Dator, ihopbygge - Budget 5-6000ish

Medlem
Dator, ihopbygge - Budget 5-6000ish

En kollega till mig kom fram och hade en fråga till mig, hans son fyller år om en vecka och han ville ge honom en speldator i delar som han själv skulle få sätta ihop, och därmed ta steget till PC-gaming.

Men när det just gäller ihopplock så är jag numera väldigt osäker och okunnig på vad som är bra och vad som är prisvärt nuförtiden, så jag tänkte höra med FZ:as expertis om någon kanske skulle kunna hjälpa till att samla ihop ett paket.

Förutsättningarna: 5-6000 kronor på bara datorn, stationär. Skärm, tangentbord och mus kan räknas bort, även om det gärna tas emot tips på bra prisvärda skärmar om ni sitter på sådana bra tips. Ju mer prestanda mot kronan ju bättre, är den lättuppgraderbar (exempelvis att man i framtiden kan köra SLI eller vad det heter) så är det ett plus förstås. Är medveten att 5-6000 inte köper en high-end PC, men det skall också vara sonens första riktiga gaming-PC, så den behöver inte vara det heller.

Är uppgraderingspaketen på komplett och inet bra startpunkter kanske?


signatur

Videomupp

Medlem

uppgraderings paketen brukar vara lite väll dyra, men han ska ha chassi och allt det som jag förstår ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

uppgraderings paketen brukar vara lite väll dyra, men han ska ha chassi och allt det som jag förstår ?

Precis, chassi skall med i beräkningarna också. Uppgraderingspaketen kändes, iallafall hos mig, som en bra start då det ofta är delar som lirar bra och i samma prisklass/prestandanivå, så ingen del flaskhalsar en annan.


signatur

Videomupp

Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4484275/2014-01-15
jag får till det 7000kr inklusive allt så att säga skulle kunna fila på det kanske - 200kr hitt och ditt


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4485342/2014-01-15

6553kr var det bästa jag fick ihop nära budgeten.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4485374/2014-01-15-2

En marginellt sämre rigg inom budget (5993kr).

Båda är baserade på en mATX-faktor för att kunna spara in lite på såväl moderkort som chassi. Lade till GTX 660 då det presterar aningen bättre än ett GTX 580, ett kort jag själv hade tills i höstas och aldrig upplevde vara någon nämnvärd flaskhals. Båda datorerna klarar sig mer än väl när man inte behöver spela med ultra på allt.

Medlem

Tack till eder båda! Kebbes alternativ ser dock väldigt lockade ut då dom är lite mer inom budget.

Hur påverkar mATX? Om jag förstår rätt är det en storleksstandard på hårdvara, hur blir det då när man ska uppdatera hårdvaran och byta ut delar? Måste man vara mer medveten på vilka delar man köper?

//Jimmy


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tack till eder båda! Kebbes alternativ ser dock väldigt lockade ut då dom är lite mer inom budget.

Hur påverkar mATX? Om jag förstår rätt är det en storleksstandard på hårdvara, hur blir det då när man ska uppdatera hårdvaran och byta ut delar? Måste man vara mer medveten på vilka delar man köper?

//Jimmy

En del mATX-chassin har inte plats för långa grafikkort, det är inget problem för Silencio 352. Båda datorerna har begränsade möjligheter för två grafikkort. Den dyrare riggen har endast stöd för AMD:s version medan den billigare saknar stöd helt. Det är inte en nödvändig kompromiss för mATX, bara på de billigare korten. I övrigt är det ingen större skillnad.

Om man ger sig på uppgraderingar lär grafikkortet vara det första man vill byta ut. När den tiden kommer gissar jag på att Nvidia lanserat 800-serien eller dess uppföljare, budgetkortet i den serien känns då som ett bättre alternativ än ett extra 660. Det lär dessutom prestera bättre. Men det klart, det går alltid att byta ut några delar för att tillåta SLI om man vet att det kommer användas.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av WildThing:

Tack till eder båda! Kebbes alternativ ser dock väldigt lockade ut då dom är lite mer inom budget.

Hur påverkar mATX? Om jag förstår rätt är det en storleksstandard på hårdvara, hur blir det då när man ska uppdatera hårdvaran och byta ut delar? Måste man vara mer medveten på vilka delar man köper?

//Jimmy

En del mATX-chassin har inte plats för långa grafikkort, det är inget problem för Silencio 352. Båda datorerna har begränsade möjligheter för två grafikkort. Den dyrare riggen har endast stöd för AMD:s version medan den billigare saknar stöd helt. Det är inte en nödvändig kompromiss för mATX, bara på de billigare korten. I övrigt är det ingen större skillnad.

Om man ger sig på uppgraderingar lär grafikkortet vara det första man vill byta ut. När den tiden kommer gissar jag på att Nvidia lanserat 800-serien eller dess uppföljare, budgetkortet i den serien känns då som ett bättre alternativ än ett extra 660. Det lär dessutom prestera bättre. Men det klart, det går alltid att byta ut några delar för att tillåta SLI om man vet att det kommer användas.

Mycket bra poänger. Tror inte att det kommer vara aktuellt med dubbelkort ändå, tänkte mest att man kanske ville ha möjligheten öppen just in case. Men då är inte det en så bra ide ändå Tackar för din input!


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av kebbe:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4485342/2014-01-15

6553kr var det bästa jag fick ihop nära budgeten.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4485374/2014-01-15-2

En marginellt sämre rigg inom budget (5993kr).

Båda är baserade på en mATX-faktor för att kunna spara in lite på såväl moderkort som chassi. Lade till GTX 660 då det presterar aningen bättre än ett GTX 580, ett kort jag själv hade tills i höstas och aldrig upplevde vara någon nämnvärd flaskhals. Båda datorerna klarar sig mer än väl när man inte behöver spela med ultra på allt.

Skulle nog hellre ha satsat på ett R9 270 i stället då det har stöd för Mantle som kommer ge en rejäl prestandaboost jämfört med DirectX. Även om spelutbudet för Mantle är klent just nu, inget alls förutom BF4 (snart), så är det en framtidsinvestering då fler utvecklare garanterat kommer använda det framöver, speciellt när Steam Machine som kör SteamOS (Linux) släpps. Star Citizen och Thief är några spel som kommer få stöd.

Annars såg båda listorna bra ut

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av kebbe:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4485342/2014-01-15

6553kr var det bästa jag fick ihop nära budgeten.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4485374/2014-01-15-2

En marginellt sämre rigg inom budget (5993kr).

Båda är baserade på en mATX-faktor för att kunna spara in lite på såväl moderkort som chassi. Lade till GTX 660 då det presterar aningen bättre än ett GTX 580, ett kort jag själv hade tills i höstas och aldrig upplevde vara någon nämnvärd flaskhals. Båda datorerna klarar sig mer än väl när man inte behöver spela med ultra på allt.

Skulle nog hellre ha satsat på ett R9 270 i stället då det har stöd för Mantle som kommer ge en rejäl prestandaboost jämfört med DirectX. Även om spelutbudet för Mantle är klent just nu, inget alls förutom BF4 (snart), så är det en framtidsinvestering då fler utvecklare garanterat kommer använda det framöver, speciellt när Steam Machine som kör SteamOS (Linux) släpps. Star Citizen och Thief är några spel som kommer få stöd.

Annars såg båda listorna bra ut

Marginalerna är små i den budgeten och GTX 660 går för 200kr lägre pris. Detta för likvärdig prestanda, ibland bättre, ibland sämre än R9 270. Just nu är det mesta dessutom luddigt kring Mantle, det kan bli en hit och leva upp till AMD:s lovord eller förbli småskaligt likt PhysX. Skall det avgöra anser jag det smartare att vänta till uppgraderingen och ta bästa prestanda för pengarna idag.

1
Skriv svar