Rockåret 2013: Del 1

Medlem
Rockåret 2013: Del 1

2013 var ett exceptionellt musikår för mig, de flesta av mina favoriter släppte ett nytt (förutom Tool, de slashasarna) album som jag kunde morgonrocka till. Tänkte våga mig på en kortare lista av mina favoriter från det gångna året. Boom!

The Winery Dogs - The Winery Dogs
Mike Portnoys (Dream Theater, Avenged Sevenfold) senaste musikprojekt som enligt utsago ska bli en mer permanent historia. Med megabassisten Billy Sheehan (Steve Vai, Mr. Big) och sångaren och gitarristen Richie Kotzen (Richie Kotzen, Mr. Big mm.) så svänger det faktiskt ganska hårt.

TesseracT - Altered State
Ett par unga killar från England släppte ett förvånansvärt bra progressivt album 2011 med "One". 2013 kompletterades detta med "Altered State", som är ett bra album men aningen sötsliskigare än det förra tack vare sångarbytet till Ashe O'Hara. Grymma musiker dock.

Sound City - Sound City - Real to Reel
Sound City är en dokumentär orkestrerad av ingen mindre än Dave Grohl, vars syfte är att dels hedra den legendariska studion Sound City Studios som fick duka under för teknologins framfart, men också lyfta fram en debatt om musik - vart den är på väg och människans roll i den. Analogt kontra digitalt. Vi ser en massa kända låtskapare, som bland annat Corey Taylor, Lars Ulrich, Paul McCartney med mera. Dokumentärens soundtrack spelade såklart in av de medverkande och bjuder på en fin rocktripp nedför nostalgigatan.

Katatonia - Dethroned & Uncrowned
Stockholmsbandet har färdats en lång väg, ljudmässigt sett, och släppte ett album förra året som var helt finansierat av fans, via PledgeMusic. Albumet bygger på samma låtar från mästerverket Dead End Kings (2012), men är omarrangerade i en mer naket akustisk läggning.

Stone Sour - House of Gold & Bones Part 2
Del två av konceptalbumet House of Gold & Bones fick vi 2013 och låter bra, men i ärlighetens namn föredrog jag det första. Berättelsen som fortlöper genom albumet är dock bra, och Coreys röst tröttnar man inte på så fort.

Dream Theater - Dream Theater
Det blev en hel del uppståndelse runt Dream Theater år 2010, när Mike Portnoy utannonserade sin avgång som trummis för bandet. En dokumentär gjordes om sökandet efter nästa slagverksvirtuos och till slut föll lotten på Mike Mangini. Albumet som följde, "A Dramatic Turn Of Events" (2011) var ganska blekt så jag var ganska skeptisk när deras första självbetitlade album dök upp. De har tappat mycket av sin forna storhet (och kreativa ådra med Portnoy) men det senaste albumet är ingen besvikelse och blev till och med nominerad till en Grammy i kategorin "Best Metal Performance".

Fortsättning följer...

#blogg

Medlem
Rockåret 2013: Del 1

Mina favoriter förra året var:

Queens of the stoneage - ...like clockwork
Pearl Jam - Lightning bolt
Alice in Chains - The Devil put dinosaurs here

Medlem
Skrivet av Lepr:

Mina favoriter förra året var:

Queens of the stoneage - ...like clockwork
Pearl Jam - Lightning bolt
Alice in Chains - The Devil put dinosaurs here

Gillar du Grunge?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Lepr:

Mina favoriter förra året var:

Queens of the stoneage - ...like clockwork
Pearl Jam - Lightning bolt
Alice in Chains - The Devil put dinosaurs here

Gillar du Grunge?

Tro det?

Medlem

Sen tyckte jag även om Watains nya, även om jag nu för tiden inte lyssnar direkt mycket på svartrock
Även nya med Ghost förtjänar att nämnas.

Medlem

Gillar dessvärre Watain eller Ghost särskilt mycket. Ghost har stil dock!

Medlem

Alla som gillar metal eller stuff åt det hållet, kolla upp Means End! Ett svenskt band som verkar jobba väldigt hårt och som släppte sin första skiva under 2013. Här är en av deras absolut fantastiska låtar: https://www.youtube.com/watch?v=Twk5Gd9pSWk

Medlem
Skrivet av Lepr:

Mina favoriter förra året var:

Queens of the stoneage - ...like clockwork
Pearl Jam - Lightning bolt
Alice in Chains - The Devil put dinosaurs here

...like clockwork var lätt den bästa plattan 2013

Tackar för dessa. Det får bli nattmusik medan jag jobbar


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tackar för dessa. Det får bli nattmusik medan jag jobbar

Go nuts, friendo

1
Skriv svar