Medlem
Ta bort tråd!

Admin kan ta bort den här tråden.


signatur

I chose... Rapture

Medlem

Se till att använda Traderas säkra system via Payson, där de håller pengarna till du fått varan. Det finns ingen anledning att inte använda det systemet, och det innebär att de inte kan få pengarna om de inte skickat varan till dig.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag brukar betala direkt till säljarens bankkonto enbart om det rör sig om småpengar, hundralapp eller mindre.

Om säljaren är seriös så förstår han varför du vill använda Payson och brukar även själv erbjuda det som betalalternativ.

Medlem

Surt, som sagt hade det varit bättre att betala med payson eller paypal. Om människan vägrar de alternativen så skulle jag nog dra öronen åt mig.

Medlem

Lite förvånande att han byggt upp ett så pass seriöst konto för att sen blåsa bort det sådär. Har stött på bedragare på Tradera förut (men aldrig blivit av med några pengar) men då har de oftast gjort en bunt väldigt billiga köp senaste veckorna (sen de skapade kontot). Den här hade ju ändå handlat rätt mycket under ett års tid.

Ser iofs att auktionen gått ut för bara tre dagar sen och du anmälde honom igår, två dagar efter att auktionen var klar. Rätt tajta marginaler där kan jag tycka. Även den andra som lagt ett negativt omdöme väntade bara fyra dagar på att varan skulle levereras vilket verkligen är i tajtaste laget innan man börjar skrika bedrägeri och polisanmäla saker.

/ LordDaimos

Medlem

Om det bara gått två dagar tycker jag att du har agerat för fort.

Kolli-paket kan som regel ta tre till fem dagar att komma fram, beroende på hur mycket tur du har.

Källa på det är att jag skickar och tar emot ett hundratal paket i månaden.

Ge killen en chans och slappna av lite en stund.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Är Tradera som stängt av honom och inte jag.

Har även varit i kontakt med honom och fått svar om att kollinummer skulle komma.

Sen blev han tyst. Och svarar inte på mejl.

Och fler än jag som blivit lurade. Och finns mer bevis som jag inte tänker gå in på.


signatur

I chose... Rapture

Medlem

Synd att du inte hade hans adress, hälsat på honom... Ordentligt.

Medlem

Har hans adress. Men tänker inte hälsa på honom.


signatur

I chose... Rapture

Medlem

Tradera stänger av folk ganska omgående om någon viftar med att de har polisanmält personen.

Att han inte svarat på mail på en dag eller två kan ju ha sina naturliga förklaringar. Kanske är sjuk, kanske har en anhörig som gått bort, kanske har strul med datorn m.m. Finns gott om riktiga webbutiker som inte lyckas leverera på den tiden han fått på sig som privatperson.

Sen när du säger att det finns mer bevis men inte vill tala om det så blir jag nästan mer misstänksam mot dig, vill du kanske svartmåla denna person av någon anledning (eftersom du gick ut med namn m.m. i tråden tidigare men nu har tagit bort det)?

/ LordDaimos

Medlem

Jag tycker också det verkar lite så.

Såklart blir man kanske irriterad, men man måste också tänka på hur man går tillväga.

Två dagar är inte mycket alls att vänta, speciellt inte på en PS4. Vad föredrar du, snabb frakt och dåligt inpackat, eller att han kanske tar en dag extra och ser till att det blir ett ordentligt paket?

När jag köper via nätet ger jag de iallafall fem dagar innan jag börjar ana oråd. Detta då man kan räkna med så mycket tid under helt normala förhållanden för ett paket att komma fram, samt att jag vet själv hur det är. Jag befinner mig hemma, kolli-ID ligger på jobb, osv. Ibland har man det inte tillgängligt.

Om han också har nästan genomgående positiva reviews så verkar det också konstigt om han försöker lura folk. Du säger att fler blivit lurade, men det framgår inte om du menar av honom. Självklart blir folk lurade på Tradera, men hur vet du att just han har lurat andra?

Som det verkar just nu så hänger det helt enkelt på att paketet inte hunnit komma fram än. I vilket fall så är det väldigt tidigt att polisanmäla efter två dagar när Posten själva säger att det kan ta 3+ för ett paket att komma fram.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Om det bara gått två dagar tycker jag att du har agerat för fort.

Kolli-paket kan som regel ta tre till fem dagar att komma fram, beroende på hur mycket tur du har.

Kolli får du när du skickar eller beställer upphämtning. När den kommer fram får du avisering.

Med kolli kan han spåra paketet under resans gång.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Stag:

Självklart blir folk lurade på Tradera, men hur vet du att just han har lurat andra?

Han har tre omdömen på Tradera dom senaste dagarna från folk som polisanmält honom för uteblivna leveranser efter förskottsbetalning.

Edit:
För er som undrar men inte orkar logga in på Tradera och kolla så kan jag lämna följande info:
Den 16/1 skrev vår vän här på forumet ett omdöme. Hans auktion slutfördes den 13/1.
Idag 17/1 fick han ett omdöme. En köpare har anmält honom hör 2400kr. Auktionen slutfördes den 13/1.
Idag 17/1 fick han ett omdöme. En köpare har betalat 192kr men det står inget om polisanmälan. Auktionen slutfördes den 11/1.

Medlem

Tack Bennii


signatur

I chose... Rapture

Medlem

Kollade bakåt i hans historik av omdömen och det verkar som om han lurat en före dig på exakt samma sak:

varningar... bedragare !
199761754: Helt nytt PS4 500GB i kartong med kvitto, 5000 kr, auktionen slutfördes: 2014-01-14 00:40

Så jävla trist med folk som ska hålla på såhär och lura pengar av folk, tyvärr så blir det ju allt vanligare


signatur

If you can't convince them, confuse them!

phi
Medlem

Jag vill inte framstå som en skitstövel nu men det hade ju lätt kunnat undvikas om du, som Stag nämnde, hade använt Payson.

Se det som "läropengar" och en läxa för resten av livet - betala aldrig direkt till säljares bankkonto om det handlar om lite större summor.

Medlem

Borde det inte funka att gå till banken och reklamera överföringen och förklara att man blivit lurad och har polisanmält osv?

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Borde det inte funka att gå till banken och reklamera överföringen och förklara att man blivit lurad och har polisanmält osv?

Funkar tyvärr inte så :/


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Borde det inte funka att gå till banken och reklamera överföringen och förklara att man blivit lurad och har polisanmält osv?

Går tyvärr inte. Den enda som har befogenhet att föra tillbaka pengarna är bedragaren själv, vilket självklart är uteslutet. Varken banken eller polisen kan gå in och plocka pengarna från hans konto, så TS kan säga adjö till sina pengar. Dock kan ju bedragaren vid ett beslut från domstol bli skyldig att betala tillbaka pengarna, men då måste polisen få tag på skitstöveln först, vilket kan vara svårt om han går under falsk identitet eller har dragit från landet.

TS har nog lärt sig en läxa om handel på nätet. Man ska inte lita på någon på nätet. Att använda Payson eller Paypal förhindrar sånt här, så man ska aldrig betala i förskott. Vägrar säljaren andra betalmetoder än förskott så är han en bedragare. Inte ens när man handlar från etablerade företag bör man betala i förskott då paketet kan "försvinna från flaket" och skickas inte alltid försäkrat (tex om det skickas som brev och inte rek-brev), eller så blir man kanske blåst av själva företaget. Det har hänt.

Medlem

För det första beklagar jag att du råkat ut för en sån här idiot som blåser folk på pengar.

Dock så är det ju så att man bör vara extra noga när det handlar om så stora summor på nätet.
Man lär sig den hårda vägen, i framtiden kommer du nog inte att göra samma misstag igen, utan söka dig till säkrare betalalternativ som paypal eller liknande.

Man ska sätta upp regler för sig själv.
Betala aldrig mer direkt in på ett konto än vad du själv anser dig "ha råd att förlora" aka endast småpengar.
Kolla upp säljaren, vad har han sålt innan? är det bara krims krams eller är det dyra saker?
Är det återkommande personer som gett honom bra omdöme?
Hur länge har han varit aktiv medlem?

Men men ibland gör suget att man blir lite fartblind för att man så gärna vill ha sitt spel eller whatever man nu köper.

Själv lärde jag mig exakt samma läxa som du nu gör när Nintendo Wii kom ut för ett antal år sedan.
Finns idioter där ute,
Är det för bra deal så ska man vara misstänksam.
Betala alltid med säkra alternativ.

Lycka till i framtiden.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av tuckdragon:

Borde det inte funka att gå till banken och reklamera överföringen och förklara att man blivit lurad och har polisanmält osv?

Går tyvärr inte. Den enda som har befogenhet att föra tillbaka pengarna är bedragaren själv, vilket självklart är uteslutet. Varken banken eller polisen kan gå in och plocka pengarna från hans konto, så TS kan säga adjö till sina pengar. Dock kan ju bedragaren vid ett beslut från domstol bli skyldig att betala tillbaka pengarna, men då måste polisen få tag på skitstöveln först, vilket kan vara svårt om han går under falsk identitet eller har dragit från landet.

TS har nog lärt sig en läxa om handel på nätet. Man ska inte lita på någon på nätet. Att använda Payson eller Paypal förhindrar sånt här, så man ska aldrig betala i förskott. Vägrar säljaren andra betalmetoder än förskott så är han en bedragare. Inte ens när man handlar från etablerade företag bör man betala i förskott då paketet kan "försvinna från flaket" och skickas inte alltid försäkrat (tex om det skickas som brev och inte rek-brev), eller så blir man kanske blåst av själva företaget. Det har hänt.

Ok, för funkade iaf hur bra som helst att göra när någon hade hackat min paypal och tagit alla mina pengar och gjort så att jag gick 2000kr i back.

Det stod att alla mina pengar hade donerats till någon random snubbe.
Gick till banken och reklamerade överföringen och hade pengarna tbx på kortet inom en vecka.

Varken bedragaren eller polisen var inblandad.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av tuckdragon:

Borde det inte funka att gå till banken och reklamera överföringen och förklara att man blivit lurad och har polisanmält osv?

Går tyvärr inte. Den enda som har befogenhet att föra tillbaka pengarna är bedragaren själv, vilket självklart är uteslutet. Varken banken eller polisen kan gå in och plocka pengarna från hans konto, så TS kan säga adjö till sina pengar. Dock kan ju bedragaren vid ett beslut från domstol bli skyldig att betala tillbaka pengarna, men då måste polisen få tag på skitstöveln först, vilket kan vara svårt om han går under falsk identitet eller har dragit från landet.

TS har nog lärt sig en läxa om handel på nätet. Man ska inte lita på någon på nätet. Att använda Payson eller Paypal förhindrar sånt här, så man ska aldrig betala i förskott. Vägrar säljaren andra betalmetoder än förskott så är han en bedragare. Inte ens när man handlar från etablerade företag bör man betala i förskott då paketet kan "försvinna från flaket" och skickas inte alltid försäkrat (tex om det skickas som brev och inte rek-brev), eller så blir man kanske blåst av själva företaget. Det har hänt.

Ok, för funkade iaf hur bra som helst att göra när någon hade hackat min paypal och tagit alla mina pengar och gjort så att jag gick 2000kr i back.

Det stod att alla mina pengar hade donerats till någon random snubbe.
Gick till banken och reklamerade överföringen och hade pengarna tbx på kortet inom en vecka.

