Medlem
Pulled pork

Hej, jag tänkte kolla om någon FZ hipster kunde ge mig lite råd i pulled pork träsket.

Jag ska ha en nyårsfest och tänkte servera pulled pork med tillbehör, vi kommer väl vara 10-13 köttätare och resten veggos. Det jag vill ha tips på är hur stor och hur länge den ska vara inne i ugnen, desto längre ju bättre då jag inte vill gå upp innan 11-12 på dagen för att fixa med rätten. Om det går att slänga in den i ugnen 24:00 dagen innan skulle vara det perfekta och den vore klar runt 18:00 på nyårsafton.

Själklart tips om gradantal och såser till uppskattas. Hade tänkt slänga ihop en majo och coleslaw iaf.


signatur

IDKFA

Medlem

Följ det här receptet, garanterat bästa pulled pork du ätit.
http://kryddburken.se/2010/06/07/pulled-pork-recept-pa-en-dra...

Det gäller för 1.5 Kilo kött som räcker till ~6 personer.
Jag skulle nog försöka göra två st lika stora bitar samtidigt istället för en stor.

Jag skulle inte rekommendera att köra över natten, då du bör vända på den minst en gång under tillagningastiden. Så du får nog pallra dig upp vid 10-tiden för att hinna alla förberedelser och ha det klart till 18.00.

När det gäller sås så funkar det med en Tzatziki som vitsås, sen brukar jag göra en egen "röd kebabsås":

1 burk krossade tomater
1 lök,
1-2 msk tomatpure,
~1 tsk salt,
svartpeppar
~0.5 tsk spiskummin.

Hacka löken, fräs den lite i en kastrull.
Häll i krossade tomarer och tomatpure, krydda efter behov.
Låt det precis koka upp sedan mixar du det med en stavmixer.

Blir bäst om du gör den dagen innan och låter den stå i kylen över natten.

Inaktiv

Ohhi!

Kan instämma i Ichabods uppskattning att 1.5kg räcker till ca 5-6 pers. Om du har tillgång till lergryta(och blötlägger den nån halvtimme innan den går in i ugn), så borde en sådan kunna rymma en hel, hyfsat jämntjock bit.
BBQ-såsen jag kör med är en blandning av http://www.alltommat.se/recept/Pulled-pork-20440 och lite annat, rekommenderar att du laborerar lite själv.

Brukar också göra detta mitt på dagen, rätten sköter sig själv i ugnen men det är viktigt att den inte blir torr. Man kan titta till den och ev. vända på biten med några timmars intervall.

150 grader mitt i ugnen brukar funka utan problem. Kanske lite tråkigt serveringsförslag, men jag tycker köttet gör sig utmärkt som taco-tillbehör.

Skägg.
10 Chambers

Den enkla vägen till kryddning är ju att hälla en flaska valfri bbq-sås på och knida in. Klart! Fukta eventuellt med lite öl eller coca.

Ett killertillbehör är utan tvekan karamelliserad rödlök - fräs rejält med lök i smör, på med socker och avsluta med balsamvinäger. Googla exakta mängderna.

3 kilo räcker säkert till 10-12 personer men om du har plats i grytan skulle jag göra mer - karré är billigt och tänk dig lyckan när du på nyårsdagen hittar det perfekta bakiskäket - lagat och klart!


signatur
Medlem

Jag brukar badda in steken med min favorit-rubbing och sedan hälla en eller ett par deciliter (beroende på storlek) buljong i botten på lergrytan. Sedan på med locket, in i kall ugn. Sätt på ugnen på 125 C och 7-8h (också beroende på storlek då) så är det klart. Buljongen blir sedan tillsammans med grädde en jättegod sås.

Se denna för lite tips.

(Bilden är borttagen btw, köpte en Lergryta som är bra till mycket.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tack för alla svar, ska försöka ta lite av allas recept och komponera ihop något.

Jag har ingen lergryta, men jag har en gjutjärnsgryta funkar det eller är det dags att införskaffa sig en ler eller emaljgryta?


signatur

IDKFA

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mrFluffy:

Tack för alla svar, ska försöka ta lite av allas recept och komponera ihop något.

Jag har ingen lergryta, men jag har en gjutjärnsgryta funkar det eller är det dags att införskaffa sig en ler eller emaljgryta?

Jag kör gjutjärn, fast man sneglar såklart på en lergryta...


signatur
Medlem

Brukar köra som Ichabod, med coleslaw och rostad potatis till, men det varierar. Känns nästan som att du kan ha vad som helst till!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av mrFluffy:

Tack för alla svar, ska försöka ta lite av allas recept och komponera ihop något.

Jag har ingen lergryta, men jag har en gjutjärnsgryta funkar det eller är det dags att införskaffa sig en ler eller emaljgryta?

Jag kör gjutjärn, fast man sneglar såklart på en lergryta...

Tomten kanske ger dig en, om du har varit en snäll gosse.;)


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Brukar köra som Ichabod, med coleslaw och rostad potatis till, men det varierar. Känns nästan som att du kan ha vad som helst till!

