Rykten om Nintendos nya konsoler (Nintendo Fusion)

Medlem
Rykten om Nintendos nya konsoler (Nintendo Fusion)

Tipsade FZ för två dagar sen om detta men inget har hänt så jag tar och startar en tråd om det i stället.

Det har dykt upp rykten och specs om Nintendos framtida konsoler. Nintendo Fusion är kodnamnet och omfattar Fusion DS (handhållen) samt Fusion Terminal (stationär).

Citat:

Fusion DS
CPU: ARMv8-A Cortex-A53 GPU: Custom Adreno 420-based AMD GPU
COM MEMORY: 3 GB LPDDR3 (2 GB Games, 1 GB OS)
2 130 mm DVGA (960 x 640) Capacitive Touchscreen
Slide Out Design with Custom Swivel Tilt Hinge
Upper Screen made of Gorilla Glass, Comes with Magnetic Cover
Low End Vibration for Gameplay and App Alerts
2 Motorized Circle Pads for Haptic Feedback
Thumbprint Security Scanner with Pulse Sensing Feedback
2 1mp Stereoptic Cameras
Multi-Array Microphone
A, B, X, Y, D-Pad, L, R, 1, 2 Buttons
3 Axis Tuning Fork Gyroscope, 3 Axis Accelerometer, Magnetometer
NFC Reader
3G Chip with GPS Location
Bluetooth v4.0 BLE Command Node used to Interface with Bluetooth Devices such as Cell Phones, Tablets
16 Gigabytes of Internal Flash Storage (Possible Future Unit With 32 Gigabytes)
Nintendo 3DS Cart Slot
SDHC “Holographic Enhanced” Card Slot up to 128 Gigabyte Limit
Mini USB I/O
3300 mAh Li-Ion battery

Fusion Terminal
GPGPU: Custom Radeon HD RX 200 GPU CODENAME LADY (2816 shaders @ 960 MHz, 4.60 TFLOP/s, Fillrates: 60.6 Gpixel/s, 170 Gtexel/s)
CPU: IBM 64-Bit Custom POWER 8-Based IBM 8-Core Processor CODENAME JUMPMAN (2.2 GHz, Shared 6 MB L4 cache)
Co-CPU: IBM PowerPC 750-based 1.24 GHz Tri-Core Co-Processor CODENAME HAMMER
MEMORY: 4 Gigabytes of Unified DDR4 SDRAM CODENAMED KONG, 2 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz (12.8 GB/s) On Die CODENAMED BARREL
802.11 b/g/n Wireless
Bluetooth v4.0 BLE
2 USB 3.0
1 Coaxial Cable Input
1 CableCARD Slot
4 Custom Stream-Interface Nodes up to 4 Wii U GamePads
Versions with Disk Drive play Wii U Optical Disk (4 Layers Maximum), FUSION Holographic Versatile Disc (HVD) and Nintendo 3DS Card Slot
1 HDMI 2.0 1080p/4K Port
Dolby TrueHD 5.1 or 7.1 Surround Sound
Inductive Charging Surface for up to 4 FUSION DS or IC-Wii Remote Plus Controllers
Two versions: Disk Slot Version with 60 Gigs of Internal Flash Storage and Diskless Version with 300 Gigs of Internal Flash Storage

Enligt ryktet så är konsolerna planerade att släppas 2016, och med tanke på att Wii U säljer ganska dåligt, DDR4 kommer nästa år och HVD beräknas komma 2016 och har finansieras av bland annat Nintendo så tycker jag att både specs och tidsplan verkar rimliga i alla fall.

Så vad tror ni? Någon som trollat eller kan det finnas någon sanning bakom detta?

Källa: http://www.nintendonews.com/2014/01/nintendo-fusion-could-be-...

Medlem

Kanske inte helt orimligt. Jag tror definitivt att Nintendo kommer satsa på en tightare symbios mellan sin bärbara och sin stationära konsoll i framtiden, något som det här ryktet då skulle antyda. Och om vi pratar lansering 2016 så innebär det troligtvis sent under året och till November 2016 är det nästan 3 år.

Ingen rök utan eld. Men till dess att vi har lite mer hårda fakta så väljer jag att tolka det här som väldigt, väldigt väldigt lösa rykten.

Medlem

Inte trovärdigt för fem ören tyvärr. enligt mig i alla fall.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Redan? Låter lite väl tidigt

Medlem
Skrivet av Dinskugga:

Inte trovärdigt för fem ören tyvärr. enligt mig i alla fall.

Troligtvis är det inte sant, men det är inte helt orimligt. WiiU har sålt mycket sämre än deras prognos samtidigt som PS4 säljer riktigt bra. I ett sånt läge har Nintendo två val. Antingen spela klart handen och försöka få fart i försäljningen eller kasta korten och avsluta konsollgenerationen i förtid. Nu tror jag som sagt inte att det här stämmer, men jag ser det inte som helt orimligt att Nintendo ger WiiU en kortare livslängd än vad som från början planerades.

Medlem
Skrivet av Dinskugga:

Inte trovärdigt för fem ören tyvärr. enligt mig i alla fall.

Varför inte? Det är ju inte direkt orimliga saker det handlar om. All teknik finns redan idag och det är ju fråga om någon som släpps om nästan 3 år.

Skrivet av Cane:

Redan? Låter lite väl tidigt

Tänk på att Wii U är över ett år gammalt. Den kommer alltså vara 4år gammal när/om Fusion släpps. Nintendos konsoler har oftast haft en livslängd på dryg 5år, men när en konsol säljer så pass dåligt så måste man vara snabbare ut med en ny produkt.

Första Xbox hade exempelvis bara en livslängd på 4år pga den halkade efter PS2 och MS ville vara först ut med en ny maskin. Och Virtual Boy var ett katastrofexempel som bara hade en livslängd på drygt 6 månader.

Medlem

Om det nu är sant så är det en liten underlig arkitektur de valt. Inte för att IBM-propparna är dåliga på något sätt utan att alla de andra (ja.. MS och Sony) just lämnade den.

Det stora problemet för Nintendo är spelen och skulle de då välja en plattform som skiljer sig markant från de andra kommer det att innebära problem eftersom många utvecklare helt enkelt inte kommer att kunna porta till ett vettigt pris.

Så.. I call bull.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

ZF
Medlem

ne, denna innehåller för mycket konstigheter för att det ska vara sannolikt.

Citat:

Low End Vibration for Gameplay and App Alerts
2 Motorized Circle Pads for Haptic Feedback

+

Citat:

3300 mAh Li-Ion battery

= hejdå batteritid.

Citat:

Mini USB I/O

2016?

Citat:

3G Chip with GPS Location

överflödigt med tanke på de applikationer som Nintendo använt positionering i hittills. wifi lokalisering är bra nog helt enkelt. plus att det verkligen är ytterligare ett bra sätt att tömma batteriet.

Citat:

CPU: IBM 64-Bit Custom POWER 8-Based IBM 8-Core Processor CODENAME JUMPMAN (2.2 GHz, Shared 6 MB L4 cache)
Co-CPU: IBM PowerPC 750-based 1.24 GHz Tri-Core Co-Processor CODENAME HAMMER

att använda en PPC för att bibehålla Wii-funktion kan jag förstå, men att fortsätta vara udda och inte gå X86 håller inte om de ville ändra sina förutsättningar. särskillt inte om ett par år när en eller ett par andra maskiner är närmast fullständigt dominerande på marknaden.

Citat:

MEMORY: 4 Gigabytes of Unified DDR4 SDRAM CODENAMED KONG, 2 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz (12.8 GB/s) On Die CODENAMED BARREL

först och främst, att blanda två generationer minne av samma typ är inte ekonomiskt ens på kort sikt.

för det andra. den äldre (och sämre) av dessa är alltså dessutom "quick access"-minnet på en av processorerna? lol liksom. som att ro över geten till en ö för att mjölka den.

Citat:

1 Coaxial Cable Input
1 CableCARD Slot

uppenbart här att det inte ens är en japansk fanboy som fantiserat ihop det här missfostret.

1. kabel-TV är i princip dött redan idag och når också bara delar av marknaden.

2. Nintendo har sällan visat några intressen i den konvergens som Microsfot åas ofta gör. en indikation till på ursprung alltså.

3. de skulle nog dra sig för att sätta dit en praktiskt kontakt som nån lödvan turk raskt lanserar en smidig piratmodul att trycka in i. det finns fler historiska orsaker till att dessa försvunnit på samtliga maskiner än de från SEGAs alla tillbehörshaverier.

Citat:

Dolby TrueHD 5.1 or 7.1 Surround Sound

antar att detta blir första Nintendomaskinen som faktiskt spelar dvd eller bluerayfilmer då. alltid nått.

Citat:

Versions with Disk Drive play Wii U Optical Disk (4 Layers Maximum), FUSION Holographic Versatile Disc (HVD)

näha, givetvis inte..

tvivlar ivf på att Nintendo anser sig behöva 500GB till Mario Kart 9.

Citat:

Two versions: Disk Slot Version with 60 Gigs of Internal Flash Storage and Diskless Version with 300 Gigs of Internal Flash Storage

som minst alltså knappt över 1 blueray att lagra på. lär inte bli eShop-versioner av de där HVD-spelen som det var nån vits med var på formatet, och de lär ju som sagt knappast vara de som Nintendo själva utvecklar isf. vilket de då i har lite intresse i och kunde om de haft som sagt underlättat betydligt mer för externa utvecklare på annat håll, vilket de om detta skulle vara sant inte gör. meningslösa investeringar åt alla hållen alltså.

1
Skriv svar