Medlem
Rymdspel

Jag har under senaste veckan blivit mer och mer sugen på att ge mig ut i rymden igen och har försökt hitta ett spel som kan tillfredställa detta behov. Under mitt sökande har jag hittat flera intressanta projekt men många är tyvärr fortfarande under utveckling eller spel som har släppts i tidig alpha och saknar flera funktioner i dagsläget.

Jag letar främst efter ett spel i samma anda som "Privateer" och "Elite". Ett öppet universum där man flyger runt i sitt skepp och utforskar, tar sig an uppdrag eller fraktar varor mellan olika platser. Det behöver inte vara exakt som dessa spel men gärna en öppen värld där man kan göra lite som man vill. Jag hoppas det finns fler personer på detta forum som känner samma sug efter rymdspel som jag och kan ge mig lite förslag.

Nu senast har jag kört "Rodina" som imponerar med ett helt solsystem och flera planeter att utforska, samt ett rymdskepp vars interiör man kan inreda och bygga om efter behag. Spelet är dock lite småbuggigt för tillfället och än så länge lite tunnt med innehåll men har en riktigt mysig stämning.

Medlem

Space Sim-spelen har precis börjat komma tillbaka, så i dagsläget finns det dessvärre inte särskilt många nya spel inom den genren. Jag, liksom du, söker ett spel som utspelar sig i ett öppet universum där man får utforska på egen hand, men jag har inte lyckats hitta något som uppfyller alla de kraven jag ställer, eller som lever upp till mina förväntningar.

I väntan på Elite: Dangerous, No Man's Sky och Star Citizen(Som jag antar att du redan känner till) nöjer jag mig för tillfället med Starbound, XCOM: Enemy Unknown, Space Engineers, Star Conflict, FTL: Faster Than Light, Dead Space-serien, EVE Online, samt Endless Space. Det må inte vara vad du och jag egentligen efterfrågar, men det räcker i dagsläget för att jag ska få min "Rymdfix".

Starcitizen öppnar f.ö. snart upp sin "Dogfighting Module" där spelare kommer kunna möta varandra i rymdstrider. Den var väntad att släppas i december 2013, men det verkar som att datumet sköts upp.

EDIT: Stavfel.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Space engineres är nog det ända rymd spelet som jag har men det är riktigt häftigt dock. Sen så ska väll killarna på hello games släppa det där No mans sky har jag för mig att det heter

Medlem
Skrivet av Marv:

Jag har under senaste veckan blivit mer och mer sugen på att ge mig ut i rymden igen och har försökt hitta ett spel som kan tillfredställa detta behov. Under mitt sökande har jag hittat flera intressanta projekt men många är tyvärr fortfarande under utveckling eller spel som har släppts i tidig alpha och saknar flera funktioner i dagsläget.

Jag letar främst efter ett spel i samma anda som "Privateer" och "Elite". Ett öppet universum där man flyger runt i sitt skepp och utforskar, tar sig an uppdrag eller fraktar varor mellan olika platser. Det behöver inte vara exakt som dessa spel men gärna en öppen värld där man kan göra lite som man vill. Jag hoppas det finns fler personer på detta forum som känner samma sug efter rymdspel som jag och kan ge mig lite förslag.

Nu senast har jag kört "Rodina" som imponerar med ett helt solsystem och flera planeter att utforska, samt ett rymdskepp vars interiör man kan inreda och bygga om efter behag. Spelet är dock lite småbuggigt för tillfället och än så länge lite tunnt med innehåll men har en riktigt mysig stämning.

Starpoint Gemini 2 är väl det enda jag kan komma på som är värt att spela i dagsläget....

Medlem

Tack för svaren. Det är roligt att se rymdsim-spelen komma tillbaka, men samtidigt lite trist att vi just nu är inne i en period där många intressanta projekt fortfarande bara syns på horisonten – som en hägring.

Har någon av er testat X-Rebirth? Jag har inte lyckats komma in i de tidigare X-spelen, men efter att ha sett lite gameplay av X-Rebith så blev jag faktiskt lite intresserad. Spelet har dock fått väldigt mycket kritik på grund av både buggar och design, så jag har inte vågat införskaffa det. Om någon här har egen erfarenhet av spelet så vore det roligt att höra er åsikt.

1
Skriv svar