Fler bilder på Webhallens Steam Machine

Medlem

Gu va besviken jag är, antar att jag inte riktigt förstod vad Steam Machines innebar förut, men det här känns ju bara dyrt och minst lika förvirrande som att köpa en PC,
ser verkligen inte vitsen med Steam Machines längre...trist.

Medlem

Skulle nog köra en dualboot på en soffburk, mest för att se vad steam os har att erbjuda, finns ju dock många spel vars stöd saknas, så tyvärr kommer det ju behövas windows.

Förstår inte varför folk är förvirrade över priset, trodde man att man skulle få en "high-end" pc för ½ av priset ? Bygg sämre, kosta mindre.

Känner själv att det mer är kontrollen jag vill ha, kommer inte köpa en steam machine, har ju redan en dator, sitter redan i en monitor och tv'en.

Medlem

Om dom lyckas marknadsföra det ordentligt till rätt målgrupp (vilken är målgruppen?) Så kan det nog bli bra. Tänker på barnfamiljer och knappast gamers som redan vet för det mesta vad dom vill ha och är smått allergiska mot färdiga lösningar oavsett form. Men som sagt. Marknasföreningen är A och O om dom ska lyckas med vad dom nu tänker göra

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:

Problemet jag ser dock är att varför välja bort nvidia kortet mot gud förbjudet AMD kort ^^

Varför inte?

för at amd kan inte göra drivare till sina egna kort

Medlem

Känns ju som man hellre vill ha en svart box, så att den matchar tvn x)

Medlem
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:

Problemet jag ser dock är att varför välja bort nvidia kortet mot gud förbjudet AMD kort ^^

Varför inte?

för at amd kan inte göra drivare till sina egna kort

Du menar som nvidia som övergett 600 serien och saknar fungerande drivrutiner med stöd för sli kombinerat med nvidia surround i Windows 8.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Chassi: Bitfenix Phenom -> 690kr
CPU: Intel Core i7-4771 -> 4770k (bättre och billigare) 2500kr
GPU: Geforce GTX 780 -> EVGA GTX 780 3900kr
Internminne: 16 GB DDR3 -> 880kr
Moderkort: Asus H81I-Plus -> 670kr
HDD: Seagate Thins SSHD 1 TB -> Seagate SSHD 2TB (bättre) 970kr
Kylning: Antec Kühler H2O 620 V4 -> 445kr
Nätdel: Corsair CX 600M 600 W -> 600kr

Totalt: 10655kr

Byter man ut 4771/4770k mot en 4570k så drar man ner kostnaden med 1000kr, blir inte lika varmt och mest troligt kommer man aldrig ha nytta av 8 trådar i spel innan CPUn blir föråldrad eller GPUn blir flaskhalsen.

GTX 780 kan man byta mot R9 290 och dra ner kostnaden med 600kr och det blir lite snabbare. Steam OS saknar stöd för AMD men det kommer senare.

Så bygger man själv kan man få ner kostnaden till runt 9000-10'000kr och bättre prestanda.

En upplåst processor på ett budgetmoderkort som inte tillåter överklockning.. Låter ju verkligen bra.. Sedan för 10.000 så förväntar man sig ett bättre nätagg än ett budgetagg som CX..

Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av marcus8958:

Chassi: Bitfenix Phenom -> 690kr
CPU: Intel Core i7-4771 -> 4770k (bättre och billigare) 2500kr
GPU: Geforce GTX 780 -> EVGA GTX 780 3900kr
Internminne: 16 GB DDR3 -> 880kr
Moderkort: Asus H81I-Plus -> 670kr
HDD: Seagate Thins SSHD 1 TB -> Seagate SSHD 2TB (bättre) 970kr
Kylning: Antec Kühler H2O 620 V4 -> 445kr
Nätdel: Corsair CX 600M 600 W -> 600kr

Totalt: 10655kr

Byter man ut 4771/4770k mot en 4570k så drar man ner kostnaden med 1000kr, blir inte lika varmt och mest troligt kommer man aldrig ha nytta av 8 trådar i spel innan CPUn blir föråldrad eller GPUn blir flaskhalsen.

GTX 780 kan man byta mot R9 290 och dra ner kostnaden med 600kr och det blir lite snabbare. Steam OS saknar stöd för AMD men det kommer senare.

Så bygger man själv kan man få ner kostnaden till runt 9000-10'000kr och bättre prestanda.

En upplåst processor på ett budgetmoderkort som inte tillåter överklockning.. Låter ju verkligen bra.. Sedan för 10.000 så förväntar man sig ett bättre nätagg än ett budgetagg som CX..

Så du menar att du hellre betalar 200kr mer för en låst CPU med "Intel Trusted Execution Technology" som du aldrig kommer ha nytta av i SteamOS?

EDIT: För övrigt har moderkortet stöd för att öka volten på cpu och öka multiplier så du kan få en bättre klock än stock även om blck är låst. Så det är fullt möjligt att få ut bättre klock än original även om kortet har sina begränsningar. Men det förändrar inte det faktum att du hellre vill ha en låst cpu som kostar 200kr och erbjuder onödiga funktioner som aldrig kommer användas i steamos. Det tycker jag är idiotiskt om något!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:

Problemet jag ser dock är att varför välja bort nvidia kortet mot gud förbjudet AMD kort ^^

Varför inte?

för at amd kan inte göra drivare till sina egna kort

Du menar som nvidia som övergett 600 serien och saknar fungerande drivrutiner med stöd för sli kombinerat med nvidia surround i Windows 8.

dom gör väl som alla andra skiter i windows 8 ^^

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:

Problemet jag ser dock är att varför välja bort nvidia kortet mot gud förbjudet AMD kort ^^

Varför inte?

för at amd kan inte göra drivare till sina egna kort

Du menar som nvidia som övergett 600 serien och saknar fungerande drivrutiner med stöd för sli kombinerat med nvidia surround i Windows 8.

dom gör väl som alla andra skiter i windows 8 ^^

Så jag hade rätt när jag misstänkte fanboyism.

W8 i jämförelse med W7 är som W7 mot Vista. Enda negativa med W8 är metro men allt annat är bättre.

Men om man bortser från OS så har AMD fungerande drivrutiner för CF och Eyefinity vilket vi datorentusiaster gillar. Vilket betyder att jag måste sälja mina GTX 680 för att Nvidia inte uppdaterar drivrutinerna för korten nåmer för att jag använder flera skärmar. Genom alla mina år som användare har jag aldrig i hela mitt liv stött på lika dåliga drivrutiner som Nvidias senaste åren och då har jag ägt både ATI och Nvidia kort sedan Rage3D och Riva TNT.
Är man en amatör som bara sitter med ett enda kort, en skärm och kör Windows 7 som alla nybörjare så förstår jag att du inte har några problem alls. Men när du kör med flera kort, skärmar och vill få ut som mycket som möjligt från ditt system så är det lite tråkigt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:

Problemet jag ser dock är att varför välja bort nvidia kortet mot gud förbjudet AMD kort ^^

Varför inte?

för at amd kan inte göra drivare till sina egna kort

Du menar som nvidia som övergett 600 serien och saknar fungerande drivrutiner med stöd för sli kombinerat med nvidia surround i Windows 8.

dom gör väl som alla andra skiter i windows 8 ^^

Så jag hade rätt när jag misstänkte fanboyism.

W8 i jämförelse med W7 är som W7 mot Vista. Enda negativa med W8 är metro men allt annat är bättre.

Men om man bortser från OS så har AMD fungerande drivrutiner för CF och Eyefinity vilket vi datorentusiaster gillar. Vilket betyder att jag måste sälja mina GTX 680 för att Nvidia inte uppdaterar drivrutinerna för korten nåmer för att jag använder flera skärmar. Genom alla mina år som användare har jag aldrig i hela mitt liv stött på lika dåliga drivrutiner som Nvidias senaste åren och då har jag ägt både ATI och Nvidia kort sedan Rage3D och Riva TNT.
Är man en amatör som bara sitter med ett enda kort, en skärm och kör Windows 7 som alla nybörjare så förstår jag att du inte har några problem alls. Men när du kör med flera kort, skärmar och vill få ut som mycket som möjligt från ditt system så är det lite tråkigt.

Ja personligen kör jag flyg simulatorer så jag använder 3 st skärmar, inge problem med varken 600 eller 700 serien av kort i sli, min polare kör 600 serien atm inge problem där heller med driver, jag har haft Amd kort förr jag också, tycker bara att Nvidia har bättre, och vad det gäller att din sli profiler inte funkar m.m kan ha att göra med fler saker än enbart drivar om du nu är så pro borde du veta att det kan vara problem med dina bios och moderkortet som spökar också. och windows 8 är inte bättre rent ut förutom metro. Eyefinity är helt ok Crossfire lika så men av min erfaranhet så har det aldrig fungerat bättre för mig eller mina bekanta än Nvidias Sli och surround.

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:

Problemet jag ser dock är att varför välja bort nvidia kortet mot gud förbjudet AMD kort ^^

Varför inte?

för at amd kan inte göra drivare till sina egna kort

Du menar som nvidia som övergett 600 serien och saknar fungerande drivrutiner med stöd för sli kombinerat med nvidia surround i Windows 8.

dom gör väl som alla andra skiter i windows 8 ^^

Så jag hade rätt när jag misstänkte fanboyism.

W8 i jämförelse med W7 är som W7 mot Vista. Enda negativa med W8 är metro men allt annat är bättre.

Men om man bortser från OS så har AMD fungerande drivrutiner för CF och Eyefinity vilket vi datorentusiaster gillar. Vilket betyder att jag måste sälja mina GTX 680 för att Nvidia inte uppdaterar drivrutinerna för korten nåmer för att jag använder flera skärmar. Genom alla mina år som användare har jag aldrig i hela mitt liv stött på lika dåliga drivrutiner som Nvidias senaste åren och då har jag ägt både ATI och Nvidia kort sedan Rage3D och Riva TNT.
Är man en amatör som bara sitter med ett enda kort, en skärm och kör Windows 7 som alla nybörjare så förstår jag att du inte har några problem alls. Men när du kör med flera kort, skärmar och vill få ut som mycket som möjligt från ditt system så är det lite tråkigt.

Ja personligen kör jag flyg simulatorer så jag använder 3 st skärmar, inge problem med varken 600 eller 700 serien av kort i sli, min polare kör 600 serien atm inge problem där heller med driver, jag har haft Amd kort förr jag också, tycker bara att Nvidia har bättre, och vad det gäller att din sli profiler inte funkar m.m kan ha att göra med fler saker än enbart drivar om du nu är så pro borde du veta att det kan vara problem med dina bios och moderkortet som spökar också. och windows 8 är inte bättre rent ut förutom metro. Eyefinity är helt ok Crossfire lika så men av min erfaranhet så har det aldrig fungerat bättre för mig eller mina bekanta än Nvidias Sli och surround.

Möjligheten att det är min bios eller moderkort som spökar är rätt liten då det blev en jävla massa posts på nvidias forum om problem med 400/500/600 serien samtidigt som jag uppdaterade mina drivrutiner som många andra och fick samma problem.
Därför är det rätt säkert att säga att majoriteten av användarna som har problem som kom samtidigt med nvidias drivrutiner inte har samma moderkort som jag.

För att temporärt lösa problemen är att stänga av nvidia surround eller gå tillbaka till äldre drivrutiner. Vilken slutsats kan man dra av det? Att det är någon konstig anledning blir mitt moderkort ostabilt just när jag använder nya drivrutiner eller att det är fel på drivrutinerna?

Eller vänta nu det finns en post på Nvidias forum med hela 88 sidor med personer som har samma eller liknande problem. Alla dom kanske har samma moderkort som jag??!?!?!?!

https://forums.geforce.com/default/topic/621899/geforce-drive...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rubbiten:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Natrium:

Problemet jag ser dock är att varför välja bort nvidia kortet mot gud förbjudet AMD kort ^^

Varför inte?

för at amd kan inte göra drivare till sina egna kort

Du menar som nvidia som övergett 600 serien och saknar fungerande drivrutiner med stöd för sli kombinerat med nvidia surround i Windows 8.

dom gör väl som alla andra skiter i windows 8 ^^

Så jag hade rätt när jag misstänkte fanboyism.

W8 i jämförelse med W7 är som W7 mot Vista. Enda negativa med W8 är metro men allt annat är bättre.

Men om man bortser från OS så har AMD fungerande drivrutiner för CF och Eyefinity vilket vi datorentusiaster gillar. Vilket betyder att jag måste sälja mina GTX 680 för att Nvidia inte uppdaterar drivrutinerna för korten nåmer för att jag använder flera skärmar. Genom alla mina år som användare har jag aldrig i hela mitt liv stött på lika dåliga drivrutiner som Nvidias senaste åren och då har jag ägt både ATI och Nvidia kort sedan Rage3D och Riva TNT.
Är man en amatör som bara sitter med ett enda kort, en skärm och kör Windows 7 som alla nybörjare så förstår jag att du inte har några problem alls. Men när du kör med flera kort, skärmar och vill få ut som mycket som möjligt från ditt system så är det lite tråkigt.

Ja personligen kör jag flyg simulatorer så jag använder 3 st skärmar, inge problem med varken 600 eller 700 serien av kort i sli, min polare kör 600 serien atm inge problem där heller med driver, jag har haft Amd kort förr jag också, tycker bara att Nvidia har bättre, och vad det gäller att din sli profiler inte funkar m.m kan ha att göra med fler saker än enbart drivar om du nu är så pro borde du veta att det kan vara problem med dina bios och moderkortet som spökar också. och windows 8 är inte bättre rent ut förutom metro. Eyefinity är helt ok Crossfire lika så men av min erfaranhet så har det aldrig fungerat bättre för mig eller mina bekanta än Nvidias Sli och surround.

Möjligheten att det är min bios eller moderkort som spökar är rätt liten då det blev en jävla massa posts på nvidias forum om problem med 400/500/600 serien samtidigt som jag uppdaterade mina drivrutiner som många andra och fick samma problem.
Därför är det rätt säkert att säga att majoriteten av användarna som har problem som kom samtidigt med nvidias drivrutiner inte har samma moderkort som jag.

För att temporärt lösa problemen är att stänga av nvidia surround eller gå tillbaka till äldre drivrutiner. Vilken slutsats kan man dra av det? Att det är någon konstig anledning blir mitt moderkort ostabilt just när jag använder nya drivrutiner eller att det är fel på drivrutinerna?

Eller vänta nu det finns en post på Nvidias forum med hela 88 sidor med personer som har samma eller liknande problem. Alla dom kanske har samma moderkort som jag??!?!?!?!

https://forums.geforce.com/default/topic/621899/geforce-drive...

oj vilken öm tå jag råka kliva på då, ja det behöver ju inte vara just ditt moderkort eller bios jag bara påpeka det kanske kunde vara problemet vilket är inte fallet då, Men JAG personligen och mina bekanta har aldrig haft problem med nvidias drivar och varför byta något som funkar, därför lägger jag alltid min röst på nvidia korten, och sen tittar och läser mig till uppfattningar av vad AMD har att erbjuda.

Medlem

Köpte precis en ps4 så jag är nöjd. Men om det blir att jag vill ha mer blir det nog att bygga en egen burk igen med Windows, dock har den kopplad till tv'n med en Steam kontroll. Den kontrollen e väl det enda jag är sugen på.

Medlem

Istället för att ha en PC + Ps4 + Xbox ska man alltså bara ha en PC med t.ex. Windows + en SteamBox.

Du kan ha en kraftfull Windows PC och en mindre kraftfull Steam Machine och starta spelet på din Windows PC men strömma spelet till din steam machine och spela på din TV.

Eller så köper man en riktigt fet SteamBox och har kanske bara en surfplatta/laptop.

Du kan köra torrents, xbmc och spela spel, kolla netflix, spotify och allt annat sådan som man gör på en Desktop på din SteamBox.

Man får mycket mer frihet och funktionalitet med SteamBox än PS4/Xbone samt att du bara köper spel en gång på Steam och kan spela på Desktops eller vid din TV via SteamBox.

Vavle försöker alltså få alla gamers att spela på en och samma platform istället för att häflten av dina vänner sitter på Xbox och den andra hälften sitter på Ps4 så du måste köpa samma spel till olika platformar.

12
Skriv svar