Klassiska spel

Medlem
Klassiska spel

God söndag!

I mitt 25-åriga liv har jag hunnit med att spela en handfull med spel. Vissa har satt sina spår och jag blir smått nostalgisk när jag tänker tillbaka på dem.
Å andra sidan så finns det de spel som man bara rycker på axlarna åt när man minns dem.

Ett av de spel jag håller allra mest kärt är #The Legend of Zelda: Ocarina of Time till N64. Jag minns att jag och min bror fick detta i julklapp (kan det ha varit 1998 månne?). Och minnet av att gå upp okristligt tidigt på juldagsmorgonen för att hinna före min bror att starta upp spelet och ta mig an det fantastiska äventyret som väntade ger mig än idag en känsla av belåtenhet. (Än idag tycker jag att det är riktigt mysigt att gå upp före tuppen för att sätta mig och spela.)

Det var nog där, i den stunden, som spel blev ett gediget intresse för mig.

Och då var det främst på N64 jag spelade, sen blev det PS2 och PC och nu har det blivit en blandad kompott av spel till PC/X360/PS3.

Något som har grämt mig lite är att jag har missat en del klassiker. Ja, i alla fall om man ska lita på vad andra spelare världen över anser vara klassiker. Så som Monkey Island spelen, (i stort sett allt från Lucasarts faktiskt), Fallout 1&2, Final Fantasy VII, det mesta till NES och SNES. Listan kan göras mycket längre.

Så nu tänkte jag fråga er mina friendly neighbourhood fz:are, är detta spel som håller än idag för någon som spelen inte har något affektionsvärde för?
Det kanske är svårt att se objektivt på ett spel som har ett speciellt affektionsvärde för en. Så som Ocarina of Time har för mig.

Tips på spel man inte får missa mottages gärna.

Ha en fin dag!

#blogg

Medlem
Klassiska spel

Har också missat en massa klassiker och försökt att ta mig igenom dom idag. Antingen är det inte för mig, eller så har man blivit bortskämd med allt som finns idag, för det var inget som höll för mig, tyvärr. Ville verkligen kunna uppskatta dom.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Har också missat en massa klassiker och försökt att ta mig igenom dom idag. Antingen är det inte för mig, eller så har man blivit bortskämd med allt som finns idag, för det var inget som höll för mig, tyvärr. Ville verkligen kunna uppskatta dom.

Det är så jag känner också när jag gör försök att närma mig alla klassiker. Jag är väl rädd för att bli besviken vilket gör att jag snarare tar avstånd från dem.

Medlem

Det krävs alltid ett visst mått av nostalgi när man högljutt utropar att ett 25 år gammalt spel är bättre än allt som finns idag.

Men naturligtvis ska man prova gamla spel om man vill för ibland blir man överraskad över hur pass väl ett spel åldrats. Men jag tror inte att man någonsin kan få samma upplevelse som någon fick med spelet för 20 år sedan.

Fallout 1+2 och Final Fantasy 7 är alla värda att spela idag. Och det säger jag med en liten mängd nostalgi i rösten men jag tror ändå att det är sant.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det krävs alltid ett visst mått av nostalgi när man högljutt utropar att ett 25 år gammalt spel är bättre än allt som finns idag.

Självklart är det så.

Om man tar Fallout som exempel, där har jag spelat Fallout 3. Och jag älskade det. Men det är väl ändå såpass olikt de första två att de inte är jämförbara?
Får väl helt enkelt ta mig i kragen och införskaffa de två och se efter själv

Tack för tipsen

Medlem

Sierra gjorde en massa klassiker i samma veva som LucasArts. Police Quest, Space Quest, King's Quest och Gabriel Knight. Finns att köpa billigt på GOG.com just nu.

Zelda 3 till SNES tycker jag fortfarande är ett riktigt underhållande spel.

Monkey Island-spelen kan vara lite svåra ifall man inte är uppvuxen med Herr Ron Gilberts underfundiga och ibland helt ologiska humor.

Första Fallout-spelen var det länge sen jag spelade nu, men Fallout 2 kan man nog få ut lite kvalitetstid från fortfarande.

Även Kyrandia-serien från Westwood är ju klassiker enligt mig och hur dom står sig idag vet jag faktiskt inte.

Och det säger jag precis som Bennii med en liten mängd nostalgi i rösten


signatur
Medlem

Planescape Torment säger jag bara !

Medlem

Sierra hade jag nästan glömt av att dom har existerat. Minns att jag spenderade många timmar i ett spel som heter Pharaoh som dom har gett ut. Underhållande.

Jag tackar ödmjukast för tipsen! Ska gå in på gog och se om det är något som verkar falla mig i smak

Medlem

Ja du Fredrik, det är en djungel.
Snes har några godingar som är fullt uppskattningsbara än idag, då kanske allra mest Super Metroid och Zelda: A Link To The Past enligt mig personligen.
Final Fantasy spelen är riktigt bra men kan vara lite tröga att sätta sig in i (grinda) så man inte hamnar efter i levlandet etc.
Dock är jag mer förtjust i FF9 än FF7, men skall sägas att jag tycker dom båda är riktigt bra.

Om tålamodet finns, då rekommenderar jag att alla någon gång borde spela igenom "LOOM", det är vackert, roligt, sorgligt och stilbildande. Klassisk peka och klicka äventyr... helt underbart.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Lepr:

Ja du Fredrik, det är en djungel.
Snes har några godingar som är fullt uppskattningsbara än idag, då kanske allra mest Super Metroid och Zelda: A Link To The Past enligt mig personligen.
Final Fantasy spelen är riktigt bra men kan vara lite tröga att sätta sig in i (grinda) så man inte hamnar efter i levlandet etc.
Dock är jag mer förtjust i FF9 än FF7, men skall sägas att jag tycker dom båda är riktigt bra.

En djungel är bara förnamnet! Spelade igenom A Link Between Worlds för någon vecka sedan. Och det var helt fantastiskt! Då borde ju A Link to the Past vara något som borde falla mig i smak också, kan jag ju tycka.

Och på tal om Final Fantasy så var det just det som hände mig när jag spelade FFX. Jag visste inte riktigt vad jag gjorde när jag levlade mina karaktärer så helt plötsligt blev spelet skitsvårt och jag tappade sugen totalt.

Men, a little older and a little wiser kanske jag borde försöka mig på det igen.

Inaktiv
Skrivet av skogsvilden:

Planescape Torment säger jag bara !

Fan du hann före mig

Men Skogsvilden har rätt. För mig var det första spelet där jag började ifrågasätta saker och känna mig riktigt berörd och då hade jag redan hunnit bli gråtfärdig av Final Fantasy VII och skrämd i det första Resident Evil av hundar och med spänning löst svåra pussel i Gabriel Knight Sins of the Fathers. Det var år 2000 minns jag. Det man ska veta med Planescape Torrment är att det är otroligt tungt när det gäller manus och dialogerna kan bli otroligt många och långa. Men det är ett fantastiskt spel.

Ser personligen fram emot den kickstartade uppföljaren torment tides of numenera som kommer ut 2015.

Moderator | Testpilot

En av mina favoriter är Terranigma till SNES. En av konsolens bästa spel i min mening på grund av många olika anledningar. Handlingen, karaktärer, och världen är underbar att få utforska. Gameplay/Combat är också otroligt kul. För vissa kanske den kan kännas enformig men man har så många olika moves man kan göra med sin stav (vissa attacker funkar bättre på vissa bossar/fiender) samt att man har magier man kan köpa/lära sig

Enda som är riktigt dåligt (men inte spelet eller skaparnas fel tycker jag) är att man inte riktigt vet vars man ska eller kan hålla koll på det i någon form av quest log. Kan vara riktigt svårt att hitta när hela planeten öppnas upp för spelaren och ännu värre när man börjar göra side quests.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar