Dayz-dagboken – En vän vid min sida

Robot
Dayz-dagboken – En vän vid min sida

Hoppet lever. Någonstans i Chernarus vidsträckta landskap har Mats en vän. Men hur ska de hitta varandra? Och om de gör det, hur ska de hålla varandra vid liv?

#dayz, #arma-2


Medlem
Dayz-dagboken – En vän vid min sida

Är det bara jag som tänkte mig ett "Buddymontage" satt till en valfri 90talslåt?


signatur

Videomupp

Skribent

Jag är ledsen över att spelet dödade min karaktär med uppdateringen. Nu vågar jag inte spela innan nästa.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Är det någon annan som märkt att nästan alla serverar är fulla nu? Det är dem i alla fall för mig...


signatur

Gradixio!

Medlem

Sånt händer alltid när en ny patch kommer, alla vill prova nyheterna. Är det NÅGON som har hittat bär, förresten? Jag tror inte att de är med!

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

Sånt händer alltid när en ny patch kommer, alla vill prova nyheterna. Är det NÅGON som har hittat bär, förresten? Jag tror inte att de är med!

Det dök upp för mig: "Pick berries" när jag smög bakom ett hus i elktro men jag han inte trycka på F...


signatur

Gradixio!

Medlem

Men vilken kort text, give me mooooore!

Medlem

Jag hoppas att finalen på denna dagbok blir minst tre sidor


signatur

Gradixio!

Medlem

Grymt bra dagbok Mats! Jag måste verkligen hålla i Steam-plånboken för att inte på ren impuls inhandla DayZ-alfan. Mer sånt här!


signatur

/MJ

Medlem
Skrivet av mats:

Grymt bra dagbok Mats! Jag måste verkligen hålla i Steam-plånboken för att inte på ren impuls inhandla DayZ-alfan. Mer sånt här!

Hahaha känner samma . Tack och lov så vet jag att spelet kommer lagga satan för tillfället, så det hjälper mig att inte handla det . Värre kommer det bli när jag hittar felet på datorn, hur ska jag då klara av att hålla i plånboken?! VA VA VA?!

Medlem

Loggade in för en timme sen och märkte jag hade fått tillbaka min döda gubbe. Jag dog typ 4-5 gånger förra veckan och inte spelat sen dess. Bara att tacka och ta emot

Medlem

Imorgon får ni veta vilket öde min respawnade super-karaktär mötte :).

Medlem

Tycker det är ett konstigt påstående att spridningen inte skulle öka om man sågar av pipan på ett hagelgevär.
Självklart ökar spridningen av hagel om man kortar av pipan även om t ex. en fördubbling av träffbilden kan räknas i centimetrar och därmed är helt betydelselös.

Medlem

Visst, lite effekt har det, men egenspridningen ökas inte nämnvärt inom den användbara räckvidden. Den stora skillnaden är att det blir svårare att sikta och värre rekyl, särskilt om man sågar av kolven också.

Tyvärr simulerar ju DayZ den mänskliga faktorn genom att ge vapnet större spridning, ett slags "cone of fire". Det blir snabbt löjligt, när ett gevär som Mosin-Nagant, som förmodligen kan skjuta ett enda taggigt hål i målet på 300m, i spelet kan träffa var som helst inom en enmeters cirkel. Det borde gå att simulera på ett bättre sätt.

En annan bieffekt är att tillbehören till vapnet får helt ologiska effekter. Rekylbromsen på ett gevär dämpar rekylen och/eller uppslaget när du skjuter, så att du snabbare får tillbaka en bra siktbild. I spelet minskas istället spridningen. Det känns inte rätt...

Medlem

Älskar den här artikelserien!

Jag plockade upp DayZ för ett par dagar sedan och igår kväll slog jag mig ihop med två vänner som vardera har mellan 50 och 120 timmar loggade i spelet. Vi drog ut på en episk resa genom det öde landskapet klockan nio på kvällen, och innan jag visste ordet av var klockan halv sex i morse.

Vi hade alltså sprungit runt hela natten och sökt loot, kommunicerat med andra spelare (jag blev så nervös av en plötslig rörelse från en av dem att jag sköt honom i ansiktet, det visade sig att han bara tänkte lägga upp händerna) och dödat zombier. Så här roligt har jag inte haft i något spel på många år, och jag var inte ens ledsen när jag släcktes av en krypskytt på morgonkvisten. DayZ ska definitivt spelas med goda vänner.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Finns det något svenskt forum där man kan dela historier med varandra?

Spelade med några vänner igår och var nära på att vådabekämpa en spelare som kom inrusande i vår gruppering. Visade sig vara en svensk, men han blev snart skjuten av en bandit (Kulle intill elektro) och vi han inte rädda honom innan servern kraschade.

Var det nån av er här kanske?

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

Visst, lite effekt har det, men egenspridningen ökas inte nämnvärt inom den användbara räckvidden. Den stora skillnaden är att det blir svårare att sikta och värre rekyl, särskilt om man sågar av kolven också.

Tyvärr simulerar ju DayZ den mänskliga faktorn genom att ge vapnet större spridning, ett slags "cone of fire". Det blir snabbt löjligt, när ett gevär som Mosin-Nagant, som förmodligen kan skjuta ett enda taggigt hål i målet på 300m, i spelet kan träffa var som helst inom en enmeters cirkel. Det borde gå att simulera på ett bättre sätt.

En annan bieffekt är att tillbehören till vapnet får helt ologiska effekter. Rekylbromsen på ett gevär dämpar rekylen och/eller uppslaget när du skjuter, så att du snabbare får tillbaka en bra siktbild. I spelet minskas istället spridningen. Det känns inte rätt...

Att den skulle få större rekyl är ju rent fel. Fel, fel och bara fel.
Det måste anmälas på feedbacken. Har inte testat själv, så kanske du vill göra det? Rekylen baseras på den fysikaliska lagen som säger att alla krafter måste ha en motkraft. Samma lag som också gör Hollywood löjligt när de påstår att en hagelbrakare skulle skicka en människa genom en vägg.

Vad det gäller rekylreduceringsmekaniker så är det ju sant att det förändrar träffbilden något. Om du tittar på ett dedikerat prickskyttegevär så kan du se att de använder ex frilliggande pipor e t c för att minska vapnets inverkan på kulan medan den lämnar loppet. Och som du säger, definitivt så ändrar den träffbilden mellan skotten.. eller, ja, tiden det tar att komma tillbaka till träffpunkten.

I övrigt håller jag bara med, spridningen över de avstånd vi pratar om i spelet (i princip så går det inte att träffa på över 300m) är orealistiska. Med ett gevär som Nagant, jämförbart med m/96, bör man ha max +/- 5 cm på 300m med öppna riktmedel. Och det är faktiskt att ta i lite i överkant.

Men det är ju en alfa..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv

Köpte det idag efter att ha läst den här spännande dagboken och fått lite påtryckning från kompisar. Har hunnit prova ett par timmar. Verkar riktigt spännande

1
Skriv svar