Vilka serier föredrar ni - amerikanska, franska eller japanska?

Medlem
Vilka serier föredrar ni - amerikanska, franska eller japanska?

Som stor serienörd skulle jag vilja veta vilken typ av serier folk här föredrar.

Amerikanska: tänk superhjältar i kalsonger och Kalle Anka
Franska/Belgiska: tänk Spirou, Tintin, Marsupilami
Japanska: tänk One Piece och stora ögon/små näsor

Själv föredrar jag de japanska då de ofta kan ta upp känsliga ämnen och skapa djupa stories på dem på ett sätt man nästan aldrig ser i andra serier. Franska är också bra, gillar humorn i dem. Amerikanska har jag lite svårare för, iaf superhjälteserier. Kalle Anka gillar jag bättre i så fall!

Vad gillar ni?

phi
Medlem

Sist jag läste i en serietidning måste ha varit när jag satt på toaletten/mulltoa ute hos mina föräldrars sommarställe och hade pyspunka i röven. Jag tror bestämt att det var ett gammalt nummer av "Åsa-Nisse" eller kanske "Kronblom". Nåväl, den gillade jag - just då, i den stunden.

Annars är jag inte så mycket för serier.

Medlem

Amerikanska - DONE!

Medlem

Spirou, Tintin, Marsupilami och Finn&Fiffi.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Sist: Japanska, pallar inte manga och anime.

Eftersom det inte går att välja brittiska så kan jag inte rösta, den enda serien jag läser nuförtiden är Dredd, men det beror kanske på tid med, två complete case files per år, det är vad jag hinner med.

Har läst apmycket serier när jag var yngre och har sparat alla på vinden, dock anser jag inte att Amerikanska serier just är superhjälteserier (har knappt någon x-men eller spindelmannen), jag gillar Familjen Flax, Knasen och Rick O'Shay.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Guilty Pleasure : Fantomen.

Har aldrig köpt tidningen själv men min familj har köpt varje tidningen i minst 3 decennier.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Sist: Japanska, pallar inte manga och anime.

Eftersom det inte går att välja brittiska så kan jag inte rösta, den enda serien jag läser nuförtiden är Dredd, men det beror kanske på tid med, två complete case files per år, det är vad jag hinner med.

Har läst apmycket serier när jag var yngre och har sparat alla på vinden, dock anser jag inte att Amerikanska serier just är superhjälteserier (har knappt någon x-men eller spindelmannen), jag gillar Familjen Flax, Knasen och Rick O'Shay.

Du kan ju faktiskt rösta på "annat" då.

Medlem

Amerikanska faktiskt, manga och anime är inte min grej. Dock så brukar amerikansk design och japansk animering bli väldigt bra. Typ som Batman: TAS.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

umm. fungerar inte röstningen ? jag röstade och när resultatet kommer upp så står det att 0% har röstat (vilket inkl. min röst)


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tintin, Asterix och Svenska Mad från 70-80-talet är väl favoriterna.

Medlem

Jag är en riktig sucker för Manga måste jag erkänna

Medlem

Nja, alltså. "Amerikanska" är blandat och inga som du skrev passar in. Serier som Dilbert, Get Fuzzy, Irrvägen (kanske är brittisk) och "pros & cons". Jag prenumererar på tidningarna "Ernie" och "Serieparaden" ("Larsson" har ju lagt ned), inget däri är superhjältar men inte Disney heller.

// edit

Skrivet av SunShine:

umm. fungerar inte röstningen ? jag röstade och när resultatet kommer upp så står det att 0% har röstat (vilket inkl. min röst)

Blev samma för mig, helt tomt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Gillar Hellraiser, Preacher, The Boys etc så skulle nog definiera det som "amerikanska" serier, även fast jag inte alls höll med om kategoriseringen i denna tråd.

KoP
Medlem

Får nog bli Franska/Belgiska serier.

Spirou, Asterix, Finn och Fiffi, Marsupilami och ej att glömma Gaston!

Medlem

Håller med KoP, Belgiska och Franska är mer min stil, Amerikanska är ok, sålänge jag slipper animedyngan så

-men hörru KoP, du glömde ju Lucky Luke och Blårockarna (Les Tuniques Bleues). Gaston är förörvrigt kung.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av SunShine:

umm. fungerar inte röstningen ? jag röstade och när resultatet kommer upp så står det att 0% har röstat (vilket inkl. min röst)

Pollen fungerar inte, nej. Bra jobbat, FZ.

Kul att det verkar finnas ett visst serieintresse ändå på FZ! Ibland känns det nästan att man som serieälskare tillhör en liten utdöd minoritet i dagens Sverige.

