Test – Spel-tv med 4K-upplösning

Medlem
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Sviskon:

Glöm 4K i spel.. Det kommer vara minst 3-4 år bort innan det kommer bli någolunda etaberat på PC, och förmodligen 2 hela generationer bort för konsol.

För att inte snacka om att det inte finns några standarder som klarar av 4K i 60/120Hz för tillfället utan idag finns bara 4K i 30Hz att tillgå via DP. HDMI 1.4 tex. klarar inte av att 4K ens. Det har snackats om DP 1.4 och HDMI 2.0 men dessa åratal bort.

DP 1.2 klarar av 4k@60Hz via MST, och Panasonic WT600 som finns på marknaden IDAG har HDMI 2.0.

Better luck next time

Skrivet av Zpartan:

Evolutionär BLUFF, 4K är ett påhitt för att lura konsumenterna till att köpa ännu dyrare teknik som sedan kan slitas och slänga, för varför vara nöjd med något.

Så då måste ni köpa om alla filmer igen, nya grafikkort eller paneler. för riktig 4K är svindyrt och onåbart för den vanlige konsumenten. jämför gärna med en canon HD camera för 4000 kr och en kamera från RED.

Finns sk 4K optimerade bluray filmer med det är skräp, på samma skandalplan som att jämföra Tombraider PS3 / Xbox 360 med Nextgen och hävda att det är ett annat spel.

Hellre en 80" i 1080P än en 20 - 30" i fyra kååå för samma pengar.

Det är precis lika mycket bluff som 1080p var. Exakt samma argument som du kommer med nu kom många med när diskussionen gällde 720p kontra 1080p. Allting beror på hur stor skärm du har och hur långt ifrån den skärmen du sitter. Det är ingen bluff, utan bara nästa steg, och det kommer oavsett om du vill det eller inte. 4k har kommit ner i pris MYCKET snabbare än 1080p, så att kalla det bluff är bara löjligt.

Vad gäller kameror, finns det redan telefoner som spelar in i 4k. Sony har en del camcorders på gång med 4k. Den billigaste RED-cameran med 4k (som för övrigt är inriktad för filmskapare och inte hemmavideo-gänget) kostar idag drygt 60000. Annars finns ju också Black Magic Production Camera som kostar drygt 30000. Den har dock inte riktigt släppts på marknaden än.

Medlem

Gäsp, snart behöver man eye implants alternativt sitta 10cm från sin 52" för att faktiskt kunna märka av pixelantalet fullt ut. Visst kan vissa saker se bättre ut (och till och med mycket bättre), men med bristen på material och stöd i allt vad TV-sändare, BD-spelare, grafikkort (för 3D-rendering i 4k), kablage och övriga standarder heter... Nej, att lägga en stor drös pengar (jämfört med en 1080p-TV av motsvarande kvalitet) på 4k känns groteskt överflödigt just nu, och sannolikt likaså de närmaste åren.

Mycket hype, men inte någon jättestor verklig tillämpning. (Hur många sitter, handen på hjärtat, med 3D-glasögon hemma och använder dem vid regelbunden TV-tittning till exempel? Och man faktiskt ska vara den som är den, hur bra är teknologin egentligen?) Finns säkert en tid och en plats för ex. högre upplösningar (tillsammans med andra gimmicks), och där (anser jag) är vi inte idag.

Som föregående talare säger är det ett naturligt evolutionärt steg, givetvis, med högre upplösningar allteftersom - frågan är hur långt det är praktiskt applicerbart, hur mycket det kostar att tillämpa kontra vilka fördelar man faktiskt kan dra nytta av. Time will tell.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av doom:

svt är väl som vanligt 10 år efter med att börja sända i 4k ... ändå ska man betala för skiten

Med tanke på att våra pengar går till att betala chefslöner (170k månaden) och pensionspremier (650k året) och ytterligare premier till varje chef på SVT så är det inte konstigt att dom inte har råd att visa vettiga program eller utveckla tekniken.

Skulle man sänka lönerna till mänskliga nivåer och sparka alla onödiga chefer och anställa vettiga chefer som brinner för sitt jobb och vill ta fram seriösa och intressanta program så skulle vi nog sitta med 4K inom bara några år.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det jag gillar med 4k tv, är att du kan sitta ännu närmare utan att det ser crap ut , det gillas

Som med all ny teknik så ska man i början inte köpa budget , det kan man göra när tekniken funnits 2-3år då är den mer mogen.

Har idag en lcd från 2009 46tums full hd och är super nöjd.
Kostade 18papp när den var ny så inget jag byter ut i en handvändning.

angående xbox one så var det väldigt mycket snack att den ska klara spela upp 4k material från start? eller kanske bara var hdmi kabeln som följde med som var 4k redo.

Sen att det inte finns så mycket blueray filmer som är i 4k är en annan sak, känns som det kommer sätta fart först 2015


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Då klarar jag mig med min 65" Panasonic i ett par år då

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Värt att nämna att både Xbox one och PS4 kan inte på grund av hårdvaru problem supporta 4k i Något annat än 30 FPS.

Dock 4k i spel är alldeles för tidigt, inte enns datorer klarar det så länge du inte har TRI SLI med Titans.

Jag spelar dagligen på 3900x1920, skapligt nära 4k, med två GTX680 utan problem. Detta är visserligen på medium inställningar i tex Battlefield 4 men de flesta äldre titlar kan jag trycka upp inställningarna i taket. Skippar dock AA för då räcker inte 2GB minne till.

OT: Jag är skittaggad på 4k som teknik och hoppas snart kunna köpa en 30-35" datorskärm med 4k upplösning för vettig peng.

/S

Medlem

4k när man inte ens infört HDTV som standard utan man får betala extra för det nästan överallt, nej tack.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Sviskon:

Glöm 4K i spel.. Det kommer vara minst 3-4 år bort innan det kommer bli någolunda etaberat på PC, och förmodligen 2 hela generationer bort för konsol.

För att inte snacka om att det inte finns några standarder som klarar av 4K i 60/120Hz för tillfället utan idag finns bara 4K i 30Hz att tillgå via DP. HDMI 1.4 tex. klarar inte av att 4K ens. Det har snackats om DP 1.4 och HDMI 2.0 men dessa åratal bort.

HDMI 2.0 behöver inte nödvändigtvis vara så många år bort, men visst är det bäst att vänta med köp av 4K-tv till dess att de är utrustade med HDMI 2.0. Dessvärre är de nya konsolerna redan lanserade och kan därmed inte få den kommande standarden, så för konsolspelarna är det inte ett argument för att vänta tyvärr.

Med tanke på att man snackat om att HDMI 2.0 är ett år bort sedan 2011 så kan man gissa att det tar längre än de förväntat sig. Vilket betyder att det kan vara flera år bort. DP 1.4 är det knäpptyst om och även om jag gärna skulle vilja se att DP 1.4 blev standard på alla skärmar inom ett år så tvivlar jag att de ens lanserat standarden inom ett år. Visst kan 4K pusha fram det men jag tvivlar.

Skrivet av Saandberg:
Skrivet av MugiMugi:

Värt att nämna att både Xbox one och PS4 kan inte på grund av hårdvaru problem supporta 4k i Något annat än 30 FPS.

Dock 4k i spel är alldeles för tidigt, inte enns datorer klarar det så länge du inte har TRI SLI med Titans.

Jag spelar dagligen på 3900x1920, skapligt nära 4k, med två GTX680 utan problem. Detta är visserligen på medium inställningar i tex Battlefield 4 men de flesta äldre titlar kan jag trycka upp inställningarna i taket. Skippar dock AA för då räcker inte 2GB minne till.

OT: Jag är skittaggad på 4k som teknik och hoppas snart kunna köpa en 30-35" datorskärm med 4k upplösning för vettig peng.

/S

GTX 680 är fortfarande miltals ifrån vad PS4 och Xbox One har. GTX 680 springer cirklar runt GPU:n i dessa maskiner. Tänk att de inte ens klarar av att köra spel i 1080P utan att det blir pannkaka av allt.. Hur tror du då de ska klara 4K som är fyra gånger så stor upplösning? Du skulle få ett bildspel. Att ens påstå att konsolerna klarar av 4K är ju en ren lögn och borde klassas som falsk marknadsföring. Sedan innan du får en 30-35" i 4K för en vettig peng så kommer du ha fått vänta några år. För att inte snacka om hårdvaran som klarar av att driva ett spel i den upplösningen.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Notumforce:

Det jag gillar med 4k tv, är att du kan sitta ännu närmare utan att det ser crap ut , det gillas

Som med all ny teknik så ska man i början inte köpa budget , det kan man göra när tekniken funnits 2-3år då är den mer mogen.

Har idag en lcd från 2009 46tums full hd och är super nöjd.
Kostade 18papp när den var ny så inget jag byter ut i en handvändning.

angående xbox one så var det väldigt mycket snack att den ska klara spela upp 4k material från start? eller kanske bara var hdmi kabeln som följde med som var 4k redo.

Sen att det inte finns så mycket blueray filmer som är i 4k är en annan sak, känns som det kommer sätta fart först 2015

Det var aldrig tal om att vare sig PS4 eller Xbox One skulle rendera spel i 4K, det är deras grafikdelar för klena för tyvärr. Båda konsolerna ska kunna spela upp 4K-video, men just nu finns det inte stöd för det utan det skalas upp från 1080p. Det stödet lär tillkomma när 4K blivit en del av bluray-standarden så att det faktiskt finns material att spela upp. När 4K är en del av bluray kommer både Sony och MS sannolikt släppa en firmware-uppdatering som lägger till stöd för detta.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Saandberg:
Skrivet av MugiMugi:

Värt att nämna att både Xbox one och PS4 kan inte på grund av hårdvaru problem supporta 4k i Något annat än 30 FPS.

Dock 4k i spel är alldeles för tidigt, inte enns datorer klarar det så länge du inte har TRI SLI med Titans.

Jag spelar dagligen på 3900x1920, skapligt nära 4k, med två GTX680 utan problem. Detta är visserligen på medium inställningar i tex Battlefield 4 men de flesta äldre titlar kan jag trycka upp inställningarna i taket. Skippar dock AA för då räcker inte 2GB minne till.

OT: Jag är skittaggad på 4k som teknik och hoppas snart kunna köpa en 30-35" datorskärm med 4k upplösning för vettig peng.

/S

Jo det är klart att det fungerar ganska bra med två GTX 680, inte två helt billiga eller klena kort direkt Men för den stora massan som lär sitta med grafikkort i mellanklassen är 4K på tok för krävande. Men Amd:s nya R9-serie har utvecklats för att stöda 4K bättre, så jag skulle tippa på att vettig gaming i 4K blir möjligt på pc redan med nästa uppdatering av Amd:s och Nvidias produktportföljer.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av shelter:

4k när man inte ens infört HDTV som standard utan man får betala extra för det nästan överallt, nej tack.

Håller med, att man får välja till HD-kanaler som tilläggskanaler i diverse kanalpaket är störtlöjligt, och som du är inne på en fingervisning om hur långt borta 4K-kanaler är.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Sviskon:

Glöm 4K i spel.. Det kommer vara minst 3-4 år bort innan det kommer bli någolunda etaberat på PC, och förmodligen 2 hela generationer bort för konsol.

För att inte snacka om att det inte finns några standarder som klarar av 4K i 60/120Hz för tillfället utan idag finns bara 4K i 30Hz att tillgå via DP. HDMI 1.4 tex. klarar inte av att 4K ens. Det har snackats om DP 1.4 och HDMI 2.0 men dessa åratal bort.

HDMI 2.0 behöver inte nödvändigtvis vara så många år bort, men visst är det bäst att vänta med köp av 4K-tv till dess att de är utrustade med HDMI 2.0. Dessvärre är de nya konsolerna redan lanserade och kan därmed inte få den kommande standarden, så för konsolspelarna är det inte ett argument för att vänta tyvärr.

Med tanke på att man snackat om att HDMI 2.0 är ett år bort sedan 2011 så kan man gissa att det tar längre än de förväntat sig. Vilket betyder att det kan vara flera år bort. DP 1.4 är det knäpptyst om och även om jag gärna skulle vilja se att DP 1.4 blev standard på alla skärmar inom ett år så tvivlar jag att de ens lanserat standarden inom ett år. Visst kan 4K pusha fram det men jag tvivlar.

Skrivet av Saandberg:
Skrivet av MugiMugi:

Värt att nämna att både Xbox one och PS4 kan inte på grund av hårdvaru problem supporta 4k i Något annat än 30 FPS.

Dock 4k i spel är alldeles för tidigt, inte enns datorer klarar det så länge du inte har TRI SLI med Titans.

Jag spelar dagligen på 3900x1920, skapligt nära 4k, med två GTX680 utan problem. Detta är visserligen på medium inställningar i tex Battlefield 4 men de flesta äldre titlar kan jag trycka upp inställningarna i taket. Skippar dock AA för då räcker inte 2GB minne till.

OT: Jag är skittaggad på 4k som teknik och hoppas snart kunna köpa en 30-35" datorskärm med 4k upplösning för vettig peng.

/S

GTX 680 är fortfarande miltals ifrån vad PS4 och Xbox One har. GTX 680 springer cirklar runt GPU:n i dessa maskiner. Tänk att de inte ens klarar av att köra spel i 1080P utan att det blir pannkaka av allt.. Hur tror du då de ska klara 4K som är fyra gånger så stor upplösning? Du skulle få ett bildspel. Att ens påstå att konsolerna klarar av 4K är ju en ren lögn och borde klassas som falsk marknadsföring. Sedan innan du får en 30-35" i 4K för en vettig peng så kommer du ha fått vänta några år. För att inte snacka om hårdvaran som klarar av att driva ett spel i den upplösningen.

Jo men när HDMI 2.0 först presenterades var 4K inte på gång på allvar, när tv-apparaterna nu börjar komma och 4K mot slutet av året kanske börjar närma sig att bli en del av bluray-standarden ökar incitamenten på att få HDMI 2.0 klart. Så det lär inte vara runt hörnet direkt, men jag skulle tro att det kommer röra på sig betydligt snabbare nu när behovet börjar växa.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Sviskon:

Glöm 4K i spel.. Det kommer vara minst 3-4 år bort innan det kommer bli någolunda etaberat på PC, och förmodligen 2 hela generationer bort för konsol.

För att inte snacka om att det inte finns några standarder som klarar av 4K i 60/120Hz för tillfället utan idag finns bara 4K i 30Hz att tillgå via DP. HDMI 1.4 tex. klarar inte av att 4K ens. Det har snackats om DP 1.4 och HDMI 2.0 men dessa åratal bort.

HDMI 2.0 behöver inte nödvändigtvis vara så många år bort, men visst är det bäst att vänta med köp av 4K-tv till dess att de är utrustade med HDMI 2.0. Dessvärre är de nya konsolerna redan lanserade och kan därmed inte få den kommande standarden, så för konsolspelarna är det inte ett argument för att vänta tyvärr.

Med tanke på att man snackat om att HDMI 2.0 är ett år bort sedan 2011 så kan man gissa att det tar längre än de förväntat sig. Vilket betyder att det kan vara flera år bort. DP 1.4 är det knäpptyst om och även om jag gärna skulle vilja se att DP 1.4 blev standard på alla skärmar inom ett år så tvivlar jag att de ens lanserat standarden inom ett år. Visst kan 4K pusha fram det men jag tvivlar.

Skrivet av Saandberg:
Skrivet av MugiMugi:

Värt att nämna att både Xbox one och PS4 kan inte på grund av hårdvaru problem supporta 4k i Något annat än 30 FPS.

Dock 4k i spel är alldeles för tidigt, inte enns datorer klarar det så länge du inte har TRI SLI med Titans.

Jag spelar dagligen på 3900x1920, skapligt nära 4k, med två GTX680 utan problem. Detta är visserligen på medium inställningar i tex Battlefield 4 men de flesta äldre titlar kan jag trycka upp inställningarna i taket. Skippar dock AA för då räcker inte 2GB minne till.

OT: Jag är skittaggad på 4k som teknik och hoppas snart kunna köpa en 30-35" datorskärm med 4k upplösning för vettig peng.

/S

GTX 680 är fortfarande miltals ifrån vad PS4 och Xbox One har. GTX 680 springer cirklar runt GPU:n i dessa maskiner. Tänk att de inte ens klarar av att köra spel i 1080P utan att det blir pannkaka av allt.. Hur tror du då de ska klara 4K som är fyra gånger så stor upplösning? Du skulle få ett bildspel. Att ens påstå att konsolerna klarar av 4K är ju en ren lögn och borde klassas som falsk marknadsföring. Sedan innan du får en 30-35" i 4K för en vettig peng så kommer du ha fått vänta några år. För att inte snacka om hårdvaran som klarar av att driva ett spel i den upplösningen.

Jo men när HDMI 2.0 först presenterades var 4K inte på gång på allvar, när tv-apparaterna nu börjar komma och 4K mot slutet av året kanske börjar närma sig att bli en del av bluray-standarden ökar incitamenten på att få HDMI 2.0 klart. Så det lär inte vara runt hörnet direkt, men jag skulle tro att det kommer röra på sig betydligt snabbare nu när behovet börjar växa.

Som jag skrivit tidigare i tråden är HDMI 2.0 färdigt och Panasonic WT600 finns på marknaden idag med det inkluderat.

123
Skriv svar