Har Blizzard gått och blivit för Casual?

Medlem
Har Blizzard gått och blivit för Casual?

Jag är en av dom gamla dawgsen som har lirat Blizzards spel sen Warcraft 1. Spelen som kom under 90 och tidiga 2000-talet var alla väldigt imponerande för sin tid. Men nu på senare år så känns det som om dom blivit uttråkade och lata. Dom senaste spelen kanske inte har varit dåliga men dom ger knappast nån holy shit känsla för mig.

Värst av allt är många av mina favorit spelserier har blivit neddummandet. Kan inte tala om SC 2, men både Wows senaste expansioner och Diablo 3 har varit besvikelser. Mycket pga att det anpassas på ett sätt som gör att spelen tappar djup.

I WoW togs friheten bort att kunna bygga sin karaktär på en massa olika sätt. Roliga skills och items med spännande bonusar blir nerfade. Det var som om blizzard helst vill att alla skulle vara kloner. Saknar min Shockadin.
Hela grejen med crosserver instance groups kanske är skönt för att det gjorde det enklare att hitta grupper.Men hur kul blev det egentligen att grupper upp med främlingar från andra servrar, som helt skiter i gruppen.
Mycke av charmen var att teama upp med folk, folk som visste att dom måste bete sig som hyggliga människor för att få teama upp.
I överlag så känns det som om Mycket av äventyret I WoW är borta.

Diablo 3 är nog ännu värre när det kommer till neddummning. Hela spelets upplägg går helt emot vad som gör ett bra ARPG så beroendeframkallande. Istället för att förbättra D2s talent system som PoE gjorde så väljer Blizzard att minimera friheten när det kommer till att modifiera sin karaktär.
Det tillsammans med auktionshuset, den lätta svårighetsgraden, avsaknaden av ett endgame, bristen på roliga items/skills gjorde iaf min tid i D3 mycket kort.
Visst det var lite underhållande och vill man bara gå och slakta lite monster så höll det. Men jag ville ha nåt mer ut av det.
Det fanns inget som fick mig att vilja spela vidare, de allra viktigaste elementen som gör ARPGn så beroendeframkallande fanns inte.

Det känns lite som om Blizzard skjuter sig lite i foten när dom dummar ner ting i hopp om att det ska sälja mer. Vill vi verkligen ha det så här?På många sätt håller casual anpassade spel tillbaka bra lir från att vara fantastiskt bra.

PS. Hearthstone ser iaf riktigt lovande ut, men my god måste det göras ännu ett Moba spel?
Har vi inte FÖR många som det är, ge oss ett Warcraft 4 eller något helt nytt som dom kan våga experimentera med.

Vad tycker ni om denna saltgurka?

Medlem

Ang. Wow: Med Wow blev det för mycket casual från wotlk och framåt. Men det som drog ner det mest imo var att med LFG och LFR tools så spelade guilds inte längre nån roll och det var det som gjorde det roligt att spela original och BC med den sociala biten.

Ang. Diablo 3: Tyckte Diablo 3 var roligt, förutom lootsystemet som gjorde att jag och mina kompisar slutade spela. Att döda bossar men knappt ha chans att få nåt användbart loot från dom och sen att man nästan var tvungen att använda auktionshuset förstörde spelet helt.
Dom har ju själva erkänt det också så förhoppningsvis ordnar lootsystemet upp sig i patchen före expansionen.

Ang. Hearthstone: Rätt kul kortspel, jag kör mest arena för som i Magic the Gathering så gillar jag mest att spela drafts. Inget jag kommer spela super seriöst utan ett spel man kan spela en halvtimme här och där.

Ang. Mobas: Som alltid så går det i trender, ett tag hade vi många WW2 shooters, sen hade vi enormt mycket MMOs, nu är Mobas på gång.
Personligen gillar jag inte alls mobas, det är ingen spelgenre för mig så jag väntar på att en ny genre spel ska bli populärt

Ang. SC2: Har gillat att kolla på lite turneringar av det då och då. Spelade det lite grann men efter att jag kollat på turneringar så spelade jag enbart för att vinna, inte för att ha kul, vilket gjorde att jag slutade spela.
Däremot har jag spelat en hel del custom games.

Ang. gamla spel: Vänskapskretsen spelade aldrig Warcraft eller Starcraft så dom kom jag aldrig in i som ung. Spelade dock Diablo 1-2 ENORMT mycket tillsammans med kompisar.

Medlem

Tror att Blizzards "gamla" publik blivit äldre och har mer erfarenhet och intryck ifrån andra håll numera. Det handlar om att man vill ha den där speciella känslan igen som när man satte sig ner och startade WoW för första gången. Eller när man klev ut tillsammans med en polare i Tristam för första gången!

Lite som med film och serier idag ifall man ser mycket av dem dagligen.
Förr fanns det inte så mycket film och serier därför när det kom en bra film så var den verkligen bra, ntrycken man fick var helt underbara!
Men desto mer man ser desto kräsnare blir man och vill få den känslan igen.

Hade man varit 12 år igen och startat WoW för första gången idag hade man förmodligen älskat det. Kanske hade upplevelsen förändrats snabbare då klimaten också har ändrats i spelet från de spelare man möter. Det är inte bara Blizzards fel att spelet ändras, spelarna har också en faktor som påverkar!

Visst jag upplever inte D3 på samma sätt som jag gjorde med D2:LoD men jag är inte längre 16 år, bor inte hemma, har ett ansvar i vardagen och umgås inte på det sättet med mina vänner. Känslan kan aldrig infinna sig på samma sätt igen med något spel Blizzard gör..

phi
Medlem

Blizzard klev ner i casualträsket i samband med WoW. Det är snart tio år sedan.

Så nej, Blizzard har inte gått och blivit för casuals, de har varit det väldigt länge nu.

Medlem

Jag förstår inte vad du menar med Casual, Blizzards spel har ju alltid varit lätta?


signatur

IDKFA

Medlem

Jag måste hålla med phi. Blizzard har väl egentligen aldrig inriktat sig på att ge spelare nya erfarenheter. De spel som kom under 90-talet var heller knappast innovativa; de var helt enkelt designade för att sälja till en stor publik och förfina koncept som redan visat sig sälja.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag förstår inte vad du menar med Casual, Blizzards spel har ju alltid varit lätta?

WoW vanilla MC&BWL var inte lätta på långa vägar i dom första månaderna.. men ja resten av expansionerna var lättare och blev allt lättare med tiden

Medlem
Skrivet av Lepracy:
Skrivet av mrFluffy:

Jag förstår inte vad du menar med Casual, Blizzards spel har ju alltid varit lätta?

WoW vanilla MC&BWL var inte lätta på långa vägar i dom första månaderna.. men ja resten av expansionerna var lättare och blev allt lättare med tiden

Allt var lätt i vanilla, det tog bara en massa tid. Därför det verkade svårt. Lich King var den svåraste bossen att ta på hardcore 25 manna utan buffen kom t.ex.


signatur

IDKFA

Medlem

Lich King 25 man hc var inte den svåraste bossen någonsin i wow sry to dissapoint you. Han var en av de svåraste


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Lich King 25 man hc var inte den svåraste bossen någonsin i wow sry to dissapoint you. Han var en av de svåraste

När han kom så var den det.


signatur

IDKFA

Medlem

Måste säga att jag tycker att hela den här casual debatten är dagens (smått löjliga) i-landsproblem. Gillar du inte spelen, så spela dem inte. Problemet löst.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

nej inte ens nära då, Cthun var svåraste bossen någonsin vid release ingen kunde ta honnom förs han nerfades omfattande, 2a plats går till Muuru innan de nerfade den också.


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Oavsett ser jag fram emot deras MOBA spel!

Efter WoW tappade jag intresset, har längtat efter ett WCIV sedan Olof Palme var i livet känns det som.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Citat:

Ang. Mobas: Som alltid så går det i trender, ett tag hade vi många WW2 shooters, sen hade vi enormt mycket MMOs, nu är Mobas på gång.
Personligen gillar jag inte alls mobas, det är ingen spelgenre för mig så jag väntar på att en ny genre spel ska bli populärt

Samma här det känns som en rätt tråkig trend. Saknar ordentliga RTS lir. Verkar som om dom flesta inte klarar av att multitaska.
Vore kul om Blizzard med sin stora budget gjorde ett helt nytt och fräscht RTS. SC 2 är inte dåligt, men det är mer eller mindre SC 1 i sitt gameplay. Det har hänt en hel del i RTS världen men det verkar inte som om Blizzard vill ta nått kliv frammåt.

Citat:

Tror att Blizzards "gamla" publik blivit äldre och har mer erfarenhet och intryck ifrån andra håll numera

Jo jag håller med dig blocked. Och nej inget kan ge samma känsla som D1 eller D2 gjorde när man var en grabb. När D3 kom så tänkte jag bara att jag hade helt växt ifrån ARPG spelen, därför jag inte gillade det. Men sen kom Path of Exile och visade att man faktist fortfarande kunde ha kul.
Dom hade valt att ta ett steg frammåt i utvecklingen av ARPGn och inte bakåt som D3 gjorde.

Citat:

Jag måste hålla med phi. Blizzard har väl egentligen aldrig inriktat sig på att ge spelare nya erfarenheter. De spel som kom under 90-talet var heller knappast innovativa; de var helt enkelt designade för att sälja till en stor publik och förfina koncept som redan visat sig sälja.

Diablo startade och satte grunden för vad ett ARPG ska vara och Warcraft och Starcraft var definitivt banbrytande för sin tid. Visst de var inte super komplexa men de gav oss något nytt.
Nu så får vi mer eller mindre samma skåpmat av Blizzard som dessutom har blivit neddummat.
Nästan alla ändringar som gjordes i D3 var inte för att förbättra gameplay utan för att tjäna pengar på idiotiska saker som att bli så mainstream som möjligt eller RMAH.

Citat:

Måste säga att jag tycker att hela den här casual debatten är dagens (smått löjliga) i-landsproblem. Gillar du inte spelen, så spela dem inte. Problemet löst.

Det kan man ju isåfall säga om precis alla spel som folk inte är nöjda med. Spela det inte.
Men det addar inte så mycket till diskusionen.
Jag har all rätt att tycka det är tråkigt att Blizzard går åt fel håll. Att dom gör misstag efter misstag och att stora tittlar som Diablo 3 inte ens kan mäta sig med free-to-play spel som Path of Exile.
Blizzard har definitivt tappat mycket av deras forna glans, något som definitivt är ett problem för både dom och oss.

Medlem
Skrivet av phi:

Blizzard klev ner i casualträsket i samband med WoW. Det är snart tio år sedan.

Så nej, Blizzard har inte gått och blivit för casuals, de har varit det väldigt länge nu.

Spot on.

Inaktiv
Skrivet av Blockad:

Tror att Blizzards "gamla" publik blivit äldre och har mer erfarenhet och intryck ifrån andra håll numera. Det handlar om att man vill ha den där speciella känslan igen som när man satte sig ner och startade WoW för första gången. Eller när man klev ut tillsammans med en polare i Tristam för första gången!

Lite som med film och serier idag ifall man ser mycket av dem dagligen.
Förr fanns det inte så mycket film och serier därför när det kom en bra film så var den verkligen bra, ntrycken man fick var helt underbara!
Men desto mer man ser desto kräsnare blir man och vill få den känslan igen.

Hade man varit 12 år igen och startat WoW för första gången idag hade man förmodligen älskat det. Kanske hade upplevelsen förändrats snabbare då klimaten också har ändrats i spelet från de spelare man möter. Det är inte bara Blizzards fel att spelet ändras, spelarna har också en faktor som påverkar!

Visst jag upplever inte D3 på samma sätt som jag gjorde med D2:LoD men jag är inte längre 16 år, bor inte hemma, har ett ansvar i vardagen och umgås inte på det sättet med mina vänner. Känslan kan aldrig infinna sig på samma sätt igen med något spel Blizzard gör..

Det här är "Spot on."

Medlem
Skrivet av YourNinja:
Skrivet av Blockad:

Tror att Blizzards "gamla" publik blivit äldre och har mer erfarenhet och intryck ifrån andra håll numera. Det handlar om att man vill ha den där speciella känslan igen som när man satte sig ner och startade WoW för första gången. Eller när man klev ut tillsammans med en polare i Tristam för första gången!

Lite som med film och serier idag ifall man ser mycket av dem dagligen.
Förr fanns det inte så mycket film och serier därför när det kom en bra film så var den verkligen bra, ntrycken man fick var helt underbara!
Men desto mer man ser desto kräsnare blir man och vill få den känslan igen.

Hade man varit 12 år igen och startat WoW för första gången idag hade man förmodligen älskat det. Kanske hade upplevelsen förändrats snabbare då klimaten också har ändrats i spelet från de spelare man möter. Det är inte bara Blizzards fel att spelet ändras, spelarna har också en faktor som påverkar!

Visst jag upplever inte D3 på samma sätt som jag gjorde med D2:LoD men jag är inte längre 16 år, bor inte hemma, har ett ansvar i vardagen och umgås inte på det sättet med mina vänner. Känslan kan aldrig infinna sig på samma sätt igen med något spel Blizzard gör..

Det här är "Spot on."

Är väl en stor del i det, men knappast kontentan av problemet. Varför har inte blizzard åldrats på samma sätt som vi då?
Även om man inte letar efter en nostalgisk känsla och separarerar det från omdömet så känns Blizzard som de fallit i sina egna klyschor och dragit åt enklare spelsystem.

Inget exklusivt för Blizzard, utan är väl snarare så att man får ty sig till nya aktörer som bjuder på en potentiellt "ny" nostalgisk känsla. Har väl hänt samma med iD software, etc.

Vi gör nog alla bäst i att hålla kvar vid våra minnen och leta efter den där känslan där den finns och inte där den funnits.

Så jag skulle säga att grejen att Blizzard varit casual sedan WoW och nostalgitrippen hos oss är båda bovar i dramat.

En sak som är säker är ju iaf som sagt att man är inte 16år med bara skolan att sköta o sedan kunna game:a bäst man vill. Man tar an sig spel på ett annat vis idag, och säkert då kräver mer av den lilla tid man har med spelen. Nostalgi är både trevligt och farligt hehe

Edit: Spellcheck. Idag stavar jag som en kråka

Medlem
Skrivet av pillveke:
Skrivet av YourNinja:
Skrivet av Blockad:

Tror att Blizzards "gamla" publik blivit äldre och har mer erfarenhet och intryck ifrån andra håll numera. Det handlar om att man vill ha den där speciella känslan igen som när man satte sig ner och startade WoW för första gången. Eller när man klev ut tillsammans med en polare i Tristam för första gången!

Lite som med film och serier idag ifall man ser mycket av dem dagligen.
Förr fanns det inte så mycket film och serier därför när det kom en bra film så var den verkligen bra, ntrycken man fick var helt underbara!
Men desto mer man ser desto kräsnare blir man och vill få den känslan igen.

Hade man varit 12 år igen och startat WoW för första gången idag hade man förmodligen älskat det. Kanske hade upplevelsen förändrats snabbare då klimaten också har ändrats i spelet från de spelare man möter. Det är inte bara Blizzards fel att spelet ändras, spelarna har också en faktor som påverkar!

Visst jag upplever inte D3 på samma sätt som jag gjorde med D2:LoD men jag är inte längre 16 år, bor inte hemma, har ett ansvar i vardagen och umgås inte på det sättet med mina vänner. Känslan kan aldrig infinna sig på samma sätt igen med något spel Blizzard gör..

Det här är "Spot on."

Är väl en stor del i det, men knappast kontentan av problemet. Varför har inte blizzard åldrats på samma sätt som vi då?
Även om man inte letar efter en nostalgisk känsla och separarerar det från omdömet så känns Blizzard som de fallit i sina egna klyschor och dragit åt enklare spelsystem.

Inget exklusivt för Blizzard, utan är väl snarare så att man får ty sig till nya aktörer som bjuder på en potentiellt "ny" nostalgisk känsla. Har väl hänt samma med iD software, etc.

Vi gör nog alla bäst i att hålla kvar vid våra minnen och leta efter den där känslan där den finns och inte där den funnits.

Så jag skulle säga att grejen att Blizzard varit casual sedan WoW och nostalgitrippen hos oss är båda bovar i dramat.

En sak som är säker är ju iaf som sagt att man är inte 16år med bara skolan att sköta o sedan kunna game:a bäst man vill. Man tar an sig spel på ett annat vis idag, och säkert då kräver mer av den lilla tid man har med spelen. Nostalgi är både trevligt och farligt hehe

Edit: Spellcheck. Idag stavar jag som en kråka

Exakt man kan inte bara säga att det är de gamla fansens fel. Då kan man säga att de gamla fansen inte förstår sig på de nya Star Wars prequelsen. Men vi alla vet att det är mer anledningar än så varför de Nya Star Wars filmerna inte är särskilt omtyckta.

D3 failade på en jäkla många sätt, jag menar det var en av de mest hypade spelet någonsin som dom tog fullt pris. Det kändes som om Blizzards talang och vilja var borta. Säg vad man vill om Blizzards spel på 90-talet men där ansträngde dom sig och introducerade fräscha ideer till sina spel.
De ser vi knappast idag.

Medlem

World of Warcraft
När man ser hur det var när det kom ut och hur det ser ut idag så har dom fördummat spelet på många sätt. Gjort det enklare och mer tilltalande till en bredare publik, och detta är på gott och ont.
När WoW kom ut så var man tvungen att anstränga sig lite för att förstå spelet och hur man skulle spela, det var både jobbigt och roligt. Man känner en större tillfredställande känsla genom att klara något som är svårt än att man får det på ett silverfat.

Däremot tycker jag dom har utvecklat spelet för att va en bra konkurans för resten av MMO marknaden.
Förut krävde det av oss att läsa questet och hitta "You will find them Southeast from here". Nu behöver du bara ta alla quest och kolla vad kartan säger.

Jag är inte samma inbitna gamer jag var för 10 år sedan, Jobb, sambo och räkningar har fått mig att prioritera om dataspel. Jag har blivit en casual spelare med andra ord och då tycker jag LFG och LFR delen i spelet är en stor vinst. Jag orkar inte va med ett guild som kräver mig raida 3-4 dagar i veckan, då föredrar jag att raida när jag själv vill och kan.

Starcraft 2
Jag spela väldigt mycket Starcraft 1 när jag var yngre, dock tillbringar jag mer med Starcraft 2 framför Twitch.TV än att starta det själv. Dom uppdaterade bara Starcraft med grafik och lite tweeks och så satte dom en tvåa på namnet. Jag tycker inte spelet har förändrat så mycket sedan ettan och tycker den håller en väldigt hög standard. Dock skulle jag inte tacka nej till lite konkurans från ett anant företag, men det verkar inte hända än.

Hearthstone
HS är kopierat ifrån WoW rakt av, ljuden, effekterna, grafiken allt.. men det är ett kortspel. Jag väljer HS före t.ex Magic för att jag redan väldigt indragen i Warcraft universumet. Så som sagt, jag spelar HS för att det är ett kortspel med Warcraft tema, inte för att det är det bästa eller lästtast. Tanke på att jag inte kör mycket kortspel i övrigt så vet jag inte hur "fördummat" dom har gjort HS.

Blizzard Allstars
Meh..

Diablo 3
Spelade igenom Normal bara innan jag la det på hyllan. Känslan finns ju där, men mitt första klagomål är att världarna känns så trånga. Ni som spela Diablo 2 kommer nog ihåg att man ibland gick lite vilse i Act 3, går det att göra i D3? Neee. Spelet känns otroligt mycket mindre än vad D2 var, och det var tillräckligt mig att lägga det på sidan.

Medlem
Skrivet av Freywiind:

nej inte ens nära då, Cthun var svåraste bossen någonsin vid release ingen kunde ta honnom förs han nerfades omfattande, 2a plats går till Muuru innan de nerfade den också.

Lei Shen var inte lika "omöjlig" som M'uru eller C'thun men definitivt en av de bossar som krävt mest/bäst koordination.

För övrigt bör man hålla koll på begreppen om man ska prata om att WoW blivit enkelt. 10/25H är fortfarande duktigt svårt, att påstå något annat är direkt löjligt. Vidare läsning: http://manaflask.com/en/articles/heroic-soo-clearance-stats


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:
Skrivet av Freywiind:

nej inte ens nära då, Cthun var svåraste bossen någonsin vid release ingen kunde ta honnom förs han nerfades omfattande, 2a plats går till Muuru innan de nerfade den också.

Lei Shen var inte lika "omöjlig" som M'uru eller C'thun men definitivt en av de bossar som krävt mest/bäst koordination.

För övrigt bör man hålla koll på begreppen om man ska prata om att WoW blivit enkelt. 10/25H är fortfarande duktigt svårt, att påstå något annat är direkt löjligt. Vidare läsning: http://manaflask.com/en/articles/heroic-soo-clearance-stats

Casual är inte bara något som mäts genom att jämföra raids. Det finns säkert utmaningar i senare expansioner också. Men mycket har förenklats. Du kan knappt experimentera med olika builds. Inga konsekvenser om man speccar fel. Standardisering av items, ofta busenkla quests etc. Allt detta gör att spänningen åtminstone för mig är mindre.
Jag har ingen lust längre att levla en karakär som jag knappt kan kostumera samtigt som levlandet inte erbjuder nå utmaningar.

1
Skriv svar