Rockåret 2013: Del 2

Medlem
Rockåret 2013: Del 2

Då är det dags för nästa del av 2013:s bästa rockplattor, i alla fall enligt moi. Om du är lite lat så hittar du den första delen här:
http://www.fz.se/bloggar/benevolence/20140107/rockaret-2013-d....
Eller så scrollar du bara neråt i några sekunder. Boom!

Soilwork - The Living Infinite
Skånes absolut bästa band gjorde det igen - gånger två. Björn "Speed" Strid har en fantastiskt bra tendens att överträffa sig själv med varje album som Helsingborgsbandet (nåväl, ursprungligen i alla fall) släpper, med ett undantag. Under "A Panic Broadcast"-turnén så började Björn och grabbarna få en galen idé, att nästan direkt efter sin turné göra ett episk album. Och så blev det. Enkelt. Eller inte så enkelt, beroende hur man ser på det. Dubbelkaggsspastikern Dirk Verbeuren får slita hårt som vanligt och Björn gör kanske några av sina bästa prestationer någonsin. På gitarrsidan så ser vi ett väntat avhopp, då Peter Wichers gör det igen men vägs upp av en väldigt formstark Sylvain Coudret. Albumet i sig har allt man kan önska sig av Soilwork - melodisk dödsmetal i världsklass, både på det tekniska planet och i låtskrivandet.

Alter Bridge - Fortress
Vi hoppar raskt från Sveriges tropik till Florida i USA, där herrarna i Alter Bridge grundade sitt band. Fortress heter albumet de släppte förra året, och det är ett monster till album med ett nästintill perfekt album med bara bra låtar. Inte så mycket mer att säga där, det är bara riktigt bra, och i synnerhet öppningslåten "Cry of Achilles" som kan få vilka tofflor som helst att flyga ut genom fönstret.

Joe Satriani - Unstoppable Momentum
Min första och främsta gitarrhjälte, strängmagikern Joe Satriani släppte sitt nittonde studioalbum "Unstoppable Momentum" som visar att han fortfarande kan. Någorlunda upptagen med sitt veteranprojekt Chickenfoot så har han tydligen fortfarande tid att bjuda på virtuosmagi, och det är bara att tacka och ta emot. De som uppskattar det vet var de har att vänta sig kan man säga, och det är lika bra som alltid.

A Perfect Circle - Three Sixty
Gränsfall på detta album, då det är ett samlingsalbum med endast en ny låt, "By And Down" vilket jag tycker är skäl nog att lyssna genom hela albumet gång på gång. Det är nog ingen hemlighet att jag ser upp till James Maynard Keenan som artist och låtskrivare, det är mer en universell sanning och jag uppmanar att alla som inte har lyssnat på Tool eller A Perfect Circle ger dem en chans för att få uppleva musik på en helt annan nivå än vad man kanske är van vid. Om man gillar det, så är det som att vara i ett sorts välbefinnande eller trans under låtarnas gång, vilket jag hittills bara stött på i James olika alster. Jag skulle fortsätta att skriva en eller två uppsatser om hans verk, men jag nöjer mig där. Lyssna på det!

Årets hedersomnämnande:

Daft Punk - Random Access Memories
Humanoiderna i Daft Punk har stått för mitt elektroniska audiobibliotek i några år nu, och 2013 så blev de lite mer... organiska. Hur många har vid det här laget dansat till "Get Lucky"? Ganska många kan jag tänka mig, och mer skall det bli!

(Detta var alltså den sista delen.)

Tack för att du läste!

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Rockåret 2013: Del 2

Tack, ska lyssna!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tack, ska lyssna!

Gör det! Du kanske hittar något som passar.

1
Skriv svar