Dayz-dagboken – Mycket vapen och inget krut

Robot
Dayz-dagboken – Mycket vapen och inget krut

Den långa färden västerut har börjat. Ingen trygghet finns. Men vår Dayz-överlevare Mats stretar på för att skaffa sig fördelar mot både levande och döda fiender.

#bohemia-interactive


Megadelux
Dayz-dagboken – Mycket vapen och inget krut

Mycket trevlig läsning.

Medlem

Synd att det är multiplayer. Hade varit trevligt och gått runt och utforskat i en sådan värld i lugn och ro utan störande element.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Synd att det är multiplayer. Hade varit trevligt och gått runt och utforskat i en sådan värld i lugn och ro utan störande element.

Joina en tom sever ?

Hur "gammal" är din gubbe så här dags in i berättelsen?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av wingman92:
Skrivet av Ravenknight:

Synd att det är multiplayer. Hade varit trevligt och gått runt och utforskat i en sådan värld i lugn och ro utan störande element.

Joina en tom sever ?

Det är ju ett alternativ förstås. Men då kommer det säkert bara en rysk tonåring och skjuter mig så fort jag börjar ha roligt.
Men jag är inte bitter...


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Synd att det är multiplayer. Hade varit trevligt och gått runt och utforskat i en sådan värld i lugn och ro utan störande element.

Privata coop-servrar vore något.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Synd att det är multiplayer. Hade varit trevligt och gått runt och utforskat i en sådan värld i lugn och ro utan störande element.

S.T.A.L.K.E.R.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Ravenknight:

Synd att det är multiplayer. Hade varit trevligt och gått runt och utforskat i en sådan värld i lugn och ro utan störande element.

S.T.A.L.K.E.R.

Med Misery 2.0!

Dock inte riktigt samma sak.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Ravenknight:

Synd att det är multiplayer. Hade varit trevligt och gått runt och utforskat i en sådan värld i lugn och ro utan störande element.

Privata coop-servrar vore något.

Man kommer att kunna skapa egna servrar med Whitelist = sina polare tex.

Det kunde man i moden, kan det redan i ArmA3, och det vore väldigt konstigt om man inte kunde det i SA då den forkades från en version av ArmA2 där den funktionaliteten redan var implementerad.

k3m
Medlem

trevlig läsning

Medlem

Bästa sakerna jag gjort:

1. Jag och två kompisar springer i Berezino, upp för en kulle. Ena är lite längre framför oss och han skriker att det är flera militärer framför oss. Han stannar till och jag och den andra gömmer oss. Våran kompis står stilla och de knäpper honom.

De skrattar och alla 5 personerna springer fram till liket och säger typ "snyggt! Du fick honom!".

Så säger min kompis "Smaka på det svenska stålet!" så kikar jag fram framför hörnet på ett hus, börjar mata ner dem med min M4:a. Plockar två. Hör hur en skriker "ÖJ ÖJ! VEM SKJUTER?!?!?". Springer upp till ett trästaket. Skjuter ihjäl de andra tre.

Slutsats, de fick 1 militär och vi fick 5-6 av dem. Adrenalinet var på max. Vaktar liken tills min kompis kommer. lootar dem och gömmer kropparna. Kommer en som respawnat. Säger till han att vi lootat deras lik och skrattar innan vi skjuter ihjäl honom.

2. 3 av mina kompisar springer nere i dalen nära Nozhnoye, jag är mer paranoid och tycker inte det känns bra. Springer inne i skogen, precis vid skogsbrynet. Stannar upp då jag står 10 meter ifrån 2 militärer som tittar ner i dalen mot mina kompisar, ena med mosin + long scope och andra med M4 + optics. Skjuter ihjäl båda två och räddar mina kompisar.

Så jävla fantastiskt. Har svårt att se något kan toppa det här!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Jag blir bara mer och mer sugen på att köpa och testa DayZ. Borde jag göra det omedelbums eller bör jag vänta?

Bra och intressant skrivet förresten :).


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem

Du bör vänta tills ett lovande spel under utveckling är tillräckligt bra för att inte ge dig fel intryck och spelkänsla.

Vänta tills allt det han talar om i texten är åtgärdat.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av bloodshed:

Jag blir bara mer och mer sugen på att köpa och testa DayZ. Borde jag göra det omedelbums eller bör jag vänta?

