King varumärkesskyddar ordet "candy"

Robot
Medlem
King varumärkesskyddar ordet "candy"

Äckligt...


signatur

Game long and prosper

Medlem

Rätt sjukt faktist, det är inte som att det är ett nytt ord.
Om jag vill att mitt spel ska heta "Zealot the Candy Stealing Bunny" så måste det kopplas till candy crush saga ??

Medlem

Hur fan kan man få igenom varumärkesskydd av ett ord som folk dagligen använder? Hur kan det godkännas!? Helt jävla sinnessjukt.

Medlem

Gäller väl bara dock nordamerika där man tydligen kan göra såhär. Fruktansvärt banal grej att godkänna

Medlem

Förslag på namn på en ny app: "Candy Scrolls". Se sedan hur advokaterna ger gratis PR i form av stämningar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Sjukt... Ännu sjukare att dem kan tvinga bort spel som har det namnet i sig innan dem skapade upphovstättskyddet.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Fräääääschht....

Medlem

Sjukt tänkte jag också först, men ifall det inte tillämpas helt vettlöst så kan jag förstå det också. Har märkt att efterapningen och plagieringen är enorm på AppStore, där små skit utvecklare försöker tjäna en extra hacka på förväxlingen med kända och omtyckta spel (pratar generellt, inte just Candy Crap). Spel som hette Candy bla bla bla INNAN Candy Crush Saga släpptes ska naturligtvis få fortsätta heta vad dom nu heter, men jag gissar att det tillkommit en uppsjö av titlar som försöker rida på CCS's framgångsvåg genom att heta och se hur nå nära som möjligt.
Ordet "candy" ska ju verkligen inte förbjudas i spel titlar (vilket jag ändå är rädd att det kan komma att göras), men jag tycker det är helt OK ifall en oberoende (i tanken iaf) instans granskar titlar som uppenbarligen försöker snylta på namnet och konceptet "Candy..."

Ifall man släpper ett bra spel så är jag rätt säker på att man inte behöver låtsas att det är någonting annat.

Medlem
Skrivet av Eight08:

Hur fan kan man få igenom varumärkesskydd av ett ord som folk dagligen använder? Hur kan det godkännas!? Helt jävla sinnessjukt.

Nu är det ju ingen som förbjuder den dagliga användningen av ordet, utan snarare användningen av det i namn på sina spel. Tyvärr så har jag fått intrycket av att när ett sådant här patent gått igenom så missbrukas det hutlöst av patenträttsinnehavaren till den grad att ordet "candy" kommer leda till stämningar oavsett hur det används i en titel.

Medlem
Skrivet av hastapan:

Rätt sjukt faktist, det är inte som att det är ett nytt ord.
Om jag vill att mitt spel ska heta "Zealot the Candy Stealing Bunny" så måste det kopplas till candy crush saga ??

Det här är ett bra exempel på ett sådant namn som absolut inte skulle tvingas ändras.

Medlem

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Är inte Candy Crush Saga själv bara en ren stöld från typ Jewels och liknande?


signatur

"When there is no more room in hell, the dead will walk the earth."

Medlem

Någon som är på att varumärkesskydda ordet Crush?

Medlem

Jag tog själv patent på varmvatten häromdagen. Bara att slanta upp grappar!


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Någon som är på att varumärkesskydda ordet Crush?

haha, skulle vara så jävla awesome om vi krossade dem.

Medlem
Skrivet av Glaran:

Är inte Candy Crush Saga själv bara en ren stöld från typ Jewels och liknande?

i fråga om gamplay, ja

Medlem

Jag tycker att Candy Group borde stämma King för intrång i deras varumärke.
http://www.candy-group.com/


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Patent... ett av de mest förlegade och bakåtsträvande system som fortfarande accepteras.

Medlem

King är dock ett svenskt företag...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag tog själv patent på varmvatten häromdagen. Bara att slanta upp grappar!

Amen, kom igen kompis! Var lite schysst!


signatur

Everybody needs help.

Skribent

Hur kan man varumärkesskydda c***y? Inga pluspoäng för King inte.


signatur

I am the black wizards.

ELF
Medlem
Skrivet av Werzion:

King är dock ett svenskt företag...

Men det var i USA som de fick igenom patentet.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Tror jag ska ta patent på "World" ;D


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Dessa jävla copyright kommer förstöra kreativiteten till slut, snart har vi spel som heter 1423 och uppföljaren 1562 eftersom alla ord har copyright i framtiden.

Hade hellre sett att det får heta "Spel spel" av "Spelmakare". Så alla kan döpa sina spel fritt, men man alltid vet vilket företag som gjort det.

Medlem

Snart får man inte ha "The" i titeln på sin underhållningsprodukt....

Är det därför man börjat med den utvecklingsstörda trenden att ge spel och filmer originaltitelns namn? Typ Tomb Raider, Thief, RoboCop, Total Recall osv. Har det blivit förbud mot vissa siffror? Använd undertitel isåfall >.< Föredrar nästan hur The Fast and the Furious filmerna döps...

The Fast and the Furious
2 Fast 2 Furious
Fast and Furious
The Fast and the Furious: Tokyo Drift
Fast Five
Furious 6
Seven Fast Furries

Osv...Osäker på den sista. Fortfarande urbota korkade titlar men man kan skilja dom åt iallafall. Likadant med de nya Planet of the Apes filmerna, fast känns som jag börjar avvika lite från ämnet...

tl;dr:
Kan mänskligheten bara sluta upp med att vara så dumma i huvudet?

Medlem
Medlem

Så King säger att de inte är ute efter The Banner saga, men det är precis vad deras ansökning säger:
"Applicant’s THE BANNER SAGA mark is confusingly and deceptively similar to Opposer’s previously used SAGA Marks."

Confusingly and deceptively?

Lite som jag läste på en annan site:

"I mean, this is like a cop telling me I'm not being arrested while handcuffing me."

Medlem

Jag ska maila till Hans Majestät Konungen och fråga om inte King gör intrång på Kungens varumärke?


signatur

Welcome to the Manglerdome

1
Skriv svar