Var köper man tidskapslar?

Medlem
Var köper man tidskapslar?

Tjenare FZ!

Har fått en liten tanke. Vad för märken och hemsidor är mest prisvärda osv för att köpa en tidskapsel?

Alltså inte Apples ditto, utan en riktig nedgrävbar tidskapsel.

Om det är någon här som har en eller rent av har grävt ner en, dela gärna era erfarenheter!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Hade det inte varit bätte att skicka ett PM till @Traveller in time om en tidskapsel?

Skämt o sido, vad är en tidskapsel?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Hade det inte varit bätte att skicka ett PM till @Traveller in time om en tidskapsel?

Skämt o sido, vad är en tidskapsel?

Tror han syftar på något man hållit borta i från omvärlden i årtionden eller mer, exempelvis gräva ner en låda med objekt som var aktuella vid den tidpunkten, för att sedan öppna den och på så sätt färdas tillbaka i tiden eftersom att tiden i lådan har stått stilla.

Medlem

Det stämmer bra Bojkott!

Här kan ni läsa lite mer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_capsule


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ah, ok, då är jag med.

Fast vet inte hur stor marknad det är med sådana. Dom borde vara ganska dyra, eller så får man inte öppna dom än då det inte har gått så lång tid.

Annars är det väl en slags tidsport att gå in i föräldrarnas förråd och se vad dom hade för kläder och möbler förr. Se alla saker dom sparade från när man var liten och undrar varför dom har det kvar...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Ah, ok, då är jag med.

Fast vet inte hur stor marknad det är med sådana. Dom borde vara ganska dyra, eller så får man inte öppna dom än då det inte har gått så lång tid.

Annars är det väl en slags tidsport att gå in i föräldrarnas förråd och se vad dom hade för kläder och möbler förr. Se alla saker dom sparade från när man var liten och undrar varför dom har det kvar...

Tror trådskaparen är ute efter en kapsel att själv gräva ner, inte en från forna tider.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tror trådskaparen är ute efter en kapsel att själv gräva ner, inte en från forna tider.

Hmm. Nu när jag läser det igen så... men är det inte att gräva ned vilken behållare som helst som tål att ligga i jorden ett tag? Fast det är klart, det gäller att den ligger ostörd och att folk som hittar den fattar vad det är, om de inte lagras på speciella ställen då.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Min fru och hennes barndomsvänner grävde ner en tidskapsel för över 15 år sedan.
Den innehöll var bilder, texter och annat gojs.

Jag tror det var någon plåtburk med plastpåsar innan och utan.

De letade efter den för 3-4 år sedan... utan lycka. :S

KoP
Medlem

Appråpå att gräva ner grejjer. På Amiga tiden så hade jag och en polare som tradition att gräva ner varsin diskett med egentillverkat innehåll. Deluxepaint bilder, Octamed moduler och kanske någon textfil med ett meddelande.

Sen grävde vi upp dem ett år senare och stoppade in dem i Amigan för att se om dom fortfarande gick att läsa.

I en 3-4 år körde vi detta som tradition och endast en gång pajjade någon diskett. Det gällde att packa in dem väl inför ett år i jorden.

Medlem

Såklart söker jag en ny sådan.

Problemet med en time capsule är att den ska tåla mer än att ligga i trädgården.

En äkta Time capsule ska ju överleva... Ja, dig själv, eller mer. De finare är tryckutjämnade (Eller t.om vakuum-förseglade), dubbelisolerade, gjorda i titan eller AC-aluminium.

När man gräver ner den eller gömmer den måste man vara väldigt noga med att göra det på ett ställa där den inte kan driva i jorden eller bli bortspolad av tungt regn, osv. Mellan fasta stenare, eller i betong osv. Om stenarna rör sig, t.ex, krossas en billigare kapsel.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar