Är detta slutet på fria internet?

Inaktiv
Är detta slutet på fria internet?

Är det öppnat internet hotat?

1. Bildt utreder internet
2. Politisk tystnad hotar öppet internet
3. Sveriges Radio

Jag tycker att kommentarerna under nyheterna sammanfattar det väldigt bra.

Personligen blir jag mörkrädd!

edit:

4. Lokala servrar riskerar splittra internet

”Diplohack”. Utrikesminister Carl Bild (M) kommenterar till Ny Teknik hur sociala medier influerar den mytomspunna maktorganisationen Bilderberggruppen. Dessutom svarar han Ny Tekniks chefredaktör Susanna Baltscheffsky som tidigare kritiserat Bildt för att bromsa NSA-debatten – något som kan leda till ett splittrat internet.

Just nu pågår ett 24-timmars så kallat diplohack i Stockholm. Det anordnas av UD under namnet Stockholm Initiative for Digital Diplomacy och avslutas runt lunchtid i dag. Då ska deltagarna, diplomater från ett tiotal länder, redovisa idéer för hur diplomati kan bli digitalt samt hur sociala medier kan användas vilket kan leda till större öppenhet.

Men redan i går kväll anordnade TEDxStockholm (som arbetar med tvärvetenskap) en konferens i lobbyföretaget Kreab Gavin Andersons lokaler på Floragatan på Östermalm i Stockholm med utrikesminister Carl Bildt som huvudtalare.

Som bakgrund kan nämnas att Ny Teknik:s chefredaktör, Susanna Baltscheffsky, i det senaste numret kritiserade både utrikesminister Bildt och statsminister Fredrik Reinfeldt för att deras tystnad i frågan runt den påstådda massavlyssningen hämmar den svenska debatten.

edit2:
Carl Bildt är helt fel man på helt fel plats Fortsättning på det Anna Troberg sa till Sveriges Radio.

Medlem

Klart det är oroväckande på ett sätt. Ingen vill väl bli övervakad, oavsett om man har något att dölja eller inte.

Däremot så tror jag inte det kommer bli värre. Vi är antagligen redan hysteriskt övervakade. Rykten om spaningen på e-post och liknande har florerat friskt de senaste åren. Skillnaden nu är att Snowden har satt fokus på konkreta initiativ. Allt: Förut trodde vi att vi var övervakade, nu vet vi att vi är övervakade.

Utvecklingen i samhället blir att mer och mer saker flyttar ut i molnet. Vilket givetvis leder till det är där även kriminella håller till och det är då som "spionaget" mot dessa måste ske. Med tanken på antalet användare av internet och allt det där så är det nog stört omöjligt att enbart spana på de onda.

En liten passus i det hela är att själva anonymiteten på internet är det stora problemet. Min åsikt/dröm är att den ska försvinna helt - med tillägget att man ska få framföra sina åsikter fritt så länge du inte bryter mot några lagar. Så är det givetvis inte idag. Men så har vi stora problem med anonyma hot och liknande också.

Såg på nyheterna häromdagen där en liten tjej har blivit hotad en längre tid och ingen hittar personen som gör det. Det var tydligen bara 10% av de polisanmälda hoten som klarades upp. Helt oacceptabelt och ett direkt resultat av anonymiteten.

Det var ett sidospår. Jag tror ändå inte att vi kommer punktmarkeras av stater. Skulle tro att 99% av internets användare är helt ointressanta för typ alla. Om nu inte NSA är intresserade av att jag lägger upp en bild på facebook på vääääärldens sötaste kissekatt.


signatur

The Emperor protects.

Medlem

Detta är ju urdåligt, internet är i stort sätt den enda plats i världen där vi är "fria"....


signatur

Gradixio!

Medlem
Skrivet av Phaeton:

Om nu inte NSA är intresserade av att jag lägger upp en bild på facebook på vääääärldens sötaste kissekatt.

Om den nu är så söt som du påstår så är den nog av intresse för alla, pics or it didnt happen!


signatur

Videomupp

Inaktiv

P1 disskuterar om Edward Snowden är Hjälte eller agent. (Sveriges Radio)

Ikväll kan den som vill chatta med Edward Snowden,
den före detta NSA-anställde amerikanen som läckt uppgifter
om USA:s övervakning. Nu finns han i Ryssland där han fått asyl.
Men är han en enkom en hjälte eller går han numera i ryska ledband?

Debatt mellan Allan Widman, Folkpartiet och Anna Troberg, Piratpartiet.