Lite därför jag kör på denna rätt, massa tillbehör så borde alla bli nöjda och glada.

Jag ska försöka göra en veggovariant, någon som kan ha ett tips där med?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag ska försöka göra en veggovariant, någon som kan ha ett tips där med?

Nja, inte mer än att tillbehören kunde fungera som ett slags julbord och skapa en vegetarisk rätt tillsammans, typ. En eller två olika sallader, kanske en gratäng, olika bröd och så, inget märkvärdigt men ändå lite olika att välja mellan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av mrFluffy:

Tack för alla svar, ska försöka ta lite av allas recept och komponera ihop något.

Jag har ingen lergryta, men jag har en gjutjärnsgryta funkar det eller är det dags att införskaffa sig en ler eller emaljgryta?

Jag kör gjutjärn, fast man sneglar såklart på en lergryta...

Tomten kanske ger dig en, om du har varit en snäll gosse.;)

Tveksamt


signatur
Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av 73mpl4R:

Brukar köra som Ichabod, med coleslaw och rostad potatis till, men det varierar. Känns nästan som att du kan ha vad som helst till!

Lite därför jag kör på denna rätt, massa tillbehör så borde alla bli nöjda och glada.

Jag ska försöka göra en veggovariant, någon som kan ha ett tips där med?

Har inte provat själv men detta var de recept jag hittade på vegetarisk pulled pork

http://gronaskafferiet.se/vegetarisk-pulled-pork-burgare-med-...


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av 73mpl4R:

Brukar köra som Ichabod, med coleslaw och rostad potatis till, men det varierar. Känns nästan som att du kan ha vad som helst till!

Lite därför jag kör på denna rätt, massa tillbehör så borde alla bli nöjda och glada.

Jag ska försöka göra en veggovariant, någon som kan ha ett tips där med?

Har inte provat själv men detta var de recept jag hittade på vegetarisk pulled pork

http://gronaskafferiet.se/vegetarisk-pulled-pork-burgare-med-...

Ser grymt bra ut det där, frågan är hur man får tag på inlagd jackfruit. Har aldrig hört talas om det.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ser grymt bra ut det där, frågan är hur man får tag på inlagd jackfruit. Har aldrig hört talas om det.

Inte jag heller, men det står "finns i asiatiska matbutiker" och en sådan brukar finnas i de flesta större städer. Om dom inte har den inne kanske dom vet var man kan beställa från.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

KoP
Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av 73mpl4R:

Brukar köra som Ichabod, med coleslaw och rostad potatis till, men det varierar. Känns nästan som att du kan ha vad som helst till!

Lite därför jag kör på denna rätt, massa tillbehör så borde alla bli nöjda och glada.

Jag ska försöka göra en veggovariant, någon som kan ha ett tips där med?

Ge dom ett varsitt äpple så borde dom bli nöjda.

Medlem

Fick tag på två fina bitar karré á 1.8 kilo. Detta är inget skräpkött utan från saluhall så köttet är ju naturligt mörare än von Lidls kött. Vad tror ni om tillagningstiden, plus värmen? Jag tänkte slänga in den mellan 11-12 på dagen så det är klart till 18:00-19:00.

Jag tänkte smeta in det med en fin sås som jag gör på kryddor och annat gött, plus en massa honung. Jag tänkte även fylla botten (1 cm) med Guinness vad tror ni om det? Eller är det för mycket/lite öl vätska?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Fick tag på två fina bitar karré á 1.8 kilo. Detta är inget skräpkött utan från saluhall så köttet är ju naturligt mörare än von Lidls kött. Vad tror ni om tillagningstiden, plus värmen? Jag tänkte slänga in den mellan 11-12 på dagen så det är klart till 18:00-19:00.

Jag tänkte smeta in det med en fin sås som jag gör på kryddor och annat gött, plus en massa honung. Jag tänkte även fylla botten (1 cm) med Guinness vad tror ni om det? Eller är det för mycket/lite öl vätska?

Jag själv har inte gjort Pulled Pork men min kära mor har gjort det och hon brukar ha de inne i ca. 7-8 timmar på ungefär 100 grader.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Nu står karrén i ugnen sedan kl 16:00 den har en fin bbq sås p åsig och badar i lite guinness. Väntar med spänning på att den ska bli klar. Har fixat karameliserad rödlök som Calle tipsade om, har även gjort två stycken bea en vanlig och en chili och köpt lite andra bbq såser som jag tror folk gillar.

För veggofolket har jag fixat en gryta som redan är klar, tackar Nowly för tipset om Jackdfruit. Det blev förvånansvärt bra, inte alls som kött men ändå bra och originellt.

Kanske kommer med en smakrapport senare när grisen är klar.

Gått nytt år!


signatur

IDKFA

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mrFluffy:

Nu står karrén i ugnen sedan kl 16:00 den har en fin bbq sås p åsig och badar i lite guinness. Väntar med spänning på att den ska bli klar. Har fixat karameliserad rödlök som Calle tipsade om, har även gjort två stycken bea en vanlig och en chili och köpt lite andra bbq såser som jag tror folk gillar.

För veggofolket har jag fixat en gryta som redan är klar, tackar Nowly för tipset om Jackdfruit. Det blev förvånansvärt bra, inte alls som kött men ändå bra och originellt.

Kanske kommer med en smakrapport senare när grisen är klar.

Gått nytt år!

Please do!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av mrFluffy:

Nu står karrén i ugnen sedan kl 16:00 den har en fin bbq sås p åsig och badar i lite guinness. Väntar med spänning på att den ska bli klar. Har fixat karameliserad rödlök som Calle tipsade om, har även gjort två stycken bea en vanlig och en chili och köpt lite andra bbq såser som jag tror folk gillar.

För veggofolket har jag fixat en gryta som redan är klar, tackar Nowly för tipset om Jackdfruit. Det blev förvånansvärt bra, inte alls som kött men ändå bra och originellt.

Kanske kommer med en smakrapport senare när grisen är klar.

Gått nytt år!

Please do!

Det blev lyckat, köttet blev perfekt. Ska dock krydda mer nästa gång, inte för att det spelade så stor roll eftersom det fanns så mycket såser till som tillförde smaker. Rödlöken var ett perfekt tillbehör som var mycket uppskattat. Veggofolket var mycket nöjda med den vegetariska varianten, den blev lite söt men det spelade inte så stor roll då andra tillbehör i brödet balanserade upp det.

Tack igen för alla förslag!


signatur

IDKFA

Medlem

Kul att det blev lyckat

Hos mig ser det ut såhär just nu:

[ia=899904; large]

Arbetar hemifrån idag, så passade på att tina och laga en bit som vart i frysen länge.

Hade den i marinad (bestående av rapsolja, soya, egen grillkrydda, pressad vitlök och lite honung) i ca 1 dygn. Får se om det blir bra eller apa.

Nästan fyra timmar kvar nu så middagen blir lite senare än vanligt, men det får väl gå an. Den som väntar på något gott...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Fick lite feeling från tråden och gjorde en "snabb" Pulled Pork-burgarvariant med en rökig BBQ sås, pitabröd samt coleslaw. Smakar verkligen gott till allt.

Medlem

Jag kan ju meddela att det blev en av de bättre, den "karamelliserade kryddskorpan" eller vad man skall kalla det med gjorde gott.

Skulle kanske möjligen ha sänkt tempen lite till och tagit en timme mer istället (hade den inne i 125 C i ca 7 h).

// edit

Fast är ju lite smaksak med skorpan, en del vill ju ha den helt "ren" och mör rakt igenom. Det beror lite på vad man skall ha den till.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Jag kan ju meddela att det blev en av de bättre, den "karamelliserade kryddskorpan" eller vad man skall kalla det med gjorde gott.

Skulle kanske möjligen ha sänkt tempen lite till och tagit en timme mer istället (hade den inne i 125 C i ca 7 h).

// edit

Fast är ju lite smaksak med skorpan, en del vill ju ha den helt "ren" och mör rakt igenom. Det beror lite på vad man skall ha den till.

Nice!

Dregglar över en Crock-Pot just nu, slow cooking done easy!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av conthox:

Jag kan ju meddela att det blev en av de bättre, den "karamelliserade kryddskorpan" eller vad man skall kalla det med gjorde gott.

Skulle kanske möjligen ha sänkt tempen lite till och tagit en timme mer istället (hade den inne i 125 C i ca 7 h).

// edit

Fast är ju lite smaksak med skorpan, en del vill ju ha den helt "ren" och mör rakt igenom. Det beror lite på vad man skall ha den till.

Nice!

Dregglar över en Crock-Pot just nu, slow cooking done easy!

Fragzone - Cooking Mama pulls the pork Pt.1. Just sayin...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av conthox:

Jag kan ju meddela att det blev en av de bättre, den "karamelliserade kryddskorpan" eller vad man skall kalla det med gjorde gott.

Skulle kanske möjligen ha sänkt tempen lite till och tagit en timme mer istället (hade den inne i 125 C i ca 7 h).

// edit

Fast är ju lite smaksak med skorpan, en del vill ju ha den helt "ren" och mör rakt igenom. Det beror lite på vad man skall ha den till.

Nice!

Dregglar över en Crock-Pot just nu, slow cooking done easy!

Fragzone - Cooking Mama pulls the pork Pt.1. Just sayin...

So naughty!


signatur
Medlem

Min sambo gjorde den ljuvligaste pulled porken idag
Han gjorde efter detta recept: http://www.alltommat.se/recept/Pulled-pork-20440
Allt som allt tog det 8 timmar.

Först gjorde han en torrmarinad.
Sen åkte den in i en gjutjärnsgryta i ugnen i 7 timmar.
Sen var det dags for glaze var 15:e minut den sista timmen.
Sen var det bara att dra isär köttet och hälla resterande sås/marinad på pulled porken
Detta åts i pitabröd med tacosås, crème fraiche och ostsås.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Mums! Tack för bilderna, såg riktigt tjusigt ut.

Medlem

Var riktigt gôtt!


signatur

If you can't convince them, confuse them!

12
Skriv svar