Årets spel 2013

Medlem

Känns som om det borde stå "Super Mario 3d World Coop" som årets spel, då hade jag tyckt att det låtit ärligare. Flera spelare gör ju spelet.

Inte många spel jag har något intresse av på listan men tack för påminnelsen om nya Lara.

Medlem

Ni får gilla vilka spel ni vill, däremot tycker jag det är fel att ta med två spel där bara en respektive två episoder släppts. Kanske även att xcom borde uteslutas som fick en plats förra året, även om expansionen är gigantisk och spelet är grym.

Min topp tre i år utan inbördes ordning är nog:
Tomb raider
The last of us
Gta 5

Sämst i år:
Aliens
Army of two

Årets besvikelse:
Bioshock infinite

Gillade brothers, the cave, state of decay i år också... Har säkert glömt några

Medlem

Ändå lite märkligt (fegt?) att inte BF4 fick någon plats på listan alls när det är det spelet som väldigt väldigt många lirar som huvudsakliga spel sen det släpptes och alltjämt lirar. Även med hänsyn tagen till att många har haft buggar så är det definitivt ett spel som borde ha varit med på listan då grafik, ljud och multiplayer-upplevelsen är fenomenal om du frågar mig och även om man läser typ alla recensioner på nätet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Tompa8989:

Och jag tycker inte att det är en liten grej, objektivt så är The Last of Us ett bättre spel än 7 av spelen på listan. Storymässigt, grafikmässigt och spelfunktionsmässigt. Det är inte subjektivt.

Snälla Tompa8989, det tre aspekter du nämner är inte något vars kvalitet kan bedömas objektivt. Det är enbart preferenser som värdesätter kvaliteten på story, grafik och funktioner. Det beror helt på vad du personligen är ute efter, vad du finner som bra och vad du finner som dåligt. De två förstnämnda är därtill konstnärliga aspekter (varefter ditt påstående att dess kvalitet skulle kunna bedömas "objektivt" är direkt löjeväckande).

Meddela mig gärna vilket spel, oavsett år, som har allra bäst story, vilket som har bäst grafik och vilket som har bäst funktioner. Eftersom detta tydligen går att avgöra objektivt antar jag att du har full koll, så man slipper behöva bekymra sig om folks åsikter då de tydligen är helt irrelevanta vid bedömning av konst.

"Storyn är objektivt sett bättre". Herregud.

http://abigailn63.files.wordpress.com/2012/12/haters-gonna-ha...

Jaha, du är bara ett troll ute efter reaktioner. Det kanske jag borde ha förstått direkt. Aja, well played, eller något.

Medlem

min favorit i år

Medlem
Skrivet av snurrfint:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Itchy1:

Det jag tycker är skumt att inte ens Last Of Us finns med på listan

Det tycker alla normalbegåvade spelare

Ä det bara dem som är mer begåvade än normalt som förstår att FZ-redaktionen inte gillade det spelet?

Det är ju ett intressant påstående, men då är jag rätt förundrad över hur det kunde få 5/5

http://www.fz.se/spel/the-last-of-us

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av marcus8958:

DmC kan väl ändå inte riktigt räknas in. Det är ett ok spel men fortfarande lång väg att gå innan det kommer ens i närheten av God of War, Dantes Inferno och Bayonetta. Ligger väl mer i klass med Lolipop Chainsaw rent spelmässigt.
Enda positiva över alla andra hack n slash är väl att spelet har stöd för Eyefinity / Nvidia surround vilket är rätt skönt när man hoppar in och ut ur limbo.

Skrivet av wallde:

Battlefiel 4? skämtar du eller... SKITKASS SPstory och multyplayern funkar väll fortfarande knappt?

Redan två som inte riktigt lyckades läsa sista stycket på mitt inlägg

Det sista i ditt inlägg var

"Alla spel platsar inte på listen men det är nästan upprörande att inget av dem kom in. Dem är alla tunga titlar som både sålt bra och fått bra kritik. Gillar redaktionen bara spel där man sakta trycker sig fram i en story?"

Vilket DmC inte var.

Har du själv läst ditt inlägg?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

DmC har både sålt bra och fått bra kritik (4/5 i FZ). Det är definitivt en AAA-titel som mottagits väl som skulle kunna i alla fall kämpa om listan. DmC serien har en gedigen skara fans. Läs om första meningen en tredje gång "Alla spel platsar kanske inte på listan...". Jag kan peka ut flera spel på min egna listan av saknade spel som i mitt tycke definitivt inte platsar in men jag nämnar dem endå för det finna många som tycker motsatsen. Listan gör ingen anspråk på att vara en egen top 10 listan utan en lista för att visa hur många spel som glömts bort och att ett av dem borde platsat i listan. Den är exemplifierande och som sådan är det ganska underligt att personer genast börjar peta i detaljer. Exempel är för att visa en poäng.

Angående spel där man trycker sig fram pekar det på faktumet att spel som The Wolf Among Us, Brothers: A Tale of Two Sons, Kentucky Route Zero, förra årets The Walking Dead och i viss mån Tomb Raider är dialog och cut-scene tunga spel med rikligt av quick-time events - Spel som, lite elakt sagt, spelas åt dig.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Tompa8989:

Och jag tycker inte att det är en liten grej, objektivt så är The Last of Us ett bättre spel än 7 av spelen på listan. Storymässigt, grafikmässigt och spelfunktionsmässigt. Det är inte subjektivt.

Snälla Tompa8989, det tre aspekter du nämner är inte något vars kvalitet kan bedömas objektivt. Det är enbart preferenser som värdesätter kvaliteten på story, grafik och funktioner. Det beror helt på vad du personligen är ute efter, vad du finner som bra och vad du finner som dåligt. De två förstnämnda är därtill konstnärliga aspekter (varefter ditt påstående att dess kvalitet skulle kunna bedömas "objektivt" är direkt löjeväckande).

Meddela mig gärna vilket spel, oavsett år, som har allra bäst story, vilket som har bäst grafik och vilket som har bäst funktioner. Eftersom detta tydligen går att avgöra objektivt antar jag att du har full koll, så man slipper behöva bekymra sig om folks åsikter då de tydligen är helt irrelevanta vid bedömning av konst.

"Storyn är objektivt sett bättre". Herregud.

http://abigailn63.files.wordpress.com/2012/12/haters-gonna-ha...

Jaha, du är bara ett troll ute efter reaktioner. Det kanske jag borde ha förstått direkt. Aja, well played, eller något.

Det med objektivt och subjektivt var för att jävlas med er nördar. Det andra var inte en trollning.

Medlem
Medlem

Jag diggade verkligen Bioshock Infinite. Spelmekaniken kanske inte var helt på topp, men det var jävligt underhållande och snyggt konceptmässigt. Storyn levererade och det andades någon spelmagi där!

Medlem

Tycker GOTY-listan är väldigt balanserad och välavvägd förutom just Bioshock Infinite som på sina egna meriter inte har mycket att komma med om man inte tar med föregångarna och jämfört med de tidigare spelen så är det väl det svagaste i serien?

Medlem

Att bara det första kapitlet av The Wolf Among us på 2-3h kan ge såna intryck så att det hamnar på 2:a plats är ganska talande för spelets "kvalitet". Personligen så är mitt val av GOTY The Wolf Among Us, då inget annat påverkat mig så under året och det enda som kom i närheten är The Stanley Parable som konstigt nog saknas på top 10-listan. Hade jag kunnat och velat använda en handkontroll så kanske jag hade provat Brothers: A tale of two sons, men med den kontrollmekaniken så går det tyvärr bara inte för mig.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Tompa8989:

Och jag tycker inte att det är en liten grej, objektivt så är The Last of Us ett bättre spel än 7 av spelen på listan. Storymässigt, grafikmässigt och spelfunktionsmässigt. Det är inte subjektivt.

Snälla Tompa8989, det tre aspekter du nämner är inte något vars kvalitet kan bedömas objektivt. Det är enbart preferenser som värdesätter kvaliteten på story, grafik och funktioner. Det beror helt på vad du personligen är ute efter, vad du finner som bra och vad du finner som dåligt. De två förstnämnda är därtill konstnärliga aspekter (varefter ditt påstående att dess kvalitet skulle kunna bedömas "objektivt" är direkt löjeväckande).

Meddela mig gärna vilket spel, oavsett år, som har allra bäst story, vilket som har bäst grafik och vilket som har bäst funktioner. Eftersom detta tydligen går att avgöra objektivt antar jag att du har full koll, så man slipper behöva bekymra sig om folks åsikter då de tydligen är helt irrelevanta vid bedömning av konst.

"Storyn är objektivt sett bättre". Herregud.

http://abigailn63.files.wordpress.com/2012/12/haters-gonna-ha...

>kan inte argumentera
>börjar länka meme bilder

en klassiker

Medlem

Last of us. Årets antiklimax. Så fruktansvärt tråkigt! Riktigt bra lista då det spelet saknas.

Medlem

Älskade the last of us, synd att det inte är med. Grattis Mario till första platsen

Medlem

Last of us är inte med på listan för att det är överskattat och kontrollen i det spelet är en av det mest irriterande under 2013, så mycket kan jag ge det.

Bioshock Infinite är en bra story instängd i en kass FPS-shooter. All action, vilket är stor del av spelet, är urtråkig.

Årets spel är givetvis ARMA 3. Alla vet det.

Medlem

Inte för att jag själv har spelat The Last of Us men jag är ändå förvånad att det inte kom med på er lista. Ett annat spel som jag trodde skulle finnas med och som jag fortfarande inte har provat är Beyond: Two Souls. Jag hade även sett Injustice: Gods Among Us med på listan. Det kanske inte var nåt för er på FZ men jag älskar det spelet och jag är riktigt glad att det kom en Ultimate Edition till PS4

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fisk:

Är det bara jag som reflekterat lite över att FZ -alltid- enbart har en mängd 30+ snubbar i sina videor? Jag menar, för att vara den datorspelswebbsajt som vurmar mest om jämställdheten så klingar det falskt.

Din bild av vad FZ vurmar för är inte tillräckligt för att få någon av alla oss 2,5 fast anställda (män, över 30) att säga upp sig och lämna plats för en kvinna. (I just dessa filmer är det vi som medverkar.) För övrigt: http://vimeo.com/79381241

Kika här: http://www.fz.se/redaktionen

26 av 27 namn på den listan är snubbar. Men jag hajar, klart det finns en förklaring varför det är mest snubbar. Under den tiden som FZ "växte upp" så var(är?) ju datorspel en grej av män för män. Men nog måste du väl hålla med om att det här med att det sitter ett gäng 30+ snubbar och kommenterar spel inte längre representerar demografin? 58% är män nuförtiden (om det går att ta ESA på allvar) - kanske vore läge att gå "all in" på FZ och låta redaktionen representera UNGEFÄR det?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av henks:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Fleshcutter:

Fett kass lista!

Jag fattar inte riktigt tanken med den här typen av kommentarer. Det är en lista som FZ har diskuterat fram. Som allt annat bygger den på personliga åsikter. Skriv en egen lista om du vill presentera din åsikt.

Tanken är att han uttrycker sin åsikt. Detta är ett kommentarsfält. Problem?

Åsikter kan uttryckas på olika sätt.

Precis, åsikter kan och bör utryckas på olika sätt. Den enda som verkar ha ett problem med det är

Medlem
Skrivet av BNEA02:

Var är BF4?

I beta stadiet.

Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fisk:

Är det bara jag som reflekterat lite över att FZ -alltid- enbart har en mängd 30+ snubbar i sina videor? Jag menar, för att vara den datorspelswebbsajt som vurmar mest om jämställdheten så klingar det falskt.

Din bild av vad FZ vurmar för är inte tillräckligt för att få någon av alla oss 2,5 fast anställda (män, över 30) att säga upp sig och lämna plats för en kvinna. (I just dessa filmer är det vi som medverkar.) För övrigt: http://vimeo.com/79381241

Kika här: http://www.fz.se/redaktionen

26 av 27 namn på den listan är snubbar. Men jag hajar, klart det finns en förklaring varför det är mest snubbar. Under den tiden som FZ "växte upp" så var(är?) ju datorspel en grej av män för män. Men nog måste du väl hålla med om att det här med att det sitter ett gäng 30+ snubbar och kommenterar spel inte längre representerar demografin? 58% är män nuförtiden (om det går att ta ESA på allvar) - kanske vore läge att gå "all in" på FZ och låta redaktionen representera UNGEFÄR det?

