ESO betan över. vad tyckte ni?

Medlem
ESO betan över. vad tyckte ni?

Ja som rubriken lyder vad tyckte ni om spelet?

Själv hann jag bli level 16 och levlandet var mycket roligt tyckte jag, några quests som inte gick att fullborda men det var ju beta.
Grafiken var mycket bra och kontrollerna/ui också.
Hann även komma in i cyrodil för lite pvp, som var väldigt kul. Påminde mycket om dom stora striderna i Planetside 2, trots att det var så mycket folk så laggade jag inte något alls i pvp nästan men i storstäderna på questing ön så laggade jag styggt.
Körde också en dungeon som var rolig men ganska svår då vi var 3 dps och en healer, men det gick tillslut. Ser fram emot 24 manna dungeon också.
Ska definitivt köpa retail och är mer än villig att betala subscription.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lepracy:

Ja som rubriken lyder vad tyckte ni om spelet?

Själv hann jag bli level 16 och levlandet var mycket roligt tyckte jag, några quests som inte gick att fullborda men det var ju beta.
Grafiken var mycket bra och kontrollerna/ui också.
Hann även komma in i cyrodil för lite pvp, som var väldigt kul. Påminde mycket om dom stora striderna i Planetside 2, trots att det var så mycket folk så laggade jag inte något alls i pvp nästan men i storstäderna på questing ön så laggade jag styggt.
Körde också en dungeon som var rolig men ganska svår då vi var 3 dps och en healer, men det gick tillslut. Ser fram emot 24 manna dungeon också.
Ska definitivt köpa retail och är mer än villig att betala subscription.

Hur var din syn på spelet efter den första läckta betafilmen? Verkar som många har svängt vad det gäller spelet.


signatur
Medlem
Citat:

Hur var din syn på spelet efter den första läckta betafilmen? Verkar som många har svängt vad det gäller spelet.

Helgens beta var det första jag såg av spelet förutom screenshots

Medlem

Tyckte spelet var riktigt kul, och questen var roliga, känns verkligen som Skyrim MP Edition.

Det enda jag tyckte var lite sådär, var själva combaten, säkert nåt de fixar till, de var svårt och veta när man träffade. Det var även svårt och se vilka som var fiender och medspelare/NPCs, alla har röda HP bars.

Medlem
Citat:

Det enda jag tyckte var lite sådär, var själva combaten, säkert nåt de fixar till, de var svårt och veta när man träffade.

Håller med. Vill även se hur mycket jag slår för och crits etc, enda man såg nu var hp bar gå ner lite

Medlem
Skrivet av limeduke:

Tyckte spelet var riktigt kul, och questen var roliga, känns verkligen som Skyrim MP Edition.

Det enda jag tyckte var lite sådär, var själva combaten, säkert nåt de fixar till, de var svårt och veta när man träffade. Det var även svårt och se vilka som var fiender och medspelare/NPCs, alla har röda HP bars.

Håller med dig totalt. Blev bara lvl 8 men det räckte för att få tillbaka den där wow känslan man fick när man testade US Betan för World of Warcraft för första gången blev riktigt imponerad av spelet men som du säger nått måste göras åt fighterna för det kändes lite udda .

Vad jag gillade mest när jag testade så var det deras crafting system det tror jag kommer fungera riktigt bra sen när dom lägger till allt

Medlem

Spelade 2.5h i helgen så hann inte testa alltför mycket. Intrycket jag fick var att det var kul och såg bra ut. Skyrim känslan infann sig nästan, animationerna är fortfarande lite väl stela och pilbågsskyttet var lite tråkigt. Hoppas de förbättrar båda. Vet inte om det blir något köp dock, för 100kr i månaden plus retail måste spela leverera samma känsla som WoW's storhetsår. Sänker de priset är det dock ett självklart köp.

Medlem

Tyckte att det var riktigt stelt, dålig respons i striderna om man jämför med exempelvis WoW och undermålig känsla i jämfört med Skyrim.

Medlem

Tyckte spelet var otroligt mysigt.
Men combat kändes lite skumt och jag fick ibland känslan av att jag inte sköt iväg någon pil (fortfarande osäker ifall jag verkligen fick iväg någon eller inte dom gångerna). Fick även en egendomlig bugg då och då att jag fastnade i skjut animationen så jag sprang runt med armarna rätt ut ett tag.
Men helt klart ett spel jag kan tänka mig att börja med när det släpps.

Medlem

Körde en Dunmer Nightblade till lvl 13.

Jag har egentligen ingen större erfarenhet av MMOs. Körde vanilla-WoW och LoTRO ett tag, i övrigt är jag nybörjare i ämnet.

Det negativa:

Jag tyckte att quest-systemet var lite korkat ibland och sen gillar inte när allt är så jäkla självklart. Det är bara att följa pilarna och göra det du ska, sen är du färdig. Önskar att man hade kört Morrowind-stilen där, då måste man engagera sig mer i vad det är man ska göra. Jag förstår dock varför man väljer att inte göra så då dagens gamers verkar vilja slippa tänka och dem skulle förlora massor av spelare.

Tyckte combat-systemet var jävligt klumpigt ibland men det är förhoppningsvis något man vässar på tills release eller kort därpå. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det var dock men allt kändes så segt och stelt på något vis.

Annars var det bara några buggar som jag störde mig på som säkert kommer fixas till inför releasen.

Det positiva:

Questen var för det mesta intressanta och påminner väldigt mycket om questen från de andra TES-spelen.

Spelvärlden var lika underbar som vanligt i TES-spelen. Nu sprang jag mest runt i Morrowind-provinsen men ack vad den är mysig med sina enorma svampar och vulkantäckta landskap.

Grafiken går inte att klaga på. Spelet flöt på förvånansvärt bra. Körde med högsta inställningarna och jag märkte inte av lagg en enda gång och då har jag ändå ingen värstingdator. Även ljudet var för det mesta helt okej!

Överlag var jag positivt överraskad och dem har verkligen lyckats att behålla så mycket av TES-känslan som är möjligt för ett MMO! Jag kommer definitivt köpa och prova ett par månader.

Medlem

Har inte varit så jätte intresserad av eso, men fick en beta key, så testade iafl.

Kort sagt, kommer inte köpa det

Långt sagt. Spelet känns "precis" som skyrim. Nu för många är det nog en positiv sak, men för mig är det tvärt om. såhär resonerar jag:

I SKyrim har man en stor öppen värld där man kan gå i princip vart man vill, och varje npc osv har ett visst djup (Även om spelet inte hade mycket djup i sig) I Eso, så har man tagit bort en stor del av detta djup, NPCs har ofta bara ett svar du kan ge, du är fast att gå en specifik väg med "lite" möjlighet att utforska zonen.

Så i princip, så finns det mindre djup, Men nu finns det andra spelare som springer runt och är vägen och tar ens kills. (mage dödar moben innan jag hinner fram) Jag anser inte att det är värt 150kr/månad för att spela ett sämre Skyrim med "Jobbigt" folk överallt.

Sen lite grejer jag anmärkte på: Skills levlas av sig själv när du nått en viss xp. Exempel så kan jag ha en skill på min action bar som jag ALDRIG använder, men den levlas upp ändå. I tex Tes 4, så levlade man upp skills som man använde.

Du kan Enbart slå 1 fiende i tager, ifall inte skillen/spelen säger annorlunda. I spel som GW2 och WIldstar så slår man de fiender som vapnet faktiskt träffar (Undantag i GW2 då man Max kan slå 5) Hur ESo gör det känns väldigt gammalt, och passar bättre i tab-target hotkey mmos, inte i action mmos.


signatur

Rwa?

Medlem

Jag var lite skeptisk till ESO, men efter helgens beta har jag ändrat uppfattning. Tyckte det var riktigt skoj, trots en hel del buggar, men det är ju det en beta är till för Men så upptagen som man är om dagarna så blir det tyvärr inget jag kommer skaffa. Jag hoppas att det kommer bli F2P i framtiden som alla andra MMO. Någon som hört något om när nästa stress test kommer vara?

Medlem

har spelat över 200 timmar Skyrim och jag vet att man inte skulle förvänta sig den kvalitén på ESO. Jag vart besviken. Var inte mysigt, de var stelt som attans tyckte ja. man ser ju knappt vad som är npcer o vad som är friendlys m.m. Hade önskat att de var lite mer flyt i combaten. Älskar att köra med pilbåge i skyrim men här var de ju bara segt. Sen vill man ju se om man crittar och man vill se skadan man gör i siffror m.m men det fixar de säkert sen men ändå Hade hoppats på ett Skyrim mmorpg. men detta började de väl göra innan skyrim eller ?

Medlem

Kopirerar vad jag skrev som kommentar på ett annat ställe:

Mitt och mina vänners intryck (vi var ett gäng på fyra pers) var: meeh.

Det har inte riktigt elderscrollskänslan, inte vid starten i alla fall. Quests är instanserade för varje spelare, mina vänner ser inte karaktärerna jag interagerar med och därför känns det som om alla gör sina egna quests men i närheten av varandra bara.

Grafiken var densamma, meh. Det känns som den mer realistiska stilen Age of Conan försökte sig på men ~5 år senare och det ser inte mycket snyggare ut. Hade velat ha skarpare texturer och mer färger!

Även om combaten hade ett bra flyt på så sätt att man kan röra sig fritt och kontrollerar karaktären som de senaste TES spelen så är den inte perfekt. Får inte känslan av tyngd i närstrid och responsen saknas, känns oklart huruvida jag träffade fienden och vilka effekter som påverkar dem eller mig.

Vill gärna höra lite respons om de punkterna från folk!

Medlem
Medlem

Jag tyckte att spelet var kul och kände igen mycket i från Skyrim.
Trevlig grafik och trevliga miljöer under den delen av spelet som jag hann med.

Stötte på några små buggar på några ställen och en lite större där jag plötsligt bara föll igenom golvet när jag var nere i en tomb på andra ön som man kom till.

Förstod mig inte alls på crafting systemet alls vilket var tråkigt då just crafting är något av de roligaste i spelen tycker jag. Hoppas att det blir lite lättare att sätta in sig i det när det skarpa spelet släpps.

Medlem

Meh. Kändes som en kass F2P version av ett Elder Scrolls, undermålig grafik och urkass combat.
Ingen känsla alls i närstrid, ingen tyngd, man har ingen aning om man träffar eller inte.
Rätt intressant skill och craftingsystem. Character editorn var ju bra för ett MMO, trevligt.

Hade inga förväntningar, blev ändå besviken.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Meh. Kändes som en kass F2P version av ett Elder Scrolls, undermålig grafik och urkass combat.
Ingen känsla alls i närstrid, ingen tyngd, man har ingen aning om man träffar eller inte.
Rätt intressant skill och craftingsystem. Character editorn var ju bra för ett MMO, trevligt.

Hade inga förväntningar, blev ändå besviken.

Håller helt med dig! Vill ha ett mmorpg med full Skyrim känsla det vore awsome

Medlem
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av Svanberg:

Meh. Kändes som en kass F2P version av ett Elder Scrolls, undermålig grafik och urkass combat.
Ingen känsla alls i närstrid, ingen tyngd, man har ingen aning om man träffar eller inte.
Rätt intressant skill och craftingsystem. Character editorn var ju bra för ett MMO, trevligt.

Hade inga förväntningar, blev ändå besviken.

Håller helt med dig! Vill ha ett mmorpg med full Skyrim känsla det vore awsome

Personligen vill jag inte ha ett TES MMO. Jag ser väldigt gärna ett med multiplayer men fyra-fem pers är gränsen för vad som passar för den inlevelse jag vill ha.

Att jaga drakar i de snöiga bergen i Skyrim och slå undan bakhåll från banditer med sitt lilla gäng svärdsbröder och magiker vore dock grymt!

Medlem

Precis, är inte alls sugen på ett TES MMO, blev ännu mindre sugen efter detta stresstestet. Däremot co-op hade varit rätt roligt eller till och med dedikerade servrar där man kan rollspela, köra arena mot varandra eller bara glida runt och upptäcka saker.
Kan nog vara lite svårt att fixa med tanke på alla olika mods som finns som måste samspela, men det kanske kan lösas genom en nedladdning innan man får joina.

Medlem

Tror det blir väldigt svårt att göra ett MMO av TES utan att göra instanser av så mycket att det tappar vitsen. Bland det roligaste jag vet i hela spelserien är att smyga runt och lockpicka/stjäla allt jag kommer över och sneaka på fiender med båge/dagger. Det är TES för mig, men jag kan inte förstå hur man skulle kunna implementera det i ett MMO med spelare överallt. Antingen så respawnar låsta dörrar och kistor direkt så alla som vill kan skilla på dem, vilket leder till att man bara står där och övar tills man nått max; eller så slänger man in lirarna i småinstanser, vilket leder till att man tappar känslan av ett MMO. ESO har valt att köra ett annat koncept som tar bort mycket av känslan från TES men som gör det spelbart som MMO. Detta gäller ju självklart andra aspekter av spelet med, och som kompromiss är det helt acceptabelt enligt mig. Man får ett mycket mer actionbaserat spel på bekostnad av den lugna känslan man har i ett singleplayer-spel.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Lepracy:

Ja som rubriken lyder vad tyckte ni om spelet?

Själv hann jag bli level 16 och levlandet var mycket roligt tyckte jag, några quests som inte gick att fullborda men det var ju beta.
Grafiken var mycket bra och kontrollerna/ui också.
Hann även komma in i cyrodil för lite pvp, som var väldigt kul. Påminde mycket om dom stora striderna i Planetside 2, trots att det var så mycket folk så laggade jag inte något alls i pvp nästan men i storstäderna på questing ön så laggade jag styggt.
Körde också en dungeon som var rolig men ganska svår då vi var 3 dps och en healer, men det gick tillslut. Ser fram emot 24 manna dungeon också.
Ska definitivt köpa retail och är mer än villig att betala subscription.

Hur var din syn på spelet efter den första läckta betafilmen? Verkar som många har svängt vad det gäller spelet.

Jag tycker spelet känns otroligt mycket bättre i dagsläget än vad det gjorde i den läckta betafilmen. Efter att ha sneglat på världskartan in game så tappade jag nästan hakan över storleken, håller bara tummarna för att man kommer kunna gå in på fiendernas revir och pvp raida byar och sprida förintelse^^

För övrigt blev jag väldigt pepp inför spelsläppet, hann dock inte testa Cyrodiil pvp då jag inte kunde logga in på spelet under den större delen av lördagen. Det jag egentligen vill klaga på just nu är att jag önskar att det skulle finnas fler skills till alla vapentyper, så man kan skapa fler olika combos och slipper tröttna på samma attacker som man gjorde lätt i Guild Wars 2.

Jag rekommenderar spelet till alla som gillar de övriga Elder Scrolls spelen, bara spelet får till sitt Endgame så kommer det här spelet att nötas i flera år


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag hade inte stora förhoppningar inför stresstestet förra helgen, men blev mycket positivt överraskad av spelet.

Ett givet köp för min del.

Kan inte förstå alla klagomål på grafiken. ESO har riktigt bra grafik för sin genre. MMORPGs har betydligt annorlunda tekniska förutsättningar än vanliga pc-spel, vilket gör en jämförelse otroligt missvisande.

Att kunna leverera +60fps med grafikinställningarna på max i ett stresstest med tusentals samtidiga spelare, är enormt imponerande. Jag har betatestat massor av MMOGs sedan DAoCs dagar och har upplevt få om ens några stresstester som prestandamässigt var i nivå med förra helgen.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Till alla som spelade betan, kom en survey från ESO i mailen. ge dom feedback

Medlem

Första intrycket var bra. Grymt imponerad av att man bevarat Elder Scrolls art style, med vissa tolkningar av karaktärsmodeller kändes fräsigare än det jag såg i Skyrim. Lika imponerad blev jag av världen, spelets största plus. Detaljerat, snyggt ljussatt, varierande, färgglatt och spännande att utforska.

Sen svingade jag runt med svärdet, testade en drös skills & abilities förknippat med klass och vapenval... Oj så besviken jag blev. Min karaktärs animationer var stela. Det var svårt att förstå avståndet mellan mig och mina fienden, då det inte blir någon väsentlig grafisk indikation på träff. Spelet saknade global cooldown vilket gjorde att jag ibland avfyrade samma ability flera gånger på raken, minsta serverlagg fick mig att misstänka att mitt första knapptryck inte gick igenom.

Det där "moment-to-moment"-gameplayet (ursäkta min Svengelska) var stelt, tråkigt och kändes inte responsivt. Ska ta mig tid att beskriva mina tankar med detalj i feedbackformuläret, men det var så extremt långt att jag kontinuerligt skjuter på det.

Medlem

Dom måste lägga in PK systemet i öppna världen, så jävla tråkigt att dagens MMORPG är plocka blommor.

1
Skriv svar