Norsk skola lär ut med hjälp av The Walking Dead

Robot
Medlem
Norsk skola lär ut med hjälp av The Walking Dead

Man blir så glad av norska! Miss it!

Medlem

Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.

Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.

Skribent
Skrivet av Xepheros:

Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.

Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.

Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.


signatur

I am the black wizards.

Avstängd
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Xepheros:

Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.

Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.

Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.

Dinosaurierna först eller sist är väl egentligen frågan...

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Xepheros:

Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.

Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.

Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.

Känner igen det där, och det där är precis min poäng. Den där klassen kommer lära sig att reflektera över etik på riktigt, som mer än abstrakta koncept.

Skribent
Skrivet av Killbom:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Xepheros:

Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.

Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.

Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.

Dinosaurierna först eller sist är väl egentligen frågan...

Vilka dinosaurier snackar vi om? Det fanns en hel del du vet. Mer fakta!

Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Xepheros:

Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.

Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.

Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.

Känner igen det där, och det där är precis min poäng. Den där klassen kommer lära sig att reflektera över etik på riktigt, som mer än abstrakta koncept.

Det jag beskrev var iofs problemet i stort med hela min högstadietid (moraltjafset var iofs på gymnasiet). Trötta lärare som delade ut trötta uppgifter. Vem lär sig något utav att markera ut alla afrikanska länder på ett svartvitt papper, förutom att det är tråkigt med skolan?


signatur

I am the black wizards.

jag antar att det gäller lite högre utbildning då jag har aldrig haft någon etik eller moralundervisning och jag är ändå civilingenjör.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Etik finns inte som enskilt ämne utan ska genomsyra skolan som helhet. Mycket bra idé, för övrigt.

Medlem

Kanske detta borde införas bland politikerna. Etik och moral verkar vara något som de lider brist av.

DayZ hade väl varit bättre som lektionsinspirerande material, eller kanske båda spelen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Xepheros:

Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.

Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.

Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.

ah jag kan denna!

du börjar med tårtan för människan äter upp den, sen ror du tillbaka livbåten och lämnar tårtan på skeppet, hämtar hunden och lämnar den på land med människan som ändå är dess bästa vän och för att denne också äter upp tårtan, sen tar du med tårtan på sista vändan tillbaka om inte båten hunnit sjunka. och bjur ingen av dem när alla är säkra, du behöver hela tårtan själv efter all extra rodd.

jag fick MVG på moral förresten.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

DayZ hade väl varit bättre som lektionsinspirerande material, eller kanske båda spelen?

Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ett fps. The Walking Dead spelen är ju mer åt.. Vad är du villig att göra för att överleva? osv.

Medlem

Vad hände med den goda boken?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Arkaith:

Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...

Skrivet av Arkaith:

...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.

Snart klickar det till i huvudet

Medlem

Man blir så glad av "riktig" svenska, Miss it bigtime!

Inaktiv

Hade dom haft det här i skolan så kan jag garantera att dom fått min uppmärksamhet och intresse. Även icke spel intresserade kan mycket väl se det som lärorikt.

Det ett bra medel eftersom The Walking Dead inte har många lätta svar på vad som är rätt och fel, vilken man väljer att rädda eller låta dö. Det finns inga lätta beslut och jag kan mycket väl tänka mig att både bra och intressanta ämnen kommer upp att diskutera om när det gäller handlingar och dess rätt och fel.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Vilka dinosaurier snackar vi om? Det fanns en hel del du vet. Mer fakta!

De söta dinosarna först, naturligtvis


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Grymt, tummen upp för sånt
Bra spel dessutom!

På min tid var hödpunkterna när man bytte ut tavelskrivning emot någon kass utbildningsvideo på VHS

Medlem

Ok, så ett spel är nyckeln till att lära sig allt om etik och moral? Okaaaj.

Bättre att ta berättelser ifrån vad som verkligen har hänt, det är då du verkligen kan förstå hur en person har tänkt och då sätta dig in samma situation.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Arkaith:

Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...

Skrivet av Arkaith:

...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.

Snart klickar det till i huvudet

Eh. Försöker du verkligen jämföra dem spelen?

eld
Medlem
Skrivet av Arkaith:
Skrivet av eld:
Skrivet av Arkaith:

Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...

Skrivet av Arkaith:

...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.

Snart klickar det till i huvudet

Eh. Försöker du verkligen jämföra dem spelen?

DayZ är en spelarstyrd simulering av det skriptade scenariot som får upplevas i the walking dead, dom delar samma etiska frågor.

ZF
Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Arkaith:

Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...

Skrivet av Arkaith:

...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.

Snart klickar det till i huvudet

avtryckarens diskretare klick.

Medlem
Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Arkaith:
Skrivet av eld:
Skrivet av Arkaith:

Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...

Skrivet av Arkaith:

...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.

Snart klickar det till i huvudet

Eh. Försöker du verkligen jämföra dem spelen?

DayZ är en spelarstyrd simulering av det skriptade scenariot som får upplevas i the walking dead, dom delar samma etiska frågor.

Och du menar på att det skulle finnas en enda gnutta effektivitet bakom att sätta en hel klass bakom ett rätt så svårt survival-fps och bara anta att de kommer förstå de etiska dilemman snarare än att bli uttråkade pga att de inte är spelintresserade och de bara dör hela tiden?

Edit: Självklart så förstår jag din poäng i att DayZ i sig själv lär en ganska mycket gällande skillnaden mellan etisk teori och moral i praktiken, men det är så löjligt nischat som spel att det hade varit omöjligt att designa en lektion kring spelet, och lyckas få alla eleverna engagerade och kapabla till att konfrontera skillnaden mellan sin teoretiska moral gentemot hur de faktiskt betett sig i omöjliga situationer.

Tänker mig följande scenario: hela klassen kommer ensamma in i en egen server i DayZ. Det finns två spelnördar, resten har aldrig spelat ett spel i hela sitt liv. Spelnördarna gaddar ihop sig och blir banditer. Resten av klassen blir arg och mob-lynchar spelnördarna. Förvisso en rätt bra lektion, vid eftertanke.

Skrivet av ItisI:

Jävla flum.

I jämförelse med hur de konventionella lektionerna i etik på gymnasiet ser ut menar du? Jo men juste. Eller du menar kanske att etik inte bör läras ut alls, inte diskuteras alls bland eleverna? Oavsett vilket så kräver din kommentar en hel del vidareutveckling för att kunna bli tagen på allvar.

eld
Medlem
Skrivet av Xepheros:

Och du menar på att det skulle finnas en enda gnutta effektivitet bakom att sätta en hel klass bakom ett rätt så svårt survival-fps och bara anta att de kommer förstå de etiska dilemman snarare än att bli uttråkade pga att de inte är spelintresserade och de bara dör hela tiden?

Edit: Självklart så förstår jag din poäng i att DayZ i sig själv lär en ganska mycket gällande skillnaden mellan etisk teori och moral i praktiken, men det är så löjligt nischat som spel att det hade varit omöjligt att designa en lektion kring spelet, och lyckas få alla eleverna engagerade och kapabla till att konfrontera skillnaden mellan sin teoretiska moral gentemot hur de faktiskt betett sig i omöjliga situationer.

Precis, jag sa aldrig att dayz skulle bli lika effektivt som the walking dead där dom kan diskutera dom olika designade valen efter dom gjorts, jag menade mer på att Dayz fortfarande ger oss en insikt i etik och moral.

DayZ är ju i princip stanfordexperimentet rakt igenom

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av eld:
Skrivet av Arkaith:
Skrivet av eld:
Skrivet av Arkaith:

Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...

Skrivet av Arkaith:

...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.

Snart klickar det till i huvudet

Eh. Försöker du verkligen jämföra dem spelen?

DayZ är en spelarstyrd simulering av det skriptade scenariot som får upplevas i the walking dead, dom delar samma etiska frågor.

Och du menar på att det skulle finnas en enda gnutta effektivitet bakom att sätta en hel klass bakom ett rätt så svårt survival-fps och bara anta att de kommer förstå de etiska dilemman snarare än att bli uttråkade pga att de inte är spelintresserade och de bara dör hela tiden?

Edit: Självklart så förstår jag din poäng i att DayZ i sig själv lär en ganska mycket gällande skillnaden mellan etisk teori och moral i praktiken, men det är så löjligt nischat som spel att det hade varit omöjligt att designa en lektion kring spelet, och lyckas få alla eleverna engagerade och kapabla till att konfrontera skillnaden mellan sin teoretiska moral gentemot hur de faktiskt betett sig i omöjliga situationer.

Tänker mig följande scenario: hela klassen kommer ensamma in i en egen server i DayZ. Det finns två spelnördar, resten har aldrig spelat ett spel i hela sitt liv. Spelnördarna gaddar ihop sig och blir banditer. Resten av klassen blir arg och mob-lynchar spelnördarna. Förvisso en rätt bra lektion, vid eftertanke.

Skrivet av ItisI:

Jävla flum.

I jämförelse med hur de konventionella lektionerna i etik på gymnasiet ser ut menar du? Jo men juste. Eller du menar kanske att etik inte bör läras ut alls, inte diskuteras alls bland eleverna? Oavsett vilket så kräver din kommentar en hel del vidareutveckling för att kunna bli tagen på allvar.

För att utveckla, - jävla flum att spela löst etikrelaterat spel i skolan, på skoltid. Detta är allt som är fel med skolan idag.

Medlem
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av eld:
Skrivet av Arkaith:
Skrivet av eld:
Skrivet av Arkaith:

Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...

Skrivet av Arkaith:

...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.

Snart klickar det till i huvudet

Eh. Försöker du verkligen jämföra dem spelen?

DayZ är en spelarstyrd simulering av det skriptade scenariot som får upplevas i the walking dead, dom delar samma etiska frågor.

Och du menar på att det skulle finnas en enda gnutta effektivitet bakom att sätta en hel klass bakom ett rätt så svårt survival-fps och bara anta att de kommer förstå de etiska dilemman snarare än att bli uttråkade pga att de inte är spelintresserade och de bara dör hela tiden?

Edit: Självklart så förstår jag din poäng i att DayZ i sig själv lär en ganska mycket gällande skillnaden mellan etisk teori och moral i praktiken, men det är så löjligt nischat som spel att det hade varit omöjligt att designa en lektion kring spelet, och lyckas få alla eleverna engagerade och kapabla till att konfrontera skillnaden mellan sin teoretiska moral gentemot hur de faktiskt betett sig i omöjliga situationer.

Tänker mig följande scenario: hela klassen kommer ensamma in i en egen server i DayZ. Det finns två spelnördar, resten har aldrig spelat ett spel i hela sitt liv. Spelnördarna gaddar ihop sig och blir banditer. Resten av klassen blir arg och mob-lynchar spelnördarna. Förvisso en rätt bra lektion, vid eftertanke.

Skrivet av ItisI:

Jävla flum.

I jämförelse med hur de konventionella lektionerna i etik på gymnasiet ser ut menar du? Jo men juste. Eller du menar kanske att etik inte bör läras ut alls, inte diskuteras alls bland eleverna? Oavsett vilket så kräver din kommentar en hel del vidareutveckling för att kunna bli tagen på allvar.

För att utveckla, - jävla flum att spela löst etikrelaterat spel i skolan, på skoltid. Detta är allt som är fel med skolan idag.

Du har fortfarande inte motiverat varför detta skulle vara ett sämre sätt att lära ut etik på än de urvattnade hypoteserna ingen kan relatera till, är.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Du har fortfarande inte motiverat varför detta skulle vara ett sämre sätt att lära ut etik på än de urvattnade hypoteserna ingen kan relatera till, är.

Fast allt jag behöver motivera är just varför spelandet av Walking dead i skolan är flum. "de" gamla hypoteserna låter som du refererar till något specifikt? Att tala I hypoteser är nödvändigt för att diskutera etik och har inte heller någon bäring på hur vi relaterar till dessa. Antagnings vis är hypoteser just vad Walking dead har för löst motiverat syfte i en etik lektion, men det lägger förstås en helt oproportionerlig vikt på själva hypotesen som endast är ett verktyg att relatera till. De är lite som att titta på titanic istället för att lägga fram flera hypotetiska situationer och sedan spendera resten av lektionen på att relatera till de moraliska beklämmelser som uppstått.

1
Skriv svar