Medlem
foobar

Här kommer det snart skrivas om mina hobbyprojekt.

Tjuvkika på mitt senaste så länge

#blogg

Medlem
foobar

Coolt, ball terräng. Vad programmerar du i för språk?

Håller själv på och jobbar med en spelmotor i java/opengl, dock inget spel änsålänge.

Medlem

Tack!

Just det spelet är kodat i C# med XNA. Jag har tidigare gjort grejer i java, C++ med opengl och SDL.

Vad är det för typ av motor du gör? Har du några planer om vad det ska bli för spel till slut?

Medlem

Ah okej, läste någonstans att XNA är dött men att man kan porta det till monogame. Kan ha fel dock då jag har noll koll angående xna.

Min motor är en 3D motor baserad på opengl 3.2. Aldrig riktigt använt shaders innan jag började utveckligen så det har verkligen vart kul att utveckla den.

Här är en video på den. Tyvärr 3 månader gammal. Har skrivit om den sen dess och lagt till shadowmapping bland annat.

Jo planer om spel har jag, ska snart göra en Quake klon för att testa motorns gränser!

Medlem

Jo, du har rätt. XNA är dött i det avseendet att Microsoft har slutat underhålla det. Men när jag började på projektet för tre år sen var det i högsta grad levande.

Det blir väl till att lära sig monogame framöver antar jag, men XNA är fortfarande tillräckligt modernt för att hålla ett tag till tycker jag.

Visst är det läckert med shaders? Att man kan få det att se så snyggt ut med rätt enkel matte. Jag trodde iallafall det skulle vara svårare än vad det visade sig att vara.

Fan vad bra fysik du hade fått till föresten, har du gjort allt från scratch?

Medlem

Ah jo jag håller med. Klarar sig nog ett tag framöver sålänge man inte behöver ha massa nytt ifrån Microsoft.

Japp, shaders är det bästa jag har upptäckt i världen av programmering, jobbar just nu på SSAO och andra fina effekter.

Tack, tyvärr kan jag inte ta äran för fysiken, använder mig av BulletPhysics biblioteket till java, helt underbart bra. Har skrivit ett simpelt AARB baserat system också men det är inte i närheten lika bra som Bullet.

Men ja, resten av det du ser är från scratch, ska snart göra en ny video av alla nya saker jag har lagt in.

kul spel men finns redan en kopia på kongrogate...jag tror du ev kan riskare copymark klaims om du har otur

http://www.kongregate.com/games/kchamp/shellshock-live-2


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

kul spel men finns redan en kopia på kongrogate...jag tror du ev kan riskare copymark klaims om du har otur

http://www.kongregate.com/games/kchamp/shellshock-live-2

Det finns ju otaliga artillerispel men det som jag har försökt återskapa är "Scorched Tanks" till Amiga. Ifrån det har jag snott allt från grafik till vapen, men jag har fått originalskaparens godkännande så det borde vara lungt. Tack för heads-up dock!

1
Skriv svar