Robot
Broken Age

Tim Schafer erbjöd fansen sina drömmars pekaklickaäventyr, utan att själv riktigt veta vad det var. Och vi satte vår fullständiga tilltro till det. Nu står och faller vår respekt och aktning för den legendariske äventyrsmakaren med ett enda spel.


Broken Age

Jag läste på nätet att någon spelade igenom det på tre timmar, så det är väl kort och bra, vilken kan vara bättre än långt och tråkigt, men jag tror ändå alla backers hade hoppas på ett par timmar till.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Backade projektet och det känns härligt att Schafer leverade! Frågan är om man ska vänta tills akt 2 släppts innan man spelar igenom äventyret, vad säger ni som spelat det?

Medlem

Tog mig också igenom hela akt 1 bara några timmar efter den släpptes, och måste säga att även jag är imponerad! Double Fine och Schafer har gjort ett fantastiskt jobb vad gäller både design och berättande.

Dock håller jag inte helt med herr Leijonhufvud vad gäller pusslen i spelet. Det märks tydligt att Schafer har velat fokusera på berättande, men för den skullen tycker jag inte att de hade behövt göra pusslen riktigt så enkla som de nu är. Inte en enda gång var jag tvungen att verkligen "tänka till" för att ta mig vidare, vilket var något som låg och störde lite i bakhuvudet under hela genomspelningen.

Självklart behöver pusslen inte vara så svåra och urflippade som i t.ex. monkey island, då spelupplevelsen då mest blir jobbig och irriterande när man inte lyckas ta sig vidare, men lite svårare hade de ändå kunnat vara. Jag anser att problemlösning "hör till" peka-klicka-spel, och utan den tyckte jag inte att det blev en enhetlig upplevelse. De kändes helt enkelt lite för lätt. Jag vill utmanas och få använda hjärnan lite, då det i alla fall för mig känns som om man kommer djupare in i spelet då.

Men förutom det, fantastiskt spel!

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag läste på nätet att någon spelade igenom det på tre timmar, så det är väl kort och bra, vilken kan vara bättre än långt och tråkigt, men jag tror ändå alla backers hade hoppas på ett par timmar till.

Ja, du kan ju läsa det i min recension ovan också

"Den första akten av Broken Age är ett fyratimmars koncentrat av drömsk kärlek och charm, författat av en van penna med enorm känsla för tajming och humor."

Medlem
Skrivet av sharko:

Backade projektet och det känns härligt att Schafer leverade! Frågan är om man ska vänta tills akt 2 släppts innan man spelar igenom äventyret, vad säger ni som spelat det?

Det beror ju på hur lång väntan faktiskt visar sig bli! Det vet vi tyvärr inte utan facit i hand

Medlem
Skrivet av Nanopojken:

Tog mig också igenom hela akt 1 bara några timmar efter den släpptes, och måste säga att även jag är imponerad! Double Fine och Schafer har gjort ett fantastiskt jobb vad gäller både design och berättande.

Dock håller jag inte helt med herr Leijonhufvud vad gäller pusslen i spelet. Det märks tydligt att Schafer har velat fokusera på berättande, men för den skullen tycker jag inte att de hade behövt göra pusslen riktigt så enkla som de nu är. Inte en enda gång var jag tvungen att verkligen "tänka till" för att ta mig vidare, vilket var något som låg och störde lite i bakhuvudet under hela genomspelningen.

Självklart behöver pusslen inte vara så svåra och urflippade som i t.ex. monkey island, då spelupplevelsen då mest blir jobbig och irriterande när man inte lyckas ta sig vidare, men lite svårare hade de ändå kunnat vara. Jag anser att problemlösning "hör till" peka-klicka-spel, och utan den tyckte jag inte att det blev en enhetlig upplevelse. De kändes helt enkelt lite för lätt. Jag vill utmanas och få använda hjärnan lite, då det i alla fall för mig känns som om man kommer djupare in i spelet då.

Men förutom det, fantastiskt spel!

Jag är mer inne på linjen att det måste finnas ett flyt och flöde i en spelupplevelse, som håller stämningen intakt och för handlingen framåt. När jag fastnar för länge på kluriga utmaningar blir jag mest irriterad, särskilt när lösningen visar sig vara helt ologisk. Då bryts länken mellan spelet och spelaren; det outtalade förtroende som byggts upp

Medlem

Applåderar korta, intensiva, välformade spel. Brothers och Portal ser jag som två av mina favoritspel, mycket just för att jag kunde spela igenom dem och känna mig underhållen hela tiden. Bara en så enkel sak som att man känner sig klar med ett spel är trevligt.
Faktum är att jag tänkt att Broken age ser trevligt ut, men att jag förmodligen inte kommer ha tid att spela det just nu. Får nog tänka om där.

Medlem
Skrivet av Vicachu:
Skrivet av Nanopojken:

Tog mig också igenom hela akt 1 bara några timmar efter den släpptes, och måste säga att även jag är imponerad! Double Fine och Schafer har gjort ett fantastiskt jobb vad gäller både design och berättande.

Dock håller jag inte helt med herr Leijonhufvud vad gäller pusslen i spelet. Det märks tydligt att Schafer har velat fokusera på berättande, men för den skullen tycker jag inte att de hade behövt göra pusslen riktigt så enkla som de nu är. Inte en enda gång var jag tvungen att verkligen "tänka till" för att ta mig vidare, vilket var något som låg och störde lite i bakhuvudet under hela genomspelningen.

Självklart behöver pusslen inte vara så svåra och urflippade som i t.ex. monkey island, då spelupplevelsen då mest blir jobbig och irriterande när man inte lyckas ta sig vidare, men lite svårare hade de ändå kunnat vara. Jag anser att problemlösning "hör till" peka-klicka-spel, och utan den tyckte jag inte att det blev en enhetlig upplevelse. De kändes helt enkelt lite för lätt. Jag vill utmanas och få använda hjärnan lite, då det i alla fall för mig känns som om man kommer djupare in i spelet då.

Men förutom det, fantastiskt spel!

Jag är mer inne på linjen att det måste finnas ett flyt och flöde i en spelupplevelse, som håller stämningen intakt och för handlingen framåt. När jag fastnar för länge på kluriga utmaningar blir jag mest irriterad, särskilt när lösningen visar sig vara helt ologisk. Då bryts länken mellan spelet och spelaren; det outtalade förtroende som byggts upp

Håller med om att det absolut inte ska vara så svåra och urflippade klurigheter som i Monkey Island eller Day of the Tentacle, det är att gå alldeles för långt åt ena hållet, medan de i Broken Age enligt mig har gått för långt åt andra hållet och gjort det lite för lätt. Det gäller att hitta en gyllene medelväg.

Dock håller jag absolut med om att för svåra utmaningar kan bryta den magiska stämningen och göra att man i irritation kastas tillbaka ut i verkligheten istället för att sjunka in i spelvärlden. Dock anser jag också att "lagom" svåra utmaningar och kluringar fördjupar och förstärker stämningen och bandet mellan spel och spelare, då man sjunker djupare in i spelet .

Det hela är nog en fråga om personlig smak. Vissa gillar kluringar och tycker att det bidrar till en djupare spelupplevelse, andra gör det inte.

Medlem

Jag vill driva ett korståg emot lång speltid. Det skall fan inte finnas NÅGON luft när man saxar. Speciellt inte i ett äventyrsspel som kan bli jävla segt om det inte händer så mycket. Det handlar inte längre om att få tillräckligt många timmar för pengarna för mig. Utan finns det något som greppar och förundrar, så kan jag betala 150kr eller vad jag nu betalade för Broken Age om det var 10 minuter långt. Jag hade betalat 200kr för gratisnätspelet "loneliness" som är 5 minuter långt. Och jag hade inte betalat en krona för CoD: Ghosts. Värdet är inte i mängden innehåll.

Jag betalar inte för visst mycket tid. Jag betalar för att dom fan inte skall slösa bort min tid.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:

Jag betalar inte för visst mycket tid. Jag betalar för att dom fan inte skall slösa bort min tid.

Det var det finaste jag läst!

Medlem

Älskade hela genomspelningen. Visst den kanske inte var så lång men samtidigt så var det mer kvalite över den tiden man fick än kvantitet som mest hade vart störande för att komma vidare i berättelsen. Personligen så skulle jag uppskatta lite svårare pussel men samtidigt så kan jag förstå varför de inte är svårare än vad de är. Många personen skulle nog missa charmen med spelet om pusslen var för svåra vilket inte är helt önskvärt eftersom historien ändå är det centrala. Vilket verkligen märks när man spelat igenom hela akt 1.

Medlem

Fasen, nu måste jag ju köpa det här... Aj min plånbok...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Luftman:

Fasen, nu måste jag ju köpa det här... Aj min plånbok...

Precis vad jag skulle skriva.

Medlem

Hade ett brett leende spelet igenom. Att vandra omkring på rymdskeppet kändes lika mysigt som att gå runt i huset i Day of the Tentacle, inklusive musiken av Peter McConnell. Och den där unika Tim Schafer-dialogen är verkligen oefterhärmlig.

Så sjukt nöjd att jag backade det här, hoppas det säljer såpass att dom kan göra andra halvan lika bra!

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag läste på nätet att någon spelade igenom det på tre timmar, så det är väl kort och bra, vilken kan vara bättre än långt och tråkigt, men jag tror ändå alla backers hade hoppas på ett par timmar till.

Act 2 kommer att släppas som en gratisuppdatering och fylla på med ytterligare 3-4 timmar. Sen är ju inte spelet så dyrt heller, så jag tycker man får oerhört mycket spelglädje för pengarna

MEG
Medlem

Tja detta låter som ett självklart inköp, roligt att det inte blev skit av det hela, iaf första akten


signatur

Death is only the beginning

Skrivet av Vicachu:
Skrivet av Preed:

Jag betalar inte för visst mycket tid. Jag betalar för att dom fan inte skall slösa bort min tid.

Det var det finaste jag läst!

Instämmer, bra skrivet. Så ska det vara.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Preed:

Jag vill driva ett korståg emot lång speltid. Det skall fan inte finnas NÅGON luft när man saxar. Speciellt inte i ett äventyrsspel som kan bli jävla segt om det inte händer så mycket. Det handlar inte längre om att få tillräckligt många timmar för pengarna för mig. Utan finns det något som greppar och förundrar, så kan jag betala 150kr eller vad jag nu betalade för Broken Age om det var 10 minuter långt. Jag hade betalat 200kr för gratisnätspelet "loneliness" som är 5 minuter långt. Och jag hade inte betalat en krona för CoD: Ghosts. Värdet är inte i mängden innehåll.

Jag betalar inte för visst mycket tid. Jag betalar för att dom fan inte skall slösa bort min tid.

Jo, det är precis som med amerikanska böcker där dom får betalt per sida. Det betyder att man får en massa utfyllnadssidor i stil med "Denna sidan har med flit lämnats blank", innehållsföreteckning, figurförteckning, kapitelindex, författarens ord, författarens andra verk, kommentarer från andra författare osv osv etc etc.

Istället för en lång, utdragen historia så känns en kortare och mer kärnfylld variant bättre.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Preed:

Jag betalar inte för visst mycket tid. Jag betalar för att dom fan inte skall slösa bort min tid.

Nått av det finare jag läst på FZ

Edit: Haha, uppenbarligen inte ensam.

Medlem

Spela eller inte spela (som i vänta) det är frågan jag just nu tampas med=).

LucasArts MI 2 är fortfarande det spel jag nog skulle placera som nr 1 när det kommer till humor och adventure spel, Det är inte heller ett enkelt spel och på svåraste är det en rejäl utmaning. Och om det nu är ett "old school" spel som Double Fine skapat så borde de ha kunnat göra ett spel som hade ett lätt spelläge och ett som var svårt. Hoppas de ökar svårighetsgraden i nästa akt eller att de inför ett sådant läge (kan tänka mig att jag inte är ensam om att vilja ha denna valmöjlighet).

Har dock som sagt var inte spelat det så det kanske inte hade gått att göra spelet svårare och samtidigt inte förändra spelet helt.

2014 har börjat bra, först Banner Saga och nu Broken Age, kan inte vänta tills Wasteland 2 och Elite : Dangerous är klara=).

Medlem

Angående speltid så är det ju en högst individuell inställning. Vissa gillar intensiva upplevelser och har inget behov av mångfald för den sakens skulle medan andra gillar just mångfalden och kraver mersmak på ett annat sätt, även om man kan drömma om det där intensiva ändå. Inte den bästa jämförelsen kanske men vi är funtade på olika sätt. Bra att det finns spel av båda sorter, eller hur?

Själv tillhör jag nog mer det senare - om man tar Mass effect-spelen som exempel; de har ganska många minus jämte plussidan, men helhetsupplevelsen är ju alldeles underbar om man längtar efter en bunt karaktärer att lära känna under en resa.

Men det är klart, man sitter ju inte där med tidtagarur och graderar spel. Som Preed sa så spelar det absolut ingen roll om man inte kan ta åt sig spelet ifråga...

Förresten så var recensionen riktigt bra skriven.

Skribent
Skrivet av Preed:

Jag betalar inte för visst mycket tid. Jag betalar för att dom fan inte skall slösa bort min tid.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Preed:

Jag vill driva ett korståg emot lång speltid. Det skall fan inte finnas NÅGON luft när man saxar. Speciellt inte i ett äventyrsspel som kan bli jävla segt om det inte händer så mycket. Det handlar inte längre om att få tillräckligt många timmar för pengarna för mig. Utan finns det något som greppar och förundrar, så kan jag betala 150kr eller vad jag nu betalade för Broken Age om det var 10 minuter långt. Jag hade betalat 200kr för gratisnätspelet "loneliness" som är 5 minuter långt. Och jag hade inte betalat en krona för CoD: Ghosts. Värdet är inte i mängden innehåll.

Jag betalar inte för visst mycket tid. Jag betalar för att dom fan inte skall slösa bort min tid.

Bra sagt! trött på spel som fyller ut med skit bara för att. Kvalitet över kvantitet.

Medlem

Glottis sätt i motorvärmaren, ser ut som vi ska ut på äventyr igen!

k3m
Medlem
Skrivet av Preed:

Jag vill driva ett korståg emot lång speltid. Det skall fan inte finnas NÅGON luft när man saxar. Speciellt inte i ett äventyrsspel som kan bli jävla segt om det inte händer så mycket. Det handlar inte längre om att få tillräckligt många timmar för pengarna för mig. Utan finns det något som greppar och förundrar, så kan jag betala 150kr eller vad jag nu betalade för Broken Age om det var 10 minuter långt. Jag hade betalat 200kr för gratisnätspelet "loneliness" som är 5 minuter långt. Och jag hade inte betalat en krona för CoD: Ghosts. Värdet är inte i mängden innehåll.

Jag betalar inte för visst mycket tid. Jag betalar för att dom fan inte skall slösa bort min tid.

ett spel ska vara långt. dock så ska längden kunna rättfärdigas. det ska inte bara vara en massa farmande eller tanklösa uppdrag.

Medlem

Jag blir så glad! Det har spelet är så viktigt på så många sätt, men framförallt för att bevisa för storbolagen att dom haft fel.

Äventyrsspelen är något vi vill ha, det är inte bara realism och tokvåld som säljer!

Att det får bra recensioner är verkligen ett av de bästa avtrycken dom kan ges!

Ps, tack för en talande och välskriven recension, knepigt att jag läser det med din röst Victor. Fragzone skadad?


signatur

Nämen!

Medlem

En fantastisk spelupplevelse, rekommenderas! Har i omgångar tvekat något på Double Fine's förmåga att slutföra detta på ett bra sätt, efter att ha spelat klart akt 1 så kan jag glatt konstatera att jag blivit motbevisad. Ett spel med berättandet i centrum med lite old-school vibbar

Medlem

Lås upp retro mode!

How to Unlock Retro 8-Bit Mode
http://www.ign.com/wikis/broken-age/Easter_Eggs_and_Secrets

Citat:

There is a hidden 8-bit retro mode in Broken Age that resembles early PC adventure games. Here's how to unlock it:

In the options menu, set the resolution to 640x480.

Activate hit "key remapping"

Look for a new button showing Shay and Vella in the lower right and click it

You can now use this button during gameplay to toggle between resolutions.

You can also map a key for the Shay/Vella button, allowing you to toggle between resolutions quickly. When you do this, you can actually change the game's resolution back to your your monitor's resolution and still toggle between a retro and modern look. It looks much better this way, since it's not stretched out.

Medlem

När går det att köpa spelet och vart?

12
Skriv svar