Senran Kagura-serien (3DS, PlayStation)

Medlem
Senran Kagura-serien (3DS, PlayStation)

Senran Kagura består av flera olika serier till flera olika format, därför hamnar denna tråd i allmänt.

Serien började med Senran Kagura till 3DS, fortsatte med remaken Senran Kagura Burst till samma konsol och gjorde sedan ett avstick med Shinovi Versus till Vita. Marvelous AQL ligger bakom spektaklet, och Senran Kagura är deras största serie idag näst efter Harvest Moon.

Idag offentliggjorde MAQL tre nya Senran Kagura-spel via en live stream på Nico Nico Douga!

Senran Kagura 2 till 3DS

Dålig kvalitet på videon, men det finns inte bättre att tillgå just nu

Blandning av rytm- och matlagningsspel till Vita

Uppföljare till Shinovi Versus till PlayStation-konsoler (förmodligen Vita och Ps3)

Här är några bilder från live streamen, seriens producent Takaki syns i svart

I Japan har Senran Kagura vuxit enormt mycket i popularitet det senaste året.

Kul grej: i Japan var det en butik där man fick ett par trosor att torka av Vita-skärmen med om man förbokade Shinovi Versus:

Här i Sverige finns den första delen av mangan utgiven (på engelska):

Senran Kagura Burst till 3DS släpps i Sverige under det första kvartalet i år:
https://www.facebook.com/SenranKaguraCommunity

3DS-spelen kan liknas vid Streets of Rage/Final Fight och är alltså beat-em up som utspelar sig på ett tvådimensionellt plan. Shinovi Versus till Vita däremot påminner mer om Dynasty Warriors-spelen och har öppnare strider i 3D.

I Burst finns det tio olika spelbara karaktärer, och alla har sina olika egenskaper och ninpos. När en mätare är fylld kan du förvandla dig (tenshin!!) så att du blir starkare och får tillgång till nya attackmönster. Det finns erfarenhetspoäng som resulterar i nya kombos och förbättrade värden.

Jag tror det finns cirka 140 uppdrag i Burst. Ofta går de ut på att du ska besegra alla fiender som kommer i din väg, men ibland ska du även hitta/samla vissa föremål. Luftkombos har en stor roll i spelet där du vid vissa tillfällen får chansen att skicka upp fienden i luften och sedan fortsätta slå på den där. Allt som allt är det ett ganska enkelspårigt spel, men ett roligt alternativ för de som gillar action och japansk rump- och tutthumor.

Jag tänkte att eftersom seriens första spel nu snart kommer ligga på svenska butikshyllor så passar det bra med en tråd för att uppmärksamma folk om spelen.

Inaktiv

Tja, jag tycker om japan, bröst och tjejer jättemycket...
...och det är många som delar min åsikt.

Men platsen att dela bilder på söta tjejer med fina bröst är 100% fel, tyvärr.
Ett svenskt, öppet, spelforum är ajabaja!

Medlem
Skrivet av YourNinja:

Tja, jag tycker om japan, bröst och tjejer jättemycket...
...och det är många som delar min åsikt.

Men platsen att dela bilder på söta tjejer med fina bröst är 100% fel, tyvärr.
Ett svenskt, öppet, spelforum är ajabaja!

Du menar så här:

"Oj, vilka tuttar och skinkor! Och vilket sexigt daller! Vilka kroppar! Det där spelet måste jag ha! .... men om jag säger det inför alla kommer jag bli stämplad som källarrunkare, pervo och ärkenörd - bäst att hålla tyst och joina socitetseliten då de analyserar handlingen i The Last of Us medan de sippar på årgångsvinet."

Nu är det ju faktiskt så att spelen ser ut så här, och även om svenskar inte är i närheten av japaner då det gäller att vara öppna med sina sexuella fetischer eller svagheter så är Senran Kagura-spelen spel som alla andra och ska behandlas därefter. Om man kan sönderanalysera handlingar och karaktärsutvecklingar kan man sönderanalysera tuttar och skinkor också!

Inaktiv

Det är ett känsligt ämne.

Jag säger att jag accepterar det. Men jag tror det är vanligast att inte ta uttrycka sin ställning.

Eftersom det finns personer som starkt hatar alla former av material för män,
eftersom de ser det som kvinnonedsättande, kvinnor blir objekt osv.
Det är ett väldigt känsligt ämne i sverige/västvärlden.

Varför?
I Japan finns det gott om tidningar, serietidningar som objektifierar män..
men det finns ingen motsvarighet i sverige/västvärlden.
Man hittar inte så många magasin med lättklädda män som viker ut sig eller blir skojade om i sverige. Om en man viker ut sig så är han en tuffing, muskelbomb med vassa ögon... inte en normalstark man som bugar på knä, gör misstag eller visar på annan svaghet.

Om man tittar i tidningar för kvinnor så finns dem ibland, men man ser dem sällan eller aldrig på en första sida. Det är över 90% kvinnor på magasin för kvinnor, och för män. Såvida det inte är en tidning om fiske eller jakt.. där väl man ju ha en redig man som är stark.

Alltså finns det ena men inte det andra... dvs. vi män skämtar om kvinnor, men kvinnor skämtar inte om män... och då tror jag att det kan vara en bidragande anledning till att det tolkas som endast kvinnor kan ses som "objekt", "lägre värda" osv.

Det kanske är några extrema människor som inte kan skilja på skämt/fantasi med verklighet, och det är dom man riktar strålkastarna emot och använder som anledning för att det inte skall få accepteras i Sverige.

Det går att dra paralleller till att högga på den tå som står ut, med många andra saker också.
Jag tycker att Sverige/Västvärlden är väldigt duktiga på att göra detta.

Ett vanligt exempel: "spel gör människor våldsamma."

Om jag tittar med svenska ögon på dem bilder du postade, så förstår jag hur bilderna kommer att tolkas. Ämnet är känsligt på öppna forum. Med öppet så menar jag vem som helst kan läsa det, och då framförallt personer som inte förväntar sig att hitta material som är känsligt och kan ta illa upp.

Sedan om 90% av de 100-tals besökarna på forumet inte bryr sig, så räcker det med att en minoritet som två, tre besökare tar extremt illa upp för att det borde tas ner. Det skulle behövas effektiv kommunikation för acceptans. Det tar både tid och är svårt.

Det är ett känsligt och subjektivt ämne. Tänk vilken respons du skulle få om du la upp bilderna på FamiljeLiv eller någon sida där det är betydligt mer kvinnor som läser. Men om du lägger upp bilderna på en sida som domineras av män så får du en annan respons.

FZ.se är till för kvinnor OCH män.

Edit:
Nu skulle jag säkert kunna lägga mer tid på att göra poängen i mitt inlägg mer kort och konkret, men jag tror inte så många kommer att läsa detta så det är inte värt mödan.

Ett alternativ skulle kunna vara att ägna dom tre, fyra första raderna i tråden till att skriva:

Hej, det här är en väldigt subjektiv tråd som där jag kommer ta upp ett spel som handlar om: Japan kultur, lättklädda fantasikaraktärer och stora bröst. Jag vill poängtera att vi pratar om löjliga fantasier och skämtar om dem. Jag förstår att det finns människor som inte kan skilja på fantasi och verklighet och då skulle jag snällt vilja rekommendera att läsa en annan tråd.

Jag vill påpeka att tråden varmt välkomnar skämt om män...
Lättklädda män och löjliga män är också roligt.

Det bästa vore förstås att visa bilder på både män och kvinnor!

Medlem

Klart det är vanligast att inte säga något (om man gillar det), eller att fördöma det - det är så man "ska" göra.

Jag tycker du formulerar dig på ett väldigt bra sätt, även om det blir lite off topic nu (tråden handlar ju om Senran Kagura-serien).

Jag tror att den enskilt viktigaste detaljen för att det är som det är i Sverige och i väst, är för att vi fortfarande inte förstått/vill inse att kvinnor och män har olika vanor och konsumerar olika produkter. Vi vill så gärna skapa spel som är jämställda, som innehåller något för både kvinnor och män i samma förpackning. I Japan är det precis tvärtom, där delas allting upp jättemycket mellan könen. Ta serietidningar som exempel som uttryckligen har målgrupper "tjejiga serier för unga flickor och pojkar" eller "vuxna serier för kvinnor" eller "grabbiga serier för unga pojkar". Där har man helt enkelt insett att det inte är någon bra idé att skapa jämställda produkter, utan att istället se till att skapa riktade produkter som är helt anpassade för kön, ålder och smak.

Hur många tjejer finns det på FZ, Gamereactor och Fragbite? Inte så många, eller hur? Hur många killar finns det på Familjeliv, gosupermodel och Frida? Inte så många, eller hur? Det hela handlar om att tjejer och killar dras till olika saker.

Den här tråden handlar om en spelserie som är för killar. Att då blanda in lättklädda män eller skämt om dessa bara för att vara politiskt korrekt har jag ingen lust med, däremot får ju FZs tjejer skapa trådar om yaoi eller hunks i spel eller vad de nu vill prata om. Men det gör de oftast inte. Och jag tror tyvärr delvis att det beror på att det finns en attityd i Sverige idag att allt ska vara jämställd, vare sig folk vill det eller ej. Och de som propagerar för jämställdhet vill ju inte gärna skapa en tråd som objektifierar män, för då gräver de sin egen grop så att säga. Vad de istället gör är att hacka på sådana här trådar.

Med det sagt ber jag dig och andra som vill skriva i denna tråd att hålla sig on topic nu, alltså prata om Senran Kagura. Jag fortsätter gärna vår diskussion, men ta den via PM i så fall. Jag tycker du diskuterar på ett sakligt och bra sätt, så jag fortsätter gärna.

Medlem
Skrivet av Oshita:

Den här tråden handlar om en spelserie som är för killar.

Intressant att du säger detta då jag fick detta skickat till mig av en dam i Fukuoka och dom jag pratat med, ca 12 personer, så är jag den enda killen i vår krets och 4 damer som tänker köpa detta spel. Då jag inte förstår Japanska nog för att färstå storyn i sin helhet i spelet så ska den tydligen vara riktig gullig.

Men faktum står kvar, hela serien ska vara en hygglig Brawler(finns inte många kvar) damerna är lättklädda, storyn är tydligen gullig.

Japp jag köper första engelska versionen när den kommer. Sen så får jag se själv vad jag tycker om just detta spel.

1
Skriv svar