Bra och intressant skrivet förresten :).

Jag tror inte att man kan förlora något på att skaffa det direkt om man är intresserad, med tanke på att det är i alfastadiet kan det ju bara bli bättre.

Medlem

Det är ett bra spel och en bra skribent, en bra kombination helt enkelt! Jag ser fram emot att läsa de resterande inläggen och säger tack till Mats för att han tar sig tiden.

Jag har inte sett så värst många kommentarer i den här stilen så jag måste väl ta mig tiden och visa min uppskattning...


signatur

Gradixio!

Redaktör
Skrivet av bloodshed:

Jag blir bara mer och mer sugen på att köpa och testa DayZ. Borde jag göra det omedelbums eller bör jag vänta?

Beror på hur krävande du är. Spelet är väldigt primitivt och buggigt, men visar ändå vilken potential konceptet har. Så länge du är medveten om att det brister ganska rejält här och där är det fritt fram att shoppa. Men vill du ha något polerat ska du definitivt vänta, det lär bli bättre och bättre hela tiden.


signatur
Inaktiv

Nä Mats nu får du sluta upp! Jag är på gränsen att faktiskt köpa ett Early Access spel i form av DayZ just för att du med dina fyra delar får mig att bli riktigt intresserad av spelet. Det går ju inte jag är emot Early Access inte för, sluta dra mig till den mörka sidan Mats:)

Skämt åtsido. Dina artiklar om DayZ har fått mig att bli riktigt intresserad av spelet och jag kan nog garantera ett köp när det är mer färdigt och klart för att släppas i ett skick som jag gillar.

Du beskriver en utsatthet på ett så bra sätt. Allt från att undersöka en kropp och se om den har saker av värde trots att du vet att det kunde vara det sista du gjorde. Eller som du i den här delen får med dig både vapen och skott men ingen passar till den andra. Samt din sunda inställning till att inte springa runt i kläder som säger "jag ska skjuta hela världen lilla mamma" och som är ett gott råd till oss som vill spela med andra på en mer fredlig nivå.

Kul att du tar med konstigheter i spelet, en del riktigt roliga som kaninen med zombie lätet men också andra saker som att dom inte lagt in loot i visa delar av spelet eller att kommunikationen inte är den bästa och kan leda direkt till döden om man har otur och blir missuppfattad. Sådant som är nyttigt för oss som går i köptankar.

Framförallt varför jag verkligen gillar dina dagböcker om DayZ är för att dom är så personliga och väldigt bra skrivna. Bland det bästa jag läst på ett bra tag här på FZ.

Det här är ett spel som jag förmodligen kommer att lägga en hel del tid på när jag inhandlar det och för det låter verkligen som något jag letat efter. Utsatthet, att hela tiden kämpa för överlevnad, att den man väljer att lita på kan vara skillnad på liv och död. Jag gillar det skarpt.

Funderar på att köpa Humble Bundle och installera grattis moden till Arma II. Är moden något att rekommendera för att få sig ett hum om hur DayZ funkar? Eftersom spelet baseras på den.

Hur som helst, tack Mats för dina artiklar. Jag tycker väldigt mycket om dom och ser fram emot fortsättningen.

Medlem

Vad jag förstått är detta spel mest PvP. Och det är därför det inte intresserar mig. Men om de får zombies att bli en livsfarlig faktor att räkna med då är det en annan femma.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

dayz hatar mig och jag hatar dayz deathmatch....

Medlem
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av wingman92:
Skrivet av Ravenknight:

Synd att det är multiplayer. Hade varit trevligt och gått runt och utforskat i en sådan värld i lugn och ro utan störande element.

Joina en tom sever ?

Det är ju ett alternativ förstås. Men då kommer det säkert bara en rysk tonåring och skjuter mig så fort jag börjar ha roligt.
Men jag är inte bitter...

Det finns inget att göra ensam, zombierna har världens sämsta AI går igenom väggar, och alla städer ser typ lika dana ut finns en handfull olika modeler av hus, DAYZ är ett jätte stort DM spel. det finns ingen riktig survival aspect i spelet än. så spela ensam blir snabbt tråkigt.
Spelet är i en extremt tidig Alpha fas om jag ska vara ärlig så är det här nog den råaste puplic Alpha jag sett släppas.

Medlem

Mats!
Bästa artiklarna på mkt länge här på FZ! Du har nog skaffat fler "köpare" än mig till detta spel när det väl släpps.
Fråga: rapporterar du in alla buggar och konstigheter du stöter på?(ex Kanin-zombierna)
ser fram emot morgondagens läsning.

Redaktör
Skrivet av WhiteWolf68:

Mats!
Bästa artiklarna på mkt länge här på FZ! Du har nog skaffat fler "köpare" än mig till detta spel när det väl släpps.
Fråga: rapporterar du in alla buggar och konstigheter du stöter på?(ex Kanin-zombierna)
ser fram emot morgondagens läsning.

Kaninzombierna är ingen bugg, läste jag. Utvecklarna har lagt in kaniner men använder zombiernas ljud och beteendemönster tills dess att de små liven får kod som låter dem bete sig som förväntat.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av WhiteWolf68:

Mats!
Bästa artiklarna på mkt länge här på FZ! Du har nog skaffat fler "köpare" än mig till detta spel när det väl släpps.
Fråga: rapporterar du in alla buggar och konstigheter du stöter på?(ex Kanin-zombierna)
ser fram emot morgondagens läsning.

Kaninzombierna är ingen bugg, läste jag. Utvecklarna har lagt in kaniner men använder zombiernas ljud och beteendemönster tills dess att de små liven får kod som låter dem bete sig som förväntat.

Vet du när den nya Zombie AI kommer nu körs ju gammla från moden därav de låga antalet och no-clip zombies?

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Ravenknight:

Synd att det är multiplayer. Hade varit trevligt och gått runt och utforskat i en sådan värld i lugn och ro utan störande element.

S.T.A.L.K.E.R.

Med Misery 2.0!

Dock inte riktigt samma sak.

Lysande mod ju. Hur kan jag ha missat den? Tack för tipset.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Helt fantastisk. Tar STALKER till en nivå som är... vad det borde ha varit! Det är däremot utmanande, vilket iallafall jag upskattar.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Hur "gammal" är din gubbe så här dags in i berättelsen?

Fem dagar. Jag började en ny karaktär första dagen, d v s i lördags, eftersom jag dog på fredagkvällen. Det var inte planerat, jag råkade bara dö vid en lämplig tidpunkt :).

Medlem
Skrivet av WhiteWolf68:

Mats!
Bästa artiklarna på mkt länge här på FZ! Du har nog skaffat fler "köpare" än mig till detta spel när det väl släpps.
Fråga: rapporterar du in alla buggar och konstigheter du stöter på?(ex Kanin-zombierna)
ser fram emot morgondagens läsning.

Jag nämner dem kanske på DayZ-forumet, men jag ser mitt jobb mer som att skildra min färd genom Chernarus för närvarande, så jag koncentrerar mig inte direkt på buggtestning :).

Medlem
Skrivet av Stag:

Helt fantastisk. Tar STALKER till en nivå som är... vad det borde ha varit! Det är däremot utmanande, vilket iallafall jag upskattar.

Det är nog exakt det jag gillar, tror jag. Jag är ett gigantiskt STALKER-fan och har spelat igenom samtliga spel flera gånger. Tar fortfarande fram Call of Pripyat då och då, faktiskt. DayZ fångar känslan ganska bra, åtminstone tills Survivarium kommer :). Tyvärr är ju båda spelen ganska kackiga rent spelmekaniskt...

Medlem

Survarium ska du nog inte hoppas för mycket på. Jag har lagt förväntningarna väldigt lågt, och blir det då bra, så kommer det som en glad överraskning!

Installerade faktiskt CoP och Misery igen nu. Ska bli kul att lida lite igen.

Notis: Det ställer ganska mycket krav på att man faktiskt "spelar som det är tänkt", dvs rollspelar lite. Om man helt enkelt hoardar på sig vapen och grejer, säljer de, och köper nytt, blir man en tank som är väldigt svårslagen rätt snabbt.

Spellägen som The Black Road och liknande gör det lite svårare, men bara i form av en inledande tröskel. När du är över den är det samma sak. Så lite självbehärskning så får du en fantastisk och skräckinjagande upplevelse!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

12
Skriv svar