Ett smakprov på näthatet

Medlem
Ett smakprov på näthatet

Hittade ett klipp där olika offentliga kvinnliga personligheter läser upp mail och kommentarer de fått skickat till sig. Mådde illa efter att jag sett klippet. Man tvingas inse hur brutalt sjuka människor som verkar i samhället. Jag undrar vad det är som har hänt med dessa, som präglat deras kvinnobild så negativt att man känner sig tvungen att tala på det sättet. De uppnår endast en sak; de pissar bort sin egen värdighet. Jag förstår inte behovet av att nedvärdera sin medmänniskor. Jag gör inte det.

Edit: Insåg nu att min avatar bara var synlig för mig själv och admins. Typiskt.

#blogg


signatur

Burn in the light.

Medlem
Ett smakprov på näthatet

Man kan undra vad det är för fel på folk. Anonymiteten på internet har skapat många arga anonyma räddharar. =/

Medlem

Jag har en känsla av att människorna (hur vet dom att det är män när dom är anonyma?) som skickar sådana meddelande även skickar det till män. Men vad vet jag.
Annars är väl det här nackdelen med dagens anonymitet, sjuka individer får chansen att uttrycka sig fritt utan några som helst eftertankar.

Medlem

Svårt att ta den filmen seriös när både lindeborg och magnusson är med som är EXTREMT stora näthatare själva men det kanske är tänkt som en ironisk film?

Medlem
Skrivet av Cane:

Svårt att ta den filmen seriös när både lindeborg och magnusson är med som är EXTREMT stora näthatare själva men det kanske är tänkt som en ironisk film?

Hycklare inom journalistiken och media? I never

Nä, tycker diskussionsklimatet överlag är för hårt och vidrigt. Oberoende om det är anonymt eller inte.

Medlem
Skrivet av Cane:

Svårt att ta den filmen seriös när både lindeborg och magnusson är med som är EXTREMT stora näthatare själva men det kanske är tänkt som en ironisk film?

Utveckla gärna pariteten tack!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Jag tror inte nödvändigtvis att det här är ett problem för just kvinnor. Jag tror offentliga män får lika mycket negativa mail. Kanske inte lika sexistiska men lika hatiska.

Problemet är just att anonymiteten ger en möjlighet för människor att yttra sina negativa kommentarer på det mest vedervärdiga sätt.

Men jag tror att mindre än en procent av nätanvändarna står för 50% av idiotin. Majoriteten av alla människor beter sig inte så här. Det är som med terrorism och självmordsbombare. Majoriteten av alla muslimer är fullt normala människor men det krävs bara en dåre och ett stort mediadrev för att alla muslimer helt plötsligt ska vara onda.

Medlem

Usch, vilka värdelösa jävla människor som existerar.

Egentligen skulle jag må bättre av att inte kolla på videor som denna, eller läsa/se nyheter. Jag kan inte låta bli att gå runt och vara förbannad 24/7.
Naturligtvis skulle det dock inte hindra sakerna från att ske.

Medlem

Det kommer bli mycket snack kring detta igen då det strax kommer ett program med fokus att få fast näthatare.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&arti...


signatur

Videomupp

Medlem

Ojdå, stackars dessa människor. Men allt hat mot SD då? Dubbelmoralen är så hög i detta land att jag blir snortokig.
SD behandlas som pesten varje dag i pressen, alla snackar skit, drar upp gammalt skit.. Ta bara han som hade sagt saker för 12 år sen.. Liksom. DUBBELMORAL. Tycker inte synd om dessa personer då de bidrar aktivt till att hata andra som inte tycker som dem. Så de så.

Medlem

Kolla, ny fantastisk teknik för att stoppa näthatet har uppfunnits!

Medlem
Skrivet av Mistarfajlip:

Kolla, ny fantastisk teknik för att stoppa näthatet har uppfunnits!

Mina datorer har inte den funktionen. Dom är på 24/7. Men jag har en sån knapp i skallen. Jag stänger av mentalt när jag inser att en person inte går att diskutera med. Däremot så hjälper ju inte det när det övergår i direkta hot. Vissa saker som hördes i videon hade fått mig att titta över axeln om det riktats mot mig.

Medlem

Suck. Man blir så nyfiken på hur de personer som skriver sådant här idiotiskt till andra är och hur de beter sig i vardagen och hur de tänker.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Gör Internet icke-anonymt så är problemet löst. Alla dessa patetiska "Vita kränkta män" alltså...

Medlem

Jag tycker bara att det är så tråkigt att jag ska uppfostra mina barn i sådan här värld där det är så jävla mycket hat överallt. Den energi man lägger ner på att hata något eller någon är för mig bortkastad energi som jag hellre skulle vilja ha lagt på något annat.


signatur

/MJ

Medlem
Skrivet av Greenz:

Ojdå, stackars dessa människor. Men allt hat mot SD då? Dubbelmoralen är så hög i detta land att jag blir snortokig.
SD behandlas som pesten varje dag i pressen, alla snackar skit, drar upp gammalt skit.. Ta bara han som hade sagt saker för 12 år sen.. Liksom. DUBBELMORAL. Tycker inte synd om dessa personer då de bidrar aktivt till att hata andra som inte tycker som dem. Så de så.

Roligt att du omedelbart drar parallellen SD. Känns som du, precis som alla andra här, undermedvetet förstår vilken väljargrupp det här kommer ifrån. Det som de tog upp som hände för tolv år sedan? Du menar när han sa att han var "Omogen" trots att han vid det aktuella tillfället var 53 år gammal? Det här blogginlägget handlade inte om SD. Du tycker inte synd om dessa människor för de "aktivt bidrar till att hata andra som inte tycker som dom". Vad exakt är det Jenny Alversjö gör som bidrar till att hata andra som inte tycker som hon?

Jenny är en vanlig programledare på tv. Jag måste säga att ditt inlägg angående det här är så jävla vidrigt. Jag kan verkligen inte linda in det på något annat sätt. Noll respekt för dig. Du kan ringa hem till dina föräldrar och berätta om din människosyn.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Vet inte om man bara ska skylla på anonymiteten, utan det har ju även så mycket att göra med sinnets utsvävningar och hur gränserna på internet är helt annorlunda även då man inte är anonym. ta facebook eller valfritt socialt media där man kör med riktiga namn osv, det är ofta ett helt annorlunda socialt klimat än utanför nätet, det är lättare att hitta det man flippar ut på.

Det verkar också finnas en stor del personer som tror att bara för att man håller till på internet så är det liksom på låtsas när man interagerar med andra människor.

Hur som helst så är det tråkigt beteende...

Medlem

Men stackare, jag är vuxen och behöver inte berätta för mina föräldrar. Jag rekommenderar dig att typ knäppa ett par bira istället och bara totalt struntar i vad jag tycker. För det är mina åsikter. Du har dina, men du verkar tro att det är fel att tycka som jag gör ju. Men du får ju tycka som du vill. Klart man tar SD som ett stort exempel. Hatet just nu är så stort mot det partiet och det grundar ALLA på några medlemmars tidigare inblandning i högerextrema miljöer. Notera här att det bara är PK-Media som tycker detta och de tycker inte det är relevant att berätta att det även Finns extremt hat på vänster som på höger sidan. Så du kan ta din åsikt och ha den om du vill. Jag väljer att leva i verkligheten så kan du leva i din fantasi värld :).

Jag är så trött på folk som inte klarar av lite motgångar i livet. Om du bara visste vilket hat det varit mot mig bara för att jag har åsikter. Men jag ska på något sätt tycka den andra sidan är bättre? Nej, dubbelmoral i detta skit landet.