Varken bedragaren eller polisen var inblandad.

Ja, men då pratar vi inte om en legitim överföring utan någon som har hackat ditt konto och stulit pengar. I det här fallet är det trådskaparen som gjort en legitim överföring från sitt konto till ett annat. Han har godkänt att överföringen görs vilket inte du hade.

Sen har du även extra skydd mot stölder om du till exempel betalar med kreditkort.

Så slutsatsen är enkel - det sämsta skyddet har du alltid när du betalar direkt till en annans konto.

Medlem

Har inte tradera pengar tillbaka garanti som ebay?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Stag:

Om det bara gått två dagar tycker jag att du har agerat för fort.

Kolli-paket kan som regel ta tre till fem dagar att komma fram, beroende på hur mycket tur du har.

Kolli får du när du skickar eller beställer upphämtning. När den kommer fram får du avisering.

Med kolli kan han spåra paketet under resans gång.

Som jag skrev tidigare skickar och tar jag emot över hundra paket i månaden. Jag vet precis hur kolli och avi fungerar. Jag vet däremot inte vad du försöker förtydliga.

Med kolli-paket menar jag spårade paket, för att särskilja de från brev som normalt sett tar ett dygn cirkus. Paket tar längre tid, mellan 3 och 5 dygn.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Seraium:

Har inte tradera pengar tillbaka garanti som ebay?

ebay har det genom paypal
tradera har det genom payson


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Borde inte polisen tvinga sånt här folk att betala tillbaka personen som han/hon har lurat? Om inte så är det ju inte så konstigt att såna här tråkigheter ökar


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Borde inte polisen tvinga sånt här folk att betala tillbaka personen som han/hon har lurat? Om inte så är det ju inte så konstigt att såna här tråkigheter ökar

Polisen kan inte tvinga dig att göra något. Polisen utreder bara brottet och lämnar det till en åklagare. Vanligtvis när det gäller den här typen av brott, om du inte är återfallsförbrytare, så får du strafföreläggande. Det innebär att du erkänner brottet utan rättegång och en åklagare kan då döma ut dagsböter. Du kan även åläggas att betala tillbaka pengarna men då tror jag att det är offret som själv måste se till att det sker. Dvs om inte tjuven betalar tillbaka så måste du själv driva ärendet till Kronofogden för att få dina pengar. Och inte ens då är det säkert att du får tillbaka dina pengar eftersom den här typen av brottslingar sällan sitter på en hög med pengar. Och har inte tjuven några synliga tillgångar så kan inte Kronofogden utmäta din skuld och då står du ändå där utan pengar.

Så lagen måste med andra ord ses över. Och vi som handlar måste börja tänka efter en extra gång innan vi litar på någon.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Javas:

Borde inte polisen tvinga sånt här folk att betala tillbaka personen som han/hon har lurat? Om inte så är det ju inte så konstigt att såna här tråkigheter ökar

Polisen kan inte tvinga dig att göra något. Polisen utreder bara brottet och lämnar det till en åklagare. Vanligtvis när det gäller den här typen av brott, om du inte är återfallsförbrytare, så får du strafföreläggande. Det innebär att du erkänner brottet utan rättegång och en åklagare kan då döma ut dagsböter. Du kan även åläggas att betala tillbaka pengarna men då tror jag att det är offret som själv måste se till att det sker. Dvs om inte tjuven betalar tillbaka så måste du själv driva ärendet till Kronofogden för att få dina pengar. Och inte ens då är det säkert att du får tillbaka dina pengar eftersom den här typen av brottslingar sällan sitter på en hög med pengar. Och har inte tjuven några synliga tillgångar så kan inte Kronofogden utmäta din skuld och då står du ändå där utan pengar.

Så lagen måste med andra ord ses över. Och vi som handlar måste börja tänka efter en extra gång innan vi litar på någon.

Riktigt ruttet :/


signatur

Game long and prosper

1
Skriv svar