Crunch – Skräckhistorier från spelutvecklare

Robot
Crunch – Skräckhistorier från spelutvecklare

Jobb dygnet runt och obetald övertid - allt för att inte missa deadline.


Medlem
Crunch – Skräckhistorier från spelutvecklare

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Arbeta på DiCE. Där finns det bevisligen ingen som tvingar någon att göra klart sitt arbete innan release.

Medlem
Skrivet av Genera:
Skrivet av ClockWise:

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Arbeta på DiCE. Där finns det bevisligen ingen som tvingar någon att göra klart sitt arbete innan release.

BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURN!!!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Genera:
Skrivet av ClockWise:

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Arbeta på DiCE. Där finns det bevisligen ingen som tvingar någon att göra klart sitt arbete innan release.


signatur

God is dead

Medlem

Så glad jag är att jag valde den stressfria akutsjukvården istället...


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Hoppas dem anmälde personen som låste in dem. Sjukt.

Skrivet av Genera:
Skrivet av ClockWise:

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Arbeta på DiCE. Där finns det bevisligen ingen som tvingar någon att göra klart sitt arbete innan release.

DICE crunchar ändå ganska hårt för att vara Sverige...

Det finns en hel del spelutvecklare som har som policy att inte jobba övertid. Så jävla svårt är det inte, det handlar bara om att inte vara kass på att planera. Tyvärr är det sällan de som gör misstagen som sedan får sota för det, det är kanske därför som producenter, projektledare och visionärer inte blir bättre...

Medlem

Inte konstigt att kvalitén blir dålig.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Som sagt, beror helt på vilket bolag man jobbar på, har arbetat på ställen där det var normalt att jobba över varje dag samt helger. Men även på bolag där de respekterar att man har ett liv vid sidan av och uppmuntrar folk att endast jobba 8 timmar om dagen.

Inaktiv
Skrivet av Genera:
Skrivet av ClockWise:

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Arbeta på DiCE. Där finns det bevisligen ingen som tvingar någon att göra klart sitt arbete innan release.

dom är extremt pressade på dice vad jag hört...

Medlem

Man jobbar ju för att produkten skall bli bra (det finns många som sätter käppar i hjulen dock), på vintern kan man därför jobba dygnet runt för det suger att göra något annat ändå, på sommaren är det sjysst att vara ute lite ibland med.

Dock skall det ju vara frivilligt, inlåst låter ju inte så kul.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av anon_165499:
Skrivet av Genera:
Skrivet av ClockWise:

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Arbeta på DiCE. Där finns det bevisligen ingen som tvingar någon att göra klart sitt arbete innan release.

dom är extremt pressade på dice vad jag hört...

Hen skojade bara.

Medlem

Bonusen täcker väl upp crunchen, dom fick 30 000 kr i artikeln, det är ju typ en månadslön. Rätt många övertidstimmar bara det.

Medlem

Jag lägger helt ansvaret på cheferna och ledningen. Det är upp till dem att det avläggs den tid och de resurser som behövs för att göra produkterna. Håller inte kalkylen är det ägarna som får ta smälllen, inte arbetarna.

Övertid är och ska alltid vara ett medel för oförutsägbara, plötsliga och temporära omständigheter.

Skrivet av Laymachine:

Bonusen täcker väl upp crunchen, dom fick 30 000 kr i artikeln, det är ju typ en månadslön. Rätt många övertidstimmar bara det.

10 -12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. På två månader har du jobbar arbetstiden av tre månader med 40-timmars vecka. Du borde alltså få 6 månadslöner mer betalt allt som allt.

För att inte tala om den enorma olägenhet det är att jobba 150%.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Jag lägger helt ansvaret på cheferna och ledningen. Det är upp till dem att det avläggs den tid och de resurser som behövs för att göra produkterna. Håller inte kalkylen är det ägarna som får ta smälllen, inte arbetarna.

Övertid är och ska alltid vara ett medel för oförutsägbara, plötsliga och temporära omständigheter.

Skrivet av Laymachine:

Bonusen täcker väl upp crunchen, dom fick 30 000 kr i artikeln, det är ju typ en månadslön. Rätt många övertidstimmar bara det.

10 -12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. På två månader har du jobbar arbetstiden av tre månader med 40-timmars vecka. Du borde alltså få 6 månadslöner mer betalt allt som allt.

För att inte tala om den enorma olägenhet det är att jobba 150%.

Dom lär ju inte cruncha året runt precis. Visst det är hårt men finns nog många andra yrken där det är värre, där man inte får bonus ens!

Medlem
Skrivet av Laymachine:
Skrivet av Naraccas:

Jag lägger helt ansvaret på cheferna och ledningen. Det är upp till dem att det avläggs den tid och de resurser som behövs för att göra produkterna. Håller inte kalkylen är det ägarna som får ta smälllen, inte arbetarna.

Övertid är och ska alltid vara ett medel för oförutsägbara, plötsliga och temporära omständigheter.

Skrivet av Laymachine:

Bonusen täcker väl upp crunchen, dom fick 30 000 kr i artikeln, det är ju typ en månadslön. Rätt många övertidstimmar bara det.

10 -12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. På två månader har du jobbar arbetstiden av tre månader med 40-timmars vecka. Du borde alltså få 6 månadslöner mer betalt allt som allt.

För att inte tala om den enorma olägenhet det är att jobba 150%.

Dom lär ju inte cruncha året runt precis. Visst det är hårt men finns nog många andra yrken där det är värre, där man inte får bonus ens!

I USA är normalt sett bonus deras sätt att kompensera för övertid då dem generellt saknar OB eller övertidsersättning.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av UncleDoIan:
Skrivet av Genera:
Skrivet av ClockWise:

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Arbeta på DiCE. Där finns det bevisligen ingen som tvingar någon att göra klart sitt arbete innan release.

Så får du tänka på att det är EA som bestämmer release date, så DICE måste följa den planen. Klart som fan dom inte hinner arbeta färdigt
IDIOT!
Tänk efter innan du skriver

Tänkte du efter, innan du skrev det där?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av UncleDoIan:
Skrivet av Genera:
Skrivet av ClockWise:

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Arbeta på DiCE. Där finns det bevisligen ingen som tvingar någon att göra klart sitt arbete innan release.

Så får du tänka på att det är EA som bestämmer release date, så DICE måste följa den planen. Klart som fan dom inte hinner arbeta färdigt
IDIOT!
Tänk efter innan du skriver

Tänkte du efter, innan du skrev det där?

Hans två första inlägg består i att kalla någon idiot... :/

Välkommen till FZ för övrigt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Genera:
Skrivet av ClockWise:

Vilket arbetsliv jag har att ser fram emot

Arbeta på DiCE. Där finns det bevisligen ingen som tvingar någon att göra klart sitt arbete innan release.

HAHA! Vad härligt. Rakt i krysset.

Medlem

Många situationer kan nog definitivt skyllas helt och hållet på dålig planering och otillräcklig tid, men ett problem inom spelindustrin är att man aldrig blir helt nöjd. Det finns alltid saker man vill fixa, ändra eller lägga till men aldrig tillräckligt med tid...

Medlem

Jag är glad över att vara statligt anställd systemutvecklare, även om det inte är lika hippt

1
Skriv svar