Jenny Östergren sitter i TV och syns som offentlig profil. Hon får helt enkelt tåla det som alla andra som väljer att vara offentliga helt enkelt. Förstår inte varför du bara tar henne som exempel. Rätt dålig exempel tycker jag.

Skrivet av redruM:
Skrivet av Greenz:

Ojdå, stackars dessa människor. Men allt hat mot SD då? Dubbelmoralen är så hög i detta land att jag blir snortokig.
SD behandlas som pesten varje dag i pressen, alla snackar skit, drar upp gammalt skit.. Ta bara han som hade sagt saker för 12 år sen.. Liksom. DUBBELMORAL. Tycker inte synd om dessa personer då de bidrar aktivt till att hata andra som inte tycker som dem. Så de så.

Roligt att du omedelbart drar parallellen SD. Känns som du, precis som alla andra här, undermedvetet förstår vilken väljargrupp det här kommer ifrån. Det som de tog upp som hände för tolv år sedan? Du menar när han sa att han var "Omogen" trots att han vid det aktuella tillfället var 53 år gammal? Det här blogginlägget handlade inte om SD. Du tycker inte synd om dessa människor för de "aktivt bidrar till att hata andra som inte tycker som dom". Vad exakt är det Jenny Alversjö gör som bidrar till att hata andra som inte tycker som hon?

Jenny är en vanlig programledare på tv. Jag måste säga att ditt inlägg angående det här är så jävla vidrigt. Jag kan verkligen inte linda in det på något annat sätt. Noll respekt för dig. Du kan ringa hem till dina föräldrar och berätta om din människosyn.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Jenny Östergren sitter i TV och syns som offentlig profil. Hon får helt enkelt tåla det som alla andra som väljer att vara offentliga helt enkelt. Förstår inte varför du bara tar henne som exempel. Rätt dålig exempel tycker jag.

Ska man tåla att bli hotad med våldtäkt och fysiskt våld för att man är en offentlig person som har åsikter i media?

MFZ
Medlem

ca 4% av befolkningen är psykopater, så varför ska man bli förvånad av att det existerar folk som skickar allt möjligt skit till andra?
speciellt när dom har anonymitet och en dator till hands.

sen kan man lägga till alkohol eller andra droger som påverkar folks mentalitet.

observera att jag sitter inte och försvarar dessa brev etc, men man kanske inte behöver dra i allt för stora spakar och tala om nån form av epidemi.
saker är nog som det alltid varit, men nu råkar det dimpa ner email ist för brev.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

@ Greenz

Jag tycker inte att det är okej att man ska räkna med att bli hotad till livet eller med fysiskt och sexuellt våld bara för du är en offentlig person. Däremot får du räkna med att folk inte tycker som du och att du kan bli kritiserad, men det är långt ifrån samma sak som de i videon har blivit utsatta för.

Jag tycker inte heller det är okej att folk som är med i SD blir hotade och får motta diverse glåpord, det kan jag hålla med om. Men att de på något sätt skulle vara synd om de för att de blir granskade i media och att media gräver fram gamla händelser, är något han också får ta som offentlig person eller hur? Annars är det ju hyckleri från din sida.

Men att kritisera SD (utan att använda glåpord, utan diverse hotelser och hat) är inte detsamma som näthatet i videon ovan. Sen får du jättegärna ge exempel på vad/vilka medier som är PK-media och vilka som inte är det.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Cane:

Svårt att ta den filmen seriös när både lindeborg och magnusson är med som är EXTREMT stora näthatare själva men det kanske är tänkt som en ironisk film?

Driver du eller? Ingen ska behöva ta emot de här hoten som kvinnorna här läser up. Så därför är det bäst att ta filmen jävligt seriöst, det här är ett allvarligt problem.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Men stackare, jag är vuxen och behöver inte berätta för mina föräldrar. Jag rekommenderar dig att typ knäppa ett par bira istället och bara totalt struntar i vad jag tycker. För det är mina åsikter. Du har dina, men du verkar tro att det är fel att tycka som jag gör ju. Men du får ju tycka som du vill. Klart man tar SD som ett stort exempel. Hatet just nu är så stort mot det partiet och det grundar ALLA på några medlemmars tidigare inblandning i högerextrema miljöer. Notera här att det bara är PK-Media som tycker detta och de tycker inte det är relevant att berätta att det även Finns extremt hat på vänster som på höger sidan. Så du kan ta din åsikt och ha den om du vill. Jag väljer att leva i verkligheten så kan du leva i din fantasi värld :).

Jag är så trött på folk som inte klarar av lite motgångar i livet. Om du bara visste vilket hat det varit mot mig bara för att jag har åsikter. Men jag ska på något sätt tycka den andra sidan är bättre? Nej, dubbelmoral i detta skit landet.

Jenny Östergren sitter i TV och syns som offentlig profil. Hon får helt enkelt tåla det som alla andra som väljer att vara offentliga helt enkelt. Förstår inte varför du bara tar henne som exempel. Rätt dålig exempel tycker jag.

Skrivet av redruM:
Skrivet av Greenz:

Ojdå, stackars dessa människor. Men allt hat mot SD då? Dubbelmoralen är så hög i detta land att jag blir snortokig.
SD behandlas som pesten varje dag i pressen, alla snackar skit, drar upp gammalt skit.. Ta bara han som hade sagt saker för 12 år sen.. Liksom. DUBBELMORAL. Tycker inte synd om dessa personer då de bidrar aktivt till att hata andra som inte tycker som dem. Så de så.

Roligt att du omedelbart drar parallellen SD. Känns som du, precis som alla andra här, undermedvetet förstår vilken väljargrupp det här kommer ifrån. Det som de tog upp som hände för tolv år sedan? Du menar när han sa att han var "Omogen" trots att han vid det aktuella tillfället var 53 år gammal? Det här blogginlägget handlade inte om SD. Du tycker inte synd om dessa människor för de "aktivt bidrar till att hata andra som inte tycker som dom". Vad exakt är det Jenny Alversjö gör som bidrar till att hata andra som inte tycker som hon?

Jenny är en vanlig programledare på tv. Jag måste säga att ditt inlägg angående det här är så jävla vidrigt. Jag kan verkligen inte linda in det på något annat sätt. Noll respekt för dig. Du kan ringa hem till dina föräldrar och berätta om din människosyn.

Greenz, din jävla dubbelmoralist. Enligt dig är det inte OK att kritisera SD för dess politik och deras medlemmars förflutet, men "offentliga personer" ska "acceptera" att de får ta emot sådana här hot.

Typiskt rasistsnack att prata om "PK-media", anledningen till att media sällan håller med rasister är för att rasister är en väldigt liten grupp av samhället som helhet, varför ska då media förmedla rasistiska åsikter? Ingen ska mordhotas för att de är en offentlig person, Jimmie Åkesson ska inte heller mordhotas men han ska fan kunna kritiseras för sin efterblivna politik.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Cane:

Svårt att ta den filmen seriös när både lindeborg och magnusson är med som är EXTREMT stora näthatare själva men det kanske är tänkt som en ironisk film?

Driver du eller? Ingen ska behöva ta emot de här hoten som kvinnorna här läser up. Så därför är det bäst att ta filmen jävligt seriöst, det här är ett allvarligt problem.

Du kan ju uppenbarligen inte läst en enda artikel från nån av dessa två kvinnor jag nämnde för hade du gjort det hade du förstått att sätta dessa två på att klaga på näthat är fruktansvärt ironiskt med tanke på allt de själva spottat ut.

Eller är det okej för "journalister" att ha människor och driva folk till våld men inte tvärtom? Ja enligt journalister men inte enligt mig iaf

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Cane:

Svårt att ta den filmen seriös när både lindeborg och magnusson är med som är EXTREMT stora näthatare själva men det kanske är tänkt som en ironisk film?

Driver du eller? Ingen ska behöva ta emot de här hoten som kvinnorna här läser up. Så därför är det bäst att ta filmen jävligt seriöst, det här är ett allvarligt problem.

Du kan ju uppenbarligen inte läst en enda artikel från nån av dessa två kvinnor jag nämnde för hade du gjort det hade du förstått att sätta dessa två på att klaga på näthat är fruktansvärt ironiskt med tanke på allt de själva spottat ut.

Eller är det okej för "journalister" att ha människor och driva folk till våld men inte tvärtom? Ja enligt journalister men inte enligt mig iaf

Oavsett vad de här personerna har skrivit(jag har inte läst vad de har skrivit) så finns det inget försvar för dom som har skrivit de här hoten.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Men stackare, jag är vuxen och behöver inte berätta för mina föräldrar.

Det var liksom det som var poängen. Hade du varit en slyngel så kunde jag haft överseende. Men du är vuxen och borde veta bättre. Naturligtvis tycker jag att du har fel, du tycker ju likadant om mina åsikter. Jag fördömer hot och våld mot alla människor. Även meningsmotståndare. Om du inte klarar av att göra detsamma så är det märkligt. Om du nu vill att människor ska strunta i din åsikt, varför uttalar du dom alls då?

En motgång är inte detsamma som att hela ens familj blir mordhotad. Det ska vi slå jävligt fast.

Jag tog Jenny Alversjö (Inte Östergren som du skrev) för att hon var först i klippet. Varför är det exemplet sämre än något annat?


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Cane:

Svårt att ta den filmen seriös när både lindeborg och magnusson är med som är EXTREMT stora näthatare själva men det kanske är tänkt som en ironisk film?

Driver du eller? Ingen ska behöva ta emot de här hoten som kvinnorna här läser up. Så därför är det bäst att ta filmen jävligt seriöst, det här är ett allvarligt problem.

Du kan ju uppenbarligen inte läst en enda artikel från nån av dessa två kvinnor jag nämnde för hade du gjort det hade du förstått att sätta dessa två på att klaga på näthat är fruktansvärt ironiskt med tanke på allt de själva spottat ut.

Eller är det okej för "journalister" att ha människor och driva folk till våld men inte tvärtom? Ja enligt journalister men inte enligt mig iaf

I filmen så läser Lisa Magnusson upp att någon skrivit att han "Vill se bilder på hennes döda kropp, grovt våldtagen och sen dödad av en neger". Någon har även skrivit till henne "Hoppas du blir våldtagen, ditt pissluder".

Det är inte frågan om hat, det är frågan om direkta hot mot någons liv och hälsa. Du som uppenbarligen läser en hel del av hennes artiklar kanske kan länka till en där hon önskar att någon ska bli våldtagen och dödad.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Cane:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Cane:

Svårt att ta den filmen seriös när både lindeborg och magnusson är med som är EXTREMT stora näthatare själva men det kanske är tänkt som en ironisk film?

Driver du eller? Ingen ska behöva ta emot de här hoten som kvinnorna här läser up. Så därför är det bäst att ta filmen jävligt seriöst, det här är ett allvarligt problem.

Du kan ju uppenbarligen inte läst en enda artikel från nån av dessa två kvinnor jag nämnde för hade du gjort det hade du förstått att sätta dessa två på att klaga på näthat är fruktansvärt ironiskt med tanke på allt de själva spottat ut.

Eller är det okej för "journalister" att ha människor och driva folk till våld men inte tvärtom? Ja enligt journalister men inte enligt mig iaf

Oavsett vad de här personerna har skrivit(jag har inte läst vad de har skrivit) så finns det inget försvar för dom som har skrivit de här hoten.

Jag tycker varken eller är rätt men det är hycklande när näthatare själv blir näthatade tillbaka och sedan klagar på hatet mot dem men reflekterar aldrig över hatet de själva kommer med

1
Skriv svar