AMD gratiskontrar Nvidias G-Sync

Robot
AMD gratiskontrar Nvidias G-Sync

Kostnadsfritt alternativ till Nvidias teknik för att synka skärm och grafikkort.

#nvidia, #amd


Medlem
AMD gratiskontrar Nvidias G-Sync

Go AMD! Härligt med mer konkurrens inom området.

Medlem

gratis är inte alltid godast.

Medlem

Det är på tiden att amd får stå i rampljuset.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hoppas free-sync fungerar på Nvidia grafikkort för som det ser ut idag är det bara skitiga TN paneler som får stöd gör G-Sync och därmed dör hoppet om en bra IPS panel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Sant.

Det var väl inget fel med CRT-skärmarna?


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Sant.

Det var väl inget fel med CRT-skärmarna?

CRT har samma tearing.

Problemet med tearing ligger i att skärmen uppdateras efter en fast frekvens som tex. 85hz på en CRT medans spelet körs i en helt annan framerate tex. 70-80 fps. Därför börjar skärmen uppdatera bilden samtidigt som grafikkortet ritar och skickar bilden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Konkurrens är fina grejer

Medlem

Freesync har DELAY tyvärr.. :baby:

Man får hoppas vidare på standardiserad hårdvara. Snälla och dumma nvidia. (geforce anv.)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Inaktiv

Ok, det är den sorts tearing som avses. Jag tänker mest på eftersläpningen när man tex drar fönster osv eller när en kamera sveper. Det är framförallt det som ger besvär, tearingen märker jag väldigt sällan.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Notera att Freesync demonstrerades på en laptop och inte en desktop. Det kommer aldrig att fungera lika bra som G-Sync på desktops med DVI och HDMI gränssnitt. Du kommer att behöva en monitor och grafikkort med DisplayPort för att Freesync ska fungera då det är det enda gränssnittet idag som har stöd för dynamisk uppdateringsfrekvens. Laptops har däremot andra gränssnitt, LVDS eller det nyare eDP (DisplayPort), som båda har stöd för detta.

Det är definitivt nånting för framtiden, men knappast något som kommer bli aktuellt inom dom närmsta åren.

Medlem

Bra ska vara öppen standard och inte vara låst till nvidia.

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Sant.

Det var väl inget fel med CRT-skärmarna?

Förutom att dom är ohyggligt stora och tunga? Och drar mycket ström?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Notera att Freesync demonstrerades på en laptop och inte en desktop. Det kommer aldrig att fungera lika bra som G-Sync på desktops med DVI och HDMI gränssnitt. Du kommer att behöva en monitor och grafikkort med DisplayPort för att Freesync ska fungera då det är det enda gränssnittet idag som har stöd för dynamisk uppdateringsfrekvens. Laptops har däremot andra gränssnitt, LVDS eller det nyare eDP (DisplayPort), som båda har stöd för detta.

Det är definitivt nånting för framtiden, men knappast något som kommer bli aktuellt inom dom närmsta åren.

Låter spännande, såg att jag har en DisplayPort på min nya Asus VG248, även om jag bara använder DVI'n idag. Vet inte om det funkar med mitt nya R9-280, men det är något jag får kika på när Freesync släpps

Medlem
Skrivet av magma:

Det är på tiden att amd får stå i rampljuset.

När de presterar något som gör det värt att ställa dem i rampljuset så...


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Freesync har DELAY tyvärr.. :baby:

Jaså? Källa?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Tobbe:

Freesync har DELAY tyvärr.. :baby:

Jaså? Källa?

Delay vet jag inte, men tekniken är ännu inte lika finslipad som Gsync. Kommer de över den tröskeln så är det ju en fördel att inte behöva köpa ny hårdvara, då många skärmar idag redan stödjer VBLANK.

Kul att se AnandTech som källa också! Riktigt bra sida för tekniknyheter.

Medlem

Ska vara mycket mer till för mig att byta ut min "BenQ-vad den nu heter för 4tusen 3D skärm för gamers" än nåt som inte stör mig alls

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Notera att Freesync demonstrerades på en laptop och inte en desktop. Det kommer aldrig att fungera lika bra som G-Sync på desktops med DVI och HDMI gränssnitt. Du kommer att behöva en monitor och grafikkort med DisplayPort för att Freesync ska fungera då det är det enda gränssnittet idag som har stöd för dynamisk uppdateringsfrekvens. Laptops har däremot andra gränssnitt, LVDS eller det nyare eDP (DisplayPort), som båda har stöd för detta.

Det är definitivt nånting för framtiden, men knappast något som kommer bli aktuellt inom dom närmsta åren.

Spåkulan is great with this one.

Medlem

"gratisversion av Nvidias teknik. Det som krävs är en skärm med stöd för dessa delar"

Um, är väl samma deal som nvidia lyfter fram. Man måste äga ett kort, och en skärm som klarar tekniken.

Förstår inte vilken av delarna som ska vara "gratis" känns mer som ett pr stunt.

Medlem

Gratis alternativ till G-Sync: V-Sync?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:

Gratis alternativ till G-Sync: V-Sync?

Ne

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Tobbe:

Freesync har DELAY tyvärr.. :baby:

Jaså? Källa?

Sry.. bara prat på olika hårdvarusidors forum än.. man får vänta o se. Men det VERKAR ju ev. krävas en ny monitor för de flesta ..så.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Tobbe:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Tobbe:

Freesync har DELAY tyvärr.. :baby:

Jaså? Källa?

Sry.. bara prat på olika hårdvarusidors forum än.. man får vänta o se. Men det VERKAR ju ev. krävas en ny monitor för de flesta ..så.

Inte för Freesync. Allt som krävs är att skärmen stödjer vblank och det gör nästan varenda skärm idag.

Medlem

Intressant, och även om det kanske inte är like bra som G-sync så är det ju ett uppkliv från ingenting alls

Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Tobbe:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Tobbe:

Freesync har DELAY tyvärr.. :baby:

Jaså? Källa?

Sry.. bara prat på olika hårdvarusidors forum än.. man får vänta o se. Men det VERKAR ju ev. krävas en ny monitor för de flesta ..så.

Inte för Freesync. Allt som krävs är att skärmen stödjer vblank och det gör nästan varenda skärm idag.

"stöder denna del av VESA-standarden, det vill säga vissa, men långt ifrån alla skärmar." - sweclockers.

1
Skriv svar