Dayz-dagboken – Den tärande ensamheten

Robot
Dayz-dagboken – Den tärande ensamheten

Mats känner sig ensam. I en värld där man dödar varandra över en bit mat är det dock svårt att hitta vänner att förlita sig på, fast vi har ju alltid zombiekaninen.

#dayz


Medlem
Dayz-dagboken – Den tärande ensamheten

Kan någon förklara för mig varför DayZ (såväl mod som standalone) alltid ska lida av så fantastiskt dålig kontakt mellan spelarna? Den gula och röda länken syns jämt och ständigt. Är det servrarnas fel eller är det spelet som strular? Jag har inte upplevt något annat online-spel någonsin som har sådana synkningsproblem.

Om man väl lyckas vara i synk är sen nästa problem det som nämns här, att man kanske inte ens kan kommunicera med folk. Om man går in på en engelsk server förväntar man sig rimligen att folk snackar engelska, men det skiter ju folk gladeligen i. Jättemånga saknar förmåga att kommunicera muntligt och det finns gott om folk som inte ens känner till hur man öppnar textchatten.

Kommunikationen är bland de viktigaste delarna i spelet men även den delen som är mest bristfällig. Det är det som får mig att hålla mig undan från att börja spela igen. Jag nöjer mig med att läsa och kolla på andras höjdpunkter, då slipper jag lida av problemen själv. Modden var som allra roligast för mig när den var relativt nyhypad och man faktiskt kunde spela med svenskar på servrarna som var markerade som svenska, då var det jättesimpelt att få till samarbeten i till och med större grupper.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Kan någon förklara för mig varför DayZ (såväl mod som standalone) alltid ska lida av så fantastiskt dålig kontakt mellan spelarna? Den gula och röda länken syns jämt och ständigt. Är det servrarnas fel eller är det spelet som strular? Jag har inte upplevt något annat online-spel någonsin som har sådana synkningsproblem.

Om man väl lyckas vara i synk är sen nästa problem det som nämns här, att man kanske inte ens kan kommunicera med folk. Om man går in på en engelsk server förväntar man sig rimligen att folk snackar engelska, men det skiter ju folk gladeligen i. Jättemånga saknar förmåga att kommunicera muntligt och det finns gott om folk som inte ens känner till hur man öppnar textchatten.

Kommunikationen är bland de viktigaste delarna i spelet men även den delen som är mest bristfällig. Det är det som får mig att hålla mig undan från att börja spela igen. Jag nöjer mig med att läsa och kolla på andras höjdpunkter, då slipper jag lida av problemen själv. Modden var som allra roligast för mig när den var relativt nyhypad och man faktiskt kunde spela med svenskar på servrarna som var markerade som svenska, då var det jättesimpelt att få till samarbeten i till och med större grupper.

för mig är det alltid dålig synk i städerna, så måste oftast stå stilla ett tag tills allt hunnit ladda, men brukar inte vara några problem utanför städerna

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Kan någon förklara för mig varför DayZ (såväl mod som standalone) alltid ska lida av så fantastiskt dålig kontakt mellan spelarna? Den gula och röda länken syns jämt och ständigt. Är det servrarnas fel eller är det spelet som strular? Jag har inte upplevt något annat online-spel någonsin som har sådana synkningsproblem.

Om man väl lyckas vara i synk är sen nästa problem det som nämns här, att man kanske inte ens kan kommunicera med folk. Om man går in på en engelsk server förväntar man sig rimligen att folk snackar engelska, men det skiter ju folk gladeligen i. Jättemånga saknar förmåga att kommunicera muntligt och det finns gott om folk som inte ens känner till hur man öppnar textchatten.

Kommunikationen är bland de viktigaste delarna i spelet men även den delen som är mest bristfällig. Det är det som får mig att hålla mig undan från att börja spela igen. Jag nöjer mig med att läsa och kolla på andras höjdpunkter, då slipper jag lida av problemen själv. Modden var som allra roligast för mig när den var relativt nyhypad och man faktiskt kunde spela med svenskar på servrarna som var markerade som svenska, då var det jättesimpelt att få till samarbeten i till och med större grupper.