Visst finns det kvinnliga spelare men det finns betydligt färre kvinnor som är så intresserade av spel att dem överväger att arbeta med dem. Dessutom finns det så klart en viss "fördröjningseffekt" av att du sparkar inte 10 killar och ersätter dem med tjejer för att demografik ändras, istället blir nyaställningarna närmare demografin och då tar det så klart lång tid innan man ser en massa tjejer i branschen. Vänta en generation så kommer det se helt annorlunda ut på FZ, det kan jag lova.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fisk:

Är det bara jag som reflekterat lite över att FZ -alltid- enbart har en mängd 30+ snubbar i sina videor? Jag menar, för att vara den datorspelswebbsajt som vurmar mest om jämställdheten så klingar det falskt.

Din bild av vad FZ vurmar för är inte tillräckligt för att få någon av alla oss 2,5 fast anställda (män, över 30) att säga upp sig och lämna plats för en kvinna. (I just dessa filmer är det vi som medverkar.) För övrigt: http://vimeo.com/79381241

Kika här: http://www.fz.se/redaktionen

26 av 27 namn på den listan är snubbar. Men jag hajar, klart det finns en förklaring varför det är mest snubbar. Under den tiden som FZ "växte upp" så var(är?) ju datorspel en grej av män för män. Men nog måste du väl hålla med om att det här med att det sitter ett gäng 30+ snubbar och kommenterar spel inte längre representerar demografin? 58% är män nuförtiden (om det går att ta ESA på allvar) - kanske vore läge att gå "all in" på FZ och låta redaktionen representera UNGEFÄR det?

Instämmer! Redaktionen bör lämna sina positioner och låta kvinnor ta över! Då blir det sån där härligt könskvotering som vi alla älskar...Eller?

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Tompa8989:

Nu blir det total ignore på alla admins på detta forum iaf.

Hur man kan tycka att The Walking Dead är förra årets bästa spel där karaktärerna var så verklighetsfrånvarande, intrigerna var förutsägbara, händelserna vara framtvingade, röstskådespeleriet överskattat och valmöjligheterna flaskhalsade och inte ens ha med The Last of Us i år är för mig helt sinnessjukt och jag börjar fundera på om ni verkligen är lämpliga för speljournalistik...

Hade faktiskt tankar på att bli FZ-supporter nu när jag har ordentligt med pengar men den här listan gjorde att jag ändrade mig...Mycket besviken. I fortsättningen borde ni låta Leijonhufvud och Hallstan stå för hela GOTY-listan.

Haha, wait what. Så bara för att FZ inte tycker som du är betyder det att de inte är värda ditt stöd och är inkompetenta. Detta tycker du pågrund av något som är högst individuellt.

Ja det är väl så resten av samhället ser ut eller hur? Om du inte tycker att Folkpartiet har bra åsikter så stödjer du inte dom heller. Om jag tycker att FZ har personer som ''har rätt åsikter'' dvs älskar TWD och tycker att TLoU är överskattat och därför inte är värda min support så är det ju ganska rimligt.

Och om man inte gillar Folkpartiet så kanske man inte heller dyker upp på deras partimöten? Men ändå är du här och tycker, så jag vet inte riktigt hur mycket cred man ska ge ditt resonemang där.

Är väl kanske bra att alla inte tycker lika, eller hur? Annars kanske vi bara skulle ha WoW, CoD och ett par Japanska titlar att spela, och inget mer. Låter ju lite konstigt att tjura över att alla inte tycker som dig.

Angående listan så var det intressant läsning Förstår att det måste vara knepigt att begränsa sig till bara 10 spel då man säkert skulle vilja klämma in hundratalet med spel där. Ser ett gäng jag skulle vilja prova (en vacker dag).

Medlem
Medlem
Skrivet av Hjelmern:

Jag förväntade mig åtminstone att ArmA 3 skulle vara med och det måste ju ha släppts bättre spel som förtjänar första platsen än "Super Mario 3D world"?

Spelat det?
Det är helt fantastiskt kul faktiskt.
Jag spelar det med min dotter och min sambo. Grymt bra!

Däremot tokälskar jag även The Last Of Us och Bioshock Infinite också, och jag har grymt roligt med "Zelda: A Link between worlds" och varenda launch-spel på Xbox One just nu. Herregud, att bestämma bara ett GOTY är fan omöjligt..

Dock skulle jag sätta både TLOU och 3D World högt..

Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fisk:

Är det bara jag som reflekterat lite över att FZ -alltid- enbart har en mängd 30+ snubbar i sina videor? Jag menar, för att vara den datorspelswebbsajt som vurmar mest om jämställdheten så klingar det falskt.

Din bild av vad FZ vurmar för är inte tillräckligt för att få någon av alla oss 2,5 fast anställda (män, över 30) att säga upp sig och lämna plats för en kvinna. (I just dessa filmer är det vi som medverkar.) För övrigt: http://vimeo.com/79381241

Kika här: http://www.fz.se/redaktionen

26 av 27 namn på den listan är snubbar. Men jag hajar, klart det finns en förklaring varför det är mest snubbar. Under den tiden som FZ "växte upp" så var(är?) ju datorspel en grej av män för män. Men nog måste du väl hålla med om att det här med att det sitter ett gäng 30+ snubbar och kommenterar spel inte längre representerar demografin? 58% är män nuförtiden (om det går att ta ESA på allvar) - kanske vore läge att gå "all in" på FZ och låta redaktionen representera UNGEFÄR det?

Så du menar att man ska sparka halva redaktionen för att vara politiskt korrekt och samtidigt göra människor som dig nöjda?

Det kanske inte är så jävla lätt heller att hitta kompetent folk (gäller båda kön förstås). Bra speljournalister växer inte på träd. Sedan tror jag att ESA räknar med människor som enbart spelar på sina mobiler också. Utifrån egen erfarenhet så har jag svårt att tro att fördelningen är sådan när det gäller konsol och PC-spelande.

Nu tycker jag att du är ute och cyklar, faktiskt.

Men någon måste ju göra det också!

Skål!

PS. Men självklart hade det varit otroligt roligt om fördelningen kunde vara mer 50/50! Men att hänga upp sig på att det inte är det, och samtidigt framstå som lätt konspiratorisk är nog inte rätt väg att gå.

Medlem
Redaktör
Skrivet av fisk:

Kika här: http://www.fz.se/redaktionen

26 av 27 namn på den listan är snubbar. Men jag hajar, klart det finns en förklaring varför det är mest snubbar. Under den tiden som FZ "växte upp" så var(är?) ju datorspel en grej av män för män. Men nog måste du väl hålla med om att det här med att det sitter ett gäng 30+ snubbar och kommenterar spel inte längre representerar demografin? 58% är män nuförtiden (om det går att ta ESA på allvar) - kanske vore läge att gå "all in" på FZ och låta redaktionen representera UNGEFÄR det?

Ursäkta sent svar, jag har varit julledig och utrikes.

Vår ambition är att vara landets bästa spelsajt. Vi har däremot inga uttalade mål att bli den mest jämställda eller bäst demografiskt representativa (eller vad man ska kalla det). Snittåldern hos våra besökare ligger närmare 30 än 20 enligt undersökningar, så än är det redaktionella gubbköttet lite representativt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fisk:

Kika här: http://www.fz.se/redaktionen

26 av 27 namn på den listan är snubbar. Men jag hajar, klart det finns en förklaring varför det är mest snubbar. Under den tiden som FZ "växte upp" så var(är?) ju datorspel en grej av män för män. Men nog måste du väl hålla med om att det här med att det sitter ett gäng 30+ snubbar och kommenterar spel inte längre representerar demografin? 58% är män nuförtiden (om det går att ta ESA på allvar) - kanske vore läge att gå "all in" på FZ och låta redaktionen representera UNGEFÄR det?

Ursäkta sent svar, jag har varit julledig och utrikes.

Vår ambition är att vara landets bästa spelsajt. Vi har däremot inga uttalade mål att bli den mest jämställda eller bäst demografiskt representativa (eller vad man ska kalla det). Snittåldern hos våra besökare ligger närmare 30 än 20 enligt undersökningar, så än är det redaktionella gubbköttet lite representativt.

Det är lite lustigt ändå, den sortens argument fungerar inte alls när någon argumenterade med Arnroth, då handlade om att det minsann var dags att röja upp i spelträsket med grabbigheten, att de (stackars) kvinnorna minsann levde i ett spelpatriarkat. Men den retoriken verkar inte sträcka sig längre än till skenhelighet. Det är lite Bagdad Bob över ditt resonemang, tycker jag.

Personligen tycker jag att OM ni ska satsa på NÅGON form av idealism (eg. feminism) så ska ni göra det hela vägen.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Skriv svar