Dayz-dagboken – I dödens väntrum

Robot
Dayz-dagboken – I dödens väntrum

I Dayz är de döda inget hot, åtminstone inte i jämförelse med de levande. Vår luttrade kämpe Mats fortsätter sin tröstlösa kamp för överlevnad i en död värld.

#dayz, #i, #payday-the-heist


Medlem
Dayz-dagboken – I dödens väntrum

Vad i! Tills nästa dagboks"entry" kräver jag iallafall minst en sida till!

Will the cliffhangers ever end?


signatur

Everybody needs help.

Har fortfarande bara hört talas om den heliga konservöppnaren. En dag kanske även jag får det heliga uppdraget att sky andra spelare som pesten för att de inte ska ta min precious.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag har ett hemligt ställe där de spawnar rätt ofta, fast under golvet. Men på senare tid tror jag att andra också har hittat det, jag har inte sett någon på en vecka nu.

Skulle vilja testa det här, men känner jag mig själv rätt så kommer jag tröttna på alla muppar som bara kommer råna eller mörda mig eller bägge två.

Och det verkar ju 90% göra vad man hör iaf


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Skulle vilja testa det här, men känner jag mig själv rätt så kommer jag tröttna på alla muppar som bara kommer råna eller mörda mig eller bägge två.

Och det verkar ju 90% göra vad man hör iaf

Det är väldigt mycket sådant. Men jag är faktiskt förvånad över hur ofta man träffar vettiga människor som hjälper till med bandage och annat. Inte om man går omkring i camo och har högvis av vapen, dock, då skjuter de flesta direkt.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Skulle vilja testa det här, men känner jag mig själv rätt så kommer jag tröttna på alla muppar som bara kommer råna eller mörda mig eller bägge två.

Och det verkar ju 90% göra vad man hör iaf

förhoppningsvis så tröttnar dom medans en comunity som spelar för immersion stannar kvar. Blir bättre sen när man kan ha egna hives etc. som stoppar serverhoppers osv.

Avstängd

Vill enbart rätta ditt påstående med konservöppnaren, vet ej när den här dagboken skrevs men Rocket och gänget uppdaterade funktionen med att öppna burkar för så sent som 3 veckor sedan så man kan sedan dess öppna dom med både kniv,bajonett och yxa.

Inaktiv

En underbar beskrivning av DayZ Mats. Gillar hur du lägger upp den som episoder. Riktigt spännande att läsa. Har länge tänkt på att införskaffa mig DayZ men har lite svårt för Early Access överlag men dina två första beskrivningar gör det svårt att värja sig. Gillar den delen av utsathet som man verkar få gå igenom och som du beskriver perfekt i denna del. Att man måste riskera livhanken för att just få leva.

Har hört att det finns många som finner glädje i att bara döda andra spelare men jag tror att det säkert finns många som vill spela i lag. Det gäller förmodligen bara att vara tålmodig och när man väl finner bra lagspelare så bör man hålla i dom så gott det går.

Återigen bra skrivet.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Har fortfarande bara hört talas om den heliga konservöppnaren. En dag kanske även jag får det heliga uppdraget att sky andra spelare som pesten för att de inte ska ta min precious.

Jag hittade en konservöppnare för bara en timme sedan... Lite kul att läsa detta efteråt


signatur

Gradixio!

Inaktiv

I modden fick man se upp att liken inte var lockbete. Ligger det väldigt öppet, och är för bra för att vara sant, är man snart i kikarsiktet om man inte är försiktig. Man gör bäst i att kolla höjderna, eller strax bredvid dem om det inte är nybörjare man har att göra med.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Varför står det Day Z 2? Är det en uppföljare?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Varför står det Day Z 2? Är det en uppföljare?

Troligvis för att det här är del 2 i en artikelserie? Siffran har inte med Day Z att göra.

Medlem

Hmm, hehe, kanske det ja. Har inte sett någon annan del i serien så, aja...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Låter som en vanlig dag på väg till jobbet


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kul med en dagbok, och spännande, vill läsa mer

Medlem

Gillar Day Z men gränssnittet i spelet påminner om något gammalt Amiga spel så sjukt omodernt och så långt ifrån lättanvänt det går att komma

Medlem

Spännande läsning som lockar åtkinstone mig att vilja testa spelet. Men om det finns muppar som attackerar allt och alla så tror jag ändå att jag avstår ett tag.

Medlem

Sprang min vanliga rutt på väg till en militärbas när jag och en vän såg en kille i gul regnkappa med en Mosin. Han hälsade på min vän och sen på mig när han såg mig komme springande men lustigt nog skjöt han inte utan sprang vidare in i ett hus. Vi fortsatte leta efter grejer när han plötsigt kommer framför oss med sin Mosin riktad mot mitt håll. Det konstiga var att han sänkte vapnet strax efteråt och hälsade igen, men jag hade redan dragit min yxa så efter ett par slag var han nere på marken.

Ta inga chanser.

Medlem

Har den nya spelmekaniken alltså inte lyckats minska mängden KoS märkvärt jämfört med modden? Jag tänker främst på hur man nu kan välja att sänka vapnet så man inte upplevs som hotfull så fort man tittar mot en annan spelare, men även det här med att loot ska gå sönder när man skjuter beroende på var man träffar.

Jag spelade modden väldigt mycket under 2012 och drabbades inte särskilt hårt av banditer och KoS. Enligt min uppfattning handlar det extremt mycket om hur försiktig man är och hur bra koll man har på omgivningen samt hur man kommunicerar och agerar mot andra spelare. Precis som Mats nämner blir man ju misstänksam mot spelare som beter sig irrationellt.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har den nya spelmekaniken alltså inte lyckats minska mängden KoS märkvärt jämfört med modden? Jag tänker främst på hur man nu kan välja att sänka vapnet så man inte upplevs som hotfull så fort man tittar mot en annan spelare, men även det här med att loot ska gå sönder när man skjuter beroende på var man träffar.

Jag spelade modden väldigt mycket under 2012 och drabbades inte särskilt hårt av banditer och KoS. Enligt min uppfattning handlar det extremt mycket om hur försiktig man är och hur bra koll man har på omgivningen samt hur man kommunicerar och agerar mot andra spelare. Precis som Mats nämner blir man ju misstänksam mot spelare som beter sig irrationellt.

Det är väldigt smart gjort att ens loot går sönder om man blir slagen/skjuten. Dock så är det så att majoriteten av gångerna man blir skjuten så är det av spelare som redan har allt de behöver.


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Medlem
Skrivet av Glaran:
Skrivet av Sebbepojken:

Har den nya spelmekaniken alltså inte lyckats minska mängden KoS märkvärt jämfört med modden? Jag tänker främst på hur man nu kan välja att sänka vapnet så man inte upplevs som hotfull så fort man tittar mot en annan spelare, men även det här med att loot ska gå sönder när man skjuter beroende på var man träffar.

Jag spelade modden väldigt mycket under 2012 och drabbades inte särskilt hårt av banditer och KoS. Enligt min uppfattning handlar det extremt mycket om hur försiktig man är och hur bra koll man har på omgivningen samt hur man kommunicerar och agerar mot andra spelare. Precis som Mats nämner blir man ju misstänksam mot spelare som beter sig irrationellt.

Det är väldigt smart gjort att ens loot går sönder om man blir slagen/skjuten. Dock så är det så att majoriteten av gångerna man blir skjuten så är det av spelare som redan har allt de behöver.

Det är väl det spelet lider av; att det inte finns något end game-material riktigt. När man väl har schysst gear kan man bara sysselsätta sig med att äga alla andra eller hjälpa folk och konstigt nog föredrar de flesta det förstnämnda

Medlem
Skrivet av p1mm3:

Vill enbart rätta ditt påstående med konservöppnaren, vet ej när den här dagboken skrevs men Rocket och gänget uppdaterade funktionen med att öppna burkar för så sent som 3 veckor sedan så man kan sedan dess öppna dom med både kniv,bajonett och yxa.

