Ser detta ut som en bra dator?

Medlem
Ser detta ut som en bra dator?

Bygger en ny gaming burk (egentligen min första som jag bygger själv8)) och skulle behöva lite råd gällande min hopp sättning av komponenter.

Chassi är ett HAF 932 Big tower.
Moderkortet är ett ASUS Rampage II
Ramminne är Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9
Processor Är en Intel Core? i7 Quad Processor i7-930 2,8Ghz
Grafikkort är ett ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Hårddisk är en Western Digital Caviar® Black? 500GB
Nätaggregat är ett Corsair TX 750W PSU
Trådlöst nätverkskort är ett D-Link 11n PCI DWA-547 EU

Passar dom här delarna bra i hopp?? Någon del jag borde byta ut?? Budget är runt 15k kr


signatur

Är också C3D och zeed1994 på andra ställen

Medlem

För det första så rekommenderar jag att du direkt skaffar 6GB till och fyller alla minnesplatser för 12Gb totalt.
Om du ska köra 64Bit är det onödigt att inte fylla alla platser, så du bland annat kan stänga av swap file utan problem.
Dessutom går det att använda en del av det till en RAM hårddisk som du kan flytta Windows TEMP, webbläsar cache etc till.

Sen så skulle jag tycka det är lite onödigt med en FullTower.
Du behöver dessutom inte 750W nätagg. 650W räcker.
Om du ska köra crossfire i framtiden behöver du dessutom ändå mer än 750W för att vara säker.

Så genom att skyffla runt lite och även plocka från Webhallen, så fick jag fram följande för ca 14400 (lite grovt räknat över).
Blev dock lite mycket med ett extra set med ram, så du får sätta det som nr 1 på listan av nästa runda uppgraderingar.

Slängde även in en processorkylare som är mycket bättre en den medföljande. Kör själv den till min core i5.

Chassi
Moderkort
Ramminne
Processor
Processorkylare
Grafikkort
Hårddisk
Nätagg
Trådlöst nätverkskort

Medlem
Skrivet av Uzza:

För det första så rekommenderar jag att du direkt skaffar 6GB till och fyller alla minnesplatser för 12Gb totalt.
Om du ska köra 64Bit är det onödigt att inte fylla alla platser, så du bland annat kan stänga av swap file utan problem.
Dessutom går det att använda en del av det till en RAM hårddisk som du kan flytta Windows TEMP, webbläsar cache etc till.

Skulle det inte vara bättre att lägga dom pengarna på en SSD-hårddisk istället?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

För spel så hjälper en SSD enbart med laddningstider.
Och eftersom det ska vara en speldator så är prestandan nog högre prioritet skulle jag anse.

SSD diskar kostar dessutom lite väl mycket fortfarande för den mängd utrymme man får.
Fick själv igår två 80GB SSD diskar, som jag fick betala 4000 för.
Kan få mycket mer prestandahöjande komponenter för den summan.

Medlem

Är HAF 932 lillebror 922 ett bra chassi om man inte ska köra full tower??


signatur

Är också C3D och zeed1994 på andra ställen

HAF922 är ett mid-tower men det är ovanligt rymligt för att vara ett mid. Bra kylning, ser inte alltför dåligt ut och du kan få plats med alla dom senaste grafikkorten.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Vad bra
Då blir det vell en bestälning i kväll eller i morgon.


signatur

Är också C3D och zeed1994 på andra ställen

1
Skriv svar