Test – Spel-tv med 4K-upplösning

Robot
Test – Spel-tv med 4K-upplösning

4K är nästa stora steg för din tv, och redan i dag får du fyra gånger fler pixlar än full HD kan erbjuda – för under 10 000 kronor. Men är tekniken redo? Vi testar en budget- och en prestandamodell i jakten på svar.

#uncharted-3-drakes-deception, #killzone-shadow-fall


Medlem
Test – Spel-tv med 4K-upplösning

Ni borde ha tagit med en panasonic plasma i testet för att se hur hur väl bästa 1080p tvn ställer sig mot en billig och snorbillig 4k tv.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Ni borde ha tagit med en panasonic plasma i testet för att se hur hur väl bästa 1080p tvn ställer sig mot en billig och snorbillig 4k tv.

Ja fast nu var det ju 4k dom skulle testa.

Medlem

Kör lcd från 2009. 32tum fungerar kanon. Förstår inte varför folk lägger 10k + på en skärm.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:

Ni borde ha tagit med en panasonic plasma i testet för att se hur hur väl bästa 1080p tvn ställer sig mot en billig och snorbillig 4k tv.

Hahaha... Försöker du berättiga ett dåligt köp, eller vad är det som pågår.

Medlem

"200 hz basfrekvens"
Kan vi gå in med lite intelligentare vinklar till teknik här än vad Siba gör. I 4k är det max 30 hertz över dubbla kanalers DVI/HDMI men TV-tillverkarna älskar ju att blanda ihop begrepp..

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Kör lcd från 2009. 32tum fungerar kanon. Förstår inte varför folk lägger 10k + på en skärm.

Rimligtvis för att det är en apparat som många använder flera timmar varje dag och därför betyder väldigt mycket för dem. Ska man ha tv:n i fem år så blir det inte ens 6kr/dag och det går att få väldigt mycket tv för pengarna nu om man bortser från 4K helt och hållet och 3D om det inte absolut är nödvändigt.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Kör lcd från 2009. 32tum fungerar kanon. Förstår inte varför folk lägger 10k + på en skärm.

För att folk inte vill sitta med en kikare för att se skärmen på tven.

Medlem

Så länge det inte finns nåt media i 4K ser jag ingen mening med det. Får väl inte ens plats på en Bluray.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Värt att nämna att både Xbox one och PS4 kan inte på grund av hårdvaru problem supporta 4k i Något annat än 30 FPS.

Dock 4k i spel är alldeles för tidigt, inte enns datorer klarar det så länge du inte har TRI SLI med Titans.

Medlem
Skrivet av fonsor:
Skrivet av marcus8958:

Ni borde ha tagit med en panasonic plasma i testet för att se hur hur väl bästa 1080p tvn ställer sig mot en billig och snorbillig 4k tv.

Ja fast nu var det ju 4k dom skulle testa.

Fast nu vet man inte hur bra eller dålig en 4K tv är i jämförelse med en bra 1080p tv.
Vet att andersson tvn är i klass med en 4 tusen kronors 720p LG men vet inte hur bra eller dålig budgettvn från samsung är.

Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av marcus8958:

Ni borde ha tagit med en panasonic plasma i testet för att se hur hur väl bästa 1080p tvn ställer sig mot en billig och snorbillig 4k tv.

Hahaha... Försöker du berättiga ett dåligt köp, eller vad är det som pågår.

Nej äger ingen 4K tv än. Väntar på att priserna på toppmodellerna går ner under 30 tusen.

Skrivet av vuze2143:

Kör lcd från 2009. 32tum fungerar kanon. Förstår inte varför folk lägger 10k + på en skärm.

Kanske för att många personer inte nöjer sig med sämsta möjliga kvalitet på bilden?
Du verkar nöja dig med dåliga färger, dålig kontrast och dålig svärta och det är ju bra för dig för då kan du köpa en billig skräptv medans en del av oss vill ha något bättre.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

"bluray-filmer i 4K än"
Vem säger att bluray kommer ha 4K?
Bluray är ju bara en skiv-typ, precis som DVD. Ingen tro väl att 1080-filmer kommer på DVDer.

Anyway, som det står i artikeln, så är det ju inte värt att köpa en 4K-tv i dagsläget, då det inte finnas något material.

Kommer nog ta många år innan 4K är nån som helst standard. Kollar man på filmer, så säljer DVD fortfarande bättre än bluray. När blev bluray populärt, år 2007?

Jag gissar på att 4K kommer vara lika populärt som HDTV är nu, år 2017.

Medlem
Skrivet av Håkan:

"bluray-filmer i 4K än"
Vem säger att bluray kommer ha 4K?
Bluray är ju bara en skiv-typ, precis som DVD. Ingen tro väl att 1080-filmer kommer på DVDer.

Anyway, som det står i artikeln, så är det ju inte värt att köpa en 4K-tv i dagsläget, då det inte finnas något material.

Kommer nog ta många år innan 4K är nån som helst standard. Kollar man på filmer, så säljer DVD fortfarande bättre än bluray. När blev bluray populärt, år 2007?

Jag gissar på att 4K kommer vara lika populärt som HDTV är nu, år 2017.

Det kommer att komma Blu-Ray med 4K garanterat.

Dagens skivor innehåller upp till 50GB data på dual-layer skivor, men tekniken tillåter skivor med betydligt mer data.
Framöver kommer filmer / spel kunna släppas på säg tex 200GB Blu-Ray discs.

Det enda som behövs är en firmwareuppdatering så kommer konsolerna klara av att läsa dessa skivor.

Medlem

4k skärmar är värdelös. FZ kan ni göra en test recention av kommande Sony "PlayStation Now streaming service " Det ska komma nya Sony TV under 2014 med stöd för det. Undrar om det är bara Sony Tv som ska funka med det. Kan ni test andra märken LG, Samasung, etc.

Medlem

Känns lite tidigt ute med tv-apparaterna, värdelös ms, ingenting som stödjer. njä. väntar ett bra tag med ett köp av vare sig monitor eller tv i 4k. Då är det förmodligen en monitor jag skaffar först, men jag antar att man må skaffa en ny burk i samma veva för att den ska palla med det.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Värt att nämna att både Xbox one och PS4 kan inte på grund av hårdvaru problem supporta 4k i Något annat än 30 FPS.

Dock 4k i spel är alldeles för tidigt, inte enns datorer klarar det så länge du inte har TRI SLI med Titans.

om du pratar om filmer i din första rad så kvittar det att dom inte klarar högre än 30 fps då standard inom film är 24 fps


signatur

God is dead

Medlem

När jag hör Andersson så tänker jag typ Samsang(Made in China), It's almost like Samsung but better! Något känns väldigt fel om en 4K TV kostar under 10-tusen. När jag köpte min Samsung UE46F8005 i september förra året kostade den billigaste 4K TV:n drygt 40 lakan.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Angust:
Skrivet av MugiMugi:

Värt att nämna att både Xbox one och PS4 kan inte på grund av hårdvaru problem supporta 4k i Något annat än 30 FPS.

Dock 4k i spel är alldeles för tidigt, inte enns datorer klarar det så länge du inte har TRI SLI med Titans.

om du pratar om filmer i din första rad så kvittar det att dom inte klarar högre än 30 fps då standard inom film är 24 fps

Helt rätt, för video kommer det inte spela någon roll. Om vi snackar spel är grafikdelen i både PS4 och Xbox One i min mening för svaga för att kunna rendera moderna spel i 4K i 30 fps, möjligtvis att enklare nedladdningsbara titlar kan köras i 30 fps längre fram när utvecklarna lärt sig optimera koden ordentligt. Vissa spel var ju faktiskt 1080p/30fps på PS3, men det var inte några tokavancerade AAA-titlar utan enklare nedladdningsbara titlar.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av MMO4Life:

När jag hör Andersson så tänker jag typ Samsang(Made in China), It's almost like Samsung but better! Något känns väldigt fel om en 4K TV kostar under 10-tusen. När jag köpte min Samsung UE46F8005 i september förra året kostade den billigaste 4K TV:n drygt 40 lakan.

Talesättet att något ser för bra ut för att vara sant brukar i regel stämma, det är sällan något är galet billigt men ändå konkurrenskraftigt. Genvägar behöver tas för att nå låga prisnivåer, det är ju ändå ruggigt mycket pixlar som ska in i panelen. Det obefintliga utbudet av funktioner i Andersson-tv:n är en av de många kompromisserna som gjorts.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Aldrig hört talats om en 4k upplösnings tv förut tills nu. Jag har hört talats om den nya(?) varianten istället som heter "OLED-TV" eller någonting liknande, billigaste tror jag går på ca 80.000kr.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Loltron:

Känns lite tidigt ute med tv-apparaterna, värdelös ms, ingenting som stödjer. njä. väntar ett bra tag med ett köp av vare sig monitor eller tv i 4k. Då är det förmodligen en monitor jag skaffar först, men jag antar att man må skaffa en ny burk i samma veva för att den ska palla med det.

Ja jag har testkört Asus 4K-monster som vi länkar till i slutet av artikeln med Geforce Gtx 780, och det är precis att den klarar av spelbara bilduppdateringar i spel, oftast är det strax under eller runt 30 fps som gäller. Dessutom laggar upplevelsen i Windows en del i 4K. Men med kommande grafikkort, optimeringar av drivrutiner med mera kommer 4K-spelande snart att bli bättre. Men i dagsläget är det inget för den budgetmedvetne direkt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag är bara här för den ultradetaljerade porren!

...

Skämt åsido, varför tramsa med sånt (när det kommer finnas interaktiv 3D-porr till Oculus?).

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Bonik:

4k skärmar är värdelös. FZ kan ni göra en test recention av kommande Sony "PlayStation Now streaming service " Det ska komma nya Sony TV under 2014 med stöd för det. Undrar om det är bara Sony Tv som ska funka med det. Kan ni test andra märken LG, Samasung, etc.

Vi skulle väldigt gärna testa Playstation Now och Sonys kompatibla tv-apparater, men problemet med det är att Playstation Now endast är utannonserat för den amerikanska marknaden och jag tror att det dröjer tämligen länge innan vi i norden kan använda tjänsten. Det innebär ju då även att vi inte skulle kunna testa Sonys tv-apparater med stöd för detta. Men självklart testar vi det så snart som det blir möjligt på den svenska marknaden.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Håkan:

"bluray-filmer i 4K än"
Vem säger att bluray kommer ha 4K?
Bluray är ju bara en skiv-typ, precis som DVD. Ingen tro väl att 1080-filmer kommer på DVDer.

Anyway, som det står i artikeln, så är det ju inte värt att köpa en 4K-tv i dagsläget, då det inte finnas något material.

Kommer nog ta många år innan 4K är nån som helst standard. Kollar man på filmer, så säljer DVD fortfarande bättre än bluray. När blev bluray populärt, år 2007?

Jag gissar på att 4K kommer vara lika populärt som HDTV är nu, år 2017.

Det kommer inte bli en ny standard för 4K, det kommer bli en del av bluray-standarderna. Rapporterades om detta så sent som idag:

http://www.tomshardware.com/news/blu-ray-4k-uhd-blu-ray-optic...

Rent tekniskt kan vissa leverantörer välja att använda nyare och mer effektiva komprimeringstekniker för att få ner filmerna på dubbelsidiga 50 GB-skivor, eller som wibbe44 skriver förbättrade varianter på 100-200 GB.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av fonsor:
Skrivet av marcus8958:

Ni borde ha tagit med en panasonic plasma i testet för att se hur hur väl bästa 1080p tvn ställer sig mot en billig och snorbillig 4k tv.

Ja fast nu var det ju 4k dom skulle testa.

Fast nu vet man inte hur bra eller dålig en 4K tv är i jämförelse med en bra 1080p tv.
Vet att andersson tvn är i klass med en 4 tusen kronors 720p LG men vet inte hur bra eller dålig budgettvn från samsung är.

Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av marcus8958:

Ni borde ha tagit med en panasonic plasma i testet för att se hur hur väl bästa 1080p tvn ställer sig mot en billig och snorbillig 4k tv.

Hahaha... Försöker du berättiga ett dåligt köp, eller vad är det som pågår.

Nej äger ingen 4K tv än. Väntar på att priserna på toppmodellerna går ner under 30 tusen.

Skrivet av vuze2143:

Kör lcd från 2009. 32tum fungerar kanon. Förstår inte varför folk lägger 10k + på en skärm.

Kanske för att många personer inte nöjer sig med sämsta möjliga kvalitet på bilden?
Du verkar nöja dig med dåliga färger, dålig kontrast och dålig svärta och det är ju bra för dig för då kan du köpa en billig skräptv medans en del av oss vill ha något bättre.

http://img1.lesnumeriques.com/test/77/7740/panasonic-st60-con...

Samsung-tv:n är bara bugdet-tv för den med djupa fickor Men jag förstår vad du menar, vi hade inte utrymme för att testa en radda tv-apparater men i egenskap av att ha testat ett gäng bra 1080-tv:s kan jag säga att Samsungs 4K-tv är riktigt bra. Tänk dig en av de bästa LCD/LED-modellerna fast med 4K, så bra är den faktiskt. Frågan om plasma och LCD/LED är en klassiker, plasma har bättre svärta men LCD/LED bättre ljusstyrka och färgåtergivning. Det ser tyvärr mörkt ut för 4K-plasma, det är få tv-tillverkare som satsar på plasma längre och framöver ser det ut att vara främst LCD/LED fram till dess att OLED-apparaterna går ner tillräckligt i pris. Men nästa gång vi gör ett generellt test av tv-apparater kan vi så klart jämföra plasma, 1080p och 4K.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av KatOne:

Jag är bara här för den ultradetaljerade porren!

...

Skämt åsido, varför tramsa med sånt (när det kommer finnas interaktiv 3D-porr till Oculus?).

Det finns en stor risk att den detaljrikedomen visar dig detaljer du inte visste att du absolut inte ville se


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Tapiwen:

Aldrig hört talats om en 4k upplösnings tv förut tills nu. Jag har hört talats om den nya(?) varianten istället som heter "OLED-TV" eller någonting liknande, billigaste tror jag går på ca 80.000kr.

4K är bara en upplösning, OLED är en typ av bildpanel. De bildpaneler som används på marknaden just nu är plasma eller LCD/LED, och OLED är alltså en tredje tekniktyp.

På CES-mässan visades det upp en hel del OLED-tv:s runt 55 tum och uppåt. OLED-tv:s har kontrastnivåer som får både plasma och LCD/LED att skämmas, men traditionellt sett har det varit svårt att producera paneler i större storlekar. Nu var årets apparater också snordyra, men nu kan de i alla fall produceras i större storlekar relativt pålitligt. LG visade upp något som de kallar WRGB-OLED som gör det lättare att producera stora OLED-tv:s i stor skala, men det kommer ändå dröja ett par år innan OLED-kommer ner i rimliga prisnivåer. 1080p-OLED lär nå dit snabbare, men även det kommer dröja ett tag.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av sCaz:

"200 hz basfrekvens"
Kan vi gå in med lite intelligentare vinklar till teknik här än vad Siba gör. I 4k är det max 30 hertz över dubbla kanalers DVI/HDMI men TV-tillverkarna älskar ju att blanda ihop begrepp..

Det vi skriver är att tv:ns interna grundfrekvens är 200 hz, inte att den kan visa 4K över kablar i 200 hz, men det stämmer att HDMI 1.4a maxar vid 30 hz. Grunduppdatering spelar in vid 3d-visning och när spel körs i spelläget, så det är inte irrelevanta uppgifter.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Här har ni ett "ytligt" test av tv'n som Anderson har rebrandat..

http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57599449-221/budget-tv-r...

Någon som fortfarande vill ha den efter att ha skummat igenom det? ... Nja tror inte det

Inaktiv

Nejtack! Panasonic eller en beg Pioneer Kuro plasma alla dagar.

123
Skriv svar