Medlem
Skrivet av Oshita:
Skrivet av SunShine:

umm. fungerar inte röstningen ? jag röstade och när resultatet kommer upp så står det att 0% har röstat (vilket inkl. min röst)

Pollen fungerar inte, nej. Bra jobbat, FZ.

Kul att det verkar finnas ett visst serieintresse ändå på FZ! Ibland känns det nästan att man som serieälskare tillhör en liten utdöd minoritet i dagens Sverige.

haha jag försökte också mig på en poll en gång men kom inte ens så här långt. Kanske kan finnas någon som tar detta till sig och kanske kan förenkla proceduren något ? (om det är möjligt)


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Herman Hedning! Så svenskt såklart!

Medlem

Älskar Don Rosa, men om hans serier räknas som Amerikanska eller inte är jag inte helt säker på...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:

Älskar Don Rosa, men om hans serier räknas som Amerikanska eller inte är jag inte helt säker på...

Tänker du på hans porträttering av Joakim von Ankas liv nu? Just den serien tycker jag var det bästa som någonsin hände Kalle Anka, bättre än något som Carl Barks åstadkom.

Medlem
Skrivet av Oshita:
Skrivet av Propy:

Älskar Don Rosa, men om hans serier räknas som Amerikanska eller inte är jag inte helt säker på...

Tänker du på hans porträttering av Joakim von Ankas liv nu? Just den serien tycker jag var det bästa som någonsin hände Kalle Anka, bättre än något som Carl Barks åstadkom.

ja, främst den. Men även övriga Disney-serier han gjort. Och du har helt rätt, lätt den bästa historien som skrivits/tecknats! Kan läsas på så många nivåer. Sen har han en fantastisk humor också, precis samma som min!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv

Det har egentligen inte så stor betydelse ifrån vilket land serien kommer ifrån...
utan vem/vilka som är artister och författare bakom dem.

Medlem

Jag läser inga serier alls, förutom Kalle Anka som jag följt sen jag var liten
Don Rosa är klara favoriten av tecknarna, som för många andra.

Medlem

Tycker om både japanska, amerikanska och franska / belgiska.

Tintin och Kalle Anka bland mina favoriter helt klart!

Skrivet av Oddjob:

Jag läser inga serier alls, förutom Kalle Anka som jag följt sen jag var liten
Don Rosa är klara favoriten av tecknarna, som för många andra.

Brofist*


signatur

Everybody needs help.

Läste mycket serier när jag var yngre, då blev det mest Marvel och Fantomen som fick visa var skåpet skulle stå.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Läste mycket serier när jag var yngre, då blev det mest Marvel och Fantomen som fick visa var skåpet skulle stå.

ohh! Glömde helt Fantomen! Säger en sak: Kari Leppänen!

Undrar hur den är nu? kanske skulle köpa ett nummer för att se...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Skrivet av Propy:
Skrivet av walter_iego:

Läste mycket serier när jag var yngre, då blev det mest Marvel och Fantomen som fick visa var skåpet skulle stå.

ohh! Glömde helt Fantomen! Säger en sak: Kari Leppänen!

Undrar hur den är nu? kanske skulle köpa ett nummer för att se...

Oj, så kul att någon minns Kari, grym tecknare och berättare

Hittade hans hemsida här:

www.karileppanencomics.fi/english%20startpage.htm


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Propy:
Skrivet av walter_iego:

Läste mycket serier när jag var yngre, då blev det mest Marvel och Fantomen som fick visa var skåpet skulle stå.

ohh! Glömde helt Fantomen! Säger en sak: Kari Leppänen!

Undrar hur den är nu? kanske skulle köpa ett nummer för att se...

Oj, så kul att någon minns Kari, grym tecknare och berättare

Hittade hans hemsida här:

www.karileppanencomics.fi/english%20startpage.htm

Trodde jag sett nån bild på honom förr, men det var inte alls så jag trodde han såg ut:)

Just det! Achilles Viggen! Den var bra den med


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Ja du, får väl bli amerikanska då.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av walter_iego:

Läste mycket serier när jag var yngre, då blev det mest Marvel och Fantomen som fick visa var skåpet skulle stå.

ohh! Glömde helt Fantomen! Säger en sak: Kari Leppänen!

Undrar hur den är nu? kanske skulle köpa ett nummer för att se...

Min äldre broder prenumererar på Fantomen och jag har läst några. Och ska jag vara helt ärlig har de flesta nya äventyren varit skitkassa. Men det är bara vad jag tycker. Du kanske har en annan åsikt


signatur

Everybody needs help.

12
Skriv svar