Fler restriktioner för spel att vänta i Korea?

Robot
Fler restriktioner för spel att vänta i Korea?
Medlem
Fler restriktioner för spel att vänta i Korea?

Hade de varit en stor schacknation med personer som sitter 12-20 timmar om dygnet och nötar så skulle det säkert varit okej

Medlem
Citat:

Några av partipolitikerna hävdar att spel är lika beroendeframkallande som droger och alkohol – en inställning som branschen inte direkt välkomnar med öppna armar.

Det stämmer inte! Jag kan sluta spela när som helst om jag väl skulle vilja - vilket jag inte vill.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Därför behöver du hjälp.

Medlem

Det finns ju lätta och tunga droger så det stämmer nog.
Om det nu är det de vill "Regulera" (ursäkta men var tvingad)

Medlem

Nån som vet hur man kontrollerar den lagen?

Medlem

Svårt att hålla koll på alla som spelar mellan 00-06. Blir det nattpatruller som genomför husbesök då?
Tror att de flesta i det partiet är ganska gamla människor.

Inaktiv

Undra hur ofta dom har ko rea ?

Avstängd
Skrivet av t4jr3nT_:

Därför behöver du hjälp.

vem behöver hjälp? Puscifer ? I såna fall varför behöver han hjälp ifall han säger att han kan sluta när han vill men han vill inte?

Spelberoende finns ja, men det han skrev är så långt ifrån spelberoende som det bara går, ifall du syftar på något annat kanske du ska fylla i mer och inte bara skriva (Därför behöver du hjälp)

Är jag beroende med då och behöver hjälp, jag spelar näst intill alla dagar men av orsaken att jag har inte bättre saker för mig efter jag kommit hem från min utbildning trött och less.

Medlem

Ja tänk om de inte hade fokuserat så extremt hårt på att bli en kunskaps baserad ekonomi, då skulle gaming kunna ses som ett tidsfördriv och inte något man måste satsa stenhårt på istället för deras brutala skolgång


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Nightswipe:

Svårt att hålla koll på alla som spelar mellan 00-06. Blir det nattpatruller som genomför husbesök då?
Tror att de flesta i det partiet är ganska gamla människor.

Antar detta är mer för internet cafér osv. Tycker själv inte det skulle vara helt idiotiskt ifall ungdomar i den åldern inte fick spela till 3 på natten ifall dom har skola nästa dag.

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Citat:

Några av partipolitikerna hävdar att spel är lika beroendeframkallande som droger och alkohol – en inställning som branschen inte direkt välkomnar med öppna armar.

Det stämmer inte! Jag kan sluta spela när som helst om jag väl skulle vilja - vilket jag inte vill.

Precis vad en alkoholist skulle säga

Medlem

Det är väl bättre än knark och alkohol i alla fall.
Om man nu måste vara beroende.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av bavver:
Skrivet av Nightswipe:

Svårt att hålla koll på alla som spelar mellan 00-06. Blir det nattpatruller som genomför husbesök då?
Tror att de flesta i det partiet är ganska gamla människor.

Antar detta är mer för internet cafér osv. Tycker själv inte det skulle vara helt idiotiskt ifall ungdomar i den åldern inte fick spela till 3 på natten ifall dom har skola nästa dag.

Själv tycker jag att det är en fråga föräldrar får handskas med, att införa förbud enligt lag är ju helt vansinnigt.

Medlem
Skrivet av Nightswipe:

Svårt att hålla koll på alla som spelar mellan 00-06. Blir det nattpatruller som genomför husbesök då?
Tror att de flesta i det partiet är ganska gamla människor.

Man brukar behöva ett koreanskt personnummer när man registrerar spel-konton. Antar konton helt enkelt spärras mellan 00-06 om de är registrerade på någon under 16.

Medlem

Om jag minns rätt så har Sydkorea ett större antal dödsfall till följd av datorspelande (Utmattning) på internetcaféer än andra länder.
Även om jag själv inte har någon åsikt så kan jag se vart det här kommer ifrån och varför en del politiker är oroliga.

Medlem

På ena sidan.. supa, knarka och slåss, på andra sidan.. datorspel. Det är inget svårt val.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av bavver:
Skrivet av Nightswipe:

Svårt att hålla koll på alla som spelar mellan 00-06. Blir det nattpatruller som genomför husbesök då?
Tror att de flesta i det partiet är ganska gamla människor.

Antar detta är mer för internet cafér osv. Tycker själv inte det skulle vara helt idiotiskt ifall ungdomar i den åldern inte fick spela till 3 på natten ifall dom har skola nästa dag.

Själv tycker jag att det är en fråga föräldrar får handskas med, att införa förbud enligt lag är ju helt vansinnigt.

Om det nu inte är så att förslaget kommit till genom föräldrar som försöker hanskas med sina spelmissbrukande barn...


signatur

yolo

Trodde inte SK var sådana gnällspikar, men så har vi inte all statistik att förlita oss på.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Citat:

Några av partipolitikerna hävdar att spel är lika beroendeframkallande som droger och alkohol – en inställning som branschen inte direkt välkomnar med öppna armar.

Det stämmer inte! Jag kan sluta spela när som helst om jag väl skulle vilja - vilket jag inte vill.

Så där låter alla som är beroende av någonting.

Medlem

God ekonomi?

var då, antar att fragglarna bor på en annan planet än vi andra, därför ni söker sponsorer hela tiden för ni har så gott ställt.

Tips, varför inte dra FZ inför kickstarter och kör några lockvaror som ni inte behöver leverera, iaf inte inom överskådlig framtid.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

På ena sidan.. supa, knarka och slåss, på andra sidan.. datrorspel. Det är inget svårt val.

På ena sidan.. äta, sova, plugga, på andra sidan.. datorspel. Det är inget svårt val.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Om jag minns rätt så har Sydkorea ett större antal dödsfall till följd av datorspelande (Utmattning) på internetcaféer än andra länder.
Även om jag själv inte har någon åsikt så kan jag se vart det här kommer ifrån och varför en del politiker är oroliga.

Hur många är det då? Typ 2 dödsfall per år på en nation med 50 miljoner invånare?

Man kan lätt räkna upp en lång lista av fritidsaktiviteter och sporter som dödar betydligt fler.

Skrivet av flamgorilla:

Ja tänk om de inte hade fokuserat så extremt hårt på att bli en kunskaps baserad ekonomi, då skulle gaming kunna ses som ett tidsfördriv och inte något man måste satsa stenhårt på istället för deras brutala skolgång

Skulle snarare kallar det 'prestationsfokuserat' än 'kunskapsbaserat'. Ungdomar får läsa sig att mätbara resultat är allt som betyder något. Alltså betyg, inkomst, priser placeringar etc. Vad dem helt tappar är värden som är svårare att mäta så som social kompetens och kreaktivitet eller helt enkelt lycka. Korea och Japan toppar självmordsligan av en anledning.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Ahris:

Om jag minns rätt så har Sydkorea ett större antal dödsfall till följd av datorspelande (Utmattning) på internetcaféer än andra länder.
Även om jag själv inte har någon åsikt så kan jag se vart det här kommer ifrån och varför en del politiker är oroliga.

Hur många är det då? Typ 2 dödsfall per år på en nation med 50 miljoner invånare?

Man kan lätt räkna upp en lång lista av fritidsaktiviteter och sporter som dödar betydligt fler.

Om det är 2 dödsfall som har fått internationella rubriker så innebär det att det antagligen finns en ganska stor skara som har varit nära döden, blivit allvarligt skadade eller på annat sätt farit illa.
Alla sporter har regler och säkerhetsföreskrifter och det har även de flesta fritidsaktiviteter på ett eller annat sätt.
Du måste väl ändå se skillnaden i att dö av att spela datorspel och att tex. få en boll i skallen?
I ett land där folk skadas av att göra något som rent krasst kan jämföras med att tex. läsa en bok eller spela schack är det förståeligt om man vill vidta åtgärder.