DayZ bygger på en motor som är oerhört dåligt programmerad/optimerad. Liknande synkproblem finns vid rörelese samt "object collision check". ArmA 3 lider av liknande problem. Helt enkelt dålig programmering som varit i farten.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

DayZ bygger på en motor som är oerhört dåligt programmerad/optimerad. Liknande synkproblem finns vid rörelese samt "object collision check". ArmA 3 lider av liknande problem. Helt enkelt dålig programmering som varit i farten.

Med lite tur så kommer DayZ's "nätverksbubbla" som Rocket stoppat in i motorn kunna hjälpa lite efter ett tags bearbetning, men i mångt och mycket så har du tyvärr helt rätt.

Medlem

Jag gillar de här artiklarna, tycker de beskriver spelet väldigt bra och är nog ganska upplysande för de som inte har spelat Day Z.

Medlem
Skrivet av Brain:

DayZ bygger på en motor som är oerhört dåligt programmerad/optimerad. Liknande synkproblem finns vid rörelese samt "object collision check". ArmA 3 lider av liknande problem. Helt enkelt dålig programmering som varit i farten.

Men lider Arma 2 av samma problem som modden eller? Om nu Arma 3 lider av samma typ av problem förstår jag inte hur folk finner spelen spelbara eftersom de inriktar sig på multiplayer. Visst, problemen är ju inte ständigt där men om man har problem likt de Mats beskriver i självaste betalprodukterna verkar det bara pinsamt. Jag har haft någon slags förhoppning om att det är modden som varit strulig men nu när standalone visar samma symptom verkar det ju inte så enkelt.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Brain:

DayZ bygger på en motor som är oerhört dåligt programmerad/optimerad. Liknande synkproblem finns vid rörelese samt "object collision check". ArmA 3 lider av liknande problem. Helt enkelt dålig programmering som varit i farten.

Men lider Arma 2 av samma problem som modden eller? Om nu Arma 3 lider av samma typ av problem förstår jag inte hur folk finner spelen spelbara eftersom de inriktar sig på multiplayer. Visst, problemen är ju inte ständigt där men om man har problem likt de Mats beskriver i självaste betalprodukterna verkar det bara pinsamt. Jag har haft någon slags förhoppning om att det är modden som varit strulig men nu när standalone visar samma symptom verkar det ju inte så enkelt.

ArmA 2 lider av precis samma problem.

ArmA 3 har många förbättringar men är långt ifrån lika stabilt/smooth som andra AAA-titlar.

Jag tycker att det är långt ifrån spelbart (både standalone och mod). Däremot har DayZ en väldigt unik känsla.

Skrivet av KatOne:
Skrivet av Brain:

DayZ bygger på en motor som är oerhört dåligt programmerad/optimerad. Liknande synkproblem finns vid rörelese samt "object collision check". ArmA 3 lider av liknande problem. Helt enkelt dålig programmering som varit i farten.

Med lite tur så kommer DayZ's "nätverksbubbla" som Rocket stoppat in i motorn kunna hjälpa lite efter ett tags bearbetning, men i mångt och mycket så har du tyvärr helt rätt.

Det hoppas jag verkligen på! Dock är jag oerhört tveksam till Rockets rent tekniska skills. Killen har haft mycket tid och har definitivt jobbat hårt; men utan större kunskap inom datavetenskap är det svårt att bygga en såpass avancerad spelvärld. Jämför exempelvis med Minecraft, Braid och Super Meat Boy - spel som tog år att utveckla - spel som inte ens har hälften så avancerade spelmotorer.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Kan någon förklara för mig varför DayZ (såväl mod som standalone) alltid ska lida av så fantastiskt dålig kontakt mellan spelarna? Den gula och röda länken syns jämt och ständigt. Är det servrarnas fel eller är det spelet som strular? Jag har inte upplevt något annat online-spel någonsin som har sådana synkningsproblem.

