Valve visar upp ett gäng Steam-datorer

Robot
Valve visar upp ett gäng Steam-datorer

Webhallens och ett dussin andra burkar visas upp med systemspecifikationer och priser!


Medlem
Valve visar upp ett gäng Steam-datorer

Trodde Webhallens Steamlåda var en diskmaskin först.
Skämt åsido, med priser från $499 kan Steamlådorna börja konkurrera ordentligt med konsolerna.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

de här med trettioelva olika modeller kommer nog bara förvirra människor...ingen standard precis? nu är det som vilken pc som helst känns det som...man köper ju konsol för att slippa tänka på att springa ner och uppgradera veckan efter.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

de här med trettioelva olika modeller kommer nog bara förvirra människor...ingen standard precis?

Exakt samma reaktion...

Medlem

Best utav allt är väl ändå att en heter "origin pc"?

Medlem

Det intressanta är hur mycket lådorna kommer låta. En låda med dålig kylning och en i7 kombinerat med en GTX 780 kommer låta satan vid belastning.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Såatte.... det är vanliga datorer, fast man får SteamOS istället för Windows installerat innan leverans och så kallar man det "SteamBox". Ok, skulle bara kolla så att jag fattade.

Inte för att vara negativ, men det känns som detta bara rör till det. Det vore bättre att bara sälja datorer som vanligt och låta köparen välja SteamOS istället för Win vid beställning precis som man redan kan välja OS när man lägger ordern.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Såatte.... det är vanliga datorer, fast man får SteamOS istället för Windows installerat innan leverans och så kallar man det "SteamBox". Ok, skulle bara kolla så att jag fattade.

Inte för att vara negativ, men det känns som detta bara rör till det. Det vore bättre att bara sälja datorer som vanligt och låta köparen välja SteamOS istället för Win vid beställning precis som man redan kan välja OS när man lägger ordern.

Det finns inget som hindrar dig om du vill bygga en egen dator och installera SteamOS. SteamBox är bara ett varumärke för datorer som levereras med SteamOS förinstallerat och Valves Steamkontroll. Vad är förvirrande med det?

Medlem

Jag vill se Valve streama ett nytt krävande spel över trådlöst nätverk med en billigare "stream steam machine", detta som gjort mig hajpad

Skrivet av conthox:

Såatte.... det är vanliga datorer, fast man får SteamOS istället för Windows installerat innan leverans och så kallar man det "SteamBox". Ok, skulle bara kolla så att jag fattade.

Inte för att vara negativ, men det känns som detta bara rör till det. Det vore bättre att bara sälja datorer som vanligt och låta köparen välja SteamOS istället för Win vid beställning precis som man redan kan välja OS när man lägger ordern.

Färdigbyggda datorer utan windows-skatten, garanterade att fungera med Linux, och man kan spela på dem också!

Vad finns det att inte gilla här?

Medlem

Jag trodde att en del av poängen var att man skulle komma ifrån den vanliga PC-marknadens stora utbud för att kunna locka till sig nya spelare som inte känner sig bekväma i den "djungeln"?

Varför ska någon välja en av dessa lådor istället för en "vanlig" PC?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Margy:

Jag trodde att en del av poängen var att man skulle komma ifrån den vanliga PC-marknadens stora utbud för att kunna locka till sig nya spelare som inte känner sig bekväma i den "djungeln"?

Varför ska någon välja en av dessa lådor istället för en "vanlig" PC?

1. Färdigbyggd spelmaskin
2. Se ovan


signatur
ZF
Medlem
Skrivet av WarpGuN:

de här med trettioelva olika modeller kommer nog bara förvirra människor...ingen standard precis? nu är det som vilken pc som helst känns det som...man köper ju konsol för att slippa tänka på att springa ner och uppgradera veckan efter.

såhär kommer det funka:

1. håva upp 20000 och uppgradera den om 2 år.

2. håva upp 5000 och inse att du borde uppgraderat den redan innan du lämnade affären.

enkelt.

olika utseende på boxarna tror jag spelar mindre roll. den som vet vad de ska ha har redan bestämt sig efter att ha kollat upp saken. de som inget vet alls tar den som butiksnisse föreslår och lever i lycklig okunskap om att det finns 30 andra burkar som gör samma sak och ser ut som routrar.

vilket jag på tal om däremot tror är det verkliga problemet. var inte hela tanken att det skulle vara prylar som inte gör bort sig i vardagsrummen? men nej, den ena fulare och sämre formanpassad lådan än den förra.

Medlem

Jag tror det kommer bli ungefär såhär:
Först kommer det komma en miljon olika steambox och hela konceptet kommer bli katastrof för ingen vet vad som är vad och ingen kommer tjäna tillräckligt på det. Sedan efter en viss tid kommer vissa konfigurationer försvinna och Valve inser att dom måste orda upp någon slags bättre enhetlig standard för steambox. Sedan kommer allting kräva ett förutbestämt utseende för att göra lättare för slutanvändarna att känna igen en steambox samt att en kontroll kommer ingå. Dom kommer sedan säljas på licens från valve. Vips så har vi fått en ordentlig utmanare på spel-i-vardagsrums-marknaden.


signatur

"I did put the fires out" - "You made them worse!" - "Worse?!.. Or better?"

Medlem

Jag förstår inte helt och hållet varför man i dag skulle vilja köpa en högpresterande Steam Machine. Det är ganska få Linux-spel som är väldigt krävande i dag. Har man redan en någorlunda Windows-dator som håller i några år till är nog det bättre alternativet att köpa en billigare Steam Machine och streama de krävande spelen från sin Windows-dator.

Om Steam OS slår igenom och gaming till Linux blir en självklarhet i och med att alla stora titlar kommer till Linux, ja, då är det kanske läge att köpa en svindyr Steam Machine (i stället för en ny Windows-burk).

Inaktiv

Hellre ha möjligheten att uppgradera än att sitta fastlåst vid åldrande hårdvara där den snabbast åldrande komponenten sätter gränsen för vad som är möjligt.

Att köpa en konsol är att slänga pengar i sjön. Visst, man kan leva på färdigmat också, men lägger man ner tid på att göra lite själv blir det mycket bättre.

Hur lådarna ser ut eller inte ser ut är ganska irrelevant också. Men jag förstår att det finns en kategori som lockas av bilderböcker, snygga omslag och coola chassin. Gärna med skelett- och eldtema. Det blir så mycket bättre då! Spela roll att luftflödet blockeras av diverse coolheter, det är trots allt lådan och inte hjärnan som överhettas först i alla fall, vilket är "schysst".


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av WarpGuN:

de här med trettioelva olika modeller kommer nog bara förvirra människor...ingen standard precis? nu är det som vilken pc som helst känns det som...man köper ju konsol för att slippa tänka på att springa ner och uppgradera veckan efter.

såhär kommer det funka:

1. håva upp 20000 och uppgradera den om 2 år.

2. håva upp 5000 och inse att du borde uppgraderat den redan innan du lämnade affären.

enkelt.

Tack vare Konsolerna så är det mer köp en dator för 20000 och var säkrad till "next Gen! consoles...."om inte längre.
En för 5000kr dator så klarar du dig runt 3-5år.....som nu sitter med en 3½ år gammal dator som jag byggde för ca 5000 kr och det enda den inte klara på max är witcher 2 med supersampling på...

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det finns inget som hindrar dig om du vill bygga en egen dator och installera SteamOS. SteamBox är bara ett varumärke för datorer som levereras med SteamOS förinstallerat och Valves Steamkontroll. Vad är förvirrande med det?

Det som är förvirrande för en del är att det helt plötsligt finns ett stort antal "vanliga" datorer plus ett antal SteamOS-datorer... som egentligen är samma hårdvara fast olika OS. Som förut alltså, fast annorlunda. Utbudet ser alltså i praktiken mycket större ut och precis som Margy skriver ovan så ter sig den stora PC-djungeln ännu större, vilket kanske riskerar att avskräcka istället för att bjuda in.

Skrivet av slartibartfast:

Färdigbyggda datorer utan windows-skatten, garanterade att fungera med Linux, och man kan spela på dem också!

Vad finns det att inte gilla här?

Att man med en Windows-dator kan göra allt det där som en SteamBox kan plus mycket till? Tro det eller ej, men det finns ganska många som faktiskt tycker om Windows.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Den första som släpper ett snyggt chassi med en Kaveri baserad APU är vinnaren. Vem fan vill ha en high end pc när man ska kunna streama allt? Tyst liten plattform är det som gäller.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Skägg.
10 Chambers
Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Hur lådarna ser ut eller inte ser ut är ganska irrelevant också. Men jag förstår att det finns en kategori som lockas av bilderböcker, snygga omslag och coola chassin. Gärna med skelett- och eldtema. Det blir så mycket bättre då! Spela roll att luftflödet blockeras av diverse coolheter, det är trots allt lådan och inte hjärnan som överhettas först i alla fall, vilket är "schysst".

Det är viktigt att lådan ser bra och enhetlig ut när den ska passa in med hemmabion. Inte vill man ha någon rosa my little pony låda med blinkande ljus och julgranar.
Därför är lådans utseende mycket relevant när den ska användas som en konsol.

Funktionen med bra kylning är också en viktig del för att få en tyst låda som inte låter eller för irriterande fläktljud när man ska spela eller se film.

Så nej jag håller inte med dig. Lådas funktion och utseende är det viktigaste.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av conthox:

Såatte.... det är vanliga datorer, fast man får SteamOS istället för Windows installerat innan leverans och så kallar man det "SteamBox". Ok, skulle bara kolla så att jag fattade.

Inte för att vara negativ, men det känns som detta bara rör till det. Det vore bättre att bara sälja datorer som vanligt och låta köparen välja SteamOS istället för Win vid beställning precis som man redan kan välja OS när man lägger ordern.

va är det så? vad konstigt, för dom har sagt hela tiden att det är en konsol och ingen pc... eller vänta nu, nej så var det ju inte. Att det är en pc och inget annat har dom sagt från dag 1. SteamOS är gratis, du kan bygga din egna dator och installera det. Förstår absolut inte förvirringen.

Och till er som klagar på antalet modeller, för det första så är det en pc (och dessutom sa dom från början att flera modeller skulle släppas) och för det andra, hur kan alternativ vara något negativt? om ni vill ha en standard så finns ps3, xbox 360, wii, ps4, xbone och wiiU.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Bennii:

Det finns inget som hindrar dig om du vill bygga en egen dator och installera SteamOS. SteamBox är bara ett varumärke för datorer som levereras med SteamOS förinstallerat och Valves Steamkontroll. Vad är förvirrande med det?

Det som är förvirrande för en del är att det helt plötsligt finns ett stort antal "vanliga" datorer plus ett antal SteamOS-datorer... som egentligen är samma hårdvara fast olika OS. Som förut alltså, fast annorlunda. Utbudet ser alltså i praktiken mycket större ut och precis som Margy skriver ovan så ter sig den stora PC-djungeln ännu större, vilket kanske riskerar att avskräcka istället för att bjuda in.

Samma hårdvara men annat OS... Ja, ungefär som en Windowsdator och en Macdator då? Eller en Windowsdator och en Linuxdator? Jag tycker inte det blir mer krångligt för att Valve lanserar en serie med datorer med sitt SteamOS. Valve har varit tydliga med vad Steambox är - en dator som på ett smidigt sätt tar PC-gaming in i vardagsrummet.

Medlem

Finns gott om färdigbyggda "gaming dator" med eller utan Windows eller Linux. Steambox är bara trams för den slösaktiga prylnörden. Kan nästan tänka mig att dessa boxar bara kommer att samla damm ett par veckor efter inköpsdatum.

Medlem

Skulle äga om de gick skit bra för de här och gick neråt åta fan för sony och microsoft vore nice med en sån fet mindfuck o se vad som skulle ske

Medlem

Tjaa, antar att jag är lika kluven som de flesta. En renodlad gamingdator låter ju helt OK, men att då tvingas begränsa sig till Steams titlar känns inte bekvämt (spelar just nu BF4 och HearthStone). Visst, jag behöver absolut inte Windows som OS, vill egentligen bara kunna lagra filer, spela och surfa (betala räkningar etc) på min dator, samt att inte dö av virusinfektioner eller hackerattacker medans jag gör det. Windows innehåller så mycket som jag är ointresserad av känns det som.

Med det sagt kan man ju ifrågasätta varför jag skulle betala mer för en burk (även om flera var snygga nog att ställa bredvid tv'n) som kan göra mindre än vad min dator kan idag.

Medlem

I WILL NOT BUY!!!!! .... this..

Medlem

Vilka kunder riktar man sig till?

Potentiella nya kunder skräms bort av utbudet med extremt stora pris- och prestandaskillnader (samt att de flesta av dessa boxar är riktigt fula). De som redan är inbitna PC-spelare lägger väl knappast ut en massa pengar för att köpa en burk med ett mer begränsat operativsystem och sämre spelutbud än en PC med Windows på?

Hade man kört med en mer enhetlig design samt ett fåtal VÄLDIGT tydligt avskilda pris/prestanda-nivåer kanske man hade kunnat hitta lite nya kunder men nu känns det tveksamt.

ZF
Medlem
Skrivet av Sille:

Tack vare Konsolerna så är det mer köp en dator för 20000 och var säkrad till "next Gen! consoles...."om inte längre.
En för 5000kr dator så klarar du dig runt 3-5år.....som nu sitter med en 3½ år gammal dator som jag byggde för ca 5000 kr och det enda den inte klara på max är witcher 2 med supersampling på...

haha, nej. med den slutledning så skulle du kunna spela Witcher 3 med hyfsat njutbara värden på:

Athlon 64 FX55
tvåkanalskit 512Mx2
GF 6800 Ultra

-ish. kanske funkar fint, vem vet.

Medlem

Det här ser ut som det kommer bli en skräp dator i stil med Acers spel datorer, fast utan Windows. för att inte nämna spel kontrollen som är ämnad för casual gaming, blir det här ett högt pris för en konsol som närmast kan jämföras med en trimmad OUYA eller en strippad dator utan ett riktigt oprativ system.

Nånting stort måste hända med Steam Machine för att jag ska få upp intresset igen för denna konsol.

12
Skriv svar