Medlem

Hur fan kan de kontrollera att 16-åringar inte spelar efter midnatt? Det är ju helt upp till föräldrarna, lagstadgat eller ej.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Det finns spelberoende människor där ute men jag tror inte att ett allmänt förbud mot spel mellan kl 00 och 06 kommer lösa problemet. Det är som att bekämpa alkoholism med ett allmänt spritförbud på Torsdagar. Det drabbar fel människor och alla som är beroende struntar i förbudet ändå.

Medlem

stackars kidsen som inte kommer kunna spela hela natten lång

Medlem

Att spelande kan vara psykiskt beroende råder det ingen tvekan om. Men man får skilja på fysisk och psykisk abstinens dock.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Urlöjligt och direkt ovetenskapligt.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Ahris:

Om jag minns rätt så har Sydkorea ett större antal dödsfall till följd av datorspelande (Utmattning) på internetcaféer än andra länder.
Även om jag själv inte har någon åsikt så kan jag se vart det här kommer ifrån och varför en del politiker är oroliga.

Hur många är det då? Typ 2 dödsfall per år på en nation med 50 miljoner invånare?

Man kan lätt räkna upp en lång lista av fritidsaktiviteter och sporter som dödar betydligt fler.

Om det är 2 dödsfall som har fått internationella rubriker så innebär det att det antagligen finns en ganska stor skara som har varit nära döden, blivit allvarligt skadade eller på annat sätt farit illa.
Alla sporter har regler och säkerhetsföreskrifter och det har även de flesta fritidsaktiviteter på ett eller annat sätt.
Du måste väl ändå se skillnaden i att dö av att spela datorspel och att tex. få en boll i skallen?
I ett land där folk skadas av att göra något som rent krasst kan jämföras med att tex. läsa en bok eller spela schack är det förståeligt om man vill vidta åtgärder.

Min poäng är att dataspel är en extremt säker fritidssyssla. Det finns ingen anledning att införa (tandlösa) säkerhetsregler för markant inskränker friheten för massor av människor i ett försöka att åtgärda ett problem som drabbar några enstaka PPM (parts per million) av populationen. Dödsfallen är i princip självförvållade och är aldrig på grund av spelen som sådana. Det är bristen på vatten, näring och sömn som dödar. Att samma åkomma dödar en idrottare vid varje stort maraton är det få som verkar bry sig om.

Detta är helt enkelt inget problem i närheten av det som media och panikslagna politiker vill ge skenet av. Vi skulle rädda fler liv genom att förbjuda bilkörning utanför yrkesverksamhet eller förbjuda alkohol - Men då förstår dem flesta att det är en oproportionerlig inskränkning av vår frihet.

Politikerna är helt enkelt är konservativa teknofober som vill avspegla sin moral och uppfostran genom att påtvinga den genom lag. Det tycker att dataspel är ingen syssla ungdomar ska hålla på med och vill begränsa tiden. Det är vidrigt att se och händer, tyvärr, överallt i världen.

När en kille bestämmer sig för att knarka energidryck, strunta i att dricka vatten (energidryck uttorkar) eller äta, inte sova på tre dygn och knappt gå på toa så blir det världshysteri om de farliga dataspelen när han dör. Men när en häst plötsligt kastar av sin ryttare så denne bryter nacken och dör på plats står det inte ens i de lokala nyheterna.

Slutligen:

Skrivet av http://www.dn.se/sport/sportdykning-farligast-enligt-statistiken/:

16 dödsfall har inträffat under aktiv idrottsutövning de senaste sju åren. Av dem har fyra dödsfall skett under sportdykning, tre vid klättring och tre vid cykling. Ridsport, alpin utförsåkning, rullskidor och racerbåt har tagit ett liv vardera under perioden 1998-2005.
...
Till dessa dödsfall räknas inte den plötsliga hjärtdöden inom idrotten som var flitigt debatterad under fjolåret. 54 fall av plötsliga dödsfall har skett under 1998-2005.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar