Därför vill vänsterextremister att våldtäktsskämt inte ska få existera

Medlem
Därför vill vänsterextremister att våldtäktsskämt inte ska få existera

Minns ni E3-mässan i fjol?

http://www.themarysue.com/microsoft-reply-rape-comments/

Några skämtsamma kommentarer på scen blev för mycket för en del. Jag vet inte riktigt hur man lyckas med det, men på något sätt lyckas man göra kopplingar mellan oskyldiga skämt och riktiga våldtäkter. Ungefär som att någon skulle koppla sångares misshandelsskämt mot Jimmie Åkesson till att de faktiskt ville misshandla honom på riktigt. Jag kan skilja på verklighet och fantasi, men det verkar inte vara alla förunnat idag.

Folk som uttrycker sin avsky för våldtäktsskämt är inte sällan vänsterextrema personer som även anser att våldtäkt är värre än mord. Sådana här människor vill inte att någonting som har med våldtäkt att göra ska få existera, utan de vill utrota vartenda spår - folk ska inte få skämta om det, de ska inte få tänka på det, de ska inte få fantisera om det (ganska kul eftersom en av de vanligaste, kvinnliga sexfantasierna är just att bli våldtagna) och de ska inte ens få nämna ordet utan att i samma veva kraftigt fördöma allt som har med det att göra.

Låter det som att jag inte tycker våldtäkter är ett problem idag? Då har du som läsare missuppfattat. Våldtäkter är, precis som övriga former av våld och mord, ett samhällsproblem som vi alla känner till. Men som varje normalt funtad människa som kan skilja på verklighet och fantasi så drar jag en gräns mellan verbala skämt och praktisk handling. Precis på samma sätt som jag drar en gräns mellan misshandelsskämt och mordskämt och riktig misshandel och riktiga mord. Bara för att man skämtar om något betyder det inte att man vill göra det eller att man på något sätt propagerar för det.

Den totala intoleransen som syns på vissa håll idag vad gäller roliga våldtäktsskämt som enbart är menade att underhålla för de som har den humorn, är ett problem. Det är ett problem för yttrandefriheten och det är ett problem för de människor som inte kan särskilja på verklighet och fantasi.

Kan man skämta om misshandel och mord kan man skämta om våldtäkt.

#blogg

Medlem
Därför vill vänsterextremister att våldtäktsskämt inte ska få existera

*skakar på huvudet* Förstår egentligen inte vad du sitter och gnäller över, att någon kan ta illa upp av olika skämt är väl ingen nyhet, då kanske man ska tänka efter när man ska dra skämtet.

Din titel är dessutom otroligt missledande, känns mest som att du vill sitta och kasta skit.
Utan att lyckas.

Medlem

Ja detta var skitsnack av stora mått. Tack för garvet iallafall.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Loltron:

*skakar på huvudet* Förstår egentligen inte vad du sitter och gnäller över, att någon kan ta illa upp av olika skämt är väl ingen nyhet, då kanske man ska tänka efter när man ska dra skämtet.

Din titel är dessutom otroligt missledande, känns mest som att du vill sitta och kasta skit.
Utan att lyckas.

Jag "gnäller" över att man idag inte får skoja om våldtäkter utan att bli socialt halshuggen. Skojar du däremot om mord och misshandel kan folk skratta med gott samvete.

Var det verkligen så svårt att förstå?

Skrivet av PurreSnurre:

Ja detta var skitsnack av stora mått. Tack för garvet iallafall.

På vilket sätt var det skitsnack menar du? Kan du utveckla?

Medlem
Skrivet av Oshita:
Skrivet av Loltron:

*skakar på huvudet* Förstår egentligen inte vad du sitter och gnäller över, att någon kan ta illa upp av olika skämt är väl ingen nyhet, då kanske man ska tänka efter när man ska dra skämtet.

Din titel är dessutom otroligt missledande, känns mest som att du vill sitta och kasta skit.
Utan att lyckas.

Jag "gnäller" över att man idag inte får skoja om våldtäkter utan att bli socialt halshuggen. Skojar du däremot om mord och misshandel kan folk skratta med gott samvete.

Var det verkligen så svårt att förstå?

Skrivet av PurreSnurre:

Ja detta var skitsnack av stora mått. Tack för garvet iallafall.

På vilket sätt var det skitsnack menar du? Kan du utveckla?

Åh stackars dig då, själv får jag skämta om exakt vad jag vill. Betyder inte att alla kommer skratta, vissa tar ju givetvis illa upp, därför kanske jag drar dom riktigt osmakliga skämten för folk med riktigt osmaklig humor för att inte göra människor förbannade.

Och när "vissa" betyder majoriteten, som ang våldtäktsskämt, så kanske man ska se efter vem man drar skämtet för.

Förstår inte varför det är någon deal alls, kommer inte på ett enda "våldtäktsskämt" öht.

Medlem

Hehe, jag menar inte alls att utmåla mig som något slags offer här, ber om ursäkt om det blev så.

Det jag menar är att om jag drar ett skämt inför folk jag inte känner, till exempel på ett forum, så kan inte jag veta vad vissa är känsliga för och inte. Skämt om mord och misshandel är allmänt accepterade, du kan höra rappare skämta om dem eller se serier skämta om dem.

Men om någon skulle sjunga en text om våldtäkt eller göra en serie med våldtäktsskämt skulle vänstern få psykryck och försöka utmåla allting som oacceptabelt. Det finns en otroligt stort attitydskillnad här, och det var den jag ville belysa.

Självklart ska man inte dra skämt som man vet att vissa människor inte uppskattar. Men om man skapar serier, befinner sig på forum eller likande så går det ju inte att veta vad folk tycker. Då går man efter det som är socialt accepterat.

Idag är inte våldtäktsskämt socialt accepterade, trots att mord- och misshandelsskämt är det. Och jag är övertygad om att det är extremvänstern via media som ligger bakom den normen.

Förstår du hur jag menar nu?

Medlem

Folk reagerade på låttexten om Åkesson också, men det var inte vänsterextrema. Tycker att extremism åt något håll är lika illa, så jag förstår inte varför du hängt upp dig just på den ena sidan?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Folk reagerade på låttexten om Åkesson också, men det var inte vänsterextrema. Tycker att extremism åt något håll är lika illa, så jag förstår inte varför du hängt upp dig just på den ena sidan?

De som reagerade på låttexten om Åkesson var också extrema, men kanske högerextrema i det fallet då. Klart man ska få sjunga om vad man vill, det är ju liksom inte på allvar.

Alltså, extremism handlar ju om när man inte kan acceptera att det finns andra åsikter och livssyner, utan vill att alla ska tycka och värdera som en själv. Det är därför jag kallar folk som är allergiska mot att våldtäktsskämt skulle vara socialt accepterade för vänsterextremister. Om de inte gillar skämten behöver de inte bry sig om dem, men de för ständigt en hård propaganda så fort ett våldtäktsskämt dyker upp någonstans, i syfte att skrämma alla till tystnad.

Jag kanske har mer erfarenhet än er av detta också, och därför kanske jag reagerar starkare. Ber om ursäkt om startinlägget i vissas öron låter överdrivet.

Medlem
Skrivet av Oshita:

Hehe, jag menar inte alls att utmåla mig som något slags offer här, ber om ursäkt om det blev så.

Det jag menar är att om jag drar ett skämt inför folk jag inte känner, till exempel på ett forum, så kan inte jag veta vad vissa är känsliga för och inte. Skämt om mord och misshandel är allmänt accepterade, du kan höra rappare skämta om dem eller se serier skämta om dem.

Men om någon skulle sjunga en text om våldtäkt eller göra en serie med våldtäktsskämt skulle vänstern få psykryck och försöka utmåla allting som oacceptabelt. Det finns en otroligt stort attitydskillnad här, och det var den jag ville belysa.

Självklart ska man inte dra skämt som man vet att vissa människor inte uppskattar. Men om man skapar serier, befinner sig på forum eller likande så går det ju inte att veta vad folk tycker. Då går man efter det som är socialt accepterat.

Idag är inte våldtäktsskämt socialt accepterade, trots att mord- och misshandelsskämt är det. Och jag är övertygad om att det är extremvänstern via media som ligger bakom den normen.

Förstår du hur jag menar nu?

Varför är du övertygad om att just extremvänstern skulle belysa det mer än någon annan ?

Dom flesta jag känner, som inte är extremvänster tycker inte att våldtäktsskämt är roliga bara osmakligt, förmodligen då för att många känner någon, eller själva har blivit våldtagna och tar åt sig, eller bara rent generellt tycker att våldtäkt är riktigt vidrigt.

Detsamma gällande mord och misshandel fastän det är aningen mer distanserat med tanke på att mord tex är mer sällsynt än våldtäkt, och misshandel i regel inte ger en psykiska men för livet *fastän det såklart kan ge det*, men jag hör faktiskt ärligt talat väldigt sällan skämt om något av det varken här på fz, eller på jobbet eller på fritiden, det är isåfall i någon specefik tråd på flashback *där kan man ju förvisso hitta vilken sjuk åsikt som helst* men inget jag lagt på minnet.

Immortal technique rappar om våldtäkt i "dance with the devil", ingen som löpt amok över det dom flesta tycker bara att låt texten är hemsk, vilket den är, och är heller inte ämnad som något "skämt".

emj
Medlem

Det är lite skillnad på hård jargong och humor, visst är det jobbigt att man inte kan skratta åt bögar, vänster, moderatbandy och chokladbollar i alla sammanhang.

Det som länkades var inte humor, det är den där tråkiga våldtäktsjargonen som finns i gamer kretsar. De försökte att dra internskämt i ett för stort forum.

Medlem

Det är min livserfarenhet att det ofta just är vänsterextrema människor som vill skapa en norm genom att framställa våldtäkt som något värre än mord. De vill liksom att det inte ska vara accepterat för NÅGON att skämta om våldtäkter, vare sig de själva är närvarande eller inte. De är ute efter att ändra allas grundläggande syn och få alla att tro att våldtäktsskämt leder till "våldtäktskultur" som leder till riktiga våldtäkter.

Fast kan du aldrig på skoj i ett spel säga "nu ska du dö din lille jävel"? Ett litet oskyldigt mordskämt, precis som att "kom hit så ska jag våldta dig ditt lilla as" är ett oskyldigt våldtäktsskämt. Men visst skulle du tycka det var mer OK att säga det förstnämnda? Det känns ju mer OK, eller hur? Det beror på att vi har en norm satt av vänstern där man målat ut våldtäkt som något värre än mord och där man i media (som ofta kontrolleras av vänsterintressen sedan några år tillbaka) går otroligt hårt åt serier eller fiktion som skämtar och, som det heter, "bagatelliserar" våldtäkt.

Fast när fiktionen skämtar om mord skrattar de gott, då är det ju bara på låtsas.

OK, där ser man. Är den låten känd i Sverige?

Medlem

Vilka är dessa tidningar som kontrolleras av vänsterinstressen? Menar du stora dagstidningar, tänkte vi kunde reda ut det så man vet vad som menas.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Jag tycker man ska få "skämta" om allt med reservation, man får anpassa skämten till sin publik och inte enbart anta att alla tycker som en själv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Oshita:

Fast kan du aldrig på skoj i ett spel säga "nu ska du dö din lille jävel"? Ett litet oskyldigt mordskämt, precis som att "kom hit så ska jag våldta dig ditt lilla as" är ett oskyldigt våldtäktsskämt.

Många spel handlar om att döda på ett eller annat sätt. Då ligger ditt första citat närmre till hands i spelsammanhang än ditt andra citat. Om vi skulle spela ett spel som handlade om att våldta sin antagonist så skulle ditt andra citat fylla ett syfte och användas oftare. Jag tycker däremot inte att något av citatet var speciellt skämtsamma. Det handlar mer om en grabbig jargong som förekommer i tighta kompiskretsar, inte om humor.

Humor används idag för att belysa samhällsproblem. Varför tror ni att så många amerikanska stå-upp-komiker är svarta eller latinos och skämtar om rasism? Därför att rasism är ett stort problem och humor är ett sätt att hantera svåra frågor. Stereotyper är roliga därför att vi känner igen oss själva i stereotyperna och kan relatera till dom. Därför är rasism ett bra ämne att skämta om - igenkänningen är hög och trotts att ämnet är allvarligt så kan skämtet ta en vardaglig approach. Av samma anledning är våldtäkt väldigt osmakligt att skämta om. Dom enda som kan tänka sig in i våldtäktssituationen är alla som blivit våldtagna och dom kommer troligtvis inte skratta åt någon våldtäktsstereotyp.

Samtidigt - och viktigast av allt - så har jag fortfarande inte fått några exempel i den här diskussionen på vad våldtäktsskämt skulle kunna vara. Ditt exempel var, som jag nämnde tidigare, inte något skämt utan en jargong som ofta används av grabbar i vissa sammanhang.

Man ska alltid fundera en extra gång innan man drar ett skämt som berör ett stötande ämne. Därför att alla där ute som har utsatts för våldtäkt kommer att tolka dina "skämt" på ett helt annat sätt än vad du själv gör. Det behövs inga lagar för det, det är hänsyn det handlar om. Och jag är inte extremist åt något håll...

Medlem

När jag läste ditt blogginlägg så ville jag direkt möta din text med förklarande text som går mot dina tankar/åsikter. Men Bennii och Loltron har redan skrivit så bra. Jättebra texter som på ett respektfullt sätt även speglar min åsikt i frågan. Jag lyfter på hatten mina vänner!

Medlem
Skrivet av Oshita:

Det är min livserfarenhet att det ofta just är vänsterextrema människor som vill skapa en norm genom att framställa våldtäkt som något värre än mord. De vill liksom att det inte ska vara accepterat för NÅGON att skämta om våldtäkter, vare sig de själva är närvarande eller inte. De är ute efter att ändra allas grundläggande syn och få alla att tro att våldtäktsskämt leder till "våldtäktskultur" som leder till riktiga våldtäkter.

Fast kan du aldrig på skoj i ett spel säga "nu ska du dö din lille jävel"? Ett litet oskyldigt mordskämt, precis som att "kom hit så ska jag våldta dig ditt lilla as" är ett oskyldigt våldtäktsskämt. Men visst skulle du tycka det var mer OK att säga det förstnämnda? Det känns ju mer OK, eller hur? Det beror på att vi har en norm satt av vänstern där man målat ut våldtäkt som något värre än mord och där man i media (som ofta kontrolleras av vänsterintressen sedan några år tillbaka) går otroligt hårt åt serier eller fiktion som skämtar och, som det heter, "bagatelliserar" våldtäkt.

Fast när fiktionen skämtar om mord skrattar de gott, då är det ju bara på låtsas.

OK, där ser man. Är den låten känd i Sverige?

Du gör flera mentala kullerbyttor här. För det första, att vissa människor inte accepterar att man skojar om politik, religion e t c är som tidigare nämnt inget nytt. På medeltiden blev du, bokstavligen, halshuggen för hädelse och fortfarande så tar den muslimska delen av världsbefolkningen det väldigt hårt när man skämtar om deras religion. Rasistiska skämt går sällan hem i stora delar av världen heller.