Om man väl lyckas vara i synk är sen nästa problem det som nämns här, att man kanske inte ens kan kommunicera med folk. Om man går in på en engelsk server förväntar man sig rimligen att folk snackar engelska, men det skiter ju folk gladeligen i. Jättemånga saknar förmåga att kommunicera muntligt och det finns gott om folk som inte ens känner till hur man öppnar textchatten.

Kommunikationen är bland de viktigaste delarna i spelet men även den delen som är mest bristfällig. Det är det som får mig att hålla mig undan från att börja spela igen. Jag nöjer mig med att läsa och kolla på andras höjdpunkter, då slipper jag lida av problemen själv. Modden var som allra roligast för mig när den var relativt nyhypad och man faktiskt kunde spela med svenskar på servrarna som var markerade som svenska, då var det jättesimpelt att få till samarbeten i till och med större grupper.

Alpha.

Medlem

Jag hatar större delen av spelarna som kör DayZ:
Jag sprang in i en snubbe nyss och det första han gör är att börja slå mig med en slö yxa. Jag ramlar omkull och försöker kräla ut ur huset som vi är i men han fortsätter att köra det slöa bladet igenom mina ben. Jag lyckas släpa mig själv ut med min enda fungerande arm för att möta en annan snubbe. Jag säger till honom med spelets inbyggda tal funktion: " Help, help me. He tried to kill me for no reason.".
Vet ni vad han gör?
Jo, han tar fram en kofot och hugger mig i huvudet tills jag svimmar.
Det låter sedan som de attackerar varandra....


signatur

Gradixio!

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Sebbepojken:

Kan någon förklara för mig varför DayZ (såväl mod som standalone) alltid ska lida av så fantastiskt dålig kontakt mellan spelarna? Den gula och röda länken syns jämt och ständigt. Är det servrarnas fel eller är det spelet som strular? Jag har inte upplevt något annat online-spel någonsin som har sådana synkningsproblem.

Om man väl lyckas vara i synk är sen nästa problem det som nämns här, att man kanske inte ens kan kommunicera med folk. Om man går in på en engelsk server förväntar man sig rimligen att folk snackar engelska, men det skiter ju folk gladeligen i. Jättemånga saknar förmåga att kommunicera muntligt och det finns gott om folk som inte ens känner till hur man öppnar textchatten.

Kommunikationen är bland de viktigaste delarna i spelet men även den delen som är mest bristfällig. Det är det som får mig att hålla mig undan från att börja spela igen. Jag nöjer mig med att läsa och kolla på andras höjdpunkter, då slipper jag lida av problemen själv. Modden var som allra roligast för mig när den var relativt nyhypad och man faktiskt kunde spela med svenskar på servrarna som var markerade som svenska, då var det jättesimpelt att få till samarbeten i till och med större grupper.

Alpha.

Jaha, precis som Arma 2 och 3 då alltså?

Jag har spelat ett flertal MP-titlar av vitt skilda slag i alpha- och betaversioner utan att stöta på den här typen av problem någonstans. Anser mig inte ens vara någon erfaren person inom området. Men om du läser det fåtalet inlägg som finns märker du kanske att det redan har kommit fram mer givande svar än ditt.

Medlem
Skrivet av Gradixio:

Jag hatar större delen av spelarna som kör DayZ:
Jag sprang in i en snubbe nyss och det första han gör är att börja slå mig med en slö yxa. Jag ramlar omkull och försöker kräla ut ur huset som vi är i men han fortsätter att köra det slöa bladet igenom mina ben. Jag lyckas släpa mig själv ut med min enda fungerande arm för att möta en annan snubbe. Jag säger till honom med spelets inbyggda tal funktion: " Help, help me. He tried to kill me for no reason.".
Vet ni vad han gör?
Jo, han tar fram en kofot och hugger mig i huvudet tills jag svimmar.
Det låter sedan som de attackerar varandra....

Men när jag respawnade efter det hittade jag ett lik med en massa mat, dryck ammo och ett gevär... Även en av mina kompisar som spelar spelet var i närheten! Allt går bra


signatur

Gradixio!

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Sebbepojken:

Kan någon förklara för mig varför DayZ (såväl mod som standalone) alltid ska lida av så fantastiskt dålig kontakt mellan spelarna? Den gula och röda länken syns jämt och ständigt. Är det servrarnas fel eller är det spelet som strular? Jag har inte upplevt något annat online-spel någonsin som har sådana synkningsproblem.

Om man väl lyckas vara i synk är sen nästa problem det som nämns här, att man kanske inte ens kan kommunicera med folk. Om man går in på en engelsk server förväntar man sig rimligen att folk snackar engelska, men det skiter ju folk gladeligen i. Jättemånga saknar förmåga att kommunicera muntligt och det finns gott om folk som inte ens känner till hur man öppnar textchatten.

Kommunikationen är bland de viktigaste delarna i spelet men även den delen som är mest bristfällig. Det är det som får mig att hålla mig undan från att börja spela igen. Jag nöjer mig med att läsa och kolla på andras höjdpunkter, då slipper jag lida av problemen själv. Modden var som allra roligast för mig när den var relativt nyhypad och man faktiskt kunde spela med svenskar på servrarna som var markerade som svenska, då var det jättesimpelt att få till samarbeten i till och med större grupper.

Alpha.

Jaha, precis som Arma 2 och 3 då alltså?

Jag har spelat ett flertal MP-titlar av vitt skilda slag i alpha- och betaversioner utan att stöta på den här typen av problem någonstans. Anser mig inte ens vara någon erfaren person inom området. Men om du läser det fåtalet inlägg som finns märker du kanske att det redan har kommit fram mer givande svar än ditt.

Jag har inte den här typen av problem i Day Z men kanske beror det på att jag kör på 100Mbit. Vad jag vet jobbas det en del på nätverkandet men jag tror att det finns en hel del som har mycket högre prio.

Jag tycker att 'Alpha' är det bästa svaret hittills och även om ni är snabba med att avfärda det argumentet så är det precis vad det handlar om.
Det finns ingen som har varit tydligare än Bohemia med att den som spelar i praktiken testar en extremt bristfällig programvara och inget annat.

Jag föreslår att ni istället för att spekulera och klaga beger er till bug trackern, söker upp era problem och läser de fakta som finns tillgängliga. Är inte problemet registrerat så fixar ni det eftersom det är ni som är alphatestare och det annars aldrig kommer att lösa sig.

https://dev-heaven.net/projects/dayz

k3m
Medlem

härlig artikel, de tidigare delarna likaså, som få

Medlem
Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Sebbepojken:

Kan någon förklara för mig varför DayZ (såväl mod som standalone) alltid ska lida av så fantastiskt dålig kontakt mellan spelarna? Den gula och röda länken syns jämt och ständigt. Är det servrarnas fel eller är det spelet som strular? Jag har inte upplevt något annat online-spel någonsin som har sådana synkningsproblem.

Om man väl lyckas vara i synk är sen nästa problem det som nämns här, att man kanske inte ens kan kommunicera med folk. Om man går in på en engelsk server förväntar man sig rimligen att folk snackar engelska, men det skiter ju folk gladeligen i. Jättemånga saknar förmåga att kommunicera muntligt och det finns gott om folk som inte ens känner till hur man öppnar textchatten.

Kommunikationen är bland de viktigaste delarna i spelet men även den delen som är mest bristfällig. Det är det som får mig att hålla mig undan från att börja spela igen. Jag nöjer mig med att läsa och kolla på andras höjdpunkter, då slipper jag lida av problemen själv. Modden var som allra roligast för mig när den var relativt nyhypad och man faktiskt kunde spela med svenskar på servrarna som var markerade som svenska, då var det jättesimpelt att få till samarbeten i till och med större grupper.

Alpha.

Jaha, precis som Arma 2 och 3 då alltså?

Jag har spelat ett flertal MP-titlar av vitt skilda slag i alpha- och betaversioner utan att stöta på den här typen av problem någonstans. Anser mig inte ens vara någon erfaren person inom området. Men om du läser det fåtalet inlägg som finns märker du kanske att det redan har kommit fram mer givande svar än ditt.

Jag har inte den här typen av problem i Day Z men kanske beror det på att jag kör på 100Mbit. Vad jag vet jobbas det en del på nätverkandet men jag tror att det finns en hel del som har mycket högre prio.

Jag tycker att 'Alpha' är det bästa svaret hittills och även om ni är snabba med att avfärda det argumentet så är det precis vad det handlar om.
Det finns ingen som har varit tydligare än Bohemia med att den som spelar i praktiken testar en extremt bristfällig programvara och inget annat.

Jag föreslår att ni istället för att spekulera och klaga beger er till bug trackern, söker upp era problem och läser de fakta som finns tillgängliga. Är inte problemet registrerat så fixar ni det eftersom det är ni som är alphatestare och det annars aldrig kommer att lösa sig.

https://dev-heaven.net/projects/dayz

Det med nätet är nog inte det. Jag körde hos en kompis härom dagen på 6mbit nätverk(förfärligt!!) och DayZ fungerade problem-fritt. Inte en enda kedjesak...


signatur

Gradixio!

Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag har inte den här typen av problem i Day Z men kanske beror det på att jag kör på 100Mbit. Vad jag vet jobbas det en del på nätverkandet men jag tror att det finns en hel del som har mycket högre prio.

Jag tycker att 'Alpha' är det bästa svaret hittills och även om ni är snabba med att avfärda det argumentet så är det precis vad det handlar om.
Det finns ingen som har varit tydligare än Bohemia med att den som spelar i praktiken testar en extremt bristfällig programvara och inget annat.

Jag föreslår att ni istället för att spekulera och klaga beger er till bug trackern, söker upp era problem och läser de fakta som finns tillgängliga. Är inte problemet registrerat så fixar ni det eftersom det är ni som är alphatestare och det annars aldrig kommer att lösa sig.

https://dev-heaven.net/projects/dayz

Jag har ju fått flera svar här som påstår att problemen inte på något vis är unika för DayZ (varken mod eller standalone) och att problemen återfinns i själva Arma-titlarna. Hur kan det då vara alpha-problem menar du?

Medlem

Nej, det är som det sägs tidigare här, de här problemen är återkommande i Bohemias produkter. Arma3 och DayZ SA har exakt samma prestandaproblem även om Arma3 hanterar det bättre. De har inte samma motor så det kan förklara skillnaden.

Dock, det är inte bara "nätkoden", som det populärt har kallats , som saboterar spelandet. I de flesta fallen är det servarna som är överbelastade. Folk sätter upp 100 slots servrar och tro fan att det blir långsamt. Det ihop med att Arma alltid haft problem med garbage collection och allmänna problem med objekthantering gör att det känns som din klient laggar. Med andra ord, i 8 fall av 10 är det inte kommunikationen mellan din klient och servern eller något på din lokala dator som orsakar problem, det är lokalt på servern. En stor del i den biten är också databaslösningen som framförallt ställde till problem i DayZ mod. Detta har optimerats mycket bättre i SA.

Röster har börjat höras att det är Back-face culling som orsakar prestanda problemen. I kort så handlar det om att motorn skall avgöra om en polygon är synlig och skall renderas eller inte. Bohemias motor är inte bra optimerad för detta vilket innebär att klienten renderar i princip hela Cherno för att ta ett exempel när du är i staden. En test man kan göra är att stå vid ett hus eller en mur och se in i staden medan du kontrollerar FPS. Flyttar du sedan blicken in i väggen skall din FPS gå upp märkbart eftersom väggen ställer sig i vägen för resten av polygonerna. Back-face culling skall då ansvara för att de inte renderas. Och som de flesta märkt så funkar det inte speciellt bra.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar