Medlem
Tradera

Tradera är grymt bra. Där har man möjlighet att sälja precis vad som helst och alltid finns det någon där ute som tycker det jag kallar för skräp är värdefullt. Minsta lilla obetydliga pryl kan få ett pris och hitta en köpare som är villig att betala för att just den ska bli hens.

När det kommer till att köpa tittar åtminstone jag själv på säljarens betyg. Det är viktigt för mig att de har ett någorlunda högt betyg för att jag ska känna mig trygg att skicka pengar till ett konto och i god tro få en vara i utbyte.

Själv har jag mest köpt men det händer också att jag säljer saker där. Hittills har allt gått smärtfritt men så nu har jag stött på lite patrull. Efter att ha sålt en vara och skickat den, det var inte så mycket pengar att jag brydde mig om att skicka med REK-frakt, så uppger köparen att varan inte kommit fram.

Då står jag där som säljare med lång näsa för att inte tala om köparen som känner sig lurad! Jag vill hjälpa till så mycket jag kan och alltid alltid när jag skickar en vara är jag noga med att emballera väl och skicka den enligt konstens alla regler. Allt för att köparen ska få en hel och fin vara och bli nöjd med affären.
Men så händer det att den inte kommer fram... hur tusan ska jag kunna söka reda på ett kuvert där jag varken har sändningsnummer eller någon annan information att gå på? Jag vet att jag skickat den som jag ska, tillräckligt med porto, väl emballerat och ner i postens gula brevlåda. Men kunden har inte fått något kuvert och jag framstår som en bov.

I don't like!

Vi får se vad det blir av det, kanske ett negativt omdöme på Tradera men förhoppningsvis har paketet bara fastnat på vägen och dyker upp inom kort. Jag vill inte lura någon eller få någon att känna sig lurad... allra minst när det är någon annan som slarvat.

Sen finns alltid, och ja det är cyniskt, risken att en köpare helt enkelt påstår något som inte är sant. Men varför? Inte kan väl någon få ut något positivt av att ljuga och förställa sanningen? Men det är en risk.

I framtiden kommer jag satsa på att skicka saker som jag kan spåra, allt för att inte hamna i samma situation igen.

Inte det mest spännande inlägget kanske men jag var tvungen att skriva av mig. Har ni varit med om något liknande? Blåsta på pengar eller varor som inte stämt in på beskrivningen? Plita gärna ner era erfarenheter från köp-sälj-sajter

#blogg

Medlem
Tradera

Står ju i tidningen om att bedrägeri har ökat markant på sistone


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Står ju i tidningen om att bedrägeri har ökat markant på sistone

haha ja det skräms ju en del från "media". Men jag har god kontakt med köparen och det känns som vi båda har förtroende för varandra. Vi får vänta och se, någon har kanske lagt det i fel korg och sen har det hamnat på tillfälliga villovägar.

Medlem

För lite drygt 10 år sen blev jag lurad på Blocket. Jag behövde ha en temporär dator under en kort tid och betalade 2500kr för en laptop. Jag kände mig rätt trygg, jag hade pratat med killen i telefon och han lät trevlig och rak. Jag satte in pengarna på hans konto. Inget kom med Posten, inget kollinummer fick jag och han slutade svara i telefon. Cirka en vecka passerade och på kvällen skrev jag ett mail till honom att jag skulle lämna in en polisanmälan på förmiddagen nästa dag. Då fick jag snabbt svar att han skulle betala tillbaka pengarna direkt, vilket han också gjorde.

Den historien lärde mig att aldrig någonsin betala större summor i förskott. Om jag köper något begagnat får säljaren betalt med Payson. Vill säljaren inte ha betalt med Payson får hen sälja till någon annan än mig. Jag brukar gå med på att betala i förskott om summan är max 100kr.

Medlem

Faktum är att väldigt få brev och paket faktiskt försvinner. Risken är betydligt större att köparen vill stå med både pengar och vara när allt är sagt och gjort.

Nu har posten visserligen varit inkompetenta nog att skicka många av mina större paket drygt 10 mil åt fel håll till fel uthämtningsställe och adress, men de har alltid hittat hem med några dagars försening.

Du fick inte kvitto när du skickade paketet?

Det hände mig också för ett par år sedan. Sålde en vara för 1000:-, skickade den som vanligt brev, ej paket, så det fanns inget kollinr. Köparen sa att han inte fått varan, men uttryckte sig på ett märkligt sätt att jag antog att han hade fått varan.

Jag kollade stället där jag hade skickat brevet, och visst var det skickat, massa strul med att leta upp brevbärare och sådant trams lade jag ned.

Jag betalade snällt tillbaka pengarna till köparen även om jag hade kunnat låtit bli, och min status på Tradera fick inget minus, vilket den säkerligen hade fått.

Skicka aldrig brev, skicka alltid paket med spårbart kollinr, skrev sedan i din profil att du inte kan ta ansvar för postens hantering.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av kebbe:

Faktum är att väldigt få brev och paket faktiskt försvinner. Risken är betydligt större att köparen vill stå med både pengar och vara när allt är sagt och gjort.

Nu har posten visserligen varit inkompetenta nog att skicka många av mina större paket drygt 10 mil åt fel håll till fel uthämtningsställe och adress, men de har alltid hittat hem med några dagars försening.

Du fick inte kvitto när du skickade paketet?

Posten ersätter inte försvunna brev, även om man har kvittor. Jag har testat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av kebbe:

Faktum är att väldigt få brev och paket faktiskt försvinner. Risken är betydligt större att köparen vill stå med både pengar och vara när allt är sagt och gjort.

Nu har posten visserligen varit inkompetenta nog att skicka många av mina större paket drygt 10 mil åt fel håll till fel uthämtningsställe och adress, men de har alltid hittat hem med några dagars försening.

Du fick inte kvitto när du skickade paketet?

Posten ersätter inte försvunna brev, även om man har kvittor. Jag har testat.

Tänkte mer på att kunna bevisa att det är skickat, brukar lugna köparen.

Medlem

Tack för alla era svar och kommentarer! Det är ju läskigt det där med Posten när man inte har någon spårning, men ibland är det inte så dyra grejer och man vill ha det billigast möjliga alternativet.
Vad gäller min egen historia fick den ett lyckligt slut igår då köparen fick varan och jag fick en positiv kommentar på Tradera (cause that's super important )

Det Kebbe skrev om att få paket försvinner på riktigt tror jag stämmer! Att en brevbärare däremot skulle få för sig att sno ett paket, eller någon annan för den delen kan säkert tyvärr vara vanligare.

Jag har lärt mig att skicka spårningsbara paket, så det tar jag med mig!

Medlem

Genom åren har jag skickat en stor mängd brev och paket med Posten. Av alla dessa är det endast ett par tre stycken som "försvunnit" och som tur är har jag aldrig haft några problem från mottagarens håll.

Ett tips om man vill ha spårbarhet och snabba leveranser för mindre prylar är att använda Postens tjänst Brev Skicka Lätt. Fungerar på liknande sätt som paket men för lägre vikter. Man bokar via nätet och försändelsen lämnas/hämtas hos ombud

[http://skicka.posten.se/service/skicka/Pages/serviceSettings....]

Schenker brukar fungera bra också men tar lite längre tid på sig.

Tänk på att om du säljer något som privatperson så är du inte ansvarig för leveransen efter det att du postat varan. Företag ansvarar däremot för varan fram till dess att den nått köparen. Ser att många företag på Tradera försöker friskriva sig från detta ansvar.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Genom åren har jag skickat en stor mängd brev och paket med Posten. Av alla dessa är det endast ett par tre stycken som "försvunnit" och som tur är har jag aldrig haft några problem från mottagarens håll.

Ett tips om man vill ha spårbarhet och snabba leveranser för mindre prylar är att använda Postens tjänst Brev Skicka Lätt. Fungerar på liknande sätt som paket men för lägre vikter. Man bokar via nätet och försändelsen lämnas/hämtas hos ombud

[http://skicka.posten.se/service/skicka/Pages/serviceSettings....]

Schenker brukar fungera bra också men tar lite längre tid på sig.

Tänk på att om du säljer något som privatperson så är du inte ansvarig för leveransen efter det att du postat varan. Företag ansvarar däremot för varan fram till dess att den nått köparen. Ser att många företag på Tradera försöker friskriva sig från detta ansvar.

Bra skrivet! Hade inte riktigt koll på det där med ansvarsbiten, men vet ju att många privatpersoner på Tradera skriver till "ansvarar inte för Postens slarv" som ett sätt att förklara att det inte är säljarens ansvar att paketet kommer fram så länge man har använt rätt porto osv.

Oavsett var ansvaret ligger så är det ju tråkigt när paket försvinner. Ofta är det ju omöjligt att få fatt på exakt samma sak igen som den man skickat. Skulle jag sälja en klocka eller något liknande med större värde så skulle jag aldrig få för mig att skicka något utan kolli-ID.

Skicka Lätt verkar ju vettigt. Det kan vara en lösning Tack för tipset!

1
Skriv svar