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Phaeton:

Om nu inte NSA är intresserade av att jag lägger upp en bild på facebook på vääääärldens sötaste kissekatt.

Om den nu är så söt som du påstår så är den nog av intresse för alla, pics or it didnt happen!


signatur

The Emperor protects.

Medlem
Skrivet av Phaeton:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Phaeton:

Om nu inte NSA är intresserade av att jag lägger upp en bild på facebook på vääääärldens sötaste kissekatt.

Om den nu är så söt som du påstår så är den nog av intresse för alla, pics or it didnt happen!

Gentlemen, gentlemen... Please!

Ocelot-unge!

OnT: Jag tror att man kommer försöka göra internet mer kontrollerat, men att man kommer att få... Milt uttryckt, problem.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Phaeton:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Phaeton:

Om nu inte NSA är intresserade av att jag lägger upp en bild på facebook på vääääärldens sötaste kissekatt.

Om den nu är så söt som du påstår så är den nog av intresse för alla, pics or it didnt happen!

Gentlemen, gentlemen... Please!

Ocelot-unge!
http://i.imgur.com/ppDsu.jpg

OnT: Jag tror att man kommer försöka göra internet mer kontrollerat, men att man kommer att få... Milt uttryckt, problem.

Kattungar är nu det nya OnT och internets vara eller icke vara är offtopic.

Tråden har officiellt blivit kattnappad.


signatur

The Emperor protects.

Medlem
Skrivet av Gradixio:

Detta är ju urdåligt, internet är i stort sätt den enda plats i världen där vi är "fria"....

problemet jag ser med den massiva friheten vi har över internet är att mycket folk utnyttjar för mycket..
Dom vill kunna säga vad dom tycker men dom vågar inte stå för det dom säger om någon frågar, dom vill oftast inte sätta sitt riktiga namn på saken. Allt är så oftast dolt bakom ett annat avatar namn etc. Finns massor med folk som inte ens använder sig av sitt riktiga namn när dom gör konton online heller till dvs sidor. Enda sidan jag kan tänka rakt av är väl facebook där folk faktist har sina namn.

Medlem

Precis... Problemet är att folk tycker att det ska vara helt anonymt, vilket också innebär att man kan pyssla med lite vad man vill hur man vill... Att lösa det så att alla blir nöjda är dock svårt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Gradixio:

Detta är ju urdåligt, internet är i stort sätt den enda plats i världen där vi är "fria"....

problemet jag ser med den massiva friheten vi har över internet är att mycket folk utnyttjar för mycket..
Dom vill kunna säga vad dom tycker men dom vågar inte stå för det dom säger om någon frågar, dom vill oftast inte sätta sitt riktiga namn på saken. Allt är så oftast dolt bakom ett annat avatar namn etc. Finns massor med folk som inte ens använder sig av sitt riktiga namn när dom gör konton online heller till dvs sidor. Enda sidan jag kan tänka rakt av är väl facebook där folk faktist har sina namn.

Jag hoppas att folk använder sina riktiga namn, åtminstone här


signatur

Gradixio!

Medlem

Frihet och anonymitet är båda två både internets styrka och dess svaghet. Total frihet går inte ihop med att straffa folk som missköter sig, för så fort det är en viss kontroll och någon har makt att utdela straff så är det inte total frihet längre.

Men vad skall man göra? Dela upp internet i en zon där alla var "inloggade" med sina riktiga namn och en fri zon där man kunde vara anonym och så promotade man den seriösa zonen? Frågan är bara hur mycket det skulle kosta, vem som skulle betala, vem som skall kontrollera så att Lars Svensson verkligen är Lars Svensson och inte någon annan.

Eftersom att internet spänner sig över hela världen så blir det lite svårt med regler, lagar och kontrollorgan. Vilket lands lagar skall man gå efter? Skall ett lands lagar gälla endast under dess egna toppdomän, ungefär som det är idag? Vad gäller under gemensamma domäner? Eller domäner som är lansddomäner, men landet som har det kanske inte har råd, teknik, kunnande eller manskap att kontrollera typ .nu eller andra ögrupper som säljer ut sina domäner till resten av världen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Jag hoppar på kattnappningen av min egen tråd! Denna är min favorit:

En historisk dag... idag, måntro?

Sverigesradio Edward Snowden, amerikanen som
lyfte upp NSA:s övervakning i rampljuset, svarar i kväll på
allmänhetens frågor. Chatten genomförs samma dag som en
statlig instans i USA dömer ut delar av NSA:s verksamhet som olaglig

Snowden chattar Ikväll klockan 21:00
---> http://www.freesnowden.is/asksnowden/ <---

KoP
Medlem

Nu vet jag inte vad folk använder internet till för suspekta saker på sin fritid. Personligen tycker jag inte det är något fel i att försöka styra upp den vilda västern som www blivit. Ordning och reda.

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Nu vet jag inte vad folk använder internet till för suspekta saker på sin fritid. Personligen tycker jag inte det är något fel i att försöka styra upp den vilda västern som www blivit. Ordning och reda.

Ja, det är en missuppfattning. Det är mycket värre än så.
(edit: här var jag mesig.. den här posten är idiotiskt formulerad

Jag ber om ursäkt för denna posten KoP, det var löjligt av mig)

Snowden chattar Ikväll klockan 21:00
http://www.freesnowden.is/asksnowden/

Medlem

Gillar att folk ser internet som en fristad där man kan göra vad man vill utan konsekvenser. Internet är inget annat än ett verktyg och är ingen virtuell värld som är fri från lagar. Klart som fan att myndigheter vill hålla koll på vad som försiggår.

Vill du inte bli övervakad och kontrollerad på internet så använd inte internet. Jag tar beslutet själv att använda internet för att skicka känslig information, på samma sätt som att jag godkänner en kreditupplysning när jag ansöker om lån eller att arbetsgivare får tillgång till mitt brottsregister innan anställning.

Jag säger, släng upp fler övervakningskameror avlyssna fler telefonsamtal och kontrollera fler email. Vill någon se vad jag beställt från Webhallen, lyssna på mitt en timme långa ointressanta telefonsamtal med min mamma eller se när jag sitter på toa så varsågod. Hellre det än att jag eller någon anhörig sprängs i ett bombdåd.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Jag säger, släng upp fler övervakningskameror avlyssna fler telefonsamtal och kontrollera fler email. Vill någon se vad jag beställt från Webhallen, lyssna på mitt en timme långa ointressanta telefonsamtal med min mamma eller se när jag sitter på toa så varsågod. Hellre det än att jag eller någon anhörig sprängs i ett bombdåd.

Jag inser att jag varit väldigt trångsynt idag....

Jag var dum som satt och pluggade ifrån lördag
eftermiddag tills igår natt.. varenda minut 24/7.

Jag har ägnat lite tid att slappna av
och titta underhållning nu istället.

Jag var så stressad och trångsynt att när
jag läste nyheterna kände jag att friheten
på jorden var på spel.

Det är lite skämmigt men så kände jag.

----

Jag tycker iaf att Snowden har en poäng i att systemet
mycket väl kan missbrukas av ett fåtal personer,och
därför bör vanliga människor ha ett inflytande över hur
systemet skall förbättras.

Jag vill be om ursäkt för mn trångsynthet och mitt överreagerade...

Medlem

Naturligtvis kan vi inte ha anarki på Internet. Det vore idioti att släppa all digital kommunikation helt fri, utan tyglar. Samtidigt så måste vi alla dra en gräns för hur övervakningen får ske och i vilken skala.

Personligen har jag inget att dölja på nätet. Men samtidigt skulle det vara olustigt om någon läste allt jag skrev när jag skickade e-post. Inte för att jag skrev något olagligt och var rädd för att åka fast, men för att det inte är ämnat för alla att se. Nu är det naturligtvis inte så det går till. Jag vill minnas att jag läste någonstans att det finns nästan 4 miljarder privata e-postkonton i världen och att läsa varje ord av alla mail som skickas är en omöjlighet. Och att scanna efter suspekta ord är ett osäkert sätt att göra det, dels för att du snappar upp väldigt mycket i onödan, men också för att det troligtvis inte är så svårt att lura ett sånt system med kodsystem och liknande.

Nej, jag är egentligen inte så orolig över den övervakningen som sker idag. Då är jag mer orolig för cyberterrorism och hur vårt Internetberoende faktiskt kan användas mot oss av alla som vill oss illa. Och för att förhindra det så kan det tänkas att övervakningen behövs. Men var vi ska dra gränsen för hur mycket övervakning vi ska tillåta och hur den ska genomföras är en extremt svår fråga.

Medlem

Håller med om det du skriver överlag Bennii.

Däremot kan du vara trygg.. Ingen läser alla dina mail. Om man skulle övervaka på det viset att alla mail blir lästa osv, skulle knappast arbetslöshet vara ett problem... Alla skulle jobba med det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Precis... Problemet är att folk tycker att det ska vara helt anonymt, vilket också innebär att man kan pyssla med lite vad man vill hur man vill... Att lösa det så att alla blir nöjda är dock svårt.

Skrivet av Bennii:

Naturligtvis kan vi inte ha anarki på Internet. Det vore idioti att släppa all digital kommunikation helt fri, utan tyglar. Samtidigt så måste vi alla dra en gräns för hur övervakningen får ske och i vilken skala.

Personligen har jag inget att dölja på nätet. Men samtidigt skulle det vara olustigt om någon läste allt jag skrev när jag skickade e-post. Inte för att jag skrev något olagligt och var rädd för att åka fast, men för att det inte är ämnat för alla att se. Nu är det naturligtvis inte så det går till. Jag vill minnas att jag läste någonstans att det finns nästan 4 miljarder privata e-postkonton i världen och att läsa varje ord av alla mail som skickas är en omöjlighet. Och att scanna efter suspekta ord är ett osäkert sätt att göra det, dels för att du snappar upp väldigt mycket i onödan, men också för att det troligtvis inte är så svårt att lura ett sånt system med kodsystem och liknande.

Nej, jag är egentligen inte så orolig över den övervakningen som sker idag. Då är jag mer orolig för cyberterrorism och hur vårt Internetberoende faktiskt kan användas mot oss av alla som vill oss illa. Och för att förhindra det så kan det tänkas att övervakningen behövs. Men var vi ska dra gränsen för hur mycket övervakning vi ska tillåta och hur den ska genomföras är en extremt svår fråga.

Varför kan vi inte ha anarki på internet? avreglering av internet har bara hjälpt dess utveckling, precis som reglering kommer stjälpa den


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Gillar att folk ser internet som en fristad där man kan göra vad man vill utan konsekvenser. Internet är inget annat än ett verktyg och är ingen virtuell värld som är fri från lagar. Klart som fan att myndigheter vill hålla koll på vad som försiggår.

Vill du inte bli övervakad och kontrollerad på internet så använd inte internet. Jag tar beslutet själv att använda internet för att skicka känslig information, på samma sätt som att jag godkänner en kreditupplysning när jag ansöker om lån eller att arbetsgivare får tillgång till mitt brottsregister innan anställning.

Jag säger, släng upp fler övervakningskameror avlyssna fler telefonsamtal och kontrollera fler email. Vill någon se vad jag beställt från Webhallen, lyssna på mitt en timme långa ointressanta telefonsamtal med min mamma eller se när jag sitter på toa så varsågod. Hellre det än att jag eller någon anhörig sprängs i ett bombdåd.

Håller med, för mig så får dom avlyssna vad dom vill så länge någon kan hålla koll på dom som avlyssnar också dvs ^^

Inaktiv

Jag är trött igen efter en helveckas pluggande... och blir givetvis rädd när jag läser följande kommentar ifrån Datormagazin.

Skrivet av Staffan:

Ja i.o.f.s. så är det väl så att vissa delar privatlivet skyddas genom att vi normalt är ointressanta och tråkiga som folkmassa. Men vi har aktörer som har s.k. dolda agendor.

Vi har demokrati i dag och är fria att uttrycka vår mening. Nu finns system ex. Xkeyscore (FRA får använda detta), Qlikview o.s.v. som kan sålla i internettrafiken och med rösttolkning översätta det talade ordet via mobil och fast telefon till skrift i jättelika databaser på tusentals petabyte.
Terrorskalan: +1 Medlem i fel politiskt parti, +2 Dessutom varit i samma lokal som en tidigare misstänkt, +3 reser till olämpliga länder, +4 Fel religiös uppfattning, +5 Dogmatisk.
Skalan innebär olika åtgärder och resurser vid övervakning och kontroll, i XXX får +5 inte resa in utan kroppsvisitering och grundligt förhör. +2 till +4 tas åt sidan för intervju.
I Kina så man kan regimen plocka ut och kategorisera och kartlägga hela befolkningen eller delar av den i politiska engagemang åsikter o.s.v. dels i affärssyfte eller för att behålla makten. NSA har sk Quantum-servrar på internetnoderna som med mjukvaror tolkar och skickar sökningarna på internet vidare till s.k. fox-acid servrar som NSA kontrollerar. Sverige har tidigare sysslat med åsiktsregistrering läs om IB-Affären "för Statens bästa" som nu råkar vara en demokrati, hur långt är man beredd att gå för att behålla makten eller för att ta affären?
Nog förtjänar ämnet en viss uppmärksamhet.

http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20140116/black-ph...

Det är kommentar #16, ifall ni vill ha det mer lättläst.
Är jag rädd i onödan nu igen?

1
Skriv svar