Jag vet. Som jag skriver, så kan man öppna burkar med andra verktyg också. Men det är bara konservöppnaren som lämnar kvar 100% av käket.

Medlem
Skrivet av Johnny:

En underbar beskrivning av DayZ Mats. Gillar hur du lägger upp den som episoder. Riktigt spännande att läsa. Har länge tänkt på att införskaffa mig DayZ men har lite svårt för Early Access överlag men dina två första beskrivningar gör det svårt att värja sig. Gillar den delen av utsathet som man verkar få gå igenom och som du beskriver perfekt i denna del. Att man måste riskera livhanken för att just få leva.

Har hört att det finns många som finner glädje i att bara döda andra spelare men jag tror att det säkert finns många som vill spela i lag. Det gäller förmodligen bara att vara tålmodig och när man väl finner bra lagspelare så bör man hålla i dom så gott det går.

Återigen bra skrivet.

Tackar! DayZ lär gå igenom många iterationer (det ska vara i alpha större delen av 2014!), men jag ville spela nu. Det har jag hittills inte ångrat. Jag lär nog ta en paus längre fram, och komma tillbaka till betan, men nu har jag ju redan spelet :).

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Sprang min vanliga rutt på väg till en militärbas när jag och en vän såg en kille i gul regnkappa med en Mosin. Han hälsade på min vän och sen på mig när han såg mig komme springande men lustigt nog skjöt han inte utan sprang vidare in i ett hus. Vi fortsatte leta efter grejer när han plötsigt kommer framför oss med sin Mosin riktad mot mitt håll. Det konstiga var att han sänkte vapnet strax efteråt och hälsade igen, men jag hade redan dragit min yxa så efter ett par slag var han nere på marken.

Ta inga chanser.

Vilket hus var det? Jag blev dödad av en kille med yxa på ett bygge... Och jag tror att jag hade gul regnrock. Vi var i osynk, så jag såg honom framför mig och han trodde förmodligen att jag hotade honom när han inte hörde mig.

Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Ziljun:

Sprang min vanliga rutt på väg till en militärbas när jag och en vän såg en kille i gul regnkappa med en Mosin. Han hälsade på min vän och sen på mig när han såg mig komme springande men lustigt nog skjöt han inte utan sprang vidare in i ett hus. Vi fortsatte leta efter grejer när han plötsigt kommer framför oss med sin Mosin riktad mot mitt håll. Det konstiga var att han sänkte vapnet strax efteråt och hälsade igen, men jag hade redan dragit min yxa så efter ett par slag var han nere på marken.

Ta inga chanser.

Vilket hus var det? Jag blev dödad av en kille med yxa på ett bygge... Och jag tror att jag hade gul regnrock. Vi var i osynk, så jag såg honom framför mig och han trodde förmodligen att jag hotade honom när han inte hörde mig.

HAHAHA *tar fram popcornen*


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Ziljun:

Sprang min vanliga rutt på väg till en militärbas när jag och en vän såg en kille i gul regnkappa med en Mosin. Han hälsade på min vän och sen på mig när han såg mig komme springande men lustigt nog skjöt han inte utan sprang vidare in i ett hus. Vi fortsatte leta efter grejer när han plötsigt kommer framför oss med sin Mosin riktad mot mitt håll. Det konstiga var att han sänkte vapnet strax efteråt och hälsade igen, men jag hade redan dragit min yxa så efter ett par slag var han nere på marken.

Ta inga chanser.

Vilket hus var det? Jag blev dödad av en kille med yxa på ett bygge... Och jag tror att jag hade gul regnrock. Vi var i osynk, så jag såg honom framför mig och han trodde förmodligen att jag hotade honom när han inte hörde mig.

En annan bra fråga: Vilken server?


signatur

Gradixio!

1
Skriv svar