Olika Asuskort i ROG Serien

Medlem
Olika Asuskort i ROG Serien

Hej!
Funderar starkt på att köpa ett nytt moderkort. Korten som jag av någon anledning har fastnat för är http://www.komplett.se/asus-maximus-...et-1150/793565 och det som åtminstone verkar vara det värsta? http://www.komplett.se/asus-maximus-...et-1150/782423.

Frågan är. Är det så stor skillnad på dom två förutom att Extreme modellen har den där externa eller interna hur man nu vill överklockarpanelen. Maximus verkar för övrigt ha samma komponenter. Plus förberedd för vattenkylning och bättre ljudkort.

Asus ska det vara i alla fall. Någon som kan hjälpa? Tipsa, föreslå. Finns ju andra kort också (Asus). Har suttit och tittat på kort nu så jag har liksom fastnat.

Tacksam för alla tips.

Medlem

Dina länkar är trasiga. Förmodligen då du har kopierat posten från annat forum utan att gå till redigera först.

Jag kör just nu ett ASUS Maximus VI Hero, och kunde inte vara mer nöjd. Jag var först påväg till ett av de tyngre korten, men kom fram till att det inte var värt pengarna för min del. Jag kör dock separat ljudkort från ASUS, så den delen var inte jätteviktig för mig.

Så i min mening, såvida du inte tänker ge dig in på lite tyngre moddning osv, är att köra på ett typ Hero eller liknande. Jag vet inte om du länkar det i någon av dina länkar kanske, då de är trasiga, men mitt resonemang, och rekommendation från folk här på FZ bland annat, var att Hero räcker gott. Och det har det gjort.

Sjukt nöjd med mitt, du lär inte bli besviken!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Jag kör själv med Sabertooth X79, löjligt stabilt moderkort. Maximus Extreme-korten är överklockningsmoderkort och är lite väl "overkill" om du inte tänkt tänja på gränserna ordentligt.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Konstigt att länkarna inte fungerade? Jag menade i vilket fall ASUS MAXIMUS VI FORMULA Art.nr: 192320 på Netonnet och så ASUS MAXIMUS VI EXTREME Art.nr: 190139 på Netonnet . Kollade Netonnet istället. Lägre pris.
ROG vill jag ha. Har alltid kört med den serien utom en gång. Har blivit så! Fastnat för det. Finns så många möjligheter i bios/Uefi vilket jag gillar.
Men tack för era svar trots mina trasiga länkar. Lutar åt ett Maximus tror jag. Hmmm Äehh vet inte...

Medlem

Det är inte konstigt alls att länkarna inte fungerade. Om du kopierar en länk som redan är förkortad, vilket de är där uppe, så får de inte med den fulla längden, utan enbart den förkortade med .... i sig. Därav fungerade de inte.

Du satsar alltså på lite mer överklockning och liknande?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jo jag ser ju det nu.
Men innan jag postade tråden kollade jag hur den såg ut och då verkade allt som det skulle. Hur som helst så satsar jag väl inte 100 på att överklocka.
Men jag vill ha ett kort som klarar av det jag får för mig att göra. Jag vill ha funktioner.
Jag har flera gånger varit nöjd över mina val av funktionsrika kort. Just för att jag har behövt dom ibland. Just överklockning är en bra sak ibland.
Vissa program som jag jobbat med har fått en rejäl skjuts när jag överklockat ca 1000 Mhz. Sen när jag är klar så kan datorn gått tuffa i originalfrekvens. Processorerna är så pass snabba idag så det går oftast så bra så.

Men alltid när jag ska köpa ett nytt kort får jag någon slags köp och bestämmelseångest. . Måste ju ha en ny processor också. Sist jag köpte kort så var det bara problem. Har fått lämna in för byte två gånger och det fungerar fortfarande inte som det ska. Ljudkortet strulade/strular något alldeles vansinnigt Soundblaster Z. Låter som någon ljudkänslig människa har mixat alla musik som jag lyssnar på. Klipper alla toppar. Basen är galen. Ljudbilden för övrigt låter som ett fyllo som spelas upp för långsamt från en inspelning. Måste få det fixat också eller kräva återköp. Därför tyckte jag det såg bra ut med en bra inbyggd ljudkrets. Ja usch ja. Jag vill ha bra saker som funkar direkt jag sätter ihop dom.

Medlem

Jag kör mitt MB såhär.

Moderkort: ASUS Maximus VI Hero
CPU: Intel Core i7 4770K (LGA1150) @ 3.50 GHz
CPU-kylning: Cooler Master TX3 EVO (Vattenkylning planerad)
RAM: G.Skill Ripjaws X Performance - DDR3 2133 MHZ 4x4 (16) GB

Jag har lekt lite med överklockning, samt pysslat en hel del med UEFI och liknande. Går som en dröm. Jag tänkte också köra på Formula-vägen först, men kom fram till att det var pengar som bättre investeras någon annanstans.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag tror nog att det kortet är alldeles utmärkt. Skulle mycket väl kunna tänka mig det. Men jag skulle sakna blåtand och Wifi. Av olika orsaker så behöver jag både och emellanåt. Där täcker ju ASUS Maximus VI Formula upp. Skadar inte med en bra ljudkrets också. Som backup ). Men nackdelen med fler komponenter är att risken ökar för problem. Men får man bara tag i ett bra kort så brukar dom ju fungera flera år.

Medlem

Hm ja om du behöver blåtand och wifi är det ju en annan sak. Jag skulle också vilja ha blåtand, men kommer nog köra ett instickskort istället.

Det enda jag noterade var att det var lite krångligare att installera ljud-drivrutinerna till mitt headsets egna ljudkort med detta moderkort. Med mitt förra var det plug 'n play, inte denna gången. Ingen stor grej, men kanske kan vara värt att nämna!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Rog serien är utmärkt.

Notera att cdon har extrapris på flera 1150 Asus Rog moderkort nu:
http://cdon.se/hemelektronik/vinterrea/datorkomponenter_och_e...

-15% på dessa priser med koden på sidan. Vet dock ej hur länge till detta erbjudandet är aktuellt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Såg ingen rabatt på något ROG-kort, däremot andra ASUS-kort?

Mittåt. Missade att det var med rabattkod!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Såg ingen rabatt på något ROG-kort, däremot andra ASUS-kort?

Mittåt. Missade att det var med rabattkod!

15% rabatt är det på de priserna, vilket gör att dessa kort blir riktigt billiga och absolut värda dessa pengar.

Är inte 100 säker, men du hittade 15% rabattkoden va?

De har en del kul grejjor på, som är sällsynta även på högt klassade kort och kvaliteten på komponenterna motiverar priset.

De är overkill för en normal user men ger extremt mycket för pengarna för oss som inte nöjjer oss med standard.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Vilket oflyt...
Jag hade nu.

Medlem

Yes jag hittade koden nu!

Jag ska ju inte ha något, men jag uppfattade det som att det var 15% avskrivet på priset, inte genom rabattkod. Så inga problem.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Byson:

Vilket oflyt...
Jag hade nu.

Du köpte ett Rog kort dyrare?

Tänk så här "ok jag missade X-hundra, men fick ett förbannat bra mobo"


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Jo jag fick ett bra moderkort:). jag köpte ju lite annat också som hade låga priser. Så det jämnar nog nästan ut sig. Fri frakt också. Men det är ju jämt så där. Man får göra ett köp och sen vara nöjd. Jag väntar ivrigt i alla fall.

1
Skriv svar