För det andra, med samma logik som du använder för att hävda att man får skämta om allt, vilket jag i sak håller med om, så måste man acceptera att folk också får ta illa upp.
Det är så det fungerar. Antingen du vill eller inte.

Vill du se effekten av att humor är sociologiskt och geografiskt betingat så föreslår jag att du åker till South Bronx och drar ett rasistskämt. Utfallet kommer säkert att ge dig ny livsåskådning.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Du verkar prata om saker som du påstår dig ha en aning om, men egentligen inte vet något om alls.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Många spel handlar om att döda på ett eller annat sätt. Då ligger ditt första citat närmre till hands i spelsammanhang än ditt andra citat. Om vi skulle spela ett spel som handlade om att våldta sin antagonist så skulle ditt andra citat fylla ett syfte och användas oftare.

Varför är det mer accepterat att döda än våldta?
Är det dåligt att minska klyftan med att göra våldtäkt i spel mer accepterat eller mord i spel mindre accepterat?

Vi alla kommer ihåg hur japanerna ser på "våldtäkt" i spel med spel som Rapelay. Vi vet också hur mycket världen förändrades efteråt.

Skrivet av Oshita:

Fast kan du aldrig på skoj i ett spel säga "nu ska du dö din lille jävel"? Ett litet oskyldigt mordskämt, precis som att "kom hit så ska jag våldta dig ditt lilla as" är ett oskyldigt våldtäktsskämt. Men visst skulle du tycka det var mer OK att säga det förstnämnda? Det känns ju mer OK, eller hur?

Det första känns mer ok för mord är mer accepterat idag. Min logik säger att båda är lika bra eller dåliga. Men min logik styr inte mina känslor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:

Många spel handlar om att döda på ett eller annat sätt. Då ligger ditt första citat närmre till hands i spelsammanhang än ditt andra citat. Om vi skulle spela ett spel som handlade om att våldta sin antagonist så skulle ditt andra citat fylla ett syfte och användas oftare.

Varför är det mer accepterat att döda än våldta?
Är det dåligt att minska klyftan med att göra våldtäkt i spel mer accepterat eller mord i spel mindre accepterat?

Där har vi en mycket mer intressant vinkel på frågan än den ursprungliga skämtfrågan som bloggaren tog upp. Mitt inlägg hanterade till stora delar skämtvinkeln på problemet - Vad är OK att skämta om? Din fråga är betydligt mer intressant och svårbesvarad än så.

Medlem

Tack, FZ. Hade citerat nästan alla här och skrivit långa svar, och så när jag klickar på "skicka" så får jag veta att min text är för lång - och allt som jag skrivit försvinner. -_-

För att sammanfatta lite (orkar inte skriva allt en gång en till):

- Man ska självklart inte dra våldtäktsskämt inför någon man vet har blivit våldtagen, men det har jag inte skrivit heller, dessa ord har vissa här försökt lägga i munnen på mig.

- Ja, fler spel handlar om att döda än om att våldta, men varför är det så då? Varför finns det tortyrscener i GTA, men inga våldtäktsscener? Såklart därför att Rockstar aldrig skulle våga göra en våldtäktsscen, det skulle bli ramaskri i media och de skulle få hur mycket skit som helst för det. Säkrare att skildra mord då, det är ju allmänt accepterat att göra.

- Humor handlar inte bara om att belysa samhällsproblem. Humor är mycket mer än så, det handlar om rätten att uttrycka sig fritt utan att få en munkavel på sig av vänsterstyrd media.

- Med vänsterstyrd media syftar jag framför allt på Aftonbladet, men även många högertidningar för vänsterpropaganda när det gäller vissa saker, exempelvis synen på feminism. Till och med heliga SVT avslöjades med en majoritet vänsteranhängare (MP var störst, sedan S och sedan V - det säger väl allt). Media väljer noga ut vad som ska få synas och vilka vinklar debatterna ska ha. Man vill ju föra fram ett visst budskap för att påverka människor i den riktning man vill, så är det ju.

- Jag har inte ens nämnt rasism, varför är det någon som drar upp det? Det har inte med denna diskussion att göra.

Medlem
Skrivet av Oshita:

Tack, FZ. Hade citerat nästan alla här och skrivit långa svar, och så när jag klickar på "skicka" så får jag veta att min text är för lång - och allt som jag skrivit försvinner. -_-

För att sammanfatta lite (orkar inte skriva allt en gång en till):

- Man ska självklart inte dra våldtäktsskämt inför någon man vet har blivit våldtagen, men det har jag inte skrivit heller, dessa ord har vissa här försökt lägga i munnen på mig.

- Ja, fler spel handlar om att döda än om att våldta, men varför är det så då? Varför finns det tortyrscener i GTA, men inga våldtäktsscener? Såklart därför att Rockstar aldrig skulle våga göra en våldtäktsscen, det skulle bli ramaskri i media och de skulle få hur mycket skit som helst för det. Säkrare att skildra mord då, det är ju allmänt accepterat att göra.

- Humor handlar inte bara om att belysa samhällsproblem. Humor är mycket mer än så, det handlar om rätten att uttrycka sig fritt utan att få en munkavel på sig av vänsterstyrd media.

- Med vänsterstyrd media syftar jag framför allt på Aftonbladet, men även många högertidningar för vänsterpropaganda när det gäller vissa saker, exempelvis synen på feminism. Till och med heliga SVT avslöjades med en majoritet vänsteranhängare (MP var störst, sedan S och sedan V - det säger väl allt). Media väljer noga ut vad som ska få synas och vilka vinklar debatterna ska ha. Man vill ju föra fram ett visst budskap för att påverka människor i den riktning man vill, så är det ju.

- Jag har inte ens nämnt rasism, varför är det någon som drar upp det? Det har inte med denna diskussion att göra.

Det visade sig ju att SVT är ett näste för extremhögern när det gäller kommentatorfälten, så vet inte vad du syftar på där.

Medlem

Räcker väl att titta på hur samtliga forum sköts i Sverige, man får inte ha någon form av extremism eller uttrycka avsky eller vrede mot saker, personer eller medium

Så fort någon yppar ett ord så slås det ned på antingen så spelar man rasse, fittstim, Lgbt eller annat karaktärskort

Inte alls konstigt att folk blir fientliga, vi sägs ha press, tryck och annan tramsfrihet här i Sverige, det är dock ingen fråga för diskussion, för så länge man är enad är man safe, går man ut och lirar utanför banan så är det no no.

/Sverige "var" fantastiskt

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Räcker väl att titta på hur samtliga forum sköts i Sverige, man får inte ha någon form av extremism eller uttrycka avsky eller vrede mot saker, personer eller medium

Så fort någon yppar ett ord så slås det ned på antingen så spelar man rasse, fittstim, Lgbt eller annat karaktärskort

Inte alls konstigt att folk blir fientliga, vi sägs ha press, tryck och annan tramsfrihet här i Sverige, det är dock ingen fråga för diskussion, för så länge man är enad är man safe, går man ut och lirar utanför banan så är det no no.

/Sverige "var" fantastiskt

Tror du har missuppfattat vad yttrandefrihet är. Det betyder inte att du får säga vad du vill överallt. Du får inte säga vad du vill på Fz men du kan starta ett eget forum och uttala dig fritt. Det är yttrandefrihet.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Räcker väl att titta på hur samtliga forum sköts i Sverige, man får inte ha någon form av extremism eller uttrycka avsky eller vrede mot saker, personer eller mediumt

Har du missat flashback ?
Förövrigt så får man räkna med meningsmotståndare om man häver ur sig dittan och dattan, det är så en demokrati fungerar. Att vissa forum faktiskt har regler är något man får acceptera.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Det visade sig ju att SVT är ett näste för extremhögern när det gäller kommentatorfälten, så vet inte vad du syftar på där.

