Knappar ersätter touchscreen på Steam Controller

Robot
Knappar ersätter touchscreen på Steam Controller

Valve ändrar kontrollens layout efter feedback, knappar och styrkors i den nya prototypen.

#valve


Medlem
Knappar ersätter touchscreen på Steam Controller

Steam-maskinerna kan få vara vad de vill, jag är mer intresserad av att köpa själva handkontrollen om den nu blir så bra som man tror (vilket är väldigt bra med tanke på att Valve står bakom).

/ LordDaimos

Medlem

Låter som ett vettigt val. Kan tänka mig att det blir lite konstigt med pekskärm om man spelar med t.ex Oculus Rift.

Styrplattorna är bra att dom behåller då det är det enda som skiljer Steamkontrollern jämfört med andra kontroller.


signatur

I want to play a game.

Medlem

Bra att de tog bort pekskärmen, fattar inte varför man ska ha en pekskärm på en handkontroll överhuvudtaget. Man vill ju kunna kontrollerna handkontrollen utan att kolla på den medan man spelar och med knappar känner man ju vad man trycker på men med en pekskärm måste man kolla så man inte trycker fel.

Hade gärna testat hur touchplattorna fungerar istället för vanliga styrspakar. Känns som att man borde ha bättre känsla över vilket läge styrspaken är i om det är en spak istället för touch, men här har man ju små upphöjningar på "styrspakarna" och borde kunna känna vilket läge man befinner sig i.

k3m
Medlem
Skrivet av gamer_:

Bra att de tog bort pekskärmen, fattar inte varför man ska ha en pekskärm på en handkontroll överhuvudtaget. Man vill ju kunna kontrollerna handkontrollen utan att kolla på den medan man spelar och med knappar känner man ju vad man trycker på men med en pekskärm måste man kolla så man inte trycker fel.

Hade gärna testat hur touchplattorna fungerar istället för vanliga styrspakar. Känns som att man borde ha bättre känsla över vilket läge styrspaken är i om det är en spak istället för touch, men här har man ju små upphöjningar på "styrspakarna" och borde kunna känna vilket läge man befinner sig i.

jag känner inte vilket läge styrspakarna är i när jag spelar. jag synkar exempelvis uppåt med ett visst läge i kontrollen istället, med hjälp av synen och känseln. så jag ser bara fördelar med tryckplattorna.

Medlem

Låter som ett bra designval. Lättare att känna var man ska trycka med fysiska knappar. Men det har säkert någon redan påpekat före mig i kommentarstråden. Jag var bara för lat för att läsa alla tidigare kommentarer.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av gamer_:

Bra att de tog bort pekskärmen, fattar inte varför man ska ha en pekskärm på en handkontroll överhuvudtaget. Man vill ju kunna kontrollerna handkontrollen utan att kolla på den medan man spelar och med knappar känner man ju vad man trycker på men med en pekskärm måste man kolla så man inte trycker fel.

Hade gärna testat hur touchplattorna fungerar istället för vanliga styrspakar. Känns som att man borde ha bättre känsla över vilket läge styrspaken är i om det är en spak istället för touch, men här har man ju små upphöjningar på "styrspakarna" och borde kunna känna vilket läge man befinner sig i.

jag känner inte vilket läge styrspakarna är i när jag spelar. jag synkar exempelvis uppåt med ett visst läge i kontrollen istället, med hjälp av synen och känseln. så jag ser bara fördelar med tryckplattorna.

"synkar exempelvis uppåt med ett visst läge i kontrollen istället, med hjälp av synen och känseln" tycker jag låter som en krångligare beskrivning av "att känna styrspakens läge :P"

k3m
Medlem
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av k3m:
Skrivet av gamer_:

Bra att de tog bort pekskärmen, fattar inte varför man ska ha en pekskärm på en handkontroll överhuvudtaget. Man vill ju kunna kontrollerna handkontrollen utan att kolla på den medan man spelar och med knappar känner man ju vad man trycker på men med en pekskärm måste man kolla så man inte trycker fel.

Hade gärna testat hur touchplattorna fungerar istället för vanliga styrspakar. Känns som att man borde ha bättre känsla över vilket läge styrspaken är i om det är en spak istället för touch, men här har man ju små upphöjningar på "styrspakarna" och borde kunna känna vilket läge man befinner sig i.

jag känner inte vilket läge styrspakarna är i när jag spelar. jag synkar exempelvis uppåt med ett visst läge i kontrollen istället, med hjälp av synen och känseln. så jag ser bara fördelar med tryckplattorna.

"synkar exempelvis uppåt med ett visst läge i kontrollen istället, med hjälp av synen och känseln" tycker jag låter som en krångligare beskrivning av "att känna styrspakens läge :P"

jag menar inte samma sak som "känna styrspakens läge". jag känner inte vad som är upp på styrspaken. jag ser på skärmen vad som är upp på styrspaken eller rörplattan.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av k3m:
Skrivet av gamer_:

Bra att de tog bort pekskärmen, fattar inte varför man ska ha en pekskärm på en handkontroll överhuvudtaget. Man vill ju kunna kontrollerna handkontrollen utan att kolla på den medan man spelar och med knappar känner man ju vad man trycker på men med en pekskärm måste man kolla så man inte trycker fel.

Hade gärna testat hur touchplattorna fungerar istället för vanliga styrspakar. Känns som att man borde ha bättre känsla över vilket läge styrspaken är i om det är en spak istället för touch, men här har man ju små upphöjningar på "styrspakarna" och borde kunna känna vilket läge man befinner sig i.

jag känner inte vilket läge styrspakarna är i när jag spelar. jag synkar exempelvis uppåt med ett visst läge i kontrollen istället, med hjälp av synen och känseln. så jag ser bara fördelar med tryckplattorna.

"synkar exempelvis uppåt med ett visst läge i kontrollen istället, med hjälp av synen och känseln" tycker jag låter som en krångligare beskrivning av "att känna styrspakens läge :P"

jag menar inte samma sak som "känna styrspakens läge". jag känner inte vad som är upp på styrspaken. jag ser på skärmen vad som är upp på styrspaken eller rörplattan.

Så du menar att du kollar på TV:n och beroende på vad som händer på TV:n märker du om du rör styrspaken upp eller ner (från dig/mot dig)?

Medlem

jag vill verkligen testa den handkontrollen

Medlem

Nu blir Santa Monica Studio ledsna för dem inte kan genomföra sitt standalone spel, kontrollen var ju annars perfekt...

Medlem

Mekaniska switchar på dem och jag blir helnöjd. Det är egentligen det ända som var dåligt med 360 kontrollen att de inte hade...

Smart, det verkade bara vara tillagt innan för att vara en nymodighet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

k3m
Medlem
Skrivet av gamer_:
Skrivet av k3m:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av k3m:
Skrivet av gamer_:

Bra att de tog bort pekskärmen, fattar inte varför man ska ha en pekskärm på en handkontroll överhuvudtaget. Man vill ju kunna kontrollerna handkontrollen utan att kolla på den medan man spelar och med knappar känner man ju vad man trycker på men med en pekskärm måste man kolla så man inte trycker fel.

Hade gärna testat hur touchplattorna fungerar istället för vanliga styrspakar. Känns som att man borde ha bättre känsla över vilket läge styrspaken är i om det är en spak istället för touch, men här har man ju små upphöjningar på "styrspakarna" och borde kunna känna vilket läge man befinner sig i.

jag känner inte vilket läge styrspakarna är i när jag spelar. jag synkar exempelvis uppåt med ett visst läge i kontrollen istället, med hjälp av synen och känseln. så jag ser bara fördelar med tryckplattorna.

"synkar exempelvis uppåt med ett visst läge i kontrollen istället, med hjälp av synen och känseln" tycker jag låter som en krångligare beskrivning av "att känna styrspakens läge :P"

jag menar inte samma sak som "känna styrspakens läge". jag känner inte vad som är upp på styrspaken. jag ser på skärmen vad som är upp på styrspaken eller rörplattan.

Så du menar att du kollar på TV:n och beroende på vad som händer på TV:n märker du om du rör styrspaken upp eller ner (från dig/mot dig)?

jepp och efter en stund så sitter kontrollen på det spelet som gjutet.

Medlem
Skrivet av gamer_:

Bra att de tog bort pekskärmen, fattar inte varför man ska ha en pekskärm på en handkontroll överhuvudtaget. Man vill ju kunna kontrollerna handkontrollen utan att kolla på den medan man spelar och med knappar känner man ju vad man trycker på men med en pekskärm måste man kolla så man inte trycker fel.

Hade gärna testat hur touchplattorna fungerar istället för vanliga styrspakar. Känns som att man borde ha bättre känsla över vilket läge styrspaken är i om det är en spak istället för touch, men här har man ju små upphöjningar på "styrspakarna" och borde kunna känna vilket läge man befinner sig i.

Pekskärm på PS4 kontrollen är ok och pekskärmarna på fram och baksidan på PS Vita är fantastiska.

Touchpaddan är inte platt som på mobiler utan urgröpt så du har fingret i en grop och när du för fingret ur gropen så går den åt ett håll.
Fortfarande inte lika bra som en joystick men är man en casual spelare så duger det nog.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Smart, det verkade bara vara tillagt innan för att vara en nymodighet.

En bra detalj för att få igång diskussioner om produkten, i övrigt känns det ganska otympligt och mer av gimmickartad natur än något som faktiskt är funktionellt.

Däremot ska det bli kul att se den slutgiltiga produkten!

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Steam-maskinerna kan få vara vad de vill, jag är mer intresserad av att köpa själva handkontrollen om den nu blir så bra som man tror (vilket är väldigt bra med tanke på att Valve står bakom).

/ LordDaimos

Precis! Hoppas verkligen de får till det. Ha begäret infann sig vid första anblick!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Sweclockers kände på den första prototypen på CES-mässan förra veckan, och de var måttligt imponerade.

Jag tyckte inte det lät som de var "måttligt imponerade" av kontrollen, jag tycker snarare de sa att det "svårt att säga mycket om", eftersom de "testade bara några få minuter".

Skrivet av marcus8958:

Fortfarande inte lika bra som en joystick men är man en casual spelare så duger det nog.

Hela poängen med touchplattorna ska just vara en bättre precision än joysticks, något som inte casual spelare bryr sig så mycket om, utan mer hardcore-gamers. Idag är det till exempel väldigt få gamers som föredrar FPS på handkontroller med joysticks, vilket ju just Steam Controllern ska försöka ändra på. Hur de lyckas är nog svårt att säga innan man själv testat.

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av marcus8958:

Fortfarande inte lika bra som en joystick men är man en casual spelare så duger det nog.

Hela poängen med touchplattorna ska just vara en bättre precision än joysticks, något som inte casual spelare bryr sig så mycket om, utan mer hardcore-gamers. Idag är det till exempel väldigt få gamers som föredrar FPS på handkontroller med joysticks, vilket ju just Steam Controllern ska försöka ändra på. Hur de lyckas är nog svårt att säga innan man själv testat.

Av alla videos vi sett av kontrollen har ingen spelare haft någon vidare kontroll. Ser mest ut som en förbättrad mobiltelefonsupplevelse.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Av alla videos vi sett av kontrollen har ingen spelare haft någon vidare kontroll. Ser mest ut som en förbättrad mobiltelefonsupplevelse.

Själv har jag sett videos som snarare visar motsatsen. Men som sagt, jag tror nog man får vänta tills man själv testat innan man kan säga hur det verkligen är. Dessutom är den ju bara i prototyp ännu så kan ju blir än mer förändringar innan den släpps på riktigt.

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av marcus8958:

Av alla videos vi sett av kontrollen har ingen spelare haft någon vidare kontroll. Ser mest ut som en förbättrad mobiltelefonsupplevelse.

Själv har jag sett videos som snarare visar motsatsen. Men som sagt, jag tror nog man får vänta tills man själv testat innan man kan säga hur det verkligen är. Dessutom är den ju bara i prototyp ännu så kan ju blir än mer förändringar innan den släpps på riktigt.

Här är en video som visar hur seg den är.

Ja det är en prototyp som dom ständigt utvecklar och tydligen var touchpaden på högra sidan sämre än fysiska knappar så valet att byta design är ett steg i rätt riktning.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Här är en video som visar hur seg den är.

https://www.youtube.com/embed/http://www.youtube.com/watch?v=...

Ja precis, det är en av de videorna jag sett ocskå. Och där säger de ju tex att man kan spela FPS utan någon auto-aim. Personligen tycker jag precisionen där de säger det faktiskt ser betydligt bättre ut än vad man får med just en joystick. Jag förstår inte riktigt vad du menar med segt, sådana snabba och precisa rörelser som det är 2:50 och framåt i den videon är väldigt svårt att få med en vanlig kontroller med joystick.

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av marcus8958:

Här är en video som visar hur seg den är.

https://www.youtube.com/embed/http://www.youtube.com/watch?v=...

Ja precis, det är en av de videorna jag sett ocskå. Och där säger de ju tex att man kan spela FPS utan någon auto-aim. Personligen tycker jag precisionen där de säger det faktiskt ser betydligt bättre ut än vad man får med just en joystick. Jag förstår inte riktigt vad du menar med segt, sådana snabba och precisa rörelser som det är 2:50 och framåt i den videon är väldigt svårt att få med en vanlig kontroller med joystick.

Som du ser i videon när han spelar fps så tar han 1-2 sekunder för att sikta in på stillastående mål. Det är för lång tid och många gånger sämre än en analog joypad. Jag spelar aldrig FPS på konsol för att det är så svårt att sikta med en joypad men jag är mycket snabbare än killen i videon när han snurrar runt med steamkontrollen.

Någon som är erfaren på spela fps med joypad kan bli riktigt bra.

http://www.youtube.com/watch?v=xvETryf-MNk


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Som du ser i videon när han spelar fps så tar han 1-2 sekunder för att sikta in på stillastående mål.

Du kan ju inte riktigt bedömma hur bra kontrollen är utifrån hur bra spelaren är. I så fall kan ju jag lika gärna leta reda på en film med någon som spelar skitkasst med mus och tangentbord och hävda att dessa enheter är sjukt sega

Jag kollar på rörelserna som han gör när han flyttar hårkoset, att flytta det med en så snabb acceleration och sedan stanna det så där nära på momentant är nära på omöjligt med en joystick (och jag har spelat väldigt mycket FPS med kontroll så jag borde veta). Om du ska kunna göra det måste du dra upp känsligheten extremt mycket, med allt för hög känslighet så tappar du dock istället i precision. De flesta spel tillåter inte ens en så hög känslighet så det går att flytta hårkorset sådär snabbt. En annan anledningen är just pga hur en joystick är uppbyggd fysiskt, när du har som mest acceleration (joysticken längst ut) så har den en bit in till mitten för att stanna vilket gör att det alltid tar några millisekunder för den att bromsa.

Skrivet av marcus8958:

Någon som är erfaren på spela fps med joypad kan bli riktigt bra.

Och vad säger dig att inte samma person kan bli lika bra eller ännu bättre om han spelar med en steam controller? (för övrigt ser det ju ut som han kör aim-assistant-tricket genom att flytta sig ut och in från scopet, då kan man ju inte riktigt jämföra det dessutom, i flera COD-spel på konsoll går ju inte ens att stänga av det sjukt nog)

Det känns ju dessutom lite meningslöst att jämföra en snubbe som spelar i syfte att demonstrera en handkontroll i en video med någon som spelar ett helt annat spel i e-sportssyfte.

Jaja, om du nu tycker kontrollen verkar seg så är det ju din åsikt. Jag tycker den ser väldigt lovande ut. Och jag som spelar FPS med kontroll till skillnad från dig tycker det kommer bli väldigt intressant att testa den här just av ovan nämnda orsaker. Sedan hur den verkligen är återstår dock att se. Att påstå att den är seg utifrån den videon du postade tycker jag dock inte riktigt är rättvist...

1
Skriv svar