Läsarnas GOTY – så röstade ni!

Medlem
Skrivet av Blazter:

Spelet är väldigt inramat och ger noll frihet. Känns som att det fått bra betyg endast för den där tjejen...

Heh, tänkt det med och det gäller inte bara Infinite...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Brekan:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av erson:
Skrivet av klillas:

162,2%... Är det inflation?

Kan ju vara så att man fick rösta på fler än ett spel.

Det var så att man fick rösta på fler än ett spel.

Det spelar ingen roll. Max antal röster är fortfarande 100%.

Ingen överskrider ju 100%. Av alla som röstade så röstade 31.6% på GTA5, 9.3% på Dota 2 osv. 9.3% av dom som röstade på GTA5 kan även ha röstat på Dota 2.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Detta är dock en "rolig" omröstning. Då ni journalister troligtvis spelar x-antal fler spel än vi vanliga dödliga, så har ni också mer kunskap och kan ta bättre beslut om vilka spel som faktiskt varit bäst.

Att storsäljare kommer överst är ju ingen överraskning, troligtvis har FLER spelat dessa spel och därav också rösta på dessa. Säg t.ex. mig, dom enda nya spelen jag har köpt 2013 är GTA 5 och BF4. Skulle jag rösta, skulle det bli på just dessa 2 spel, fast att dom kanske inte är bra jämfört med andra, men vad har jag att gå efter? Och hur många har samma erfarenheter som mig? Vanliga dödliga som spelat runt 20+ spel under 2013 har ju självklart något att säga till om, men jag tror inte dom är många, jämfört med folk som endast spelat 3-4 nya spel.

Jag ska dock ta o köpa Tomb Raider, då alla verka tycka det är ett bra spel, varit lite sugen på ett nytt äventyrsspel.

PS. Jag skulle aldrig rösta på BF4, because it SUCKED.

Jaaa! Köp Tomb Raider! Det var så skööönt att få spela en Lara som fick vara BÅDE kvinna och en riktig karaktär i sin egen rätt! Detta manus har Rhianna Pratchett lyckats bra med <3

PaZ
Medlem
Skrivet av skoeldpadda:

Kul med Xcom på listan!

Ja, verkligen! Jag får dock erkänna att jag mest röstade för originalet, EW tillförde ytterst lite tyckte jag iaf efter första genomspelningen..

Medlem
Skrivet av Håkan:

Detta är dock en "rolig" omröstning. Då ni journalister troligtvis spelar x-antal fler spel än vi vanliga dödliga, så har ni också mer kunskap och kan ta bättre beslut om vilka spel som faktiskt varit bäst.

Att storsäljare kommer överst är ju ingen överraskning, troligtvis har FLER spelat dessa spel och därav också rösta på dessa. Säg t.ex. mig, dom enda nya spelen jag har köpt 2013 är GTA 5 och BF4. Skulle jag rösta, skulle det bli på just dessa 2 spel, fast att dom kanske inte är bra jämfört med andra, men vad har jag att gå efter? Och hur många har samma erfarenheter som mig? Vanliga dödliga som spelat runt 20+ spel under 2013 har ju självklart något att säga till om, men jag tror inte dom är många, jämfört med folk som endast spelat 3-4 nya spel.

Jag ska dock ta o köpa Tomb Raider, då alla verka tycka det är ett bra spel, varit lite sugen på ett nytt äventyrsspel.

PS. Jag skulle aldrig rösta på BF4, because it SUCKED.

Och det är just varför det blir så fånight när ett gäng spelare ska raga över redaktionens vinnarlista. Ifall jag bara suttit och spelat Aliens: Colonial Marines under 2013, skulle jag då grina över att det inte fanns med på GOTY-listan då jag inte spelat annat?
Klart att folk som spelade Last of Us tyckte det var bra nog att ligga högt på listan, men då kanske dom inte hade spelat alla de andra spelen heller.

Slutligen så måste folk fatta att smaken är som baken, och se en sådan här lista som ett tips över intressanta titlar, inte obestridlig fakta

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Håkan:

Jag ska dock ta o köpa Tomb Raider, då alla verka tycka det är ett bra spel, varit lite sugen på ett nytt äventyrsspel.

Det är ett bra spel. Inte lika bra som Uncharted serien men det är det bästa man kan få tag på PC om man inte har tillgång till PS3.
Det är inte lika öppet som AC men helt klart roligare och tycker det är bättre story.

Skrivet av Purris:

Jaaa! Köp Tomb Raider! Det var så skööönt att få spela en Lara som fick vara BÅDE kvinna och en riktig karaktär i sin egen rätt! Detta manus har Rhianna Pratchett lyckats bra med &lt;3

Har tagit och beställt Tomb Raider nu, kör det på Xbox 360. AC har väl aldrig varit min grej riktigt, iofs bara spelar det lite.

ELF
Medlem

Kan ni inte ha per plattform istället så det blir en mer rättvis omröstning?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Detta är dock en "rolig" omröstning. Då ni journalister troligtvis spelar x-antal fler spel än vi vanliga dödliga, så har ni också mer kunskap och kan ta bättre beslut om vilka spel som faktiskt varit bäst.

På vilket sätt skulle åsikter vara objektivt? Ett sånt medium som spel kan ju aldrig mätas objektivt om man inte ser till spelfunktionalitet såsom buggar och spelförstörande saker.

Finns ingen ting som säger att bara för att dom spelar mer eller har en ''utbildning'' så är dom bättre på att bedöma spel än nån annan.
Det kan till och med vara så att det är sämre för att man inte går in med ett öppet sinne.

Medlem

När ett spel är så trasigt som Battlefield 4 så borde det inte ens få vara med på GOTY listor.


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Håkan:

Detta är dock en "rolig" omröstning. Då ni journalister troligtvis spelar x-antal fler spel än vi vanliga dödliga, så har ni också mer kunskap och kan ta bättre beslut om vilka spel som faktiskt varit bäst.

På vilket sätt skulle åsikter vara objektivt? Ett sånt medium som spel kan ju aldrig mätas objektivt om man inte ser till spelfunktionalitet såsom buggar och spelförstörande saker.

Finns ingen ting som säger att bara för att dom spelar mer eller har en &#039;&#039;utbildning&#039;&#039; så är dom bättre på att bedöma spel än nån annan.
Det kan till och med vara så att det är sämre för att man inte går in med ett öppet sinne.

Tänkte skriva i princip samma sak som du just skrev, men nu behöver jag inte det.

tyckte det var en väldigt bra lista. skulle nog byta plats på the last of us och gta och klämt in super mario 3d world där dota 2 är.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Håkan:

Detta är dock en "rolig" omröstning. Då ni journalister troligtvis spelar x-antal fler spel än vi vanliga dödliga, så har ni också mer kunskap och kan ta bättre beslut om vilka spel som faktiskt varit bäst.

På vilket sätt skulle åsikter vara objektivt? Ett sånt medium som spel kan ju aldrig mätas objektivt om man inte ser till spelfunktionalitet såsom buggar och spelförstörande saker.

Finns ingen ting som säger att bara för att dom spelar mer eller har en ''utbildning'' så är dom bättre på att bedöma spel än nån annan.
Det kan till och med vara så att det är sämre för att man inte går in med ett öppet sinne.

Jag tolkade honom som att dom (FZ) har en bredare bild då de antagligen spelat fler spel än de flesta här, vilket är något av ett krav för att kunna samordna en GOTY lista. Det är väldigt svårt för mig eller vilken enstaka spelare som helst att kunna säga vad som är rätt eller fel då jag eller de flesta spelare bara spelat en bråkdel av 2013 års spel releaser. Även om jag skulle spelat samtliga releaser från 2013 så skulle min åsikt om redaktionens lista bara spegla min egen åsikt.

Denna lista är också irrelevant i jämförelse med FZ's lista, då det enda den har gemensamt med FZ's lista är att folk som tycker till om båda listorna gör det här på FZ's spelforum. Jag själv har bara spelat Dota2, Path of Exile och BF4 (HearthStone räknas inte antar jag), så jag antar att Battlefield 4 blev GOTY för mig eftersom den trots buggar givit mig mest spelglädje hittills. Att BF4 skulle vara det bästa spelet som släppts 2013 har jag väldigt svårt att tro, men från mitt perspektiv så måste det ju bli det iallafall, vilket gör en sådan här lista "rolig", som Håkan skrev.

Medlem

Valde just Tomb Raider som femte alternativet på måfå bland en massa spel, 1-4 finns inte ens med på topp 10....

Medlem
Skrivet av Håkan:

Detta är dock en "rolig" omröstning. Då ni journalister troligtvis spelar x-antal fler spel än vi vanliga dödliga,

"Journalister" - nog för att det säkert finns någon inblandad i FZ som är utbildad journalist, men det är i så fall undantaget. "Ni vanliga", vet inte om jag är ovanlig då, spelar varje dag pretty much och jag har inte samma åsikter som FZ för det.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Spel som finns till alla plattformar borde egentligen bara vara med om att bli GOTY.

Inte alla spelare som sitter med alla plattformar.
Kan ju inte rösta ärligt på ett spel som bara finns till en plattform jag inte har och kan då inte rösta om något jag aldrig testat..

Så om man ska vara petig så ska GOTY vara ett spel som är släppt på alla plattformar.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Inge Nintendo? Tsk tsk tsk

Medlem
Skrivet av chopper:

Spel som finns till alla plattformar borde egentligen bara vara med om att bli GOTY.

Inte alla spelare som sitter med alla plattformar.
Kan ju inte rösta ärligt på ett spel som bara finns till en plattform jag inte har och kan då inte rösta om något jag aldrig testat..

Så om man ska vara petig så ska GOTY vara ett spel som är släppt på alla plattformar.

Men det är ju fortfarande ett spel, jag ser absolut inga problem med detta då det även kan bli lite fin reklam till dom olika plattformarna

Medlem

Eftersom Last of Us bara är gjort till playstation är det ju många som gått miste om en spelupplevelse och också ett röstningsalternativ. Själv har jag xbox, men jag fick chansen att spela det när jag lånade både spelet och konsolen som krävdes. Tycker själv att Last of Us borde ha vunnit!:) Enligt mig är det inte bara det bästa spelet det här året, utan också det bästa spelet som någonsin har gjorts! Längtar till DLC:et! Ska se till att låna både spelet och konsolen igen

Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av Håkan:

Detta är dock en "rolig" omröstning. Då ni journalister troligtvis spelar x-antal fler spel än vi vanliga dödliga,

"Journalister" - nog för att det säkert finns någon inblandad i FZ som är utbildad journalist, men det är i så fall undantaget. "Ni vanliga", vet inte om jag är ovanlig då, spelar varje dag pretty much och jag har inte samma åsikter som FZ för det.

Det jag menade var att FZ-personalen, spelar jäkligt många fler spel än vanliga svensson. Alltså har dom större aspekt av vilka spel som var bra under 2013. Det är fortfarande subjektivt. Men som sagt, dom spelar jäkligt många fler spel än "svensson", vilket som jag skrev gör en sån här lista mer baserad på vilka spel som sålts mest och inte om spelen faktiskt är dom bästa i jämförelse med ALLA spel som släppts 2013.

Medlem

Vad i helvete gör Battlefield 4 med på listan....

Medlem
Skrivet av chopper:

Spel som finns till alla plattformar borde egentligen bara vara med om att bli GOTY.

Inte alla spelare som sitter med alla plattformar.
Kan ju inte rösta ärligt på ett spel som bara finns till en plattform jag inte har och kan då inte rösta om något jag aldrig testat..

Så om man ska vara petig så ska GOTY vara ett spel som är släppt på alla plattformar.

Inget spel någonsin kommer släppas till alla plattformar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Att GTA V vinner första platsen är inte helt oväntat. Vi lever i ett patriarkalt samhälle och det här spelet går "all in" på mer än en punkt att spela på just det faktumet.
När jag själv, efter mycket väntan som byggts upp kring spelet sedan månader innan release, så kände jag, som ett litet barn på julafton, enorm förtjusning att få köra igång GTAV och vid första anblick så blev jag överväldigad vilken värld jag hade att flänga runt i. Men desto mer jag spelade, desto mer började känna avsmak på hur innehållet i spelet var något jag inte ville eller kunde ta till mig på det sätt jag tidigare faktiskt kunnat göra i GTA serien.
Produktionsmässigt håller en otroligt hög nivå men vad gäller substans är det som bäst mediokert tycker jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Först på sjunde plats kommer ett PC-spel.
EDIT: Renodlat PC-spel som inte är en dålig portning.

Medlem

Hade placerat BF4 på andraplats efter GTA V, annars såg det väl rätt bra ut.

Inaktiv

Kom igen.

Just nu är betyget proportionellt mot försäljningen.

Dvs 5+3+5+4+2+5+1+2+3+5.

Det man vill ha är ett betyg per kopia.

Spel som fler köper/hört talas om är inte nödvändigtvis bättre.

För att kora bästa spel måste man normalisera för försäljningssiffrorna för listans spel i landet eller låta användare kryssa för vilka spel de har, samtidigt.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Inaktiv

Nu är det inte samma slags mätning men här är de mest sålda spelen, dock ej samma som FZ förstås.

I ordning:

1. GTA 5. ca 27 miljoner.

2. Call of Duty: Ghosts (inte med). Sålt jättebra, men kasst betyg i jämförelse. Dvs dåligt spel.

5. Assassins Creed IV 4 miljoner

6. Last of us 4 miljoner.

8. Tomb Raider. 3 miljoner.

10. Bioshock Infinite. 3 miljoner

Det man kan se är att Last of Us har högre betyg än vad som enbart förklaras av försäljningen tex. GTA 5 har i det perspektivet ett lågt betyg jämfört med försäljningen.

Alla spel som inte var med på försäljningslistan men i listan här är förmodligen "bra" också.

http://www.thefiscaltimes.com/Media/Slideshow/2013/12/13/10-B...


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Brekan:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av erson:
Skrivet av klillas:

162,2%... Är det inflation?

Kan ju vara så att man fick rösta på fler än ett spel.

Det var så att man fick rösta på fler än ett spel.

Det spelar ingen roll. Max antal röster är fortfarande 100%.

Procentsatsen är antagligen baserad på hur många av de röstande som la sin röst på ett visst spel. Eftersom alla kunde välja fler än ett val, så kan två spel ha blivit röstade på av 100% av dem röstande, eftersom att 100% av alla personer kan ha röstat på båda. Dock är det sant att dem skulla ha 50% var av det TOTALA antalet röster.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av chopper:

Spel som finns till alla plattformar borde egentligen bara vara med om att bli GOTY.

Inte alla spelare som sitter med alla plattformar.
Kan ju inte rösta ärligt på ett spel som bara finns till en plattform jag inte har och kan då inte rösta om något jag aldrig testat..

Så om man ska vara petig så ska GOTY vara ett spel som är släppt på alla plattformar.

Inget spel någonsin kommer släppas till alla plattformar.

Det är dåligt för oss spelare. Fast egentligen tänkte jag väl mest på de tre största, xbox, ps, samt Pc.
Och varför kan inga spel släppas till alla plattformar?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av chopper:

Spel som finns till alla plattformar borde egentligen bara vara med om att bli GOTY.

Inte alla spelare som sitter med alla plattformar.
Kan ju inte rösta ärligt på ett spel som bara finns till en plattform jag inte har och kan då inte rösta om något jag aldrig testat..

Så om man ska vara petig så ska GOTY vara ett spel som är släppt på alla plattformar.

Inget spel någonsin kommer släppas till alla plattformar.

1. Det är dåligt för oss spelare. Fast egentligen tänkte jag väl mest på de tre största, xbox, ps, samt Pc.

2. Och varför kan inga spel släppas till alla plattformar?

1. Det är tre populära platformar men långt ifrån alla.

2. Crysis flyter inte så bra på Nintendo 3DS kan jag tänka mig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

12
Skriv svar