provider kommer alltid leta efter sätt att tjäna mer pengar på mindre hårdvara/underhåll och det är något som kanske inte händer på samma sätt som med en fysisk maskin. Så man måste vara alert och nästan pennalisera providern ibland. Det är alltså skitviktigt att vara en kinkig business partner om man ska köra cloud.

Inaktiv
Skrivet av monark:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Detta stämmer inte riktigt. Man har samma administrativa möjligheter på en vps/cloud-server. En fullt dedikerad server kommer visserligen ge allt sitt stånk till det den är ämnad att göra. Men det fungerar bara fram till vad den servern klarar av. En virtuell maskin tenderar att sitta på rätt grym hårdvara i grunden som vida överstiger vad en "dedikerad maskin" (eller som vi branchen kallar för "fysisk maskin" ) tenderar att ha. Således skalar den bättre uppåt om mer kräm behövs. Men det förutsätter att den tillåts att göra det.

Dvs en virtuell maskin kanske har 128 cores i grunden medans en dedikerad sitter där med 8 cores. Nu har det inte så stor betydelse eftersom ganska få spelservices kör med fler än 4-8 trådar enligt min kännedom. Dessutom spelar lite andra saker in såsom vilken typ av commitment som används, om den är rättvis eller om den partisk på något vis.

Det finns förstås nackdelar, och det har enligt min erfarenhet att göra med overcommitment hos cloud providern. Det vill säga att de drar in ett gäng dynamiska minnesallokeringsdrivrutiner, cpu-kvoter etc som inte riktigt räcker till för vad som faktiskt ligger och kör på deras fysiska maskin, men likförbannat ska de tränga in flera kunder. Dvs en cloud provider som inte tar hänsyn till realtidstjänster utan bygger sitt business case på att genomsnittskunden vill köra någon trött webserver. Om man då tar in ett gäng spelservrar som kräver en kontinuerlig kvot av cpu-cykler, minne etc så kan man riskera att få cpu-cyklerna nedskurna intermittent. Med minnet så kanske minnesallokeringen slöar ned så att spelservicen stannar av. Och på nätverket måste man få en QoS på både in/ut-trafik, annars blir det packet loss om någon annan kund drar på sig lite för mycket trafik. Det är ganska sällan som en cloud provider har koll på sånt eller ens bryr sig om man inte klagar. Och dom har inte nödvändigtvis kompetent personal eftersom cloud-tjänster kommer turnkey-ready nuförtiden.

Alltså, om speltillverkaren skapar ett avtal med cloud providern att ovanstående ska tas hänsyn till så är det mindre risk att det händer dåliga saker. En cloud provider kommer alltid leta efter sätt att tjäna mer pengar på mindre hårdvara/underhåll och det är något som kanske inte händer på samma sätt som med en fysisk maskin. Så man måste vara alert och nästan pennalisera providern ibland. Det är alltså skitviktigt att vara en kinkig business partner om man ska köra cloud.

Blablabla...jag håller med, för det känns som att det argumenterar till min fördel.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av monark:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Detta stämmer inte riktigt. Man har samma administrativa möjligheter på en vps/cloud-server. En fullt dedikerad server kommer visserligen ge allt sitt stånk till det den är ämnad att göra. Men det fungerar bara fram till vad den servern klarar av. En virtuell maskin tenderar att sitta på rätt grym hårdvara i grunden som vida överstiger vad en "dedikerad maskin" (eller som vi branchen kallar för "fysisk maskin" ) tenderar att ha. Således skalar den bättre uppåt om mer kräm behövs. Men det förutsätter att den tillåts att göra det.

Dvs en virtuell maskin kanske har 128 cores i grunden medans en dedikerad sitter där med 8 cores. Nu har det inte så stor betydelse eftersom ganska få spelservices kör med fler än 4-8 trådar enligt min kännedom. Dessutom spelar lite andra saker in såsom vilken typ av commitment som används, om den är rättvis eller om den partisk på något vis.

Det finns förstås nackdelar, och det har enligt min erfarenhet att göra med overcommitment hos cloud providern. Det vill säga att de drar in ett gäng dynamiska minnesallokeringsdrivrutiner, cpu-kvoter etc som inte riktigt räcker till för vad som faktiskt ligger och kör på deras fysiska maskin, men likförbannat ska de tränga in flera kunder. Dvs en cloud provider som inte tar hänsyn till realtidstjänster utan bygger sitt business case på att genomsnittskunden vill köra någon trött webserver. Om man då tar in ett gäng spelservrar som kräver en kontinuerlig kvot av cpu-cykler, minne etc så kan man riskera att få cpu-cyklerna nedskurna intermittent. Med minnet så kanske minnesallokeringen slöar ned så att spelservicen stannar av. Och på nätverket måste man få en QoS på både in/ut-trafik, annars blir det packet loss om någon annan kund drar på sig lite för mycket trafik. Det är ganska sällan som en cloud provider har koll på sånt eller ens bryr sig om man inte klagar. Och dom har inte nödvändigtvis kompetent personal eftersom cloud-tjänster kommer turnkey-ready nuförtiden.

Alltså, om speltillverkaren skapar ett avtal med cloud providern att ovanstående ska tas hänsyn till så är det mindre risk att det händer dåliga saker. En cloud provider kommer alltid leta efter sätt att tjäna mer pengar på mindre hårdvara/underhåll och det är något som kanske inte händer på samma sätt som med en fysisk maskin. Så man måste vara alert och nästan pennalisera providern ibland. Det är alltså skitviktigt att vara en kinkig business partner om man ska köra cloud.

Blablabla...jag håller med, för det känns som att det argumenterar till min fördel.

Det argumenterar åt båda hållen. Verkligheten är grå n dat kinda shit ju knåvv.

Inaktiv
Skrivet av monark:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av monark:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av monark:

Gillar konceptet. Fast det kommer ju förstås bli en halvdassig pc portning. Lite synd iom att jag inte tänkt köpa några nextgen konsoler

Jobbar för fullt på deras forum för dom ska fixa riktigt till PC. Bland annat är det många som vill ha riktiga servrar till PC och inte cloud.

Ganska löjligt att klaga på nåt som man inte ens har testat. Varför skulle en virtuell server vara sämre?

En fullt dedikerad server är överlägsen en cloudserver på alla sätt och vis. Till att börja med möjliggör det att man faktiskt kan slänga upp en server när du vill. En annan är att du har full kontroll över den.. Du kan ställa in rundor hur du vill, du kan modda servern hur du vill, du kan slå på den och stänga ner den hur du vill och framförallt det möjliggör Lan och annat.

Detta stämmer inte riktigt. Man har samma administrativa möjligheter på en vps/cloud-server. En fullt dedikerad server kommer visserligen ge allt sitt stånk till det den är ämnad att göra. Men det fungerar bara fram till vad den servern klarar av. En virtuell maskin tenderar att sitta på rätt grym hårdvara i grunden som vida överstiger vad en "dedikerad maskin" (eller som vi branchen kallar för "fysisk maskin" ) tenderar att ha. Således skalar den bättre uppåt om mer kräm behövs. Men det förutsätter att den tillåts att göra det.

Dvs en virtuell maskin kanske har 128 cores i grunden medans en dedikerad sitter där med 8 cores. Nu har det inte så stor betydelse eftersom ganska få spelservices kör med fler än 4-8 trådar enligt min kännedom. Dessutom spelar lite andra saker in såsom vilken typ av commitment som används, om den är rättvis eller om den partisk på något vis.

Det finns förstås nackdelar, och det har enligt min erfarenhet att göra med overcommitment hos cloud providern. Det vill säga att de drar in ett gäng dynamiska minnesallokeringsdrivrutiner, cpu-kvoter etc som inte riktigt räcker till för vad som faktiskt ligger och kör på deras fysiska maskin, men likförbannat ska de tränga in flera kunder. Dvs en cloud provider som inte tar hänsyn till realtidstjänster utan bygger sitt business case på att genomsnittskunden vill köra någon trött webserver. Om man då tar in ett gäng spelservrar som kräver en kontinuerlig kvot av cpu-cykler, minne etc så kan man riskera att få cpu-cyklerna nedskurna intermittent. Med minnet så kanske minnesallokeringen slöar ned så att spelservicen stannar av. Och på nätverket måste man få en QoS på både in/ut-trafik, annars blir det packet loss om någon annan kund drar på sig lite för mycket trafik. Det är ganska sällan som en cloud provider har koll på sånt eller ens bryr sig om man inte klagar. Och dom har inte nödvändigtvis kompetent personal eftersom cloud-tjänster kommer turnkey-ready nuförtiden.

Alltså, om speltillverkaren skapar ett avtal med cloud providern att ovanstående ska tas hänsyn till så är det mindre risk att det händer dåliga saker. En cloud provider kommer alltid leta efter sätt att tjäna mer pengar på mindre hårdvara/underhåll och det är något som kanske inte händer på samma sätt som med en fysisk maskin. Så man måste vara alert och nästan pennalisera providern ibland. Det är alltså skitviktigt att vara en kinkig business partner om man ska köra cloud.

Blablabla...jag håller med, för det känns som att det argumenterar till min fördel.

Det argumenterar åt båda hållen. Verkligheten är grå n dat kinda shit ju knåvv.

Aj...

Medlem
Skrivet av Theo B:

Varför skulle de göra reklam för en produkt som säljs till militären? Tror inte några småbarn hade kunnat köpa sådana stridsmaskiner.

Ja varför görs det massor med reklam för vapen?

Även om den inte visas på TV4 så finns det nog en hel del reklamfilmer för militären där ute.

Medlem

Tvilvar på att Titanfall kommer att dedikerade servrar det kommer att bli Microsoft cloud lösning istället azure. :/

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Exakt vad är det som är nytt med det här spelet?

Fotsoldaternas stora rörelsefrihet är det som lockar mig mest, konceptet har inte använts i det här sammanhanget förut och det omdefinierar hur den här typen av spel vanligtvis spelas.
Eller har du exempel på andra spel som liknar Titanfall?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av MrStrange:

Exakt vad är det som är nytt med det här spelet?

Fotsoldaternas stora rörelsefrihet är det som lockar mig mest, konceptet har inte använts i det här sammanhanget förut och det omdefinierar hur den här typen av spel vanligtvis spelas.
Eller har du exempel på andra spel som liknar Titanfall?

Du har så rätt. Ber om ursäkt ifall mitt senaste uppfattades som drygt. Undrade mest rent allmänt vad som var nytt då jag själv inte har jättekoll på det här spelet. Och jo, sättet spelaren rör sig på är helt klart intressant!


signatur
Medlem

Lite förvirrad, de två sista klippen visade upp ett par tunga presentationer av två olika robotklasser. Den här visade upp en...robot, med ett...vapen. Vad är den bra på liksom? "Näe'setteru den kan plocka upp grejor...och springa runt och sådär" eller?

1
Skriv svar