Mass effect 3: "Slutet"

Medlem
Mass effect 3: "Slutet"

Förra året ägnade jag åt att spela igenom hela
Mass effect triologin, det många har hängt upp
sig på är slutet, men jag kan inte förstå vad det är
som är så hemskt med det?

Här har vi en snubbe som har dedikerat hela 400
sidor manus till att skriva om saker och ting:

http://www.scribd.com/doc/200900804/MassEffect3Vindication-v1...

Tar gärna emot förklaringar på vad som var så hemskt med
slutet! Jag kan ärligt säga att jag gillade det skarpt!

MVH

#blogg

Medlem
Mass effect 3: "Slutet"

Håller med om att slutet passade väl in med den episka saga Mass Effect är! Men beror inte det mesta av kritiken på att de utlovade en hel del som de TOTALT lät bli att implementera i spelet? Det folk skrivit massvis om är t.ex. att de uttryckligen sade att slutet skulle bero på allt du gjort från och med ME1. De beskrev även bokstavligen att slutet INTE skulle vara ett trevägsval med tre olika slut... Och vi vet ju alla hur slutet i ME3 ser ut... och framförallt hur det såg ut innan Extended Cut. Så även om jag personligen är väldigt nöjd med hela spelserien tycker jag inte att Bioware/EA ska komma undan med rena lögner och jag har full förståelse för en majoritet av kritiken.

Medlem

Det största problemet jag har med slutet är att man introducerar en ny antagonist som inte har "hintats" om och som tar och gör de bästa skurkarna i ett spel till ett barns leksaker med dålig logik. Sen tar ju bioware allt från dig på slutet du kan välja A, B eller C och shepard som stridit mot dessa fiender köper sen helt deras argument om att vi inte kan leva tillsammans med synteteter trots att man visat flera gånger att det fungerar.

Problemet börjar dock redan 1 timma in i spelet då man får en deus ex machina vars ritningar man hittar i en databas som reapers på något sett missat under otaliga cykler? Denna sak som vi inte vet hur den fungerar eller vad den gör ska vi sedan använda mot dem. Hmmmm långsökt är ju bara förnamnet.

Spelet i säg är ju inte det bästa heller då det gått från ett rpg till ett TPS och för mig kan en dålig historia som tappar tråden och helt bryter mot tidigare mönster sabba allt i ett spel.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Det största problemet jag har med slutet är att man introducerar en ny antagonist som inte har "hintats" om och som tar och gör de bästa skurkarna i ett spel till ett barns leksaker med dålig logik. Sen tar ju bioware allt från dig på slutet du kan välja A, B eller C och shepard som stridit mot dessa fiender köper sen helt deras argument om att vi inte kan leva tillsammans med synteteter trots att man visat flera gånger att det fungerar.

Problemet börjar dock redan 1 timma in i spelet då man får en deus ex machina vars ritningar man hittar i en databas som reapers på något sett missat under otaliga cykler? Denna sak som vi inte vet hur den fungerar eller vad den gör ska vi sedan använda mot dem. Hmmmm långsökt är ju bara förnamnet.

Spelet i säg är ju inte det bästa heller då det gått från ett rpg till ett TPS och för mig kan en dålig historia som tappar tråden och helt bryter mot tidigare mönster sabba allt i ett spel.

Håller hellt med dig. Jag vill verkligen vara snäll mot Mass Effect 3 (och del två, till viss del), men det är så många storymässiga designbeslut som gör mig gråtfärdig.

Medlem

Mass Effects 3:s slut suger för att de två tidigare titlarna bygger upp så mycket känslor. Så mycket hat och hämndkänslor gentemot Reapers. Och när man sen spelar Mass Effect 3 och verkligen förväntar sig den ultimata showdownen (man har ju trots allt knappt få möta på en reaper under hela serien) mot reapers på jorden. Så slutar allt med det mest anticlimaxa slut någonsin. Rena Matrix all over again.

Inte konstigt att man blir arg och besviken.

Det är iallafall varför jag hatar slutet.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Hatar... Jag tror inte ordet betyder det ni tror att det betyder.

Jag gillade slutet. Att det blev "antiklimax" gjorde inte mig något. Hade det inte varit det hade alla klagat på att det var ett generiskt action-springa-skjuta-döda-boss-slut istället.

Detta var lite annorlunda på det sättet, och jag gillade hur de knöt ihop Sheps minne av pojken med Catalysts visuella projecering.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag gillade slutet. Att det blev "antiklimax" gjorde inte mig något. Hade det inte varit det hade alla klagat på att det var ett generiskt action-springa-skjuta-döda-boss-slut istället.

Detta var lite annorlunda på det sättet, och jag gillade hur de knöt ihop Sheps minne av pojken med Catalysts visuella projecering.

Möjligt. Men det beror på hur de hade förmedlat det. Hela spelet är ju egentligen action-springa-skjut spel i grunden. Men folk älskar det pågrund av den snuskigt bra storyn.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jo, såklart är det mycket action och mycket skjutande. Men på något sätt upplever jag inte Mass Effect som lika... Köttigt som många andra spel. Det beror nog på storyberrätandet som du säger.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Det största problemet jag har med slutet är att man introducerar en ny antagonist som inte har "hintats" om och som tar och gör de bästa skurkarna i ett spel till ett barns leksaker med dålig logik. Sen tar ju bioware allt från dig på slutet du kan välja A, B eller C och shepard som stridit mot dessa fiender köper sen helt deras argument om att vi inte kan leva tillsammans med synteteter trots att man visat flera gånger att det fungerar.

Problemet börjar dock redan 1 timma in i spelet då man får en deus ex machina vars ritningar man hittar i en databas som reapers på något sett missat under otaliga cykler? Denna sak som vi inte vet hur den fungerar eller vad den gör ska vi sedan använda mot dem. Hmmmm långsökt är ju bara förnamnet.

Spelet i säg är ju inte det bästa heller då det gått från ett rpg till ett TPS och för mig kan en dålig historia som tappar tråden och helt bryter mot tidigare mönster sabba allt i ett spel.

Antar att du först menar Leviathans, och varför måste det 'hintats' om allt? Vi vet att Reapers förstör så mycket de kan för att dölja sina spår, nämns även i serien. Du tror inte att de skulle göra det även så med deras egen existens och ursprung? Särskilt när de har haft miljontals år på sig att gör just detta.
Och det där med 'barn med dålig logik', bara för att vi inte förstår behöver inte betyda att logiken är dålig. Är ju trots allt två olika raser, och Reapers är skapade av Leviathans indirekt då de skapade AI'n som styr de. Och Leviathans är ju en ras som alla andra ser olika på saker och ting särskilt med tanke på deras ras egenskaper att ta kontroll över 'lägre' raser. Det kan ju ändra deras synsätt gentemot oss. Se bara på oss människor vi ser ju sällan på samma sak exakt likadant, hur mycket mer annorlunda borde det då inte vara för en hellt annan ras?
Sen ABC slutet visst jag gillar inte det heller riktigt men jag försöker se det så som att det är IRL att ens val inte alltid spelar roll oavsett hur mycket man nu vill eller kämpar fört.
Syntet vitet sen så är det ju så att hur Geth har funnit i typ 300 år och även om de flesta Geth bara vill vara för sig själva i lugn och ro så ser ju man oftast på det som är annorlunda än en själv med tvivel eller tom rädsla vilket sällan skapar en bra relation. Även om nu Shepard lyckas se det bästa så har vi fortfarande en hel galax med oliktänkande individer som inte har blivit övertygade. Och enligt Reapers så har de sett konflikten mellan syntetiskt och biologiskt liv bli till krig otaliga gånger under miljontals år och det ger ju inte direkt något bra track record direkt. Så är det verkligen så konstigt att Reapers tvivlar på Shepard?
Sen när det kommer till ritningarna man hittar till The Crucible så ligger de ju trots allt under ytan på Mars och sist när Reapers var här så var ju inte mänskligheten aktuell för the Harvest och Protheans hade bara en liten utpost för att studera människorna. Så är det så konstigt att Reapers kanske inte la ner så mycket energi på att leta efter något som de mest troligen aldrig kände till med tanke på att den var tänkt att stoppa Reapers så borde inte raserna som planerade detta försöka dölja det faktumet till varje pris, särskilt med tanke på Reapers egenskaper?
Sen med att du inte gillar spelet att det ändrades ifrån ett rpg till tps visar vad du vet om spelet då det från första början var 'third person shooter with role playing game elements'. Men visst gick det över till mer action orienterat spelande men det är vad Bioware såg spelet som deras val och det respekterar jag tom gillar det. Tycker faktiskt att de blev en riktigt bra balans och trovärdiga trovärdiga fighter i del 2 och 3. Särskilt då man var en levande tank som kunde skjuta nonstop utan att sikte försämrades eller vapnet överhettade när man hade levlat en bit. Men set är ju en smaksak som så mycket annat.

Men jag förstår dina synpunkter tom respekterar dem men hållet dock inte med.
Men nu när du nu har fått läsa min synpunkt och tankar kring detta så kanske det ger dig en liten annan bild av spelet.

Men jag är väl bara indoktrinerad, så vad vet jag egentligen.


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

Medlem
Skrivet av Faal-San:
Skrivet av Jaxz:

snip

snip

Jag för står din synvinkel och jag tycker det är bra att du gillar slutet.

Kollar man på logikkedjan för Reaper så är den ju "We are synthetics and we kill organics so that they dont build synthetics that will kill them /repeat" (lite förenklad). AI som finns ombord på the citadel har funnits där hela tiden men kunde inte göra något under ME1 för då fanns det bara ett alternativ som den själv säger. Alltså borde den ha släppt igenom reapers för att krossa allt. Sen kan man ju undra varför inte reapers tar citadel i början av spelet och stänger ner allt men jag tappar tråden lite

Återigen blir problemet här bara för att Reapers inte försökt något annat så blir inte deras masslakt rätt oavsett vilka erfarenheter de har sen tidigare. Blir lite som när diktatorer säger till folk som vad är bäst för dem och vad händer då? Folket vänder sig mot dem och då krossas de med våld. Bara för det hänt en miljon gånger tidigare så betyder det inte att det per automatik kommer hända igen. Framförallt har de ingen rätt att göra det som de gör och Shepards godkännande av allt de gjort och till och med förlåtande av dem i två av sluten är ju som att godkänna allt som diktaturen i Nord Korea gjort och sen bli goda vänner.

De tre sluten i säg är ju helt skumma. I ett spränger man allt och ger galaxen en chans att på egen hand hitta sin väg men inte utan att offra. Ett blir ju bara en fortsättning på allt då inget säger att Shepard inte kommer ta till samma medel, framförallt om någon ras hotar en annan. Det har helt enkelt blivit en polisstat som säger gör som du vill tills jag tycker att du går för långt. Nummer tre är ju inte bättre det heller då man tvingar till en förändring för att nå evolutionens topp då alla är lika och tänker lika och förstår varandra. Låter ju som "en rolig värld". Sen har vi det stora problemet med toppen av Evolutionen vilket innebär att det finns ett mål med den vilket det inte gör. Evolution har inget mål utan tuffar på i sin egen takt och väg.

Problemet med The Crucible kvarstår dock, ingen vet hur det fungerar men vi chansar iaf.

Det jag menade hur spelet tappat från ett RPG är att i första spelet fick på egen hand leta efter saker, prata med folk och utforska medan i 3an fick man uppdrag som man kunde utföra bara genom att stå still på rätt plats. ME2 är min favorit även om den tappat delar av sitt RPG paket så har det en bra balans mellan allt samt att iden i det spelet är att man kan övervinna det mesta om man trots sina olikheter samarbetar.

Återigen jag som du respekterar din åsikt och är glad över att du kan njuta av spelets slut, jag däremot kan inte då det strider mot allt (min åsikt) som min Shepard stod för.

Medlem
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av Faal-San:
Skrivet av Jaxz:

snip

snip

snip

Jo visst blir individerna inom raserna som Reapers attackerar eliminerade men rasen kunskap och annat som de har uppnåt lever vidare inom den Reaper som skapas efter 'the Harvest'. Så människorna, turians, asari, salarians osv ser det som att vi dör, medan Repaers inte har samma världsbild.

Sen vad jag förstår så är det inte AI som styr Citadel utan det är Creepers som efter att de har fått en signal ifrån en Reaper typ Sovereign som i ettan inte kunde pga vad Protheans gjorde 50.000 år tidigare (dvs forskarna från Ilos).
Eller det är så jag har fattat det i alla fall. Men jag kan givetvis ha missuppfattat något eller missat nåt, har hänt förr om man säger så.

Slutet är givetvis skumma, om man tar Destroy (alternativ Röd) så spränger man Mass Relays. Vilket man även gör när man stoppar Reaper invasionen i DLC materialet 'Arrival' till ME2 och där förstörs hela systemet man är i. Så borde inte samma sak hända då även i slutet på 3an? Men kanske blir en annan reaktion i Mass Relay systemet med 'magical beam of red light' gentemot en asteroid.
Synthesis (alternativ Grön) är bara konstig tycker jag.
Control (alternativ Blå) håller jag definitiv med dig.
och den ny Refusal är väl den bästa alternativet, verkar vara mer logisk och man slipper space magic vinsten. Dock lite snopet slut.

Men om man ser det ifrån 'Indoctrination Theory' så tycker jag att hela slutet, spelet tom serien blir mer logisk. Dock bibehålls ju Cerberus goes evil i ME3 som väldigt stereotypiskt. Så helheten med slutet var riktigt bra, men alternativen kunde de ha jobbat på lite. Men man kan ju inte få allt.

Sen med Crucible så är det ett desperat försök, alla vet att de kommer förlora emot Repaers i en regelrätt fight. Så varför inte ta det där en-på-miljonen alternativet och hoppas på att det funkar. Är man desperat så är man. Men det var vad jag förstod ingen tvivel om att Crucible skulle stoppa Reapers, det var bara frågan om hur den skulle klara av detta.

Och nu förstår jag bättre med hur du menad gå ifrån RPG delen. Då måste jag faktiskt hålla med, ME2 blev man mer ledd längs vägen. Medan ME1 var mer öppen om nu dåligt optimerat för fighterna. Sen saknar jag min fina Mako, är väl den enda verkar det som också. Var väldigt drygt med bergsklättringen på planeterna och att alla sidouppdrag så likadana ut, men man fick rör mera på sig på planeterna och få en bättre upplevelse om att det faktiskt var en planet man var på.


signatur

Can it wait for a bit? I'm in the middle of some calibrations.

1
Skriv svar