Mobilhyfs - måste man ringa upp någon som ringt?

Flakmonkey
Mobilhyfs - måste man ringa upp någon som ringt?

Att julen passerats har väl inte undgått någon. För egen del har det inneburit för mycket mat, helt okej presenter och ett alldeles perfekt umgänge med nära och kära. Just det sistnämnda har glatt mig väldigt mycket och då tänker jag inte bara på umgänget med syskonbarnen som ju alltid är kul. Nej det roligaste har varit de diskussioner vi haft kring matbordet när vi fikat, ätit och fikat ännu en gång eller två.

En av de mest intressanta, om än rätt meningslösa, var när vi kom in på mobilhyfs. Där blev nämligen jag och min syster "påhoppade" för att vi inte alltid ringer upp när någon ringt oss på mobilen och vi inte svarat. Enligt vårt sätt att se på saken så ringer vi upp om personen i fråga har lämnat ett meddelande eller skickat ett SMS. Om de inte gör det så är det ju ändå inget viktigt så då kan det lika gärna vara.

Uppenbarligen så var detta ett hutlöst beteende. Man måste ju ringa upp precis alla som ringt en oavsett om de lämnat ett meddelande eller ej. Jag blir själv inte upprörd om någon inte ringer upp mig efter att jag ringt dem. Självklart vill jag ju det om jag ber dem göra det i röstbrevlådan eller med ett sms (eller vilken tjänst man nu använder) men annars så är det verkligen ingenting jag förväntar mig.

Men förväntar "man" sig verkligen att man hör av sig så fort man ringt? Och får det såna som jag och min syster att framtstå som osympatiska personer? Jag tycker ju det är skönt att inte känna att jag måste höra av mig, man är ju så otroligt kontaktbar hela tiden så att inte göra det är något jag behöver.

Av samma anledningen svarar jag inte heller när folk ringer mig utanför arbetstid. Känner jag inte för att prata med någon så är det inte alltid jag svarar. Just då vill jag kanske spela TV-spel, duscha eller laga mig lite gott te och varför ska jag sätta det åt sidan bara för att någon annan vill prata med mig?

Men om man framstår som en otrevlig människa när man inte ringer upp så är man väl Polpot-liknande om man inte alltid svarar bara för att man inte har lust?

#blogg

Mobilhyfs - måste man ringa upp någon som ringt?

Exakt! Man skaffade inte en mobil för att vara tillgänglig jämt utan på sina egna villkor. Ändå får man höra när man väl svarar
- Jaså nu passar det att svara!


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Precis, jag är tillgänglig på mina villkor.
Lämnar personen ett meddelande där den ber mig att ringa upp så gör jag det. Har jag bara ett missat samtal bryr jag mig ej särskilt mycket, ifall det hade varit viktigt hade jag fått ett till samtal/sms.

1. Ja, om du vill ha julklappar.

2. Nej, om personen är någon du känner väl och vet att du har ett liv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vissa nummer svarar jag alltid på, andra klickar jag bara bort ljudet på. Brukar resonera att om det är viktigt ringer de upp igen. Ser absolut inte ett missat samtal som ett "Ring upp"-meddelande, men så avskyr jag att tala i telefon också.

Skrivet av kebbe:

Vissa nummer svarar jag alltid på, andra klickar jag bara bort ljudet på. Brukar resonera att om det är viktigt ringer de upp igen. Ser absolut inte ett missat samtal som ett "Ring upp"-meddelande, men så avskyr jag att tala i telefon också.

Ja man vet ju vilka som bara ringer för att "snacka skit" eller de som ringer 2 gånger efter varann när det är något viktigt.

Tyvärr är jag nog en sån själv när jag ringer och vill något
-Hm... han/hon hörde nog inte mobilen, jag ringer igen
knäpp man är


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

phi
Medlem

Jag skulle säga att det är ett fullt normalt beteende om man har ett liv med ett krävande jobb, socialt umgänge, förhållande, egen tid osv. Ingen ska kräva att man ringer upp omgående såvida inte personen själv ber om att bli uppringd.

Får man sedan som jag mellan 5-10 samtal i timmen under arbetstid så är jag inte så jätteintresserad av att prata i telefonen när jag är ledig, så jag har oftast mobilen på ljudlöst och kollar den väldigt sällan ifall någon har ringt/smsat.

Sen finns det ju så klart vissa nummer som jag alltid ringer upp men majoriteten av samtal som jag får är mest bara "dumprat" från kompisar.

Hutlöst beteende och irriterande? Deal with it.

Medlem

Inte fel alls att vara mer selektiv med sitt mobilpratande. Det är ju rätt väl dokumenterat vid det här laget att människor har olika behov av social kontakt; för vissa är det fundamentalt att vara väldigt "tätt inpå", medan andra inte alls vill prata just då eller alls.

Finns många orsaker till varför slår jag vad om, men en av de mer intressantare är väl extroverta och introverta drag och skillnaderna mellan individer.

Medlem

Inget fel alls!
Jag gör exakt likadant själv!


signatur
Flakmonkey

Skönt att höra att man inte är ensam. Får ta och visa era kommentarer när de gnäller nästa gång undrar om det här är något som Magdalena Ribbing tagit upp. Hon brukar ju vara den som vet hur man ska uppföra sig korrekt, men frågan är ju om hon är anpassad till den "moderna" tekniken

Medlem

NEJ


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Jag som ogillar telefoner brukar bara svara när jag känner att jag kan och aldrig när jag kör bil. Om jag har missat ett samtal får den personen ringa igen, vid "ring mig"-meddelande ringer jag när jag får tid.

En mobil är ju inte bara till för att kunna nå personen när som helst, utan att personen kan nå andra när som helst. Men det är ju alltid den som blir uppringd som bestämmer i slutändan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Sen finns det personer (jag har en i kompiskretsen) som tror att man ignorerar dom om man inte svarar direkt på SMS. Vi kan kalla henne Maria (för det är så hon heter).
Hon skickar ett SMS klockan 12.27 och frågar om jag vill hitta på något till helgen.
Kl. 12.35 ser jag att det kommit ett SMS, lägger telefonen åt sidan och tänker att jag kan svara senare.
Kl. 12.48 kommer ett SMS med exakt samma innehåll som det första - precis som att det första aldrig kom fram.
Kl. 12.55 kommer ett nytt SMS där hon undrar om jag är upptagen.
Kl. 13.04 ringer hon för att se om jag svarar. Svarar jag inte så kommer ett SMS från henne med texten "Antar att du är upptagen, ringer ikväll" eller något liknande.

Någon som känner igen det scenariot?

Medlem

Själv så tycker jag det är ett ohyfs att lämna meddelandne i röstbrevlådan .. skicka sms istället.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bennii:

Sen finns det personer (jag har en i kompiskretsen) som tror att man ignorerar dom om man inte svarar direkt på SMS. Vi kan kalla henne Maria (för det är så hon heter).
Hon skickar ett SMS klockan 12.27 och frågar om jag vill hitta på något till helgen.
Kl. 12.35 ser jag att det kommit ett SMS, lägger telefonen åt sidan och tänker att jag kan svara senare.
Kl. 12.48 kommer ett SMS med exakt samma innehåll som det första - precis som att det första aldrig kom fram.
Kl. 12.55 kommer ett nytt SMS där hon undrar om jag är upptagen.
Kl. 13.04 ringer hon för att se om jag svarar. Svarar jag inte så kommer ett SMS från henne med texten "Antar att du är upptagen, ringer ikväll" eller något liknande.

Någon som känner igen det scenariot?

Fyfan... Know the feeling.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar