Dayz-dagboken – In i zombiehelvetet

Robot
Dayz-dagboken – In i zombiehelvetet

Vi har ingen Bear Grylls från vildmarken. Men vi har en Mats Nylund från Örebro, som gör allt för att överleva en vecka i en döende värld. Läs hur det går – varje dag.

#dayz


Medlem
Dayz-dagboken – In i zombiehelvetet

Lysande orange jacka skriker "döda mig" på 5 kilometers avstånd.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Spännande värre! Själv har jag bara State of decay men känslan känns igen.

Medlem

Detta spel är spelvärldens svar på Anakin Skywalker. Aldrig stött på ett spel med en sådan hög potential.

Förbannat roligt. Är helt fast i det. När de gått ur alphan och sedan betan till "fullständiga" spelet (och lyckas få in det de lovat/vill ha in i spelet) så kommer detta vara ett av de bästa spelen. Någonsin.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Augustus:

Spännande värre! Själv har jag bara State of decay men känslan känns igen.

i state of decay e det ingen deathmatch utan mera överleva...

jag spelar själv dayz o man blir KoS'ad hela tiden

Inaktiv

Bra dagbok från björkstaden.

De borde lägga till reflexvästar och sånt. Negativ selektion måste samsas med den positiva

Behöver man verkligen rena rinnande vatten? Är det inte om du tar från en damm du vill rena?


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Bamia:

jag spelar själv dayz o man blir KoS'ad hela tiden

Blir inte spelet tråkigt då? Det borde ju vara en mening med att skapa grupper och överleva tillsammans och inte lägga största fokus på döda andra och sno grejer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bamia:

jag spelar själv dayz o man blir KoS'ad hela tiden

Blir inte spelet tråkigt då? Det borde ju vara en mening med att skapa grupper och överleva tillsammans och inte lägga största fokus på döda andra och sno grejer.

När det inte finns några riktiga konsekvenser för att varken dö eller döda, så kommer spelare döda varandra. Perma-death räcker bara så långt när man kan vara tillbaka i spelet inom loppet av 5 sekunder för att hämnas.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bamia:

jag spelar själv dayz o man blir KoS'ad hela tiden

Blir inte spelet tråkigt då? Det borde ju vara en mening med att skapa grupper och överleva tillsammans och inte lägga största fokus på döda andra och sno grejer.

prova skapa en grupp med någon som inte är RL vän antingen så skjuter dom dig på plats eller så slår dom ihjäl dig när du minst anar det...

jag lyckades överleva i nästan 4 dagar inan jag svalt ihjäl men då höll jag mig borta från städer o sånt men man hittar inte så mycket i små byar eller i skogen..

om det bara hadde funnits frukt man kunde plocka i skogen o äta

Medlem
Skrivet av Bamia:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bamia:

jag spelar själv dayz o man blir KoS'ad hela tiden

Blir inte spelet tråkigt då? Det borde ju vara en mening med att skapa grupper och överleva tillsammans och inte lägga största fokus på döda andra och sno grejer.

prova skapa en grupp med någon som inte är RL vän antingen så skjuter dom dig på plats eller så slår dom ihjäl dig när du minst anar det...

jag lyckades överleva i nästan 4 dagar inan jag svalt ihjäl men då höll jag mig borta från städer o sånt men man hittar inte så mycket i små byar eller i skogen..

om det bara hadde funnits frukt man kunde plocka i skogen o äta

Plockbara bär läggs till på måndag faktiskt

Inaktiv

Det går att skapa grupper såklart. Är man själv vänligt sinnad är steget inte långt till att veta att det finns andra som också är det. Det är en matchningsprocess, där man får ta risker, men där fördelarna väger upp dem. Vill man överleva i längden måste man teama upp. Gör man inte det dör man ändå.

Sen handlar det om att förmedla det, att dela lika och att vara jämlik utrustningsmässigt så att incitament för en kula i huvudet saknas. De gånger jag bildat team har grundförutsättningen varit att vi letat vapen åt varandra i turordning och delat med oss rättvist. Har man två vapen eller överskott på något ger man det till kompisen. Verkar personen ok kan man lägga till den på steam och då har men en slags garant för fortsatt samarbete.

I en post-kapitalistisk värld måste man tänka som en kommunist. Tyvärr är många i Sverige uppfostrade som keep-off the lawn amerikanska private property-typer där alla i den totala privatiseringen är sin egen bunker i brist på ett gemensamt samhälle bortom den kommersiella pop/konsumtionskulturen. Man måste räkna med att många såna spelar, och då är regeln alltid att man aldrig riktar vapen mot varandra. Görs det upprepade gånger trots att man ber om att personen ska sluta får man helt sonika skjuta den.

I modden såg dock alla ganska lika ut. I en eldstrid med banditer råkade jag trycka av en kula så fort jag såg en person ligga ner innanför en dörrspringa med siktet inställt på mig, som visade sig vara min kompanjon. Det är min enda moraliskt kriminella gärning.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Inaktiv

Som man liksom kaniner bör avstå ifrån, om spelets realism inte sviktar.

Kanin ger protein, men inte tillräckligt mycket annat. Bären kostar mer energi att plocka i omfattning än vad de ger. Rimligen spacar de ut bären så att bär/minut aldrig kan täcka behov/minut.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av adde111:
Skrivet av Bamia:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bamia:

jag spelar själv dayz o man blir KoS'ad hela tiden

Blir inte spelet tråkigt då? Det borde ju vara en mening med att skapa grupper och överleva tillsammans och inte lägga största fokus på döda andra och sno grejer.

prova skapa en grupp med någon som inte är RL vän antingen så skjuter dom dig på plats eller så slår dom ihjäl dig när du minst anar det...

jag lyckades överleva i nästan 4 dagar inan jag svalt ihjäl men då höll jag mig borta från städer o sånt men man hittar inte så mycket i små byar eller i skogen..

om det bara hadde funnits frukt man kunde plocka i skogen o äta

Plockbara bär läggs till på måndag faktiskt

det måste jag ha missat NICE nu kan man leva som en ermit i skogen

Medlem

"Lysande orange jacka"

Fan klanka inte på Fjällräven!

Medlem

Hur ligger det till med själva spelvärlden? Är den persistent? Återskapas loot med viss frekvens? Hur många spelare per server, för alla samsas väl inte på en? Något mer intressant?

Medlem
Skrivet av Bamia:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bamia:

jag spelar själv dayz o man blir KoS'ad hela tiden

Blir inte spelet tråkigt då? Det borde ju vara en mening med att skapa grupper och överleva tillsammans och inte lägga största fokus på döda andra och sno grejer.

prova skapa en grupp med någon som inte är RL vän antingen så skjuter dom dig på plats eller så slår dom ihjäl dig när du minst anar det...

jag lyckades överleva i nästan 4 dagar inan jag svalt ihjäl men då höll jag mig borta från städer o sånt men man hittar inte så mycket i små byar eller i skogen..

om det bara hadde funnits frukt man kunde plocka i skogen o äta

Det min vän, är inte riktigt sant. Jag fick två nya kompisar genom DayZ som jag snackar med över Skype dagligen.

Kul hur de och jag träffades. Jag försökte råna en av dem och den andra kom bakifrån. Han såg min pistol och sade med enorm brytning: Friendly, don't shoot. Så jag sänkte pistolen och han frågade då: "Can you sweden?" Och jag svarade: Ja, jag kan svenska. Sedan dess har vi team:at


signatur

Gradixio!

Medlem

Är det bara jag eller är världen mindre nu? Nu tar det ju ingen tid alls att korsa kartan. Innan tog det ju år och dar

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Är det bara jag eller är världen mindre nu? Nu tar det ju ingen tid alls att korsa kartan. Innan tog det ju år och dar

Skumt med tanke på att innan så hade man ju fordon.(Om innan betyder moddet)


signatur

Gradixio!

Medlem
Skrivet av Gradixio:
Skrivet av ScorchPipe:

Är det bara jag eller är världen mindre nu? Nu tar det ju ingen tid alls att korsa kartan. Innan tog det ju år och dar

Skumt med tanke på att innan så hade man ju fordon.(Om innan betyder moddet)

Kartan har precis samma skala som i modden. Även om det fanns fordon i modden så var de ju väldigt sällsynta.
Jag minns inte riktigt, men gick det att sprinta i modden som i standalone? Det skulle ju kunna vara en skillnad.

Medlem

Trevlig läsning. Här är en episk runda från igår, historier i Dayz kan du inte hitta i andra spel.

http://www.twitch.tv/swedishsurvivor/b/496277109

00h24m in Hackare försöker råna mig, åker igenom väggar (byter server vid 00:00:30).

00h29m Bytar server, kommer in i byggnad samtidigt som en person ramlar ihop framför mig?

00h39m Vän skjuter spelare 500m från mig (syns inte, men hörs).
Strax efter kommer spelare från andra hållet, jag skjuter, missar honom.

00h42m Hittar spelaren beväpnad, skjuter och träffar (hittar bra gear)! Sedan går vi mot staden ovanför Balota (Polare joinar på).

01h15m Hamnar i eldstrid med 2 stycken (flankar), får 1 av dom. Den andra dödar mig... Respawn!

01h19m Tvingad att slåss med en kille under hot av ett gäng (3+1 pers). Bumfight.

02h05m Kille kommer och ger mig allt sitt gear, om jag dödar honom sedan (han bytar röst till darth vader ingame, men det hörs inte i streamen)?

02h14m Död igen... Dayz är underbart!

Medlem
Skrivet av Gradixio:
Skrivet av Bamia:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bamia:

jag spelar själv dayz o man blir KoS'ad hela tiden

Blir inte spelet tråkigt då? Det borde ju vara en mening med att skapa grupper och överleva tillsammans och inte lägga största fokus på döda andra och sno grejer.

prova skapa en grupp med någon som inte är RL vän antingen så skjuter dom dig på plats eller så slår dom ihjäl dig när du minst anar det...

jag lyckades överleva i nästan 4 dagar inan jag svalt ihjäl men då höll jag mig borta från städer o sånt men man hittar inte så mycket i små byar eller i skogen..

om det bara hadde funnits frukt man kunde plocka i skogen o äta

Det min vän, är inte riktigt sant. Jag fick två nya kompisar genom DayZ som jag snackar med över Skype dagligen.

Kul hur de och jag träffades. Jag försökte råna en av dem och den andra kom bakifrån. Han såg min pistol och sade med enorm brytning: Friendly, don't shoot. Så jag sänkte pistolen och han frågade då: "Can you sweden?" Och jag svarade: Ja, jag kan svenska. Sedan dess har vi team:at

vilken tur du har jag vart nyss ihjäl slagen av en kille med kofot fast jag va naken o frusen o hade inga saker på mig..

Medlem

Håller verkligen tummarna att utvecklarna fortsätter längst med samma spår. Jävligt sällan man stöter på spel som denna. Ser och låter mycket lovande ut

Medlem

Finns det någon server som ni kan rekommendera? Har kört på lite olika servrar och det kanske är så de flesta gör?

Har dock aldrig kört på en 40 manna server i misstanken att det där lätt blir för mycket möten med kriminella.

Det är ju ett väldigt tidigt stadium men zombieupplevelsen var mycket mer action i Arma 3 breaking point, men det lär väl snart även öka i Dayz SA hoppas jag.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Lysande orange jacka skriker "döda mig" på 5 kilometers avstånd.

Ja, men den skriker också "Jag försöker inte gömma mig". Har faktiskt inte blivit skjuten särskilt ofta med färgglada kläder, det är betydligt fler som skjuter direkt om du har camouniform :).

Medlem
Skrivet av Spearmint:

Finns det någon server som ni kan rekommendera? Har kört på lite olika servrar och det kanske är så de flesta gör?

Har dock aldrig kört på en 40 manna server i misstanken att det där lätt blir för mycket möten med kriminella.

Det är ju ett väldigt tidigt stadium men zombieupplevelsen var mycket mer action i Arma 3 breaking point, men det lär väl snart även öka i Dayz SA hoppas jag.

Zombierna är ungefär lika farliga som nyfödda kattungar i Standalone. Om du blir överraskad eller är obeväpnad, kanske du tar lite skada, men det är mer eller mindre omöjligt att bli dödad av zombier.

Just därför rekommenderar jag 40-mannaservrar. Det är inte mycket folk i den gigantiska världen, och det är mötena med andra som är intressanta och/eller farliga.

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Bra dagbok från björkstaden.

De borde lägga till reflexvästar och sånt. Negativ selektion måste samsas med den positiva

Behöver man verkligen rena rinnande vatten? Är det inte om du tar från en damm du vill rena?

Betyder Berezino "björkstaden"? Min ryska är lite rostig :).

Du har rätt, det är stillastående vatten som måste renas. Men eftersom rinnande vatten inte funkar i spelet, är ju alla bäckar en rad stillastående vattenpölar :).

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Gradixio:
Skrivet av ScorchPipe:

Är det bara jag eller är världen mindre nu? Nu tar det ju ingen tid alls att korsa kartan. Innan tog det ju år och dar

Skumt med tanke på att innan så hade man ju fordon.(Om innan betyder moddet)

Kartan har precis samma skala som i modden. Även om det fanns fordon i modden så var de ju väldigt sällsynta.
Jag minns inte riktigt, men gick det att sprinta i modden som i standalone? Det skulle ju kunna vara en skillnad.

Världen är lika stor, ja, men de utvidgar kartan kontinuerligt - dra norrut så hittar du grunden till ett par nya städer, utan hus, där kartan tog slut i modden.

Fordon kommer, förmodligen senare i år, enligt utvecklarna.

Det har alltid gått att sprinta i ARMA-motorn. I SA går det dessutom att "fusk-sprinta" med knytnävarna uppe, vilket går mycket fortare än bara vanlig sprint. Det är förstås en bugg, och om du gör det för länge blir du utkastas från servern och spelet kraschar!

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Man måste räkna med att många såna spelar, och då är regeln alltid att man aldrig riktar vapen mot varandra. Görs det upprepade gånger trots att man ber om att personen ska sluta får man helt sonika skjuta den.

Det kan bero på att alla som har någon som helst erfarenhet av skjutvapen har lärt sig att man ALDRIG riktar vapnet mot någon annan människa, oavsett om det är oladdat. Undantaget vissa dumma jävlar på svenska skyttetävlingar som går och dinglar med vapnet i varbygeln, då förstås :).

Det här tar åtminstone jag med mig till DayZ, eftersom det känns så pass autentiskt i många andra avseenden. Därför blir jag illa berörd om någon går omkring och viftar med en oladdad revolver i ansiktet på mig i spelet. Jag skjuter förmodligen inte, men kanske "glömmer" att ta med personen ifråga, som i min text ovan.

Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Hur ligger det till med själva spelvärlden? Är den persistent? Återskapas loot med viss frekvens? Hur många spelare per server, för alla samsas väl inte på en? Något mer intressant?

Allt är work in progress.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Gradixio:
Skrivet av ScorchPipe:

Är det bara jag eller är världen mindre nu? Nu tar det ju ingen tid alls att korsa kartan. Innan tog det ju år och dar

Skumt med tanke på att innan så hade man ju fordon.(Om innan betyder moddet)

Kartan har precis samma skala som i modden. Även om det fanns fordon i modden så var de ju väldigt sällsynta.
Jag minns inte riktigt, men gick det att sprinta i modden som i standalone? Det skulle ju kunna vara en skillnad.

Stamina kommer i en framtida patch, det lär slöa ner folk.

12
Skriv svar