Valve visar upp ett gäng Steam-datorer

Medlem

Jag är dåligt påläst på SteamOS, kommer jag kunna lira ALLA min Steamspel på den? även dem som inte är Linux-kompatibla?

Medlem

Hahahah, så förbannat löjligt, vadå steammachine, det är färdigmonterade PC burkar för Idioter med tummen mitt i handen som inte kan bygga sin egen dator.

Så vadå steammachine, oooh javisst det sitter ett Steam OS i, så då måste det vara en SM, precis som alla datorer med ett Win7 är en Win7 burk, ja just det.

Inte en spänn jag skulle lägga på det här skitsnacket, en sak att bygga sin mkt billigare och bättre burk och sedan installera OS på egen hand, fy fan vad folk skall luras hela tiden, och detta går många på!

KoP
Medlem

Så dom har i princip återuppfunnit färdiga pc-paket? :S

Medlem
Skrivet av KoP:

Så dom har i princip återuppfunnit färdiga pc-paket? :S

Kanske lite väl hårt att säga så. Färdiga PC-datorer har alltid funnits. Det Valve vill göra är att på ett smidigt sätt ta PC-gaming ut i vardagsrummet med sitt koncept (OS + kontrollen).

Det är en dator, har aldrig varit något annat, har aldrig marknadsförts som något annat. Det är konceptet som Valve lanserar - Smidigt format för TV-bänken, kontrollen för att spela i soffan och SteamOS för att köpa och spela spel. Allt det har funnits tidigare, Valve vill vidareutveckla - inte återuppfinna.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Hahahah, så förbannat löjligt, vadå steammachine, det är färdigmonterade PC burkar för Idioter med tummen mitt i handen som inte kan bygga sin egen dator.

Så vadå steammachine, oooh javisst det sitter ett Steam OS i, så då måste det vara en SM, precis som alla datorer med ett Win7 är en Win7 burk, ja just det.

Inte en spänn jag skulle lägga på det här skitsnacket, en sak att bygga sin mkt billigare och bättre burk och sedan installera OS på egen hand, fy fan vad folk skall luras hela tiden, och detta går många på!

Jag är väldigt intresserad av att köpa en färdig SM.

Jag kan bygga dator själv, inga problem, men jag har också jobb, hus och barn. Det betyder att jag har pengar men inte tid. Så om jag kan få en burk för 5000 pix, bara att plugga in i tv:n, med en sådär 250 spel (det är vad jag har på steam just nu) bara att välja ut och installera, så gör jag gärna det.

Jag tror inte att min situation är unik på något sätt.

I och med att jag äger en massa spel på steam, så står den sig som ett starkt alternativ till PS4 och Xbox One. I synnerhet om man betänker vad spelen kostar till dessa.

Medlem
Skrivet av Namm:

Jag förstår inte helt och hållet varför man i dag skulle vilja köpa en högpresterande Steam Machine. Det är ganska få Linux-spel som är väldigt krävande i dag. Har man redan en någorlunda Windows-dator som håller i några år till är nog det bättre alternativet att köpa en billigare Steam Machine och streama de krävande spelen från sin Windows-dator.

Om Steam OS slår igenom och gaming till Linux blir en självklarhet i och med att alla stora titlar kommer till Linux, ja, då är det kanske läge att köpa en svindyr Steam Machine (i stället för en ny Windows-burk).

Valve skiter väl egentligen i vad för dator du köper. Steam Machine är ju bara ett varumärke ändå, det är inte Valve som står för tillverkningen av hårdvaran. Det här är nog bara ett enklare sätt för dem att få ut SteamOS på marknaden.
Genom att du börjar använda SteamOS kommer du i en viss utsträckning att binda dig till att använda Steam som marknad och det är där Valve har sitt intresse.

Operativsystemet är gratis och anpassat för att användas till spel så jag tror att det har alla förutsättningar för att gå minst lika bra som Windows. På så vis ser jag att både användaren och Valve tjänar på det hela.

Om man absolut nödvändigtvis måste ha Windows är det väl bara att installera det också. Det behövs inte en till dator för det.

Medlem

Jag förstår inte meningen med SteamOS och dessa Steam Machines. Hur många spel på Steam stöder linux? Annars måste man ju ändå ha en Windows-PC att streama spelen ifrån?

Känns smidigare att köra Windows och Big Picture Mode i så fall?


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

dmn
Medlem
Skrivet av conthox:

Såatte.... det är vanliga datorer, fast man får SteamOS istället för Windows installerat innan leverans och så kallar man det "SteamBox". Ok, skulle bara kolla så att jag fattade.

Det har väl förvisso varit självklart ända från början att det är just det som är grejen.

Medlem

Näe det här blir aldrig bra


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

de här med trettioelva olika modeller kommer nog bara förvirra människor...ingen standard precis? nu är det som vilken pc som helst känns det som...man köper ju konsol för att slippa tänka på att springa ner och uppgradera veckan efter.

Häng med i matchen, det är ingen konsol.

Medlem
Skrivet av Sille:
Skrivet av ZF:
Skrivet av WarpGuN:

de här med trettioelva olika modeller kommer nog bara förvirra människor...ingen standard precis? nu är det som vilken pc som helst känns det som...man köper ju konsol för att slippa tänka på att springa ner och uppgradera veckan efter.

såhär kommer det funka:

1. håva upp 20000 och uppgradera den om 2 år.

2. håva upp 5000 och inse att du borde uppgraderat den redan innan du lämnade affären.

enkelt.

