Eye tracking-teknik lanseras i sommar

Robot
Medlem
Eye tracking-teknik lanseras i sommar

Sådana här grejer luktar trams imo.

Förstår inte hur någonting ska kunna vara bättre än mus och tangentbord.

Medlem

666:- (842:- inklusive frakt) är ju ingenting om det nu kan leverera vad som påstås. Finns det några spel i dagsläget som stöder detta?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Sådana här grejer luktar trams imo.

Förstår inte hur någonting ska kunna vara bättre än mus och tangentbord.

Precis såhär kan jag tänka mig att folk sa om bilen kontra häst -och vagn också.

Nyteknik är kul teknik. Har testat en Eyetracker för ett par år sedan till ett experiment i StarCraft. Just då var den lite otymplig att ställa in, men fungerade ändå relativt bra. Kommer bli oerhört intressant att se vad folk kommer kunna göra med en sån här i framtiden.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Sådana här grejer luktar trams imo.

Förstår inte hur någonting ska kunna vara bättre än mus och tangentbord.

Med tanke på att tangentbord är gjorda för att skriva på så... Jo, jag kan nog absolut förstå hur något annat är bättre. Något som är gjort från grund och botten för spel, och gjort rätt, bör lämpligen prestera bättre än ett skrivredskap som har gått igenom en sorts "repurpose"-process för att användas i spel.

Jag säger alltså inte att tangentbord är dåliga, hell, jag kan inte spela FPS med något annat för fem öre. Sjukt imponerad av de som gör det med gamepads. Men tangentbordet är oavsett avsett för skrivande.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Titta bara på bilspel, man vill gärna titta in i apex när man dyker in i kurvan, Gran Turismo har möjligheten att använda PSeye men den är rätt så dåligt kalibrerad. Hade varit guld värt med en riktigt bra version på 3 skärmar!
Tummen upp!


signatur

Sim-Racing

Medlem

nice som fan ju lätt att det sak testats.

Medlem

Till bilspelen känns det som det finns plats. Kan också vara spännande att se vad som mer kan hittas på med nya verktyg.

För mig känns dock mer komplementerande när det gäller spel än ersättande, men man har haft fel förut.

Medlem

Applikationen av denna tekniken borde kombineras med Oculus Rift. Kan ge en betydligt bättre och realistisk känsla med att blura lite saker som man inte fokuserar på.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Skelögd:

Sådana här grejer luktar trams imo.

Förstår inte hur någonting ska kunna vara bättre än mus och tangentbord.

Med tanke på att tangentbord är gjorda för att skriva på så... Jo, jag kan nog absolut förstå hur något annat är bättre. Något som är gjort från grund och botten för spel, och gjort rätt, bör lämpligen prestera bättre än ett skrivredskap som har gått igenom en sorts "repurpose"-process för att användas i spel.

Jag säger alltså inte att tangentbord är dåliga, hell, jag kan inte spela FPS med något annat för fem öre. Sjukt imponerad av de som gör det med gamepads. Men tangentbordet är oavsett avsett för skrivande.

Att kalla det för trams är kanske inte rätt men jag kan inte förstå hur det ska fungera i fps-spel (på multiplayer alltså).

Siktar man genom att titta på var man ska skjuta? Känns ju som att det kan bli rätt tråkig gameplay då alla kommer att ha aimbot i princip lol.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Sådana här grejer luktar trams imo.

Förstår inte hur någonting ska kunna vara bättre än mus och tangentbord.

Den behöver inte ersätta mus och tangentbord. Men rent teoretiskt om man får det att fungera felfritt så finns det ingen mening med mus för det tar kortare tid för dig att se fienden än att sikta på fienden innan du ser den med ögonen. Tänk på det du din filur.

Men om man ska tolka videon som visades kommer det här inte ersätta musen utan istället öppna upp för bättre interaktion med ögonen i spel. Tex. titta runt i Skyrim med eye och head tracking utan att behöva flytta på hela kroppen. Alltså siktet är inte alltid i mitten utan där du pekar medans ögonen och huvudet styr ditt synfält. Du kan alltså titta till höger och vänster mitt i en strid utan att behöva bryta din parering eller slag med svärd.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det handlar inte heller om att det måste just "ersätta" redan befintliga medel. Det är nya saker som driver utvecklingen framåt i både mjukvara och hårdvara. Detta tycker jag mer verkar var ett tillägg som kommer kanske öppna upp nya former av spel, applikationer eller annat. Finns gott om exempel där detta hänt tidigare, kanske allra senast Oculus. Sen har vi kinect som öppnade en helt ny typ av spel helt och hållet, även Wiimote kan läggas till på listan.

Jag tror inte detta kommer ersätta mus eller tangentbord, men det kan absolut driva utvecklingen framåt eller hitta något nytt som vi alla kommer tycka om.

Medlem
Skrivet av Pro2Race:

Titta bara på bilspel, man vill gärna titta in i apex när man dyker in i kurvan, Gran Turismo har möjligheten att använda PSeye men den är rätt så dåligt kalibrerad. Hade varit guld värt med en riktigt bra version på 3 skärmar!
Tummen upp!

"Need For Speed: Shift 2" har också en liknande funktion för mer realistisk körkänsla.


signatur

autograph

Medlem

Female NPC: "Hey! My eyes are up here!"

Medlem
Skrivet av LentoMan:

Female NPC: "Hey! My eyes are up here!"

"Male player: I know"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Pro2Race:

Titta bara på bilspel, man vill gärna titta in i apex när man dyker in i kurvan, Gran Turismo har möjligheten att använda PSeye men den är rätt så dåligt kalibrerad. Hade varit guld värt med en riktigt bra version på 3 skärmar!
Tummen upp!

Men 3 skärmar ersätts väl förhoppningsvis av Occulus rift under 2014. Blir svårt att se ögonen för den där grunkan då :D, De skulle ha gått ihop med Occulus istället för Steelseries.

Medlem

Som en gamer med funktionshinder säger jag äntligen en kommersiell eyetracker! Jag har sen ett år sen fått beviljat genom svenska staten via skatt (en känga mot den borgerliga regeringens skattepolitik) och hjälpmedelscentralen Tobiins äldre mer klumpigare modeller som in nu läget bara funkar att surfa nätet eller skriva mail. Dock frihetskänslan att skriva ett mail utan händer är asskön! Jag med ett progressivt handikapp, d v s ett som blir sämre med åren ser inte tackvare Tobiin framtiden då jag inte längre kan använda min händer som ett hot längre, utan min framtid ser ljus ut. Med Tobiins samarbete med Steelseris så hoppas jag att många utvecklare beställer eyetrackerns develovment kit och försöker få sina spel anpassade att fungera med ögonstyrning, eftersom jag ser fram emot att spöa skiten av er alla icke-funktionshindrade out there i både Fifa 15, mortal combat och LOL med mina ögon. FZ är king of gameingnews på svenska!

Medlem

Gimmick med dramatisk bakgrundsmusik.

Medlem

intressant video, men varför den högt mixade musiken i en infomercial, tycker att talet var alldeles för lågt för att höras bra.

Medlem

Så.. Hur länge dröjer det innan de implementerar denna teknik till Occulus Riften?
De borde bli awesome ihop imho

Inaktiv

Som någon skrev, kombinera med Occulus rift och ni kanske har något, annars kommer det fallera hårt. Hur kommer det fungera om man har Occulus rift på sig, då går det väl inte att använda denna pryl då? Katastrof eftersom hypen kring occulus är stor.

Får mig också att reflektera över Google glasses. Hur de fullständigt kommer revolutionera vårt sätt att intergrera. Samtidigt säger jag nog hej då till mänskligheten och vad ögonkontakt innebär.

Medlem
Skrivet av Idono:

Applikationen av denna tekniken borde kombineras med Oculus Rift. Kan ge en betydligt bättre och realistisk känsla med att blura lite saker som man inte fokuserar på.

Varför ska man blura saker i spelet man inte tittar på när ögonen gör det alldeles utmärkt av sig själva?

Medlem
Skrivet av DeathRow:
Skrivet av Idono:

Applikationen av denna tekniken borde kombineras med Oculus Rift. Kan ge en betydligt bättre och realistisk känsla med att blura lite saker som man inte fokuserar på.

Varför ska man blura saker i spelet man inte tittar på när ögonen gör det alldeles utmärkt av sig själva?

Så att du fokuserar blicken på rätt ställe och inte börjar titta på annat.
Du kanske inte märkt det men så har man alltid gjort i filmer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Sätt in skiten i oculus rift istället...

Medlem

Jag hade lätt velat ha detta på CS:GO, eller vilken annan FPS shooter som helst. Hade varit episkt.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Sådana här grejer luktar trams imo.

Förstår inte hur någonting ska kunna vara bättre än mus och tangentbord.

Säger den skelögde ^^

Medlem
Skrivet av LentoMan:

Female NPC: "Hey! My eyes are up here!"

Det är precis den sortens skämt som man skulle kunna ha i spel, du skämtade kanske men hade man stirrat och fått det svaret hade man lagt ett stort garv

Medlem

Undrar hur det kommer gå att spela med eyetracking när man har nystagmus..

1
Skriv svar