Jag hoppas du spelar dum nu. Det är ju inte direkt så att medarbetarna på SVT går in i kommentarfälten och skriver en massa saker.

Skrivet av redruM:

Tror du har missuppfattat vad yttrandefrihet är. Det betyder inte att du får säga vad du vill överallt. Du får inte säga vad du vill på Fz men du kan starta ett eget forum och uttala dig fritt. Det är yttrandefrihet.

Och vad händer när 99 % av samhällsdebatten förs på privatägda forum? Det är ju inte direkt så att du går ut på torget idag och övertalar människor, det mesta sker på nätet - på privatägda sajter där ägarna kan luta sig mot tryckfriheten och i praktiken bestämma exakt vad som ska få synas och inte. Det blir ungefär så här i praktien:

"Jag tycker XXX!!"
"Sådana där ämnen/åsikter är inte välkomna här, de får du ta någon annanstans."

*surfar till ett annat forum*

"Jag tycker XXX!!"
"Sådana där ämnen/åsikter är inte välkomna här, de får du ta någon annanstans."

"Jag tycker XXX!!"
"Sådana där ämnen/åsikter är inte välkomna här, de får du ta någon annanstans."

*surfar till ett annat forum*

"Jag tycker XXX!!"
"Sådana där ämnen/åsikter är inte välkomna här, de får du ta någon annanstans."

*surfar till ett annat forum*

Och så fortsätter det. I praktiken finns det nästan ingen yttrandefrihet idag, så som den var menad att gälla då den fördes in i grundlagen. Lagen har inte hängt med teknikutvecklingen, utan tror att folk fortfarande skanderar på gator och torg 2014.

Skrivet av Loltron:

Att vissa forum faktiskt har regler är något man får acceptera.

"Vissa" forum? Det är snarare så att ALLA forum har paragrafen "vi förbehåller oss rätten att ta bort vad som helst utan förvarning och vidare diskussion". Dvs, de kan göra vad fan de vill och den lilla användaren är totalt maktlös. Spelar ingen roll vilket forum du går till, det är likadant överallt - det har blivit som ett etablissemang.

Medlem

Miljöpartiet och socialdemokraterna är högerpartier. Löfven sa ju tidigare att S är villiga att samarbeta med moderaterna.
Tom vänstern valde att köra högerpolitik när det röstades om fra tidigare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Miljöpartiet och socialdemokraterna är högerpartier. Löfven sa ju tidigare att S är villiga att samarbeta med moderaterna.
Tom vänstern valde att köra högerpolitik när det röstades om fra tidigare.

Heh.

Nu tycker jag dock att det börjar bli lite väl mycket "off topic" - bloggen handlade om våldtäktsskämt och hur vänsterextremister försöker banna allt som har med våldtäkt att göra - oavsett om det skadar eller inte.

Medlem

Sa jag något om vad som händer? Jag konstaterade vad det är som gäller för yttrandefrihet, inget mer.

Om du nu menar att du tycker att folk ska få skriva precis vad de vill vart som helst så är jag emot det ändå. Debattklimatet blir inte bara dåligt, det blir icke-existerande. Vad är det som du är så ivrig att diskutera att du inte lyckas hitta ett forum för det?

Sedan är inte alla forum allmänforum, utan inriktade på särskilda saker, som t ex spel, precis som sidan du skriver på exempelvis.

Känns som hela ditt inlägg var något sorts test för att se om det skulle bli modererat. Annars har jag nog aldrig sett någon kämpa så hårt för sin rätt att dra våldtäktsskämt.

Du har total yttrandefrihet i din privata miljö, du har det inte i publik miljö.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Oshita:
Skrivet av Loltron:

Att vissa forum faktiskt har regler är något man får acceptera.

"Vissa" forum? Det är snarare så att ALLA forum har paragrafen "vi förbehåller oss rätten att ta bort vad som helst utan förvarning och vidare diskussion". Dvs, de kan göra vad fan de vill och den lilla användaren är totalt maktlös. Spelar ingen roll vilket forum du går till, det är likadant överallt - det har blivit som ett etablissemang.

Skrivet av Oshita:
Skrivet av Athaleos:

Det visade sig ju att SVT är ett näste för extremhögern när det gäller kommentatorfälten, så vet inte vad du syftar på där.

Jag hoppas du spelar dum nu. Det är ju inte direkt så att medarbetarna på SVT går in i kommentarfälten och skriver en massa saker.

Skrivet av redruM:

Tror du har missuppfattat vad yttrandefrihet är. Det betyder inte att du får säga vad du vill överallt. Du får inte säga vad du vill på Fz men du kan starta ett eget forum och uttala dig fritt. Det är yttrandefrihet.

Och vad händer när 99 % av samhällsdebatten förs på privatägda forum? Det är ju inte direkt så att du går ut på torget idag och övertalar människor, det mesta sker på nätet - på privatägda sajter där ägarna kan luta sig mot tryckfriheten och i praktiken bestämma exakt vad som ska få synas och inte. Det blir ungefär så här i praktien:

"Jag tycker XXX!!"
"Sådana där ämnen/åsikter är inte välkomna här, de får du ta någon annanstans."

*surfar till ett annat forum*

"Jag tycker XXX!!"
"Sådana där ämnen/åsikter är inte välkomna här, de får du ta någon annanstans."

"Jag tycker XXX!!"
"Sådana där ämnen/åsikter är inte välkomna här, de får du ta någon annanstans."

*surfar till ett annat forum*

"Jag tycker XXX!!"
"Sådana där ämnen/åsikter är inte välkomna här, de får du ta någon annanstans."

*surfar till ett annat forum*

Och så fortsätter det. I praktiken finns det nästan ingen yttrandefrihet idag, så som den var menad att gälla då den fördes in i grundlagen. Lagen har inte hängt med teknikutvecklingen, utan tror att folk fortfarande skanderar på gator och torg 2014.

Skrivet av Loltron:

Att vissa forum faktiskt har regler är något man får acceptera.

"Vissa" forum? Det är snarare så att ALLA forum har paragrafen "vi förbehåller oss rätten att ta bort vad som helst utan förvarning och vidare diskussion". Dvs, de kan göra vad fan de vill och den lilla användaren är totalt maktlös. Spelar ingen roll vilket forum du går till, det är likadant överallt - det har blivit som ett etablissemang.

Sett regeln, aldrig lidit av den, förhoppningsvis har den bara sållat bort inlägg med helt banala påståenden.
Och vad är egentligen åsikten "XXX" som inte är välkommen på något forum ?

Medlem

Jag väntar fortfarande på att få höra bloggarens så kallade våldtäktsskämt. Det som extremvänstern vill hindra honom från att sprida.

Vill du själv bestämma vad som får och inte får skrivas på ett forum så kan du starta ett eget. Det finns färdiga BBS-moduler som du kan använda. Det är din rätt i yttrandefrihetens namn. Och det är min rättighet i vårt land att vända dig ryggen och skaka på huvudet när jag tycker att du spelar över med dina åsikter.

Det är också lite intressant att du verkar tro att yttrandefriheten är helt utan reglering. Det är den inte. Alla länder reglerar vissa delar av yttrandefriheten i sina grundlagar. I Sverige har vi till exempel begreppet Hets mot folkgrupp att ta hänsyn till innan vi spyr ur oss alla våra tankar i yttrandefrihetens namn. Även hot och förtal faller under den kategorin. Men så länge du följer lagen och forumets regler får du dra alla våldtäktsskämt du vill.

12
Skriv svar