Tack vare Konsolerna så är det mer köp en dator för 20000 och var säkrad till "next Gen! consoles...."som nu sitter med en 3½ år gammal dator som jag byggde för ca 5000 kr och det enda den inte klara på max är witcher 2 med supersampling på...

"Det enda - vilket är ett tre år gammalt spel" haha.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av WarpGuN:

de här med trettioelva olika modeller kommer nog bara förvirra människor...ingen standard precis? nu är det som vilken pc som helst känns det som...man köper ju konsol för att slippa tänka på att springa ner och uppgradera veckan efter.

Häng med i matchen, det är ingen konsol.

pc med handkontroll?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av WarpGuN:

de här med trettioelva olika modeller kommer nog bara förvirra människor...ingen standard precis? nu är det som vilken pc som helst känns det som...man köper ju konsol för att slippa tänka på att springa ner och uppgradera veckan efter.

Häng med i matchen, det är ingen konsol.

pc med handkontroll?

You got it!

Inaktiv

Det positiva som jag kan se med allt detta är till att börja med att MS och Sony får lite mer konkurrens, vilket verkligen kan behövas. Men det jag bryr mig allra mest om är faktumet att SteamOS bygger på Linux, vilket betyder att man snart kanske kan bli av med Windows för alltid. Vad jag menar är att på något vis så måste ju Valve ha löst DX problemet som har tvingat mig att välja Windows före Linux i allt för många år nu.

Medlem
Skrivet av classon81:

Vad jag menar är att på något vis så måste ju Valve ha löst DX problemet som har tvingat mig att välja Windows före Linux i allt för många år nu.

"Du kan spela alla dina Windows- och Mac-spel på din SteamOS-maskin också. Starta bara din befintliga dator och kör Steam som du alltid har gjort - sedan kan din SteamOS-maskin streama dessa spel över ditt hemnätverk direkt till din TV!"

Det är ju det dom inte har, bara Linux-kompatibla spel (vet ej hur många som finns på Steam) funkar i SteamOS, resten får man streama från en PC med Windows... vilket gör hela grejen totalt ointressant för min del iaf. Kör hellre Big Picture Mode i så fall.


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Inaktiv
Skrivet av Kuwanger:

Jag tror det kommer bli ungefär såhär:
Först kommer det komma en miljon olika steambox och hela konceptet kommer bli katastrof för ingen vet vad som är vad och ingen kommer tjäna tillräckligt på det. Sedan efter en viss tid kommer vissa konfigurationer försvinna och Valve inser att dom måste orda upp någon slags bättre enhetlig standard för steambox. Sedan kommer allting kräva ett förutbestämt utseende för att göra lättare för slutanvändarna att känna igen en steambox samt att en kontroll kommer ingå. Dom kommer sedan säljas på licens från valve. Vips så har vi fått en ordentlig utmanare på spel-i-vardagsrums-marknaden.

20.000? Det är väl snarare 10.000, om inte i allra dyraste fall? Varför skulle en dator med 16gb Ram, i7 4771 och GTX 780 behöva uppgraderas oftare än en "vanlig" PC? Speciellt när den inte har något resurstjuvande Windows i bakgrunden.

Det är väl bra om "konsolerna" blir mer som pc?
Hade till exempel xbox och ps3 kunnat uppgraderas så hade kanske inte 90% av alla spel varit optimerade till DX9 än idag, trots att 10 ,10.1 och 11 har funnits i många år.
Det är ju förstås en otrolig bromskloss för spelindustrin att behöva bråka med 5-6år gammal hårdvara.

Sen kan jag helt hålla med om att låta vem som helst tillverka och förpacka systemet är en väldigt dålig idé.
En sån här produkt måste ha en officiell "look".

Medlem

Steam Machine.
Floppeliflopp

Medlem

Eller så köper man sig en trevlig dator istället..

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

de här med trettioelva olika modeller kommer nog bara förvirra människor...ingen standard precis? nu är det som vilken pc som helst känns det som...man köper ju konsol för att slippa tänka på att springa ner och uppgradera veckan efter.

Kanske hoppas de att de ska bli som apple, folket betalar för märket inte för varan?


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv
Skrivet av Quid:
Skrivet av classon81:

Vad jag menar är att på något vis så måste ju Valve ha löst DX problemet som har tvingat mig att välja Windows före Linux i allt för många år nu.

"Du kan spela alla dina Windows- och Mac-spel på din SteamOS-maskin också. Starta bara din befintliga dator och kör Steam som du alltid har gjort - sedan kan din SteamOS-maskin streama dessa spel över ditt hemnätverk direkt till din TV!"

Det är ju det dom inte har, bara Linux-kompatibla spel (vet ej hur många som finns på Steam) funkar i SteamOS, resten får man streama från en PC med Windows... vilket gör hela grejen totalt ointressant för min del iaf. Kör hellre Big Picture Mode i så fall.

Näää.. menar du allvar? Måste vara det dummste jag har hört sen.. jag vet inte.. miljöpartiets förslag om en extra miljöskatt på bilen a 1200kr/år, vilket jag läste i morse.
Jaha!? jaja.. då lär det nog inte säljas allt för många.. får man ju hoppas.

Många för- och nackdelar med så många olika varianter. Var det inte meningen att kunden skulle ha så lätt som möjligt att köpa en STEAM-dator till vardagsrummet, nu blir det som PC-inköp, svårt att veta vilken som är "bäst".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar