Årets spel 2013 – Skribenternas val

Medlem

Så många bra spel i år. Tomb Raider överraskade mej verkligen och bjöd på fängslande SP hela vägen in. BF4 som man väntade efter och som man har svurit åt över alla buggar börjar nu fungera som det ska. Fan ljudet i spelet är världsklass. Biochock Infinite och dess kampanj med en riktigt bra Sidekick som man faktiskt ser. Bara att hon springer framför en när man går är för mej får en att känna kompanjonskap. Att inte något annat spel lyckats fixa detta är för mej sjukt.

Synd att man inte kan downvotea alla negativa jävlar här inne.

Medlem

Att folk kan hylla ett spel som det moderna XCOM är tragiskt - de (Firaxis) har tagit bort allt vad strategi ("makromanagement", som man skulle kunna kalla det) heter och gjort det till ett väldigt generiskt taktiskt strategispel - med andra ord bara en del av vad ett XCOM bör innebära för de som spelat de gamla spelen.

Att ha baser spridda över jorden, hantera resurser mellan dem och lägga upp radartäckning och jaktplansrutter och -attackmöjligheter så att man kan plocka de flesta UFOn var en utmaning. Fördelningen var bra mycket närmare 50/50 i förhållandet strategi/taktik. Nu är den snarare 20/80 - rent sorgligt hur de kan komma undan med att ta bort så mycket strategi ur ett spel de valt att kalla XCOM, som de faktiskt gör.

Nåväl, utöver denna rant är det väl inte mycket oväntat. Glad att slippa se AC:IV, skulle gärna slippa att se Rockstars uppblåsta pompösorgie vid namn GTA V också, men smaken är väl som baken. (Ubisoft och Rockstar börjar bli nästintill löjligt överambitiösa, och om de inte tog sig själva på för stort allvar innan cementerar de tämligen ordentligt att de gör det med varje nytt spel de pressar ut i åtminstone dessa serier.)

Ett tamt spelår har det onekligen varit för oss (som tidigare nämnt) som bl.a. gillar mer västerländska RPGs. (Inte ens en (äkta) Fallout 4-utannonsering fick vi detta år, det gör ont i ett gamerhjärta.)

Path of Exile saknade jag lite på en del listor - ett spel som är vad Diablo 3 borde varit, är gratis och har ett fantastiskt (nästintill för bra, finns inte många egentliga anledningar att lägga några pengar) F2P-koncept är ruggigt imponerande. Det bästa skillträdet i ett spel någonsin, med god marginal, för övrigt.

Håller alla tummar för ett mer spännande gamingår 2014!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

Jag är både förvånad och förnärmad att varken Guacamelee eller Metro Last Light fick plats på listan. Bägge dessa titlar tycker jag är helt klart GOTY-material även om jag tycker att Tomb Raider i slutändan kniper den platsen.

Medlem

Last of Us är det spel som tog berättande till en ny nivå i mitt tycke. Spelade mass effect 3 efteråt (gillade de första två starkt) och fy fan vad stelt det är. Har aldrig berörts så av ett spel.

Väldigt nära på samma fronter var Bioshock Infinite i mitt tycke. Elizabeth är tveklöst en av de bästa spelkaraktärer som har gjorts. Stundtals hjärtskärande och även om jag gick och väntade mig en en enorm twist tappade jag hakan under båda de stora twisterna. Fantastiskt läcker spelvärld dessutom och att actiondelarna funkar betydligt bättre än i första Bioshock är ingen nackdel. Hade dock önskat lite mer mörker. Lite väl mycket äventyrsmatine...

Roligast av allt har jag nog haft med Payday 2. Förmodligen den roligaste co-op shootern som gjorts. Perfekt synergi mellan ultravåld, hardcore stealth, och taktik. Behövs bara mer heists.

Sist måste jag tillägga att även om det är långt från årets spel så är Killzone Shadow Fall förbannat kul i multiplayer. Dice bör titta på deras klasssystem och upplägg om de vill lära sig hur man tvingar folk att spela som ett lag!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Boomer:

Det är lite halvirriterande att behöva bläddra mellan tio sidor med tre stycken text på varje...

Funktionen i högermenyn (den röda) "En sida" är din vän!

Där ser man. Tack


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

The last of us, helt underbart spel.

Medlem

The Last of Us är självklar etta för mig. Kan faktiskt inte alls fatta varför så många gillar Bioshock Infinite. Det enda som skiljer B:I från CoD är att grafiken är mer färgglad, i övrigt är det ju precis samma korridorshooter med horder av "bullet-spongy" fiender.

Medlem

Jag har spelat typ 1-2 timmar Infinite och betan till BF4, annars har jag inte rört något av dessa spel.

Medlem

tråkigt att ni bara tar så nya spel, verkar som om minnet om spel inte är långt.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Jag glömde bort och nämna jag gillade Tomb Raider enormt mkt. Lara Croft är sannerligen en av de bästa karaktärer jag någonsin fått äran att spela med i år!
Och så glad över att det äntligen kommit ett spel där den kvinnliga karaktären känns genuint äkta och mänsklig snarare än den här tråkiga, typiska sexistiska bilden av hur kvinnor beter sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av 92_slayer:

tråkigt att ni bara tar så nya spel, verkar som om minnet om spel inte är långt.

3 spel från första kvartalet i alla fall.

Medlem
Skrivet av LVX156:

The Last of Us är självklar etta för mig. Kan faktiskt inte alls fatta varför så många gillar Bioshock Infinite. Det enda som skiljer B:I från CoD är att grafiken är mer färgglad, i övrigt är det ju precis samma korridorshooter med horder av "bullet-spongy" fiender.

Kartorna är betydligt större, öppnare och man kan ofta röra sig genom hela kartan. Fler än 2 fiender, skyrail, krafter, men inte minst originella miljöer, fantastiska karaktärer, och en grym story. Sammantaget tyckte jag resultatet var hänförande och långt ifrån CoD! Det var ju varken mer eller mindre korridor-aktigt än Bioshock!

Medlem

"Aldrig förr har jag skrikit ut min ångest i soffan" Johan Olander...

Säger exakt samma sak, en indikator på ett riktigt bra spel eller på att folk kanske har en ohälsosam Snövit-fetisch...

Medlem

Skitockså. Shootmania Storm sög rätt hårt, stel styrning och inte särskilt actionfyllt alls...

12
Skriv svar